Minkä ikäisenä lapsi saa itse päättää ruokavaliostaan sinun mielestä?
Esim. jos lapsi vaikka ilmoittaa että ei halua syödä enää lihaa.
Kommentit (11)
mutta kasvissyöjäksi voisin antaa 14 tai 15 v:n ruveta, siinä iässä voi olla tärkeää ajatella etiikkaa tms. MUTTA ehtona olisi se, että ottaisi selvää siitä oikeantyyppisestä ruokavaliosta mikä sopivaa sitten ja osaisi valmistaa sitä myös itse (vaikkei kenties joka päivä tekisikään omaa ruokaansa, mutta osaisi kuitenkin).
Jos jättää lihan pois, siitä ei ole mitään haittaa. Kalakaan ei ole välttämätön jos syö kananmunaa ja maitoa. Minusta kasvissyöjäksi haluavan ajatusta ja etiikkaa pitää kunnioittaa!
Olen itse ollut monta vuotta kasvissyöjä. Ja vaikka enää en ole, sekä minulle että miehellekin kelpaa kasvisruoka hyvin. Eli voisipa samalla koko perhe alkaa kasvissyöjäksi. Vegaanillekin suostun tekemään ruokaa, sillä sitäkin on tullut itse testattua.
Siis ap:n kysymykseen esim. kasvisruokailusta niin oma lapseni on 3v eikä halua syödä punaista lihaa kuin joskus harvoin. En pidä sitä ongelmana, koska hän syö kanaa ja kalaa. Eli tavallaan hän siis päättää omasta ruokavaliostaan, koska en syötä hänelle väkisin punaista lihaa, meillä syödään enimmäkseen kalaa, kanaa, kalkkunaa ja kasvisruokaa. Itse syön punaista lihaa, samoin mies. Jos lapsi ei sitä halua syödä niin hän voi syödä vaikka kasvispuolen ko. ruoasta. Meillä siis yleensä on sekä raakaa että keitettyä kasvista aterioilla. Ei yksi lihaton päivä ole ongelma.
Siskoni oli 13v kun alkoi kasvissyöjäksi eikä kai vanhemmille tullut mieleenkään kieltää...
Mutta jos ruokavalio on tyyliin ranskalaiset perunat ja jäätelöä, niin sitten siinä vaiheessa kun voi itse duunata safkansa ja ostaa sen...
No itse olen esim. päättänyt täysin omasta ruokavaliostani reilu 12v. Vanhempani olivat niin vähän kotona, ettei heillä olut tietoa siitä, mitä syön ja mitä en.
en ymmärrä, miksi lapselleen pitäisi tyrkyttää väkisin lihaa, jos ei sitä halua, kun liha ei ole välttämätöntä ihmiselle, varsinkaan rasvainen ja raskas liha. Kaikke pitää maistaa ja kokeilla, mutta ei kaikkea ole pakko ruokavalioonsa ottaa mukaan. Kyllä minusta lapsi voi päättää jo paljon ennen kotoa poismuuttoa, mitä syö ja mitä ei.
Ja sehän taas riippuu nuoresta, varmaan jotain 13-16v.
Oma poikani 5v on tällä hetkellä hyvin kiinnostunut ruuasta, mikä on terveellistä ja mikä ei. Hän kyselee saako hän ruuasta kaiken mitä tarvitsee kasvaakseen isoksi ja vahvaksi. Toivon, että tällainen terveellinen kiinnostus ruokaa kohtaan säilyy ja hän oppii valitsemaan itselleen hyvän ja terveellisen ruokavalion, oli se sitten kasvis- tai sekaruokavalio. Pelkkää roskaruokavaliota hän saa kokeilla aikaisintaan sitten kun muuttaa pois kotoa.
Kasvisruokavalioon siirtymisessä neuvoisin häntä juttelemaan jonkun ravitsemusterapeutin kanssa, koska allergisena hän ei voi syödä soijaa, papuja, pähkinöitä jne, jotka käsittääkseni ovat tärkeä osa täyspainoista kasvisruokavaliota.
n harjoittamisen vaikka ala-asteella.
Jos hän haluaa erilaisen ruokavalion kuin muu perhe, niin hänen on itse otettava tästä vastuututa ja tehtävä työtä sen eteen. Auttaisin kohtuullisuuden rajoissa eli en rupeaisi laittamaan eri ruokia eri preheenjäsenille ellei se sujuisi helposti.
Lapsen ruokavalion pitäisi pysyä ruokavaliona eikä se saisi muuttua " herkkuvalioksi" .
eli noin 18 vuotias