Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli
Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.
Kommentit (3113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä kätilöiden / hoitajien omituista logiikkaa että synnyttäneen äidin on pärjättävä osastolla koska kotonakin on pärjättävä. Ensinnäkin monilla äideillä on apua kotona esim puoliso, äiti. Ei tarvitse pärjätä heti yksin. Toiseksi, sairaalassa on rauhatonta. Öisin on melua, hoitaja käy huoneessa, valot räväytetään päälle, muiden vauvat itkevät. Ei saa nukuttua. Tämähän on kamalan väsyttävää eikä tätä tapahdu omassa kodissa.
En ymmärrä minäkään. Miten se auttaa jaksamista ja pärjäämistä jos vedetään jo henkihieveriin sairaalassa? Eiks olis fiksumpi antaa palautua edes sen verran kuin mahdollista? Tuossa nykykäytännössä ei ole logiikkaa eikä järkeä, sydämestä puhumattakaan.
Eikö ne isät käy päivisin/iltaisin siellä sairaalasta että ehtii itse torkkua? Korvatulppia saa sairaalasta, vahva suositus niille ja kotoa voi ottaa mukaan unimaskin.
Jotkut isät käyvät myös töissä. Kaikki eivät elele tukien varassa. Jotkut isät tekevät jopa reissutyötä.
No sellaista työtä tekevä mies on sitten ihan oma valinta, vaikka kai heillekin isyysvapaat kuuluu. Ja edelleen: miten pärjäät vauvan kanssa yksin kotona kun et pärjää sairaalassakaan?
Ei kyse ole pärjäämisestä. Fiksumpaa olisi antaa äidin kerätä voimia ja tutustua vauvaan rauhassa. Kyllä valtaosa meistä pärjää vaikka sinä kuuluisana aidan vihdaksena kuin niikseen tulee. Viisasta tuo lakanoiden vaihdatus, verisissä vaatteissa kulkemiseen pakottaminen ei ole. Ei pitäisi tapahtua sivistysvaltiossa.
Mitäs teet, kun isyysvapaat on sovittu ja kaikki kunnossa. Paitsi. Vauva tuleekin reilusti etuajassa ja isä on työmatkalla todella kaukana, ei ihan Euroopassa. Ja vaikka kaikki ymmärtävät ja tukevat uutta isää, niin mites kun neuvotellaan vähän isompaa kauppaa kuin paria miljoonaa? Lennotkaan korona aikana eivät ihan niin vain toimi.
Että oikein parin miljoonan kauppaa? :)
Mies pisti sinut sitten kuitenkin julkiseen sairaalaan? Kyllä on taas crayonilla väritettyä tarinaa, jösses.A) mistä päättelet, että puhun itsestäni?
B) kaksi miljoonaa on aika pikkuraha yrityskaupoissa (oletitko, että olisi oma firma? Suomessa on paljon julkisesti ja yksityisesti omistettuja yrityksiä, jotka tarvitsevat mm. talousosaajien ja lakiasiantuntijouden sekä it-ammattilaisten apua)
C) suomalainen hyvämaineinen sairaala on erinomainen vaihtoehto
A) Siitä päättelin kun niin kovasti puolustelet ulkomailla miljoonien yrityskauppuja tekeviä puolisoja. Mutta tuulesta temmattuahan tämä olikin, kuten itsekin myönsit.
B) En olettanut mitään, nauratti, kun uhriuduit ja aloit hihasta vetämään miljoonien bisneskauppoja siinä vaiheessa kun ihmettelin missä se isä on kun ei synnytykseen osallistu.
C) No sitähän minä olen yrittänyt sanoa. Nyt olet tuota mieltä, äsken kuvailit suomalaista julkista sairaalaa sanoilla "siellä vedetään synnyttänyt äiti henkihieveriin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaalan pitäisi olla hotelli?
Ei sen mikään hotelli tarvitse olla, mutta ei sen tarvitsisi olla niin kamalakaan. Ja ärsyttää hoitajat, jotka ei viitsi edes yöllä puhua ja toimia hiljaa kun toiset yrittää nukkua vieressä, vaan hääräävät ja kailottavat normaaliin tapaan.
