Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli

Vierailija
25.12.2021 |

Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.

Kommentit (3113)

Vierailija
2361/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, taidan pysyä lapsettomana...

Vierailija
2362/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi niin. Tänne tarvitaan lisää sisua, ei löysyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2363/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että jälleen kerran koulutustaso korreloi. Omassa viitekehyksessäni on lähinnä hyvin toimeentulevia, koulutettuja ydinperheitä, ja sitten lasten myötä olen tutustunut muutamaan alhaisen koulutus- ja elintason äitiin. En osaa sanoa miksi, mutta näille vähäosaisemmille kasautuvat ne negatiiviset jutut: lasten ADHD, käytöshäiriöt, huonot opettajat, huonot rehtorit, huono tuuri kaikessa. Alhaisen koulutustason nainen ei osaa ottaa selvää synnytyksestä ja omista oikeuksistaan, on epävarma ja ymmärtämätön siinä missä joku toinen tietää, mitä synnytyksessä tapahtuu, mitä sairaalassa tapahtuu ja ehkäpä se aviomieskin on parempaa ainesta ja osaa pitää äidin ja vauvan puolta sen sijaan, että vetäytyy dokaamaan varpajaisiin.

Eikö sun mielestä siinä ole mitään outoa että synnyttäneellä äidillä pitää olla joku miespuolinen puolestapuhuja? Eikä mikään wt vaan hyvää ainesta. 

Terv., koulutettu äiti

Vierailija
2364/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nuoret, synnyttämättömät naiset ei lue tätä palstaa. Ei ole kannustavaa lukemista. Toivottavasti asiat muuttuisi parempaan suuntaan. 

Ei ole kannustavaa ei, mutta kyllä mä ainakin mieluummin olisin tiennyt etukäteen että tällaista voi olla ja varautunut siihen. Nyt jäi ihan shokissa hiljaiseksi kun kätilöt vittuilivat. Ja olisin huolehtinut itse tarkemmin esim. lääkityksestä. Olisi säästynyt paljolta kivulta jos olisi ollut omat lääkkeet ja virtsakatetri mukana. Toista kertaa ei sitten tullutkaan. 

Vierailija
2365/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pitäisi olla selvä, että on  tiukat vierailuajat jos on jaettu huone. Itseäkin ärsytti kun toisen puoliso ja koko suku ravasi sielä kokoajan. Toki itselläkin kävi vieraita, mutta vain päivällä. Ihan tarpeeksi siinä että huonekaverin tai oma lapsi huutaa kokojan...heti kun sai rauhoittumaan ja pääsi levähtämään niin ei kun joku tuli paikalle...Ei ollut todellakaan mukavaa aikaa. Itse olin 3 päivää ennen synnytystä ja melkein viikon sen jälkeen.  

Vierailija
2366/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Primadonnia on ihan joka paikassa terveydenhuollossa. Ja heitä löytyy myös miehistä. He on niitä jotka ruuhkauttavat päivystykset, sairaala osastot jne. Palvelu ei kuitenkaan missään ja koskaan tule paranemaan sillä että hoitajia kehotetaan hakeutumaan muualle. Käy ja on käynyt koko ajan päinvastoin. Päättäjät katsoo että sitä palvelua ei edes tarvita sairaaloissa sen jokainen voi tarvittaessa ostaa itse. Ei päivystykseen pääse hakemaan säälipisteitä, no samalla sinne ei aina pääse vaikka oikeasti olisi tarvettakin jne. Sellaista palvelua johon oikein kukaan ei ole tyytyväinen on vain ihan turha kärjestää ollenkaan.

Tavallaa kyllä ymmärrän että nämä tietyt imiset hakee sitä palvelua terveydenhuollossa koska eivät saa sitä mistään muualta ja ajatellaan että yhteiskunnan tuottamat palvelut pitäisi olla tasapuolista. Niin se toki kuuluisikin olla mutta julkinen terveydenhuolto ei ole nykyisin paikkaa josta saa palvelua. Terveydenhuoltojärjestelmä ei myöskään ole sosiaalihuolto joka tasaa epätasa-arvoa niin että sieltä saa palvelua he jotka eivät pysty ostamaan tai saamaan sitä muualta.

