Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli
Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.
Kommentit (3113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton mutta kyllä nämä jutut vetävät sanattomiksi. Onko se tosiaan liikaa vaadittu että vuonna 2021 synnyttäneitä ja heidän vauvojaan kohdeltaisiin edes samalla tavalla kuin muita sairaalassa olevia potilaita?
Siis tarkoitan niitä muille potilaille itsestäänselvyyksiä että, lakanat vaihtaa henkilökunta, ruoka tuodaan huoneeseen niinkuin muillekin sairaalapotilaille, kivunlievitystä on saatavissa ilman että nääntyneen äidin pitää sitä turhaan rukoilla ja nälkää tuskissaan huutava vastasyntynyt vauvakin saa ruokaa jos se maito ei vaan nouse - eihän se hoitajan määräys tuo tissiin maitoa vaikka kuinka kettuilisi onnettomalle äidille.
Tuo että on terveellistä nousta ylös ja liikkua mahdollisuuksien mukaan on ihan totta - mutta miksei sitten vaikka umpisuolenleikkauksessa tai sydänleikkauksessa olleita laiteta hakemaan itse ruokaansa käytävän päästä ja huushollaamaan lakanoitaan? Tai jätetä ilman kipuläkkeitä ja pottuilla ivallisesti että kyllähän sen nyt kestää ja mites luulet sitten pärjääväsi kun kotiudut.
No kyllähän minä syyn tiedän - onhan kysymys osastoista joilla on ainoastaan naispotilaita - kuka heidän kivuistaan piittaa. Vähätellään hysteeristen akkojen vinkumisena, sillähän niistä pääsee. Huonoa kohtelua kokeva syyllistetään ja veetuillaan hiljaiseksi. Paha asenneongelma monessa sairaalassa.
Heitän ilmaan arvauksen, että tällä on jotakin tekemistä sen kanssa, että muilla sairaalan osastoilla on potilaita, mutta synnyttäjistä puhutaan tosiaan synnyttäjinä, ei potilaina. Joku hoitaja voisi kommentoida?
No olen se joka tuon lainaamasi kirjoitti, en siis hoitoalalla. Minun mielestäni jokainen joka sairaalaan sisään kirjataan mistä syytä hyvänsä on aina potilas - muutenhan ei olisi sairaalassa ollenkaan. Ja kun ajattelee mitä synnyttäneelle on tapahtunut, mahdollista verenhukkaa, pahoinvointia, huimausta, kipeitä sisuskaluja ja tikkejä, puhumattakaan sektiosta joka on jo iso leikkaus itsessään, tietenkin he tarvitsevat hoitoa kuten muutkin potilaat. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Jos jokainen synnyttäjä saisi sen ensimmäisen vuorokauden aikana ruokaa, lepoa ja kivunlievitystä, koko synnytyskokemus olisi varmaan paljon miellyttävämpi. Vauvala takaisin jotta saa edes muutaman tunnin nukkua, puhtaat lakanat vaihdettuina sänkyyn firman puolesta ja ruoka huoneeseen olisi minusta minimivaatimus.
Luuletko että sairaalassa kuuluu olla mukavaa? Jos sairaalasta tehtäisi hotelli niin pian kaikki jonottaisivat sinne.
Jaa. Kaksi lasta synnyttänyt Jyväskylässä 2011 ja 2014 ja ei pahaa sanaa. Pidettiin kuin kukkaa kämmenellä. Joku hoitaja mukavampi kuin toinen, mutta aikuisena ihmisenä pystyn olemaan lähes kaikkien kanssa. Ja ekalla kierroksella oli sairaalassa viikon.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että sairaalassa kuuluu olla mukavaa? Jos sairaalasta tehtäisi hotelli niin pian kaikki jonottaisivat sinne.
Hei, sairaalassa kuuluisi saada HOITOA. Myös synnyttäneiden.
Vaihtamaan itse lakanat? Ilmeisesti pieni fyysinen aktiivisuus katsotaan hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se että kaikki jonottaisi synnärille ois ihan hyvä juttu tällain Suomen valtion kannalta. Oon ymmärtänyt et vauvakadosta ollaan jollain tasolla huolissaan?
Mä yövyin Taysin yhteydessä olevassa potilashotellissa pari yötä vauvan ja miehen kanssa. Oli ihanaa, en olisi halunnut sieltä pois. Neljästi päivässä hotelliruokaa, rutkasti yksityisyyttä ja apua oven takana. Oman vointini takia jouduimme palaamaan sairaalan puolelle. Siellä oli juuri niin ankeaa kuin aloittaja kuvasi.
On käytäntöjä, jotka ovat potilaan sekä vauvan eduksi, vaikka toisin luulette. Niitä ei erinäisistä syistä voi kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta totuus on että synnyttäjiä ja vauvoja pitäisi saada lisää Suomeen. Näillä keinoilla syntyvyys laskee entisestään. Ei tehdä mitään sen eteen että kohennettaisiin esim synnyttäjien oloa sairaaloissa. Aika karua luettavaa ovat nämä tekstit, joita äidit kirjoittaa Suomen sairaaloista. Ei kannusta nuorempia naisia saamaan vauvoja.