Saat puoli-ilmaista hoitoa ja jaksat uikuttaa. Synnytys on Suomessa halpaa. Mene yksityissairaalaan ja ota oma huone jos luksusta kaipaat ja valoja säätää. Tuolla nyt ei vietetä keskimäärin kuin 2 vuorokautta muutenkaan. Jos sinua häiritsee hoitajien puhu yöllä niin miten tulet sietämään vauvan itkua?
Me kaikki maksamme veroja jotta esim sairaalamaksu on kohdalle osuessaan kohtuullinen. Myös sinulle. Miksi verovaroja käytetään jotta hoito olisi mahdollisimman huonoa ja alentavaa? Eikö se ole verovarojen väärinkäyttöä? Henkilökunta on siellä palkkatyössä hoitamassa ihmisiä jotka ovat haavoittuvimmillaan ja heikoimmillaan. Mikä moraali ohjaa heitä kohtelemaan juuri tälläisiä mahdollisimman huonosti?
Miksi muilla kuin synnyttäneiden osastoilla henkilökunta toimii yöaikaan hiljaa? Miksi synnyttäneen ei anneta nukkua edes sitä aikaa mitä vauva on hiljaa? Miksi synnyttäneen unentarvetta pitää halveksia? Vauvat itkevät yöllä mutta kiitos metsänkeijun tai jonkun omassa kotona ei tarvitse kuunnella tolloja hoitajia.Anteeksi mutta turvallisuuden ( sekä potilaat, että hoitajat) takia on pakko puhua niin, että kaikki kuulevat ja laittaa valot. Ihan sama millä osastolla ollaan. Kai nyt ymmärrät itsekkin tuon, koeta tehdä pimrässä töitä. Käsikopelollako siellä.pitäisi edetä?
Tuokin on totta, mutta muilla osastoilla on petikohtaiset yövalot, jotta ei tarvii koko huonetta valaista. Synnärillä ei ollut.
Itse en todellakaan odottanut hotellitasoista palvelua enkö sitä saanutkaan mutta odotin kyllä että äidistä ja vauvasta olisi edes pidetty huolta.
Kirjoitin tänne jo aiemmin mutta tähän listaan muita asioita
- lääkkeitä kipuun ei annettu helpolla, sain yhden pillerin jälkisupistuksiin. Sitten toinen hoitaja tivasi minulta että miksi otin koska minulla on astma. En edelleenkään tiedä mikä pillerin sain.
- en saanut lisäverta koska oli myöhä hoitajan mukaan. Hemppa oli 75 enkä pysynyt pystyssä. En saanut nousta mutta minulle oltiin todella tylyjä koska en voinut nousta vaipan vaihtoon
- en voinut myöskään hakea ruokaa mutta ei sitä minulle tuotukaan. Sitten sain luennon ettei rauta-arvot nouse jos en syö
- imetysraivo, rinnat puristeltiin mustelmille ja vauva huusi nälkäänsä. Paino tippui ja tärisi, sen kerran kun sai lisämaitoa, nukkui hyvin ja värikin muuttui normaaliksi.
- veriset petivaatteet piti tosiaan vaihtaa itse, onneksi huonekaveri joka oli minut jo 4 herättänyt pyörtymisen jälkeen toi sängyn reunalle puhtaat ja vaihdoin ne sitten konttaamalla itse sänkyyn.
-kipuja tosiaan vähäteltiin. Synnytyksen jälkeen meni kauan ennenkuin tunto tuli alaraajoihin (tunto hävisi epiduraalin takia) vessassa ei pissa tullut, kokeilin monta kertaa. Tuntui että virtsarakko halkeaa. Hoitajalta anelin monta kertaa jotain apua kun kipu kävi sietämättömäksi ja lopulta katetroi. Yli 2 litraa tuli virtsaa, kipu helpotti pikkuhiljaa. En edes tiennyt että täysi virtsarakko voi sattua niin paljon.
En muista että olisin kokenut saavani minkäänlaista huolenpitoa, kaikesta kivusta ja veren menetyksen takia tulleesta heikkoudesta vain syyllistettiin. En kokenut että vauvasta olisi pidetty sen parempaa huolta, pelkäsin todella että kuolee nälkään. Ja olisi kuollutkin ajan myötä jos olisin uskonut että jokainen voi imettää.
Toisen ja kolmannen lapsen kohdalla olin onnekkaampi sen suhteen että synnytykset sujui hyvin. En uskaltanut ottaa hoitajiin mitään kontaktia vaan pysyttelin vauvan kanssa kahden ja lähdin heti kotiin kun mahdollista. Mukana oli omat särkylääkkeet, vähän syömistä ja korvikkeita joita en onneksi sitten tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Käykää armeija.
