Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli

Vierailija
25.12.2021 |

Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.

Kommentit (3113)

Vierailija
1641/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju opetti, että sairaalakassini kolme tärkeintä tavaraa ovat tuttipullo, korvike ja omat särkylääkkeet. Tiedän ettei omia lääkkeitä saisi ottaa mukaan, mutta en todellakaan suostu olemaan kivuissa synnytyksen jälkeen jos lääkkeitä pantataan. Joten varaudun siihen ottamalla omat varalta mukaan.

Vierailija
1642/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne sairaalaan ole pakko jäädä vaan voi lähteä kotiin tai mennä yksityiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju opetti, että sairaalakassini kolme tärkeintä tavaraa ovat tuttipullo, korvike ja omat särkylääkkeet. Tiedän ettei omia lääkkeitä saisi ottaa mukaan, mutta en todellakaan suostu olemaan kivuissa synnytyksen jälkeen jos lääkkeitä pantataan. Joten varaudun siihen ottamalla omat varalta mukaan.

Omia lääkkeitä ei saa ottaa mukaan? Whaaat?? Eihän tuollainen voi mitenkään pitää paikkaansa 😵

Vierailija
1644/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai otat, jos haluat. Ei se mikään vankila ole. Aikuinen saada syödä omia lääkkeitään niin kuin huvittaa. Ei mikään laki kiellä.

Vierailija
1645/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen syntymän jälkeen vietin sairaalassa 19 tuntia. Kokemus oli sinänsä OK, perhehuone ja puoliso jakamassa huonetta esikoisen ohella. Takana tosin yli 40 tunnin luomusynnytys ja kaksi valvottua vuorokautta, jos ei nyt laske synnytyksen loppuvaiheessa - 4 h työntövaiheen aikana - minuutin supistusvälien lomassa otettuja mikrounia. En halunnut olla sairaalassa yhtään kauemmin kuin tarvis, ja onneksi pääsimme pois eli kaikki oli hyvin. Lääkäri tarkisti poikamme ennen kotiutumista ja palasimme muutaman päivän kuluttua uudestaan tarkastukseen.

Kuopuksen syntymä meni monta kertaa rivakammin. Ehdin juuri sairaalaan. 10 minuuttia ehdin kuluttaa sairaalalaveria, kun kuopus jo syntyi parin minuutin työntövaiheen päätteeksi. Kotiuduin n. 8 h kuopuksen synnyttyä. Olin tosin onnellinen, ettei tarvinnut olla sairaalassa yhtään pidempään!

Vierailija
1646/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin varautunut pahimpaan ja kätilöiden kiireeseen. Otin omat särkylääkkeet, korviketta ja tuttipullon karkkia ja sipsejä yms mukaan. Kesä 2021 oli. Koronan takia oli oma huone, ruuat tuotiin huoneeseen, särkylääkettä ja lisämaitoa saatiin. En olisi pystynyt kävelemään hakemaan tarjottimella ruokaa käytäviltä, joten koronasta oli hyötyäkin.

Vierailija
1647/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaala ei ole lepokoti. Siellä on lähtökohtaisesti vähän ankeaa.

Kokemus korostuu, jos on kovasti sairas.

Ja arvostan kovasti hoitajien ja muun henkilökunnan ammattitaitoa.

Kerropa sitten mistä löytyisi mainitsemasi lepokoti synnyttäneelle, joka on myös sairas? Kun sairaalassa ei kerran saa levätä vaan pitää juosta ympäriinsä etsimässä sitä sun tätä ja juosta kansliaan muistuttamaan itselleen antibiootitkin.

Arvostan hoitajia, mutta tää synnäreistä säästäminen ei nyt vaan toimi.

Vierailija
1648/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sh-työharjoittelussa Lohjan synnärillä 1990-luvun alussa. Täysin sairas paikka. Opiskelijat otettiin vastaan "voi ei taas opiskelijoita" tyyliin ja eväitä ei todellakaan syöty näiden kätilöiden kanssa samassa taukohuoneessa. Mutta se pahin juttu oli joka ikisen synnyttäjän arvosteleminen ja haukkuminen. Jäi moneksi vuodeksi sieluun jäytämään osaston sairas henki. Miten lie nykyään Lohjalla tilanne.

Vierailija
1649/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala ei ole hotelli. Jos haluaa huonepalvelua ja passausta, menee hotelliin ja maksaa siitä.

Vierailija
1650/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo "sairaala ei ole lepokoti" on ihan hölynpölyä.

Ei ruuan tuomisen, kuunteluun, ystävällisyyteen tartte olla 4 v korkeakoulutusta. Palkatkaa sairaala-apulaisia jotka on kilttejä synnyttäjille.

