Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli

Vierailija
25.12.2021 |

Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.

Kommentit (3113)

Vierailija
3061/3113 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin päästä synnytyksestä näin kuin vaimo loikki käytävän poikki. Lääkäri kysyi hämmentyneenä, onko tuo teidän vaimonne? Joutui kuitenkin jäämään yöksi ja lääkäri tutki aamulla tytön terveeksi, joten käärö kainaloon ja autoon. No problemos.

Miksi olit käytävällä? Miksi lääkäri oli siellä? Miksi vaimo loikki? Mistä tiedät, miten yö meni, jos et ollut paikalla? 

Yrittikö vaimosi siis karata sairaalasta ilman sinua?

Varmaan joo on helpompaa jos joku muu synnyttää ja jää osastolle kuin itse. 

Minäkin ajattelin, oliko vaimolla mielenhäiriö, jos hän loikki käytävällä synnytyksen jälkeen. 

Vierailija
3062/3113 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sairaalassa on ollut ihan ok, en sinne lepolomalle mennytkään. Ensimmäisen lapsen kanssa saimme perhehuoneen, se oli tosi kiva kokemus. Toisen kanssa sain jaetun huoneen ja oli vielä korona-aika niin mies ei saanut käydä sairaalassa, pääsi onneksi mukaan hätäsektioon. Ikävää oli vain juuri leikattuna vauvan hoito yksin. Toki siinä ryhmähuoneessa unet jäi vähiin kun aina jonkun vauva huusi tai jollekin tehtiin toimenpiteitä, mutta muuten oli ihan ok meininki. 

Ruoka nyt oli mitä oli, mutta kätilöt oli ihania. Tilat vähän old school ja tylsää jaksa vessa muiden vastasynntyttäneiden kanssa kun ei se vessassa käynti mitään herkkua ollut siinä vaiheessa muutenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3063/3113 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis Aulavahti ei täytä automaatteja. Sen tekee kahvilatyöntekijä joka on eri työnantajan palveluksessa eikä ole mahdollisuutta auttaa kyseisessä asiassa.

Nim. Siellä työssä ollut

Vierailija
3064/3113 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sairaalassa on ollut ihan ok, en sinne lepolomalle mennytkään. Ensimmäisen lapsen kanssa saimme perhehuoneen, se oli tosi kiva kokemus. Toisen kanssa sain jaetun huoneen ja oli vielä korona-aika niin mies ei saanut käydä sairaalassa, pääsi onneksi mukaan hätäsektioon. Ikävää oli vain juuri leikattuna vauvan hoito yksin. Toki siinä ryhmähuoneessa unet jäi vähiin kun aina jonkun vauva huusi tai jollekin tehtiin toimenpiteitä, mutta muuten oli ihan ok meininki. 

Ruoka nyt oli mitä oli, mutta kätilöt oli ihania. Tilat vähän old school ja tylsää jaksa vessa muiden vastasynntyttäneiden kanssa kun ei se vessassa käynti mitään herkkua ollut siinä vaiheessa muutenkaan. 

Kiva, et kätilöt olivat ihania. Sen toivoisin olevan kaikkien kohdalla.

Mielestäni synnytyssairaala vois ihan hyvin olla enemmän lepolomaa. Et siellä saisi levätä niin paljon, kuin mahdollista. Minä sain. Toisen lapsen kohdalla se oli vielä tärkeämpää, kun kotona odotti yksvuotias. Sain siis todella hyvän kohtelun ja olin siitä kiitollinen. Joku sanois prinsessaksi ja hyvä niin. Olin synnyttänyt lapsen maailmaan ja sen tärkeämpää ja hienompaa asiaa ei maailmassa ole. Toki myös tän lapsen hengissä pitäminen ja hyvä kasvatus (siis turvallinen ja rakastava).

Äitien "arvostus" on syvältä tässä maassa. Isät ja äidit ansaitsevat kaiken arvostuksen ja tuen, mitä olis mahdollista antaa.

Vierailija
3065/3113 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos monta vuorokautta valvoo putkeen, ihminen menee enenn pitkään psykoosiin. Tai vaikka ei menisi, menee sekavaksi ja voi vahingossa vaikka pudottaa vauvan, antaa väärät lääkkeet, kaatua tms.

tee silloin itsestäsi huoli-ilmoitus

Vierailija
3066/3113 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei minulle kertonut kuin kauhea kokemus on vauva saada ulos aukosta, aukkoa vielä leikeltiin saksilla pari kertaa ilman puudutetta.

oletko elänyt tynnyrissä, kun et tiennyt, mitä synnytyksessä tapahtuu`?