Mitä se armeijan käyminen tähän ongelmaan vaikuttaa. Pitäisikö kouluttautua armeijan kapiaiseksi, joka saisi synnytysosaston hoitajat ruotuun?
Vierailija kirjoitti:
Mnä oiin Jorvissa, oma huone vauvan kanssa. Sitten kun maitoa tuli, sitä alko olla liikaa. Koko oasaton jääkaappi oli minun maitoa täynnä.
Meilläkin synnärillä oli lypsyhuoneessa jääkaappi, jossa oli osastolla olijoiden luovutettua maitoa ämpärissä. En kyllä sattunut sormellakaan siihen, ties mitkä tupakoitsijat tai bensojen käyttäjät olivat siihen ylimääräistä maitoansa valuttaneet. Ei siis mitään seulaa, kuten luovutetussa äidinmaidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsytti, kun ruoka piti aina hakee itse pitkän käytävän päästä. Vasta synnyttänyt äiti ei kovin nopeasti kävele! No se vauva on pakko ottaa mukaan, kun hankalan kävelyn takia ruoan haku kestää puol tuntia. Sitten on kiva kävellä takas huoneeseen se tarjotin vauvan kanssa työnnettävässä vauvan sängyssä, kun mulla ei sattuneesta syystä ole kuin kaksi kättä. Eikö ees synnyttäneelle voi tuoda sitä ruokaa!!!
Kaikilla muilla osastoilla sairaalassa ruokatarjotin tuodaan huoneeseen, mutta ei synnärillä.
Niinpä. Miksi maailman tärkeimmän asian tehneelle ei voida tuoda ruokaa sängyn viereen niin kuin muille? Aivan sairasta. Tämä johtuu selvästi siitä että me naiset olemme aivan arvottomia. Ei siinä kohtaa tarvita mitään kuntoutusta!
Oma mies oli pari päivää sairaalassa katkenneen sormen vuoksi. Hänelle tuotiin kaikki ruoat sängyn viereen ja tarjotin haettiin pois ja muutenkin passasivat minkä kerkesivät ja sanoilla verorahoilla ne hoitajat on sielläkin.
Esikoisen synnyttyä minua huimasi aivan hirveästi enkä päässyt vessaan ilman talutusapua. Kun tuli ruokatarjottimen hakuaika en pystynyt sitä hakemaan kun olisi pitänyt kävellä seinästä kiinni pitäen, nojaten. Soitin hoitajan joka kivahti että se pitää itse hakea, tämä ei ole hotelli ja meinasi kävellä pois. Sanoin että en pääse edes vessaan yksin. Vierustoveri sanoi että hoitaja taluttaa minut vessaan. No hoitaja haki tarjottimen ja jopa pyytämättä pois mutta aivan naurettavaahan tuo on. Synnyttäneelle riittää liikunnaksi se vessaan kävely. Huimaus loppui pian kun veri alkoi vahvistua.Ei tuoda eikä riitä.. Se liikunta tekee hyvää. Jos vain makaat, etkä liiku, niin tulee veritulppa. Ohitusleikkauspotilaatkin, joilta on rintakehä avattu pistetään nousemaan sängystä juuri tästä syystä.
Mutta jostain syystä ohitusleikkauspotilaita ei laiteta leikkausta seuraava päivänä hakemaan ruokatarjottimia osaston toisesta päästä. Miksiköhän.
Se ohitusleikkauspotilas viettää sairaalassa pidemmän toipumisajan kuin sinä, synnyttänyt. Meinaat että synnyttänyt kotiutettaisiin suoraan vuodelevosta vauvan kanssa kotiin? Ihan tarkoituksella vaaditaan jalkeille että nähdään että pärjäät kotona vauvankin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt kuinka moni kommentoi, että ruuat yms pitäisi tuoda synnyttäjälle huoneeseen. Olen luullut, että on ihan yleistietoa, että synnytyksestä toipumiseen paras on liikkeelle lähtö, jotta veri valuu pois kohdusta ja paraneminen nopeutuu. Jos ruuat tuotaisiin huoneeseen, niin moni äiti jämähtäisi sänkyyn ja komplikaatioiden (kuten kohtutulehduksen) riski kasvaisi. Toki erikseen synnyttäjät, joilla on ollut jo komplikaatioita ja tarvitsevat aidosti apua.