Vierailija kirjoitti:
On käytäntöjä, jotka ovat potilaan sekä vauvan eduksi, vaikka toisin luulette. Niitä ei erinäisistä syistä voi kertoa.
Ai tehdä tuoreille äideille ja heidän vastasyntyneilleen jonkinlainen stressitesti minimoimalla ruoan ja levon määrä? Ne jotka pimahtaa saadaan heti selville?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton mutta kyllä nämä jutut vetävät sanattomiksi. Onko se tosiaan liikaa vaadittu että vuonna 2021 synnyttäneitä ja heidän vauvojaan kohdeltaisiin edes samalla tavalla kuin muita sairaalassa olevia potilaita?
Siis tarkoitan niitä muille potilaille itsestäänselvyyksiä että, lakanat vaihtaa henkilökunta, ruoka tuodaan huoneeseen niinkuin muillekin sairaalapotilaille, kivunlievitystä on saatavissa ilman että nääntyneen äidin pitää sitä turhaan rukoilla ja nälkää tuskissaan huutava vastasyntynyt vauvakin saa ruokaa jos se maito ei vaan nouse - eihän se hoitajan määräys tuo tissiin maitoa vaikka kuinka kettuilisi onnettomalle äidille.
Tuo että on terveellistä nousta ylös ja liikkua mahdollisuuksien mukaan on ihan totta - mutta miksei sitten vaikka umpisuolenleikkauksessa tai sydänleikkauksessa olleita laiteta hakemaan itse ruokaansa käytävän päästä ja huushollaamaan lakanoitaan? Tai jätetä ilman kipuläkkeitä ja pottuilla ivallisesti että kyllähän sen nyt kestää ja mites luulet sitten pärjääväsi kun kotiudut.
No kyllähän minä syyn tiedän - onhan kysymys osastoista joilla on ainoastaan naispotilaita - kuka heidän kivuistaan piittaa. Vähätellään hysteeristen akkojen vinkumisena, sillähän niistä pääsee. Huonoa kohtelua kokeva syyllistetään ja veetuillaan hiljaiseksi. Paha asenneongelma monessa sairaalassa.
Heitän ilmaan arvauksen, että tällä on jotakin tekemistä sen kanssa, että muilla sairaalan osastoilla on potilaita, mutta synnyttäjistä puhutaan tosiaan synnyttäjinä, ei potilaina. Joku hoitaja voisi kommentoida?
No olen se joka tuon lainaamasi kirjoitti, en siis hoitoalalla. Minun mielestäni jokainen joka sairaalaan sisään kirjataan mistä syytä hyvänsä on aina potilas - muutenhan ei olisi sairaalassa ollenkaan. Ja kun ajattelee mitä synnyttäneelle on tapahtunut, mahdollista verenhukkaa, pahoinvointia, huimausta, kipeitä sisuskaluja ja tikkejä, puhumattakaan sektiosta joka on jo iso leikkaus itsessään, tietenkin he tarvitsevat hoitoa kuten muutkin potilaat. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Jos jokainen synnyttäjä saisi sen ensimmäisen vuorokauden aikana ruokaa, lepoa ja kivunlievitystä, koko synnytyskokemus olisi varmaan paljon miellyttävämpi. Vauvala takaisin jotta saa edes muutaman tunnin nukkua, puhtaat lakanat vaihdettuina sänkyyn firman puolesta ja ruoka huoneeseen olisi minusta minimivaatimus.
Jep, se olisi varmasti inhimillisempää, mutta soten byrokratianillityksen ja äärimmäisen tarat.säännöt ja työnkuvien rajat tietäen en epäile hetkeäkään, etteikö tylytys olisi perusteltu, joko tällä nimekekikkailulla, kuntouttavalla työotteella tai jollain mulla (säästöillä, har har). Itse synnytin taysissa 20 v sitten, en muista käytäntöjä. Työn puolesta haluaisin kyllä tietää, miksi vuodeosastolla on olennaista, että hoitaja tietää, mitä lakanoilla ja kuinka paljon, mutta synnärillä sillä ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, sairaalassa kuuluisi saada HOITOA. Myös synnyttäneiden.
Mitä hoitoa se lakanoiden vaihtaminen on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaalan pitäisi olla hotelli?
Kyllä sen pitäisi. Aika harvassa maailman maassa (teollistuneessa) vastasynnyttäneitä äitejä kohdellaan kuin karjaa. Kuten siis Suomessa tehdään. Ei ihme, että lapsia ei haluta. Henkisesti ja fyysisesti rankka kokemus takana (siis synnytys) ja ei minkäänlaista apua ja huolenpitoa. Kriisiapua saa, kun joku kännissä ajaa autonsa lampeen (siis sivulliset), mutta uuden elämän maailmaan saattanut nainen pakotetaan siivoamaan, hakemaan ruokansa, luopumaan yksityisyydestään. Ja ihan vain siksi, kun RASKAUS JA SYNNYTYS EI OLE SAIRAUS. Ei ole, mutta ei se estä sitä, että äitejä ja perheitä voisi pitää vähän hyvänäkin.
