Olen vela - Saan jatkuvasti kuulla olevani kylmä ihminen
Kun joku saa lapsen, minulle ei tulisi mieleenkään mennä kritisoimaan tai päivittelemään miksi ihmeessä hän meni hankkimaan lapsen. Sitä paitsi, eihän se edes kuulu minulle. Minusta ainakin on ihan täysin jokaisen oma ja henkilökohtainen valinta haluaako lapsia vai ei. Tai ainakin pitäisi olla, mutta ei ole. Saan jatkuvasti kuulla kuinka kylmä ihminen olen kun en halua lapsia. En vain satu olemaan lapsi-ihminen. Lisäksi teen työtä jonka vuoksi joudun reissaamaan monta kertaa viikossa ja olemaan paljon poissa kotoa, eli rehellisesti sanottuna minulla ei edes olisi aikaa lapselle ja sellaista lapsuutta ei ansaitse kukaan lapsi.
Silti olen kylmä ihminen kun en halua lapsia.
Kommentit (60)
Minä en halua lapsia, koska en halua siirtää heille perinnöllisiä sairauksiani. Lisäksi maapallolla on jo valmiiksi liikaa ihmisiä sen kantokykyyn nähden. Silti saan kuulla olevani itsekäs, vaikka mielestäni paljon itsekkäämpää olisi tehdä ne lapset siitä huolimatta, että saavat todennäköisesti ne sairaudet ja joutuvat sitten kärsimään niistä. Vapaaehtoinen lapsettomuus tuntuu olevan monelle todella vaikea asia käsittää ja herättää jostain syystä tosi voimakkaita negatiivisia tunteita.
Vapaaehtoisesti lapseton tekee palveluksen maapallolle ja tätä yhä hullummaksi menevää maailmaa arvioiden myös syntymättä jäävälle lapselleen.
Opinpahan uuden termin!Itselläkään ei ole lapsenhankinta aikeita,ainoa mitä ajattelin että adoptoida voin jonkun kodittoman jos siltä vanhempana tuntuu.On maailma mennyt niin hurjaksi että kyllä surettaisi jättää geneettisesti omat lapset(tekemällä tehdyt) tänne taistelemaan minun jälkeeni..Omat geenitkään ei niin hyviä,masennusalttius varmaan periytyisi niin turha siirtää eteenpäin.
Itse olen todella lapsirakas ihminen ja tulen toimeen eri-ikäisten muksujen kanssa. Monet ovat sanoneet kuinka musta tulis hyvä äiti yms. MUTTA mä en halua omia lapsia. En todellakaan olisi hyvä äiti luonteeni vuoksi. Vaikka tykkään lapsista ja osaan kommunikoida heidän kanssa, se ei tekisi musta HYVÄÄ ÄITIÄ. Moni mies ei halua lapsia, mutta ei heitä pidetä kylminä sen vuoksi. Miksi nainen on kylmä, jos hän ei halua jälkikasvua?
Joo minua lapsettomana ärsyttää se miten pitäisi olla kiinnostunut esim. sisarieni lapsista ja ravata aina ristiäisistä syntymäpäiväjuhliin monen sadan kilometrin päähän. En minä niitä lapsia hankkinut, heidän asiansa se on olla lapsistaan kiinnostunut. Ja lokaa sataa niskaan, olen niin kylmä ihminen kun ei kiinnosta. Ei kukaan heistä ole minun kissaanikaan tullut ikinä katsomaan
Erilaisuus aiheuttaa joissain ihmisissä pelkoa, ja se pelko aiheuttaa vihaa. Viha ja kateus aiheuttaa noita alentuvia lausahduksia vähemmän tasapainoisilta ihmisiltä.
Älä välitä mitä joku susta ajattelee, niin kauan kun kukaan ei oikeasti kärsi sun valinnoista, sun ei tarvitse selitellä eikä perustella mitään. Ymmärrän vanhempien huolen jos suku on päättymässä suhun, mutta niinpä on moni suku päättynyt ennenkin, eikä siihenkään ole maailma vielä kaatunut.
Olen myös vela ja erittäin eläinrakas ja työssä erittäin ihmisläheisessä ammatissa. Olen suorittanut alani ylemmän korkeakoulututkinnon ja ollut työssäni yli 20v. Edelleen ihmetellään, miten osaan tehdä työtä lasten ja perheiden kanssa kun en ole äiti. Jos olisin tiennyt, että ammattiini pätevöityy kerran panemalla ja 9kk raskaudella,olisin tehnyt lapsen. Nyt tuli turhaa oltua yliopistossa 6v.
Kummeja tarvitaan niin lähipiirissä kuin koko maailmassa. Vaikka naisena kuuleekin (toisilta naisilta) kurjia kommentteja (nyt jo voivoi kun sulla ei ole lapsenlapsia), niin ne on vaan unohdettava. Kummius pitäisi saada uuteen arvoon lapsen "sivuvanhempana", eikä vain muodollisuutena. Olen iloinen ja ylpeä monen lapsen (nyt jo monen aikuisen) kummi.