Toivoisin, että joku kätilö tulisi avaamaan tänne syitä miksi synnyttäjiä halutaan saada liikkeelle.
Minun mielestäni Suomessa ei kahdella naisia kuin karjaa vaan synnyttämistä pidetään luonnollisena asian, josta ei parane makaamalla vaan liikkumalla (näin keho on tehty toimimaan). Toki se ei oikeuta huonoa käytöstä hoitajilta.T: pullukka, jolla 3 lasta
Höpöhöpö. Eipä sitä kotonakaan ruveta heti lakanoita vaihtamaan ja imuroimaan heti synnytyksen jälkeen. Kyllä sairaalassa laitoshuollolle kuuluu lakanoiden vaihto niin kuin muidenkin sairaalassa olevien kohdalla. Itsehän ratkaisin asian niin, että en edes vaihtanut lakanoita! Mies haki ruoan huoneeseen ja jalkeillaoloa kyllä tulee kun käy suihkussa, nouset vaihtamaan vaippaa vauvalle, ei siinä paljon voi "jämähtää" sänkyyn ellet paskasena aio hiki-veri-paskoissa aioi maata ja olla huolehtimatta vauvasta. Aivan älytöntö vastasynnyttäneiden nöyryyttämistä ja viedään tehokkuus huipulle, kun muka itse saat kaikesta huolehtia. Meillä kotona mies teki alkuviikot ruoat, imuroi, siivosi vei koiran ulos, tiskasi ym. Minä keskityin vauvan kanssa olemiseen niin kuin vastasynnyttäneen naisen kuuluukin.
Täällä sairaalahuoltaja (=laitoshuoltaja). Meille kuuluu vuodehuolto vain potilasvaihdon yhteydessä eli lähteneen potilaan sängyn purku, pesu ja petaus, ei vaihdella kirjoilla olevien eikä synnyttäjien lakanoita.
Vierailija kirjoitti:
Käykää armeija.
Synnytys ja armeijahan onkin ihan sama. Nykyäänhän armeija ei ole edes mikään armeija. Pikkupojat lopettaa kesken kun vähän käsketään ja ei saa räplätä puhelimia.
[/quote]
Mummini synnytti kolme neljästään saunassa. Sanoi että yhtä helve""ttiä oli ja viimeisimmässä saunasynnytyksessä meni jotain pieleen, nimittäin jälkeenpäin valui pa""t housuun kun käveli. Tappeli sitten pidätysvaikeuksien kanssa loppuelämänsä..
Odotin esikoista kun puhuttiin tästä ja mummi toisteli,miten onnekas olen kun saan synnyttää sairaalassa.[/quote]
Joo ja Bosnia sodassa naiset synnyttivät kuraisten teiden varsille yksinään, vain vihollissotilas siinä edessä tähtäsi kiväärillä otsaan ja odotti että pääsee ampumaan vastasyntyneen, ennenkuin lasauttaa äidin. Että juu, se on mihin vertaa noita synnytyskokemuksia! Suomen sairaaloissa siis ihan ihnhimillistä synnyttää kun mittapuuna tuo vaikkapa.
Ystäväni joutui / pääsi korjausleikkaukseen kun repesi peräsuoleen asti. Ja ihan sairaalassa tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies oli pari päivää sairaalassa katkenneen sormen vuoksi. Hänelle tuotiin kaikki ruoat sängyn viereen ja tarjotin haettiin pois ja muutenkin passasivat minkä kerkesivät ja sanoilla verorahoilla ne hoitajat on sielläkin.
Jännä, aivan vastaava tapahtui minun miehelle, jolla katkesi keskisormi lentopalloturnauksessa. 2 päivää täyshoidossa makasi sormi pystyssä osastolla. Hoitsut pyörivät oikein maireina ympärillä - oli aikaa rupatella hänen kanssaan ja vitsailla. Kiireestä taikka töykeydestä ollut tietoakaan.
Toista oli naistenklinikalla kun itse olin potilaana....
Ja tosiaan samoista verorahoista näiden palkat maksetaan.