Vierailija
1651/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, on, on se kamalaa noissa saraaloissa. Varsinkin syöpäsen, syöpäsairaalassa esim tässä Hyksissä/hki. helvetin hyvä hoitohenkilöstö, hyvä hoito ja terveeksi tulin.  kiitos  Taivaan isä, Etten enää jotai synnäri juttuja jaksa vinkua, kiitos terveestä lapsesta.        

Vierailija
1652/3113 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän synnyttämin ole edes sairaus eikä synnyttäjät ihmistä kummenpia.

1653/3113 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päästiin oikeasti hotelliin vauvan kanssa 6h synnytyksen jälkeen 😌 oli kyllä luxusta kun kahteen aikaisempaan vertasi kätilöopistolla.

Vierailija
1654/3113 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona-aikana ei vieraat ramppaa. Yksi saattaja sallittu.

Juuri näin. Ap:n kommentti ei voi olla viime vuosilta. Ihme valitusta muutenkin, eihän siellä sairaalassa nyt kauan olla, jos kaikki on kunnossa. Jos ei olisi, niin eivät olisi vauvan kanssa kuvauksen mukaisessa yhteishuoneessa.

Vierailija
1655/3113 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ihme jos synnyttäjille ei riitä kipulääkkeet jos kätilöt varastaa ne.  Terveisin ilman kipulääkkeitä jäänyt,

Vierailija
1656/3113 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluista tullut ilmi miten monet ulkomaalaiset saa tahtonsa läpi kaikessa ja saavat tehdä mitä lystää,omalla kohdalla voin kans todeta et pitää paikkansa,pelätäänkö niin paljon rasismin leimaa ettei voi sanoa että säännöt on samat kaikille??

Vierailija
1657/3113 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkosaunoja synnytystä varten vois löytyä arvon rouville. Narinat loppuis kuin seinään.

Niin sen maailman tärkeimmän asian tekijänhän pitää saada mahdollisimman huonoa kohtelua. Mistä ihmeestä tämä viha tulee? Eikö jokainen halua rakkaalleen parasta ja sitä kautta sille syntyvälle omalle lapselle?

Jännästi sitten rääyätåän kurkut pitkällä miksi naiset ei lisäänny, ....tana ei synny veronmaksajia, me ollaan aivan riippuvaisia vauvoista.

Mutta ole sinä nainen hiljaa äläkä luule ansaitsevasi ihmisen kohtelua, sinä maailman luoja!

Vierailija
1658/3113 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole ihan normaalia, että kävellään itse, jos kaikki menee hyvin? Itse synnytin toisen Oysissa ja Kajaaniin verrattuna oli todella hyvä paikka. Kajaanissa oltiin 8 hengen huoneissa. Oysissa oli kiire eikä kätilöt ehtineet koko aikaa kytätä (eikä tarvitsekaan), mutta kuuntelivat ja kunnioittivat toiveita. Itse menin suoraan suihkuun ja kävelin osastolle, koska ei komplikaatioita. Jouduin olemaan käytävällä jonkun tunnin, mutta eihän se kätilöiden vika ole.

Minua ehkä enemmänkin ihmetyttää tämä naisten taantuminen hyvin menneen (!) synnytyksen jälkeen. Osastolle pitäisi kuskata, pitäisi olla yksityishuoneet ja oma lääkäri aina saatavilla. Kuumat kaakaotkin pitäisi kätilöiden keitellä, kun ei kahvi tai tee kelpaa!

Kätilöiltä kuultua: ei ole normaalia kävellä itse. Ennemmin toppuutellaan, että etkös kuitenkin kulkisi pyörätuolilla.

Ei kyse ole taantumisesta, vaan siitä, että hyvinkin menneen synnytyksen jälkeen saattaa olla äärimmäisen väsynyt. Lisäksi voi olla kipuja, esim. tikkejä. Siinä kohtaa keho tarvitsee lepoa, vaikka kuinka olisi urhea asenne.

Itsekin olin ihan lähdössä itse kävelemään synnytyssalistan toiseen taloon teholle, jonne vauvani vietiin synnytyssalista heti synnyttyään. 33h kestänyt luomusynnytys takana, en ollut revennyt enkä menettänyt verta tms, ja mielestäni olin ihan elämäni kunnossa ja hyvin voisin kävellä sinne. Kätilöt tuuppas mut väkisin siihen pyörätuoliin :D eli ei se kärrääminen mistään muusta ole kiinni, kuin että minimoidaan mahdollisuus että synnyttänyt yllättäen pökertyy. ehkä ihan hyvä.

