Lasten käytöstavat kavereilla kyläilessä?
lapsi toi muutaman kaverin koulusta mukanaan. Olin tehnyt kasvissokeittoa, joka meillä myös yksi lasten lempiruoka. Tarjoan aina kyläileville kavereille sitä mitä itsekin syödään.
Kysyin kuka ottaa sosekeittoa, johon kaverit vastas ettei tykätä, sanoin että ok ei ole pakko syödä, mutta jos on nälkä niin maistakaa edes. Siihen sitten lapset vastas saisko banaania. Sanoin, että nyt on tätä ruokaa tarjolla, syökää tai älkää. Vähän sitä sitten laitoin heille lautaselle, jota muutaman lusikallisen söivät.
Mutta mielestäni on epäkohteliasta alkaa pyytää muuta ruokaa, banaania, omenaa tms.mitä on hedelmäkulhossa. Kylässä syödään mitä on tarjolla tai ollaan syömättä.
Kommentit (15)
No näinhän se on, mutta kaikilla ei ole käytöstapoja. Jos niitä ei kotona opeteta, ei se lapsi niitä itse keksi. Osa aikuisistakin voisi käyttäytyä noin, joten jos tuo on se malli, jonka saa kotoa, ei voi enempää olettaa.
Just noin ap, tarjotaan mitä tarjotaan!
Etukäteen ei oltu sovittu, mutta ainakin toinen on meillä yli 17 asti, joten totta kai nyt tarjosin syötävää ja tiedän, että koululaiset on nälkäisiä koulun jälkeen. ..
Meillä on omien lastenkin kanssa se sääntö, että syödään mitä on tarjolla eivätkä vanhemmat ole mitään palvelijoita,jotka kiikuttaa kaapista eteen mitä lapsi keksii pyytää. Sanoin myös tuossa kavereille, että tämä ei ole mikään ravintola
Lapset ei yleensä tykkää sosekeitoista. Enkä ihmettele, että kyselivät banaania tai muita hedelmiä sillä koulun jälkeen on VÄLIPALA-aika, jolloin syödään juurikin hedelmiä tai leipää tms. Ruoka-aika on sitten myöhemmin. Ei tarkoita että lapset olisi huonosti käyttäytyviä
Mä olen varmaan liian lepsu, olisin antanut banaanit syötäväksi, leipää tms.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:13"]Mä olen varmaan liian lepsu, olisin antanut banaanit syötäväksi, leipää tms.
[/quote]
Sama täällä
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:10"]
Lapset ei yleensä tykkää sosekeitoista. Enkä ihmettele, että kyselivät banaania tai muita hedelmiä sillä koulun jälkeen on VÄLIPALA-aika, jolloin syödään juurikin hedelmiä tai leipää tms. Ruoka-aika on sitten myöhemmin. Ei tarkoita että lapset olisi huonosti käyttäytyviä
[/quote]
Sitten voi mennä kotiin syömään sitä banaania tai leipää. ap
Mä en juuri tuon takia tarjoa lasten kavereille ruokaa, kun en jaksa kuunnella sitä, mä en tykkää tuosta. Teini-ikäisten kavereille voidaan tarjota, koska osaavat jo yleensä käyttäytyä ja kieltäytyvät kohteliaasti tai syövät salaattia tms. mitä pöydässä on tarjolla, jos ei ole aivan herkkuruokaa.
Ap, käykö lastesi kaverit usein teillä, suoraan koulusta?
Jokin aika sitten pöyristyin parin lapsen käytöksestä oman lapseni synttäreillä. Järjetöntä sotkemista ja tavaroiden rikkomista. Eivät tule nämä lapsukaiset enää meidän synttäreille ei. Eikö kotona oltu sitten puhuttu, miten kavereiden luona käyttäydytään? Ilmeisesti ei. Suurin osa onneksi käyttäytyy ok ja osa jopa todella hienosti.
Meillä taas kävi kerran niin, että kysyin lapsen kaverilta haluaako syödä. Katsoi vaan lastani ja vastasi "mmm..", kysyin vielä uudestaan että niin haluat siis? Ja tämä nyökkäsi ja oli todella vaikea. No, käytiin sitten pöytään ja tämä kaveri vain pyöritteli ruokaa lautasella, ja kun lapseni oli syönyt, kuiskasi kaveri tälle että "mä en halua syödä". Ok :D oli liian ujo sanomaan että "en", mutta tarpeeksi rohkea (tai töykeä?) jättämään ruoan syömättä. Ei edes maistanut.
Teen samalla tavoin kuin ap. Lasten kaverit saavat meillä syödä jos ovat paikalla. Joskus joku saattaa sanoa että meillä on ruoka kotona klo18 ja menen silloin kotiin niin en syö täällä.
Meillä on kaikille sitä ruokaa mitä on. Jos joku ehdottaa vaikka banaania niin voisin sanoa että vähän pitää maistaa ja odottaa että kaikki on syöneet sitten voit ottaa banaanin.
Lasten kavereilla on samat säännöt kuin omilla lapsilla. Kun kaverit ovat lähdössä pyydän auttamaan lelujen siivoamisessa. Ei tarvitse kaverin koko huonetta siivota mutta vähän jos on siellä myös leikkinyt.
Ei tule usein suoraan koulusta kavereita. Jos olisin antanut kavereille muuta vaikkapa sitä banaania, olisin toiminut väärin omia lapsia kohtaan, joiden kanssa meillä on tämä sääntö, että syömme sitä mitä on tarjolle laitettu. Enkä muutenkaan suostu (lasten) pompoteltavaksi ja ala laittamaan muuta jos ei tarjolla oleva syöminen kelpaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:10"]
Menis kotiin syömään. Noi lapset ei tulis meille toista kertaa. Huono käytös on tarttuvaa!
[/quote]
Ei niitä kannata ruokkia, eivät jaksa syödä sitten kotonaan ja siitäkös äidit ragee. Eri asia jos sovittu etukäteen.