Synnytit yliaikaa kohdussa olleen keskosen? Keskonen= syntyy vähintään 2viikkoa ennen laskettua aikaa. Yliaikainen=2 viikkoa yli lasketun ajan🤦🏻♀️ ainakin näin se oli 1991 kun minä (2viikkoa yli lasketun) ja serkku (2viikkoa alle lasketun) synnyttiin 3 päivän erolla samalla synnärillä.
Synnytyssairaaloissa asenneongelma kirjoitti:
Olen elämäni aikana viettänyt paljon aikaa sairaaloissa esim. leikkausten takia ja saanut aina hyvää hoitoa. Järkytys oli suuri kun olin synnyttämässä ensimmäistä lastani. Minua ei ole koskaan kohdeltu niin huonosti kuin minua kohdeltiin synnytyssairaalassa. Kamalinta oli se miten paljon kohtasin vähättelyä kokemani kertomisesta. Lopulta pääsin neuvolan kautta psykologille, joka totesi etten todellakaan valittanut vähästä. Kertomukseni synnytyssairaalasta oli ehdottomasti sitä pahinta luokkaa mitä.hän oli kuullut. Tein paljon töitä, että pääsin traumasta yli ja pystyin tekemään toisen lapsen. Synnytyssairaaloissa on todella paha asenneongelma ja sille olisi pikaisesti tehtävä jotain! Pahinta ovat nämä hyvän synnytyskokemuksen saaneet naiset, jotka eivät millään pysty käsittämään muiden kokemaa vääryyttä. Tämä ei todellakaan vie asioita eteenpäin.
No teitkö kohtelustasi kantelun eteenpäin, miten sinua kohdeltiin huonosti? Jos sanat ovat sinua satuttaneet, niin kai olet uskaltanut sanoa takaisin ettet koe tulleesi kohdelluksi asiallisesti?
.[/quote]
Anteeksi mutta turvallisuuden ( sekä potilaat, että hoitajat) takia on pakko puhua niin, että kaikki kuulevat ja laittaa valot. Ihan sama millä osastolla ollaan.[/quote]
Tosiaan yksityisyyden saa aivan totaalisesti unohtaa. Minun rintoja ja imetysasioita vatkattiin koko huoneen kuullen. Toisen äidin lopetettuja syöpähoitoja käytiin yksityiskohtaisesti läpi ja me muut mammat korvat hörössä ja järkyttyneinä kuuntelimme mitä viimeiset röntgen kuvat olivatkaan olleet. Eläinlääkärissä on paljon tahdikkaampaa potilaiden hoito ja omaisten kohtelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt kuinka moni kommentoi, että ruuat yms pitäisi tuoda synnyttäjälle huoneeseen. Olen luullut, että on ihan yleistietoa, että synnytyksestä toipumiseen paras on liikkeelle lähtö, jotta veri valuu pois kohdusta ja paraneminen nopeutuu. Jos ruuat tuotaisiin huoneeseen, niin moni äiti jämähtäisi sänkyyn ja komplikaatioiden (kuten kohtutulehduksen) riski kasvaisi. Toki erikseen synnyttäjät, joilla on ollut jo komplikaatioita ja tarvitsevat aidosti apua.
Toivoisin, että joku kätilö tulisi avaamaan tänne syitä miksi synnyttäjiä halutaan saada liikkeelle.
Minun mielestäni Suomessa ei kahdella naisia kuin karjaa vaan synnyttämistä pidetään luonnollisena asian, josta ei parane makaamalla vaan liikkumalla (näin keho on tehty toimimaan). Toki se ei oikeuta huonoa käytöstä hoitajilta.T: pullukka, jolla 3 lasta
Höpöhöpö. Eipä sitä kotonakaan ruveta heti lakanoita vaihtamaan ja imuroimaan heti synnytyksen jälkeen. Kyllä sairaalassa laitoshuollolle kuuluu lakanoiden vaihto niin kuin muidenkin sairaalassa olevien kohdalla. Itsehän ratkaisin asian niin, että en edes vaihtanut lakanoita! Mies haki ruoan huoneeseen ja jalkeillaoloa kyllä tulee kun käy suihkussa, nouset vaihtamaan vaippaa vauvalle, ei siinä paljon voi "jämähtää" sänkyyn ellet paskasena aio hiki-veri-paskoissa aioi maata ja olla huolehtimatta vauvasta. Aivan älytöntö vastasynnyttäneiden nöyryyttämistä ja viedään tehokkuus huipulle, kun muka itse saat kaikesta huolehtia. Meillä kotona mies teki alkuviikot ruoat, imuroi, siivosi vei koiran ulos, tiskasi ym. Minä keskityin vauvan kanssa olemiseen niin kuin vastasynnyttäneen naisen kuuluukin.