Hoitajia järjestelmästä on täysin turha syyttää. Järjestelmä ei ole heidän kehittämänsä, eikä heidän toimintansa tulosta. Syy on koko yhteiskunnassa. Siitä ei vain haluta maksaa että naapurin Maija tai Matti saa lakanansa vaihdettua tai pääsee suihkuun juuri haluamaansa ajankohtaan.

Voisi tietenkin ajatella että palvelua kannattaisi kehitää. No oikeastaan sekin on melko turhaa. Yhteiskunta pyörii vaikka nämä tietyt ihmiset eivät palvelua saisikaan. Ihmiset jotka pyörittää yhteiskuntaa rahoittaa sitä tai päättävät esim. palveluiden laadusta kustannustehokkuudesta jne pystyvät kyllä ostamaan tarvitsemansa palvelut silloin kun he niitä tarvitsevat.

Paitsi että yhteiskunta ei todellakaan pyöri jos naiset eivät synnytä uusia veronmaksajia. 

Vierailija
2367/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ratkaisu. Ne tekevät lapsia, joille asia, eikä synnörilläkään olo tuota mitään ongelmia. Prinsessat voi jäädä prinsessoimaan ihan vapaasti.

Vierailija
2368/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi niin. Tänne tarvitaan lisää sisua, ei löysyyttä.

Aika ihmeellistä että jotkut ihmiset sekä a) lukevat av-palstaa että b) kuvittelevat että ilkeitä hoitajia ei ole olemassa. Luulisi että viimeistään täällä huomaa että kaikkia ihmiset eivät todellakaan ole lähtökohtaisesti hyväntahtoisia. 

Vierailija
2369/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Primadonnia on ihan joka paikassa terveydenhuollossa. Ja heitä löytyy myös miehistä. He on niitä jotka ruuhkauttavat päivystykset, sairaala osastot jne. Palvelu ei kuitenkaan missään ja koskaan tule paranemaan sillä että hoitajia kehotetaan hakeutumaan muualle. Käy ja on käynyt koko ajan päinvastoin. Päättäjät katsoo että sitä palvelua ei edes tarvita sairaaloissa sen jokainen voi tarvittaessa ostaa itse. Ei päivystykseen pääse hakemaan säälipisteitä, no samalla sinne ei aina pääse vaikka oikeasti olisi tarvettakin jne. Sellaista palvelua johon oikein kukaan ei ole tyytyväinen on vain ihan turha kärjestää ollenkaan.

Tavallaa kyllä ymmärrän että nämä tietyt imiset hakee sitä palvelua terveydenhuollossa koska eivät saa sitä mistään muualta ja ajatellaan että yhteiskunnan tuottamat palvelut pitäisi olla tasapuolista. Niin se toki kuuluisikin olla mutta julkinen terveydenhuolto ei ole nykyisin paikkaa josta saa palvelua. Terveydenhuolto

Miten paljon enemmän maksaa puhua ystävällisesti?

Vierailija
2370/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan omalla asenteellakin osuutta asiaan.Itsellä kaksi synnytystä takana vuosia sitten,eikä mitään valittamista kummastakaan reissusta.Syksyllä jouduin yllättäen muutamaksi päiväksi sairaalaan.Poislähtiessä sanoin hoitavalle lääkärille että koko henkilökunta on ollut tosi ystävällistä.Lääkäri vastasi:"Eiköhän se niin ole,että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."

Niin, että mitäs roiskit veresi synnytyssaliin ja nyt valitat että pyörryttää. Tai revit alapääsi tohjoksi. Ei voi olettaa että sua kohdellaan asiallisesti kun itse olet noin rajaton. Opitpahan olemaan. Aika moni on oppinut kerrasta olemaan uusimatta rikoksiaan.

Vierailija
2371/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pitäisi olla selvä, että on  tiukat vierailuajat jos on jaettu huone. Itseäkin ärsytti kun toisen puoliso ja koko suku ravasi sielä kokoajan. Toki itselläkin kävi vieraita, mutta vain päivällä. Ihan tarpeeksi siinä että huonekaverin tai oma lapsi huutaa kokojan...heti kun sai rauhoittumaan ja pääsi levähtämään niin ei kun joku tuli paikalle...Ei ollut todellakaan mukavaa aikaa. Itse olin 3 päivää ennen synnytystä ja melkein viikon sen jälkeen.  