Vierailija
3067/3113 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos monta vuorokautta valvoo putkeen, ihminen menee enenn pitkään psykoosiin. Tai vaikka ei menisi, menee sekavaksi ja voi vahingossa vaikka pudottaa vauvan, antaa väärät lääkkeet, kaatua tms.

Jos on sairaalassa valmiiksi, eikö edes minimi voida tehdä potilaan terveyden kohentamiseksi eli antaa nukkua?

Vierailija
3068/3113 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua järkytti eniten perhe osastolla se, että muiden aviomiehet rynnivät syömään kaiken ruoan. Luulin,että synnyttäneet naiset olisivat kohteliaisuudesta hieman etusijalla. Minulla ja mielelläni oli erikoisruokavalio ja jopa se imurointiin vaikka kannessa luki erikoisruokavalio 2 kpl. 

Toiseksi mua järkytti, että kätilöt olivat nuoria pimuja, joilla ei mitään kokemusta vauvoista tai synnytyksestä. :D

Nuoria pimuja? Kätilön koulutus kestää 4,5 vuotta. Siihen sisältyy yli 70 viikkoa käytännön harjoittelua. Joka ikisellä kätilöllä on enemmän kokemusta synnytysten hoidosta kuin sinulla, joka heitä pimuiksi nimittelet.

Se, onko kätilö itse synnyttänyt, ei kerro sen enempää ammattitaidosta kuin syöpälääkärin itsensä sairastama syöpä tai silmälääkärin oma likinäköisyys tai kaihi.

Heivaatko miesoletetut työntekijät pois synnäriltä, eivät ole synnyttäneet hekään.

Vierailija
3069/3113 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei minulle kertonut kuin kauhea kokemus on vauva saada ulos aukosta, aukkoa vielä leikeltiin saksilla pari kertaa ilman puudutetta.

Aukosta? Et tiedä edes oikeaa nimeä, jonne 15 wee.

Vierailija
3070/3113 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairaalan pitäisi olla hotelli?

Miehet saa hotellitason palvelua.

joo niille on synnärin yläkerroksessa sviitit, 5 tähden ravintola, yökerho, kylpylä, helikopterikenttä ja mediheli lennättää niitä ilmaiseksi

Vierailija
3071/3113 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun sairaalassa ei anneta nukkua, pitää tehdä huoli-ilmoitus? Onko mitään älyvapaampaa nähty?

Vierailija
3072/3113 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo niille on synnärin yläkerroksessa sviitit, 5 tähden ravintola, yökerho, kylpylä, helikopterikenttä ja mediheli lennättää niitä ilmaiseksi

Yksikään miespotilas ei jää ilman ruokaa siksi, ettei kykene itse hakemaan ruokaansa jostain käytävältä. Ja vedota siihen, et veritulppaa vaan ehkäistään. Tai pakoteta yöllä jumppaamaan. Kuten äitejä pumppaamaan. 

Vierailija
3073/3113 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP odotahan kun oot kotona. Sitä 20 vuotta.

Saa sentään juoda kahvia rauhassa vauva toisessa kädessä, toisin kuin omahoitajan mielestä olisi saanut. Ihme kyylä, joka ei sitten kuitenkaan voinut auttaa pienimmässäkään asiassa. Joo opinpahan olemaan pyytämättä mitään apua keltään. 

No voi taivahan vallat. Oletteko te kaikki ivalideja ,kun saatte terveen lapsen . Kyllä se lapsi omassa sängyssään pysyy, kun käytte sen ruokatarjotiimen tai olette vessassa. Aina ovat vauvat itkeneet kautta maailman, kun eivät osaa puhua. Ja se ,että alapää pn kipeä -toisilla enempi ja toisilla vähempi ON NORMAALIA , JA kestää aikansa. Siihen ei kuole. Ei teillä kotonaakaan ole palvelijoita. Sitäpaitsi vauvat nukkuu montatuntia vuorokaudessa. On ker

Lapsi pysyy omassa sängyssä, jos hänellä sellainen on. Kaikilla osastoilla ei enää ole. Sehän se on iso ongelma. Kun vierihoito viety äärimmilleen. 

Vierailija
3074/3113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään miespotilas ei jää ilman ruokaa siksi, ettei kykene itse hakemaan ruokaansa jostain käytävältä. Ja vedota siihen, et veritulppaa vaan ehkäistään. Tai pakoteta yöllä jumppaamaan. Kuten äitejä pumppaamaan. 