Vierailija
1659/3113 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole ihan normaalia, että kävellään itse, jos kaikki menee hyvin? Itse synnytin toisen Oysissa ja Kajaaniin verrattuna oli todella hyvä paikka. Kajaanissa oltiin 8 hengen huoneissa. Oysissa oli kiire eikä kätilöt ehtineet koko aikaa kytätä (eikä tarvitsekaan), mutta kuuntelivat ja kunnioittivat toiveita. Itse menin suoraan suihkuun ja kävelin osastolle, koska ei komplikaatioita. Jouduin olemaan käytävällä jonkun tunnin, mutta eihän se kätilöiden vika ole.

Minua ehkä enemmänkin ihmetyttää tämä naisten taantuminen hyvin menneen (!) synnytyksen jälkeen. Osastolle pitäisi kuskata, pitäisi olla yksityishuoneet ja oma lääkäri aina saatavilla. Kuumat kaakaotkin pitäisi kätilöiden keitellä, kun ei kahvi tai tee kelpaa!

Kätilöiltä kuultua: ei ole normaalia kävellä itse. Ennemmin toppuutellaan, että etkös kuitenkin kulkisi pyörätuolilla.

Ei kyse ole taantumisesta, vaan siitä, että hyvinkin menneen synnytyksen jälkeen saattaa olla äärimmäisen väsynyt. Lisäksi voi olla kipuja, esim. tikkejä. Siinä kohtaa keho tarvitsee lepoa, vaikka kuinka olisi urhea asenne.

Itsekin olin ihan lähdössä itse kävelemään synnytyssalistan toiseen taloon teholle, jonne vauvani vietiin synnytyssalista heti synnyttyään. 33h kestänyt luomusynnytys takana, en ollut revennyt enkä menettänyt verta tms, ja mielestäni olin ihan elämäni kunnossa ja hyvin voisin kävellä sinne. Kätilöt tuuppas mut väkisin siihen pyörätuoliin :D eli ei se kärrääminen mistään muusta ole kiinni, kuin että minimoidaan mahdollisuus että synnyttänyt yllättäen pökertyy. ehkä ihan hyvä.

Minäkin synnytyssalissa halusin heti suihkuun, kätilö toppuutteli. En päässyt edes vessanpöntölle ennen kuin pyörryin. Ilmeisesti normisettiä. Kippasivat sänkyyn ja sillä osastolle. Seuraavana päivänä pää piti jo sen verran, että pääsin vessaan seiniä pitkin. Eivät EDES verenpainetta vaivautuneet mittaamaan osastolka. Kertaakaan.

Vierailija
1660/3113 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jonkinlaisessa shokkitilassa synnytyksen jälkeen, paitsi pitkän synnytyksen + siitä johtuneen teho-osastolle siirtämisen takia (vauva siis). Menetin vajaa 2 litraa verta ja tippa kulki mukani kaikkialle. Meinasin pyörtyä pelkästä istumisesta! Kuitenkin shokin tms. myötä sanoin lähteväni hoitamaan esikoisen asioita kolmantena päivänä synnytyksestä. Kätilöt päästivät!! Onneksi menin taksilla, koska jouduin menemään heti kyydin tultua makuulleen sinne taakse, ja lopulta palaamaan takaisin osastolle. "Ai, joko sä tulitkin takas?", oli vastaanotto kansliassa. Olin sairaalassa yhteensä viikon, ja tänä aikana mm. antibiootin tuominen myöhästyi (kerran jopa unohtui) useamman kerran. Sain vinkiksi, että kannattaa itse merkata johonkin, monelta se antibiootti pitäisi saada, niin voi sitten pyytää jos vielä unohtuu...joo-o. Synnytyskertomusta ei ehditty käymään läpi vaikka ehdottomasti olisi pitänyt (alkoi raskausmyrkytyksellä, päätyi vauvan teho-osastohoitoon ja minun leikkuriin joutumiseen), lupailtiin vaan että kyllä sen "joku" sitten käy kanssani läpi paremmalla ajalla. En tiedä mitä osastolla olleet kätilöt tekivät, koska potilastyötä tuntui olevan varsin vähän? Kyn synnytin, äitejä oli niin vähän, että jokaiselle riitti oma huone. Lisäksi ruoat haettiin itse ja lakanatkin piti vaihtaa (tätä ei muuten ole muilla osastoilla, tiedän kokemuksesta). 

Kun lähdimme vauvan kanssa kotiin, ylpeän oloinen kätilö esitteli jollekin ulkopuoliselle miten olivat muuttaneet vauvalan huoneen tavalliseksi potilashuoneeksi. Pääasia tuntui olevan se, että äideistä vauvoineen oli mahdollisimman vähän vaivaa kellekään. 

Amen. Tulin niin surulliseksi ja vihaiseksi, kun luin sinun kertomuksesi. Tuollaista se juuri on. Ihan itkettää vieläkin 11 v jälkeenkin.