Puolisolla on rajoittamaton vierailuaika, vain yöksi pitää mennä kotiin ellei ole perhehuonetta.

Vierailija
2372/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulta leikattiin sappi sain ruuan sänkyyn ja minut autettiin vessaan. Särkylääkekin tuli pyytämättä.

MIksi sektioäidin pitää pyörtymispisteessä hakea itse ruokansa ja selvitä vessaa ja suihkuun . Särkylääkettäkin pantataan kuin kultaa ja sitten suututaan,kun omaiset tuovat.

Kuka ottaa vastuun jos äiti pyöryy vauva sylissä  ja pikkunen saa vakavat vammat?

Vierailija
2373/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei siellä ainakaan nukkumaan pysty. Läpi yön on trafiikki kun uusia äitejä lapsineen tuodaan kolisten pitkin käytäviä. Meitä oli neljä samassa huoneessa ja kaikkien vauvat söivät eri aikoihin, aina oli joku vuorossa. Viikon jouduin olemaan molempien kanssa osastolla, kyllä niin nautin kun kotiin pääsin viimein. Sai ainakin nukkua silloin kun vauvakin nukkui.

Vierailija
2374/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teette lapsia? 

Kyllä muut hoitaa sen homman ja ilolla.

Vierailija
2375/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Yksi järkyttyvä minä-minä-minä synnyttäjä vähemmän.

Vierailija
2376/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulta leikattiin sappi sain ruuan sänkyyn ja minut autettiin vessaan. Särkylääkekin tuli pyytämättä.

MIksi sektioäidin pitää pyörtymispisteessä hakea itse ruokansa ja selvitä vessaa ja suihkuun . Särkylääkettäkin pantataan kuin kultaa ja sitten suututaan,kun omaiset tuovat.

Kuka ottaa vastuun jos äiti pyöryy vauva sylissä  ja pikkunen saa vakavat vammat?

En minä ainakaan hakenut vaan pyysin hoitajia hakemaan ruuat.

Vierailija
2377/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti niin että edes sektion jälkeen ei saa apua hoitajilta? Olin itse umpisuolenleikkauksessa, joka tehtiin tähystyksessä ja olin sen jälkeen niin kipeä että minulle autettiin lähtiessä vaatteetkin päälle. Oletan että sektio, joka on avoleikkaus, on vielä kipeämpi. Huhhuh, alkaa epäilyttää lasten hankkiminen..

Vierailija
2378/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia naisten kannattaa synnytyslakkoilemaan: ei yhtäkään lasta ennen kuin naisia kohdellaan kuin ihmisiä!

Vierailija
2379/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti niin että edes sektion jälkeen ei saa apua hoitajilta? Olin itse umpisuolenleikkauksessa, joka tehtiin tähystyksessä ja olin sen jälkeen niin kipeä että minulle autettiin lähtiessä vaatteetkin päälle. Oletan että sektio, joka on avoleikkaus, on vielä kipeämpi. Huhhuh, alkaa epäilyttää lasten hankkiminen..

Kyllä saa apua. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä palstalta lukee.

Apua voi myös pyytää.

T. Sektioäiti

Vierailija
2380/3113 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ratkaisu. Ne tekevät lapsia, joille asia, eikä synnörilläkään olo tuota mitään ongelmia. Prinsessat voi jäädä prinsessoimaan ihan vapaasti.

Se olisikin prinsessakohtelua, että saa synnytyksen jälkeen ruuan tuotuna nenän eteen, puhtaat lakanat veristen tilalle ja pääsee suihkuun ilman, että pitää ottaa vauva mukaan. Ihan jokainen miespotilas sairaalassa saa prinsessakohtelua vaikka heille ei olisi tehty mitään toimenpidettä.

Kun itse kysyin, voinko jättää vauvan hoitajien huomaan suihkun ajaksi, minulle sanottiin, että ethän sinä voi tehdä noin kotonakaan. Suihkuhuone oli pitkän käytävän päässä ja sieltä palatessa kuulin, kun oma vauva huutaa hengenhädässä. Seuraavalla kerralla vein sitten vauvan mukanani suihkuun.