Lapset on tylsiä ja samoin useimmat niiden vanhemmat.
Sama juttu. Olen kylmä, tunteeton ja itsekäs. Onnittelen, kun joku lähipiiristä saa lapsen. En todellakaan kommentoi mitään et hullut tai mitä menit tekemään.
Saa kuulla, kun en tiedä mitä menetän. Ja kuitenkin kuulen muiden kaikki yövalvomiset, koliikit, sairastelut yms. Joo kuulostaapa ihanalta. Ja en heille kommentoi mitää ikävää.
Olen alusta asti siis nuoresta asti tiennyt etten koskaan halua lapsia. Mä en ole mikään äiti tyyppi. Mulla ei ole aikaa, eikä mielenkiintoa ollut koskaan hankkia lasta. Mä en pärjäisi edes. Ei ole itsekästä ja kylmää tietää omat rajansa. Miksi ihmeessä hankkisin lapsen kärsimään mun kanssa olemisella.
Ihan sama, kuin joku joka on aina haaveillut todella monesta lapsesta niin menisi heti ekan syntymän jälkeen sanomaan ettei sit tee enempää et olihan tää tässä-
Millaisia ihmisiä oikein tunnet :( Vai tuntemattomatko tuollaisia sanoo? Onpa kamalasti sanottu. Minulla on itselläni kaksi lasta mutta kavereissa on paljonkin veloja. Ihania, empaattisia, sydämellisiä ja kaikin puolin ihastuttavia ihmisiä he ovat, monet minusta jopa epäitsekkäämpiä kuin osa äideistä joita tunnen. En tule koskaan ymmärtämään miksi ihmisillä on tarve haukkua ja mollata ihmisiä heidän valintojensa takia (kuten tälläkin palstalla usein näkee). Eikö se ole vain rikkaus että emme ole kaikki samasta muotista tehtyjä? En ymmärrä. Mutta toivottavasti osaat jättää tuollaiset kommentit omaan arvoonsa. Kyllähän se ihmisestä itsestään jotain kertoo jos pitää haukkumaan lähteä...
Voi voi. Minullakaan ei ole lapsia, mutta kukaan ei ole koskaan edes kysynyt asiasta saati väittänyt minua kylmäksi.
Syynä lienee oma asenteesi ja kaveripiirisi. Kummatkin voi vaihtaa.
Minusta tuo nimenomaan kuulostaa siltä että olet empaattinen ihminen kun ajattelet mahdollisen syntymättömän lapsen parasta ja tiedostat resurssiesi puuttumisen tässä asiassa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:38"]Mikä ihme on "vela"?[/quote] Vapaaehtoisesti lapseton
Jos jotain pitäisi "kylmänä ihmisenä" siihen kyllä liittyisi muutakin kuin vapaaehtoinen lapsettomuus. Joskus kannattaa ihan kurkata peiliin, jos saa tuommoista palautetta.
Mäkin olen kylmä, tai ainakin täysin välinpitämätön lasten suhteen, mutta olen tosi eläinrakas. Todella paljon olen saanut kuulla arvostelua siitä että lahjoitan OMIA rahojani eläinsuojeluun, enkä hanki itselleni lapsia tai lahjoita niitä rahoja johonkin lastensairaalakeräykseen, joka käsittääkseni on ihan hyvin sujunut ilman mun panostustakin.
Paljon kylmempää olisi tehdä lapsi ja sitten kuristaa se. Tuolla lauseella mä olen saanut suut tukkoon.
Minä, viisikymppinen, olen ollut pienestä asti varma siitä, että lapsia en tekisi, enkä myöskään sitten tehnyt. Kuuna päivänä minulle ei kuitenkaan ole sanottu, että olisin kylmä ihminen. Muutama kaveri joskus kauan sitten kyllä päivitteli, että minusta kyllä tulisi niin hyvä äiti, että nyt menee paljon hukkaan.
Keskustelupalstoilla tulee tietysti lokaa niskaan, mutta niin tulee monesta muustakin mielipiteestä ja ominaisuudesta.
Minä vastaan varmaan aika hyvin mielikuvaa kylmästä lapsettomasta ihmisestä. En ole hyvä lohduttamaan, en jaksa vatvoa tunneasioita, ten päätöset faktojen perusteella. En kaipaa isoja tunnekokemuksia (kuten sitä äidinrakkautta), en reagoi voimakkaasti asioihin ja pidän useimmat ihmiset etäällä. En halua lapsia enkäedes pidä lapsista.
Tavallaan en ihmettele, jos joku pitää minua kylmänä ihmisenä. Enhän millään tavalla sovi hoivaavan ja huolehtivan, elämää vaalivan naisen stereotyyppiin. Itse en haluaisi olla sydämellinen ja räiskyvä tunneihminen. Olen vakaa, pohdiskeleva ja herkkä omalla tavallani, ja tämä sopii minulle oikein hyvin.