Mitä tapahtuisi Suomessa jos Venäjä iskisi maan sähköverkkoon keskellä talvea ja sähköt koko maalta pois?
Tuli luettua Ilkka Remeksen kirja Jäätyvä helvetti. Aloin miettimään että miten Suomi selviäisi siitä? Eihän tässä maassa saatu edes maskeja ajoissa liikkeelle, valehdeltiin kansalle että maskeja ei tarvita koska todellisuudessa huoltovarmuuskeskus ei ollut niitä hankkinut.
Miettii kun kävisi jotain oikeasti isoa.
Kommentit (1017)
Suomen sähköenergiasta 15% tulee Venäjältä.
Samoin lähes kaikki öljy ja maakaasu.
Tänne jäädytään, kun russakat, jos Venäjä katkaisee energian tuonnin.
Kiina ostaa kaiken ylimääräisen, joten Venäjää ei hetkauttaisi.
Pyörittelisin itäistä sähkönjen katkojaa niin ettei se näkisi kun katto, seinä, latttia,katto,seinä ,lattia,katto, seinä, lattia...... eiköhän sähköt tulis äkäseen takas.
Täällä porukat tuntuvat luulevan, että maalla on taloissa isojakin ruokavarastoja. Suurimmalla osalla ei ole. Lähikauppa on valtaosan ruokavarasto.
Vierailija kirjoitti:
Täällä porukat tuntuvat luulevan, että maalla on taloissa isojakin ruokavarastoja. Suurimmalla osalla ei ole. Lähikauppa on valtaosan ruokavarasto.
Minä olen kaupunkilainen ja minulla on vuoden ruokavarasto.
Sähkön loppuessa kaikki pysähtyy. Koko yhteiskunta toimii sähköllä. Puhdas vesi tulee sisälle ja likavedet pois. Kuinka monella on merkittäviä määriä käteistä nykypäivänä - vaikka edes viikon tarpeeseen? Niimpä. Kun auton tankki on tyhjä, ei se täyty ilman sähköä. Jne.
Edesmennyt sotiemme veteraani isoisäni muistutti usein myös meille lapsenlapsille, että älkää koskaan unohtako, että r*ssään ei ole luottamista. Aina yritetään Suomi ottaa loppujen lopuksi vaikka mitä muuta esitettäisiin.
inusta tuntuu, että suomalaiset lähtisi maan pakoon kuka mihinkin maahan. Ruotsi olis lähin ihan vartenotettava valti. Siis siinä tapauksessa, jos maa hävittäis venskuille.
Tämä ketju ei näköjään oikein huuomria tai sarkasmia kestä. No, pitäkkäpä tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikekannallepano, Nato-jäsenyyden hakeminen, Usan/brittien joukkoja Ahvenanmaalle,...
Taitaa olla jo silloin myöhästä kun tilanne on jo päällä. Natoon pitäisi liittyä ajoissa.
ApTotta, mutta joka tapauksessa Nato tarvitsee kovasti Suomea (ja Ruotsiakin) puolustaakseen Itä-Eurooppaa.
Mihin Nato tarvitsee kovasti maata joka koettaa lokkeilla ilmaisella "nato-optiolla" hyötyäkseen liitosta vain silloin kun on hätä.
No siinä tilanteessa lähdetään juoksemaan rintamaa kohti niin lämminhön siinä tulee ja jojainen tässä maassa tietää, että on aika taistella viiimeiseen asti. Venäläisten sotilaiden kannattaa myös hoitaa testamentti kuntoon ennen tuloaan,koska Naton ohjukset ovat osoittaneet Suomeen 1950-luvulta lähtien ja niitä myös käytetään jos Suomi ei saa pysäytettyä hyökkäystä länsiliittoutuneiden avustamana, koska Norjan öljyä ei anneta venäläisille. Saavat taas venäläiset äidit itkeä tyhmien johtajiensa päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kaupunkilainen ja minulla on vuoden ruokavarasto.
Onko sinulla vuoden vedet ja polttoaineet valmistaa ne vuoden ruokasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaisi maaseudun pojatkin saada pillua kun kaupunkilaisfeministeille tulisi nälkä ja kylmä.
Miksi tulisi? Meillähän on vuoden ruokavarastot, leivinuunit ja mökit maalla. Toimivat ihan omia puita sisään viskomalla. Mökiltä löytyy myös lähde.
No voihan juku, siinä meni sekin mahdollisuus piniin. Harmittaa, kun tämän varaan olin laskenut.
- juntti-eevertti-
Vierailija kirjoitti:
Suomen sähköenergiasta 15% tulee Venäjältä.
Samoin lähes kaikki öljy ja maakaasu.
Tänne jäädytään, kun russakat, jos Venäjä katkaisee energian tuonnin.
Kiina ostaa kaiken ylimääräisen, joten Venäjää ei hetkauttaisi.
Korvaavan sähkön voi ostaa aina Ruotsista tai Norjasta
Kaikki tarvittava kaasu saadaan Balttian putkesta
Öljy voidaan ostaa aina muualta.
Suomella onnikin puolen vuoden varmuusvarastot.
Oliko muita huolia?
Työryhmä perustettaisiin ainakin aluksi.
Vuokrataan USA:ltä vaikka miljardin vuosimaksua vastaan kymmenkunta 20 megatonnin ydinpommia rauhoittelemaan naapurien trollien sotakiimaa.
Menee sähkö poikki Suomessa asuvilta venäläisiltä myös joten .....jäätyy nekin.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön loppuessa kaikki pysähtyy. Koko yhteiskunta toimii sähköllä. Puhdas vesi tulee sisälle ja likavedet pois. Kuinka monella on merkittäviä määriä käteistä nykypäivänä - vaikka edes viikon tarpeeseen? Niimpä. Kun auton tankki on tyhjä, ei se täyty ilman sähköä. Jne.
Ja luuletko että kriittisissä järjestelmissä ei ole varageneraattoreita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaisi maaseudun pojatkin saada pillua kun kaupunkilaisfeministeille tulisi nälkä ja kylmä.
Miksi tulisi? Meillähän on vuoden ruokavarastot, leivinuunit ja mökit maalla. Toimivat ihan omia puita sisään viskomalla. Mökiltä löytyy myös lähde.
No voihan juku, siinä meni sekin mahdollisuus piniin. Harmittaa, kun tämän varaan olin laskenut.
- juntti-eevertti-
:D
Kyllä tässä monesti on mietitty miksi hallitus hävittää omavaraisuuden ja huoltovarmuuden…
Mä menisin hyvinvointipussiini.