Minusta tuli vain sairaanhoitaja
Lukion jälkeen yritin kovasti päästä yliopistoon tai edes jollekin kestävästi työllistävälle alalle AMK:hon, mutta nyt 12 vuotta myöhemmin olen hoitsuna huonomaineisen kaupunginosan hvk:ssa tekemässä milloin mitäkin hanttihommaa ja kirjauksia liukuhihnalla. Olen niin pettynyt ja henkisesti rikki työni yksinkertaisuudesta ja arvostuksen puutteesta, etten näe urapolulla enää mitään mahdollisuuksia. Tuntuu, ristiriitaiselta että koen "jääneeni" hoitajaksi, vaikka arvostan kollegoiden työtä paljon. Häpeänkin ammattiani, vaikka eiväthän vähääkään tuntemattomammat ihmiset tiedä, mitä käytännössä teen, kun kerron olevan sairaanhoitaja.
Kommentit (26)
Ajattele, että on meitä, joista ei tullut yhtään mitään. Sairaanhoitaja on hyvä ja kunniakas ammatti. T. Valis
Ajatellut onko järkeä opiskella 7 vuotta sairaanhoitajaksi (3v lukio + 4v amk), kun saman homman pystyisi tekemään parin kuukauden perehdytyksellä.
Vaihda työpaikkaa! Takaan että löytyy kyllä haastavampaa työtä jos tosiaan se on syy ettet voi itseäsi arvostaa että on ”yksinkertaisia hanttihommia”.
Kallelaa kirjoitti:
Ajatellut onko järkeä opiskella 7 vuotta sairaanhoitajaksi (3v lukio + 4v amk), kun saman homman pystyisi tekemään parin kuukauden perehdytyksellä.
Tältä itsestänikin nykyisessä työssäni tuntuu. Tiedän silti, että sairaanhoitajan työ voi olla myös äärettömän vastuullista ja vaatii tekijältään rautaista ammattitaitoa ja kokemuksen tuomaa viisautta. Nämä hommat ovat sitten vain niitä aliarvostettuja ja -palkattuja, eivätkä toiveeni täyty silläkään, sillä pelkään työn toisteisuutta ja selkänahkojen repimistä vuodesta toiseen ilman mitään mahdollisuutta määritellä itse työnkuvaansa.
Ap
Sama. Ällän paperit lukiosta mutta vääristä aineista, enää ei jaksa opiskella viittä tai kuutta vuotta uutta ammattia. Otan ilon irti tästä työstä, on huumoriarvoa ja pääsee näkemään sellaisia asioita ihmisten elämästä, joita ei muuten näkisi. Opiskelen jatkotutkintoa yliopistossa tällä hetkellä, toiveena jonkinmoinen eteneminen tulevaisuudessa.
Teet kuitenkin tarpeellista työtä, josta on muille ihmisille selkeästi apua. Se on enemmän kuin moni muu työssäkäyvä voi sanoa. Olen itsekin hoitoalalla, ja vaikka en ole kuitenkaan sairaanhoitaja, ymmärrän kyllä, että kaikki se moska mitä alasta puhutaan, vaikuttaa myös omaan itsetuntoon. Jos kunnianhimoa löytyy niin ei muuta kuin opiskelemaan. Monella alalla hyötyy sh-taustasta ja moni työnantaja arvostaa hoitoalan osaamista.
Mitäs vikaa tuossa on? Hieno ammatti. Monesti sairaanhoitajalta saadut neuvot ja ohjeet voi olla vähintääkin ihan yhtä arvokkaita kuin lääkäriltä.
No ilmankos, kun kohtelette potilaitakin kuin olisitte autotehtaalla töissä! Motivaatio teiltä puuttuu ja sen mukana kaikki. Itseensä kyllästyneestä hoitajasta kärsii koko hoitosysteemi. Ja mikä esti ammatinvalinnanohjaajan palveluiden käyttäminen silloin kouluaikoina? Jos mutuna elämässä porskuttelee, voi tulla vaikeuksia itsensä kanssa. Ei sisar hento valkoisia niin vain olla, nytkö sen olet tajunnut?? En tykkää lukea sun avautumistasi, koska alalle on varmasti tulossa motivoituneitakin hakijoita, joilta sinä ylioppilaana veit opiskelupaikan. Tai: ala arvostaa itse itseäsi ja työtäsi, niin saat mielekkyyttä elämääsi.
Kerron vielä senkin kun ystäväni ei päässyt aikoinaan stadiin sairaanhoitajaopistoon, mutta pääsi sitten valtiotieteelliseen tiedekuntaan opiskelemaan. Samoin tiedän henkilön joka myöskään ei päässyt sairaanhoito-opintoihin, mutta niin vain luikahti teologiseen, joten ole sinä ylpeä itsestä, minä olen sinusta!!
Ei sillä ole mitään väliä mitä tekee. Saman palkan siitä saa kuin muutkin. Kukaan ei ole sen huonompi tai parempi hoitaja. Hyvä vain jos on vähän helpompaa, alalla on niin kiireisiä ja stressaavia paikkoja. Eikä nämä suorittavan työn ammatit yleensä ole mitään kovin hohdokkaita tai mielenkiintoisia. Kun työtä riittää ja palkka juoksee niin siinä on aihetta tyytyväisyyteen ja on elämässä kuitenkin perusasiat kunnossa.
Voit vielä joskus nostaa yli 4000 euron kuukausipalkkaa ylihoitajana. Paina täysillä nyt!
Muuttaisin ihan eri kaupunkiin johonkin kivaan paikkaan ja hakeutuisin johki "perus"hoitajan hommia sivuavaan duuniin.
Pähkäilen täällä, mutta en keksi: mikä on hvk? Joku ammattilyhenne ilmeisesti?
Niinjoo, että parin vk perehdytyksessäkö opit kaiken? Pyh!
Minusta tuli kätilö.
Aivan ihana, ja aivan hurjan vaativa työ.
4,5 vuoden koulutus, kaksi AMK-tutkintoa.
Mutta tuo palkka, se hävettää. Peruspalkkani on alle 2500.
No, olen vain kaupankassa lukion papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuli kätilö.
Aivan ihana, ja aivan hurjan vaativa työ.
4,5 vuoden koulutus, kaksi AMK-tutkintoa.Mutta tuo palkka, se hävettää. Peruspalkkani on alle 2500.
Älä häpeä, kyllä se on yhteiskunta joka hävetä saa! Näin vähän arvostetaan tärkeän työn tekijöitä☹️
Ja minä ylityöllistetty sihteeri surkupalkalla..
Hae muualle, jatka opintoja, onhan noita vaihtoehtoja.