Täällä sairaalahuoltaja (=laitoshuoltaja). Meille kuuluu vuodehuolto vain potilasvaihdon yhteydessä eli lähteneen potilaan sängyn purku, pesu ja petaus, ei vaihdella kirjoilla olevien eikä synnyttäjien lakanoita.
Aika helpolle pääsette, jos edes muutama synnyttänyt päivässä kotiutuu. Miten saat aikasi kulumaan työpäivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta synnytysosaston pitäisi olla poikkeus veren takia ja vauvan hygienian vuoksi. Minulla hoitaja oli niin ystävälllinen, että tarjoutui vaihtamaan verisen lakanan. Lakana oli todella verinen. Oli hilkulla etten joutunut kaavintaan verenvuodon takia. Ei auttanut mitkään vaipat kun tuli yli veri lakanoille. Klimppejä jne mukana.
Vierailija kirjoitti:
Synnytit yliaikaa kohdussa olleen keskosen? Keskonen= syntyy vähintään 2viikkoa ennen laskettua aikaa. Yliaikainen=2 viikkoa yli lasketun ajan🤦🏻♀️ ainakin näin se oli 1991 kun minä (2viikkoa yli lasketun) ja serkku (2viikkoa alle lasketun) synnyttiin 3 päivän erolla samalla synnärillä.
Luepa uudelleen se viesti, johon vastasit, ja jota et ollut tähän lainannut.
Ai tätä äitiyden onnea josta sinkut eivät tajua mitään. Nainen ei ole nainen jos ei ole synnyttänyt. Sitähän te hehkutatte. Raskauden huumaa ja syntymää maailman kauneimpana asiana. Äitiyden ihanuutta. Totuus onkin sitten tämä, kiitos valaistuksesta.
Tätä ketjua lukiessani voin todeta että sairaalan olot on yksi syy lisää listaani miksi en halua lapsia.
Ymmärrän sen että omatoimisuuteen kannustetaan synnytyksen jälkeen, mutta minä olen ollut monta kertaa sairaalassa leikkauksien ym takia. Aina on ruoka tuotu huoneeseen ja lakanat ja vaatteet on vaihdettu hoitajan toimesta (kun on itse pyytänyt että voidaanko vaihtaa tai joskus hoitaja itse ehdottanut) ja apua on saanut jos esim. vaatteiden vaihto on ollut hankalaa. Usein myös silloin kun on ollut vessassa tai suihkussa, joku on käynyt siivoamassa roskat ja esim. niistopaperit yöpöydältä ja käynyt petaamassa sängyn.
Tulee semmoinen olo että synnyttäneitä naisia kohdellaan kuin karjaa. Omakohtaista kokemusta ei ole, eikä tule. N21
Ottakaa hyvät synnyttäjät sairaalakassiin omat tuttipullot, korvikkeet ja vedenkeitin (saatte pullot desinfioitua) sekä kipulääkkeet ja eväät. Kenties jatkojohto puhelimen ja läppärin lataamiseen. Kuulokkeet ja katselkaa vaikka ASMR videoita päästäksenne siltä meteliltä ja saastalta vähän pakoon. Ei nuo paljon kassissa paina, mutta menee ne päivät hieman paremmin.
Ihan pakko on yöaikaan turvallisuuden takia juoruta isoon ääneen kummin kaiman laivaristeily toilailut? Ja kumma juttu että se valojen päälle laitto ei kuitenkaan yhtään vähentänyt metallisängyn törmäilyä ovenpieliin? Naurettavaa selittelyä. Ei synnyttäneiden osasto mikään teho-osasto tai traumapoli ole. Ja sekin on erikoista että sitä turvallisuuden takia puhumista ei kuitenkaan tehdä silloin kun synnyttäjille tehdään toimenpiteitä. Silloin kyllä törmätään kiinni ihan ilman ennakkovaroitusta. Mutta yöaikaan potilashuoneeseen tullessa turvallisuus vaatii mesoamista. Just. T. Se Oys:ssa elokuussa 2009 ollut.