Määräaikaisen työsuhteen purkaminen
Minulle tuli työvoimatoimistosta velvoittava työtarjous. Hain tarjottua työtä ja sain paikan. Työsopimusta ei kuitenkaan ole vielä kirjoitettu ja se olisi tarkoitus kirjoittaa tulevana maanantaina. Työ on sellainen jota en olisi halunut ottaa vastaan, mutta muitakaan vaihtoehtoja ei ollut. Nyt tänään löysinkin te-toimiston sivuilta sinne juuri tulleen työpaikan joka minua kiinnosti. Soitin työstä samantien ja työnantaja lupasi soitella ensi viikon aikana siitä, mihin tulokseen on tullut. Eli siis, työ johon työvoimatoimisto minut "pakottaa" on kesätyö (4kk) mutta kokoaikainen. Työ johon nyt itse vapaaehtoisesti hain on osa-aikainen mutta pitkäaikainen, ehkä jopa vakituinen. Miten pystyn siirtämään työsopimuksen kirjoittamista tai jos en pysty, niin miten pääsen määräaikaisesta työsuhteesta vaihtamaan toiseen jos minut valitaan? Ja kaikenhan tietenkin olisi tarkoitus tapahtua ilman sanktioita.
Kommentit (7)
Kirjautat sopimukseen koeaikapykälän. Minusta se on joka tapauksessa, koska siitä on erikseen ratkaistu, että se ei saa kestää puolta määräaikaisuudesta.
Keskustelisin asiasta työvoimatoimiston kanssa suoraankin.
Ole yhtydessä työkkäriin ja selitä tilanne. Voit myös olla yhteydessä sinne määräaikaista työpaikkaa tarjoavaan yritykseen ja jälleen selität tilanteen. Näillä asioilla on tapana järjestyä. Viimeinen vaihtoehto on heti maanantaina ottaa yhteyttä siihen toiseen työpaikkaan ja... selittää tilanne.
Sinä pääset vaihtamaan määräaikaisesta siten, että pyydät työsopimukseen irtisanomispykälän. Silloin se on sekamuotoinen ja tavanomaiseen tapaan irtisanottavissa. Eikä voi olla kovin vaativa homma, jos työkkäristä sinne määrätään, eli olet hyvin helposti korvattavissa uudella työntekijällä.
Jos on koeaika, niin sitten voi työsuhteen purkaa, mutta irtisanomispykälän mukaan tavanomaiseen tapaan sanoa irti.
Tiedäthän, että saadaksesi työttömyyspäivärahaa sinun on haettava kokoaikatyötä. Voit siis menettää työttömyyskorvauksesi, kun kieltäydyt kokoaikatyöstä ja otat vastaan osa-aikatyön. Mutta ei se mitään, jos tunteja tulee kuitenkin työssäoloehtoon riittävästi ja palkkaakin vähintään saman verran kuin mitä olisi työttömyyskorvaus.
Voinko vaatia että työsopimukseen laitetaan koeaika tai irtisanomispykälä? Entä jos tämä työnantaja alkaa kysellä miksi haluan työsopimukseen sellaisen?
-AP
Kyllähän se koeaika aina sovitaan. Eihän kumpikaan osapuoli halua "ostaa sikaa säkissä". Ei sun varmaan tarvitse itse sellaista siis ehdottaakaan. Enemmän minä ihmettelisin työnantajaa jos sellainen kohta sopimuksesta puuttuisi.
Jos jostain syystä kohta puuttuisi, miten esitän asian työnantajalle?
Koeaika!