Sairaalasta suomalaiset äidit palaavat kotiin, jossa harvemmin taitavat olla mummit, kummit ja tädit apuna. Isätkin luistavat paikalta.
Ei kai se sairaaloiden ja hoitajien vika ole että meillä ei kohdella hyvin. Enemmän mä ihmettelen että kukaan ei hemmottele niitä äitejä kotona vaan sitä hemmottelua odotetaan toteutettavaksi verorahoilla.
Haista huilu niiden verorahojesi kanssa. Ensinnäkin tässä maassa maksetaan niin järkyttäviä veroja että pitää niillä jotain vastinettakin saada ja toisekseen niitä rahoja käytetään paljon typerinpiinkin tarkoituksiin kuten kannabiksen hallussapitäjien rankaisemiseen ja perussuomalaisten puoluetukeen
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Kummasti vaan kaikki muut potilaat saavat kyllä nuo hotellipalveluksi rinnastamasi palvelut ihan ilman muuta. Kuten ruoan huoneeseen ja puhtaat lakanat jonkun muun vaihtamina sekä kivunlievitystä.
En silti ole nähnyt terveitä ihmisiä jonottamassa "hotelliin" sairaalan ovella. Ne menevät oikeaan hotelliin jossa saa nuo palvelut. Jos hotelleissa olisi synnytyssalit ja hoitajat, varmaan monet äidit menisivät mieluummin sinne ja maksaisivat koko lystin omasta pussistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaalan pitäisi olla hotelli?
Kyllä sen pitäisi. Aika harvassa maailman maassa (teollistuneessa) vastasynnyttäneitä äitejä kohdellaan kuin karjaa. Kuten siis Suomessa tehdään. Ei ihme, että lapsia ei haluta. Henkisesti ja fyysisesti rankka kokemus takana (siis synnytys) ja ei minkäänlaista apua ja huolenpitoa. Kriisiapua saa, kun joku kännissä ajaa autonsa lampeen (siis sivulliset), mutta uuden elämän maailmaan saattanut nainen pakotetaan siivoamaan, hakemaan ruokansa, luopumaan yksityisyydestään. Ja ihan vain siksi, kun RASKAUS JA SYNNYTYS EI OLE SAIRAUS. Ei ole, mutta ei se estä sitä, että äitejä ja perheitä voisi pitää vähän hyvänäkin.
Sairaalasta suomalaiset äidit palaavat kotiin, jossa harvemmin taitavat olla mummit, kummit ja tädit apuna. Isätkin luistavat paikalta.
Ei kai se sairaaloiden ja hoitajien vika ole että meillä ei kohdella hyvin. Enemmän mä ihmettelen että kukaan ei hemmottele niitä äitejä kotona vaan sitä hemmottelua odotetaan toteutettavaksi verorahoilla.
Haista huilu niiden verorahojesi kanssa. Ensinnäkin tässä maassa maksetaan niin järkyttäviä veroja että pitää niillä jotain vastinettakin saada ja toisekseen niitä rahoja käytetään paljon typerinpiinkin tarkoituksiin kuten kannabiksen hallussapitäjien rankaisemiseen ja perussuomalaisten puoluetukeen
Joku maksaa veroja hulluna toiset taas ei juurikaan. Yleensä tosin ne jotka maksaa verot myös itse kustantaa palvelut itselleen, ei niitä verovaroista kustanneta.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa ajatellaan, että sairaalan ei tarvitse olla mukava tai viihtyisä…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtona saunassa synnytys 100 v. takaa ja todellakaan eivät nämä naiset itkeneet ja valittaneet, kun muuta ei ollut saatavilla. Mikä helvetti nykyihmisiä vaivaa, raskaudesta ja synnytyksestä tehty sairauksia, jotka ovat oikeasti ihan elämänkiertoon kuuluvia asioita. Jos nuo pelottavat, niin järkevintä pitää se ehkäisy kunnossa...
Mummini synnytti kolme neljästään saunassa. Sanoi että yhtä helve""ttiä oli ja viimeisimmässä saunasynnytyksessä meni jotain pieleen, nimittäin jälkeenpäin valui pa""t housuun kun käveli. Tappeli sitten pidätysvaikeuksien kanssa loppuelämänsä..
Odotin esikoista kun puhuttiin tästä ja mummi toisteli,miten onnekas olen kun saan synnyttää sairaalassa.
Ok.
Tässä ketjussa ei puhuta synnytyksistä, vaan synnyttäneiden osastolla olemisesta.
Tuskin sinun mummosi olisi iloinnut jos olisi vaikean synnytyksensä jälkeen joutunut kuuntelemaan hoitajien taholta vittuilua siitä että ei edes vessaan ehdi.
Voi kun pääsis mahd nopeasti kotiin synnäriltä, maaliskuussa laskettu aika ja esikoista odotan. Kuinka nopeasti ensisynnyttäjän on mahdollista kotiutua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa ajatellaan, että sairaalan ei tarvitse olla mukava tai viihtyisä…
Missä maassa mukavuus ja viihtyisyys maksetaan julkisin varoin tasapuolisesti kaikille?
Siis aivan järkyttävää!