Meillä lapsenlapsi just syntyi ja pääsee hotelliin heti! Jotain hyvää Naistenklinikalla ainakin. 

Vierailija
3075/3113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne hormoonit piti huolta, että sitä jaksoi vaan toljottaa sitä vauvaa ensimmäisen vuoden ihastuneena.

Vaikka olikin 13 h synnytys jonka jälkeen hätäsektio, sitten kohtutulehdus, verenmyrkytys, rintatulehdus jne. 

Lapsi oli vuoden ikäinen kun ehdotin isälleen, että vahtisi vauvaa sen aikaa, että kävisin jumpassa. Mies sanoi, että kyllä sitä lapsia halutaan tehdä, muttei hoitaa niitä. En pyytäny toiste 

Vauvat on parhaita ja vauva-arki samoin.

Onko tämä sarkasmia?

Pakko olla. Ei kukaan olisi noin kusipäisen miehen kanssa.

Vierailija
3076/3113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Sairaala Novassa Jyväskylässä on vain yhden hengen potilashuoneit - tai siis perhehuoneita.

Vierailija
3077/3113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kaksi lasta , molemmat eri sairaaloissa. Koen ne päivät siellä ihan mielenkiintoisina kokemuksina. Muistaakseni silloin sai olla 4-5pv TÄYSIHOIDOSSA. Isä oli mukana eka synnytyksessä, toisen aikan hoiti esikoista kotona( sanoin että kyl mä pärjää👍). 

Äitejä oli huoneessa 6 kpl. Lapsen sai vierihoitoon , että sai opetella hoitamaan. Yöt vauva oli hoitohuoneessa, niin sai itse nukkua. Ruoka oli perus sairaalaruokaa.

Niinkuin totesin ne oli vallan mielenkiintoisia ja ainutlaatuisia kokemuksia.

Kotiin ,kun tulimme, siellä oli kaikki supersiistiä ja ruokia valmiina minulle ja miehelle pakastimessa. ( olen suorittajaluonne) Vauva sai tissiä ja aika pian äidinmaitokorviketta kk pulloista . Tämä oli 1977 ja 1979.

Vierailija
3078/3113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Sairaala Novassa Jyväskylässä on vain yhden hengen potilashuoneit - tai siis perhehuoneita.

En ole ollut synnyttämässä JKL:ssä, mutta taannoin olin sairaalassa kaksi päivää  gynejokogisen leikkauksen takia ja kylläpä oli positiivinen kokemus alusta loppuun. Heräämöstä kotiutusyksikköön odottelemaan kotiinpääsyä, siellä oli kaksi potilasta samassa huoneessa. Itse en päässyt kotiin, kun olin liian huonovointinen, joten sieltä sitten osastolle. Siellä yhden hengen huone kokonaan minulle, käytävällä oli ympäri vuorokauden auki oleva jääkaappi tarjoiluineen, hedelmiä myös tarjolla, teetä, kahvia, mikrokin oli, jossa sai lämmitellä ruokia ja sydä niin paljon kuin jaksaa (ruoka ei tosin maistunut, mutta olisi sitä ollut). Henkilökunta oli alusta loppuun asti tosi ystävällistä. Olis voinu olla pidempäänkin.

Vierailija
3079/3113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sieltä kotiin lähteä jos siltä tuntuu kun ei sairaala ole vankila tai paikka jossa pakolla pidetään. Jos huomio kiinnittyy sekundaarisiin asiohin niin ehkä olisi syytä pakata kampsunsa ja vapauttaa paikka oikeasti sairaalahoitoa tarvitseville.

Tällä palsta on kaikenlaisia vinkujia aina valittamassa kohtelusta kun ei pokkuroida ja palvella näitä pikkuhitlereitä. Valitusta ei yleensä tule jos on tai on ollut kuolemanasairas. Eipä nuo valittajapellet sitä tajua tietenkään kun on tututtu luxuspalveluun.

Synnyttäkää kotona ja pitäkää möly mahassanne ääliöt.

Vierailija
3080/3113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten järkytti se ettei vauvalla ollut sitä "koppaa" jossa työnnetään pitkin osastoa ja jossa vauva nukkuu.

Sanottiin,että vauva  nukkuu tietenkin äidin kanssa ja sitten herätettiin hirveän sättimisen kera kun kämmeneni oli melkein pienen naamalla.

Särkylääkettä päänsärkyyn en saanut koska hoitajan piti kuulemma kysyä lääkäriltä,no onneksi oli vierailuaika ja äidillä aina asperiinia ( huom. alatiesynnytys,minua ei oltu leikattu ).