Kiusallinen ongelma: työkaveri haisee
Sain vuodenvaihteessa uuden työkaverin vanhan jäätyä äitiyslomalle. Kevään myötä tämä uusi tyyppi on ruvennut haisemaan tosi pahalle! Jaamme työhuoneen, joten siksi tämä on isompi ongelma minulle kuin olisi, jos joutuisin vain satunnaisesti tekemisiin hänen kanssaan. Joka kerta kun tulen yhteiseen työhuoneeseemme aamulla tai lounaan jälkeen, vasten naamaa iskee epämiellyttävä löyhkä.
En tiedä mikä ongelma tällä työkaverilla on, pettääkö sillä deodorantti vai syökö niin epäterveellisesti että haju puskee ihon läpi, onko kenties sairas. Mitä tällaiselle voi tehdä? En tiedä kestänkö vuoden loppuun hänen kanssaan yhteisessä huoneessa... Miten te toimisitte? Olen todella herkkä hajuille muutenkin, joten työpäivät ovat yhtä helvettiä. Jopa ylihajustettua henkilöä olisi helpompi sietää.
Kommentit (14)
Suihkuttele ilmanraikastinta ha kysele ystävällisesti, onko työkaveri huomannut outoa hajua huoneessa
Esimiehen kanssa minun pitää varmasti jutella, ehkä työhuonekuvion voisi saada järjestettyä uusiksi. Pidän tätä ongelmaa vain itsellenikin niin nolona, että kynnys mennä juttelemaan pomon kanssa on korkealla.
En ehkä kehtaa ilmanraikastimella alkaa suihkuttelemaan, en halua nolata työkaveria jos hän tajuaakin, että syy on hänessä.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:40"]
Joka kerta kun tulen yhteiseen työhuoneeseemme aamulla tai lounaan jälkeen, vasten naamaa iskee epämiellyttävä löyhkä.
[/quote]
No ei kyllä dödön pettäminen tuollaista aiheuta. Ellei se sitten pettänyt pari viikkoa sitten ja sen jälkeen ei ole peseytynyt...
Eräs tuttu on myös hygieniarajoitteinen. Ei ole ottanut onkeensa, vaikka olen ihan suoraan sanonut että mene nyt hyvä mies pesulle, ennen kuin lähdet ihmisten ilmoille. Silti vaan on aina samat likaiset vaatteet päällä ja tyyppi käryää jopa 5m päähän (liioittelematta).
Tuo on kyllä hankala, kun ei voi edes tietää onko kysymys sairaudesta vaiko vain huonosta hygieniasta. Mutta kyllä minä lähtisin siltä kannalta, että otetaan asia suoraan esille. Sanomista voi pehmentää vaikka siten, että pyydät anteeksi ja sanot esim. "Anteeksi, tätä on kamalan vaikeaa ja noloa sanoa, mutta on pakko..kun minulla on erityisen herkkä hajuaisti ja minun on todella vaikea olla samassa huoneessa, kun sinusta tulee jokin voimakas haju. Oletko itse tietoinen asiasta?" Kyllä, tiedän, että tämän sanominen on varmasti hirveän vaikeaa, mutta kun sen saa itsestään ulos, niin asiaan voi tulla korjaus. Ehkä kaveri ottaa nokkiinsa ja vaatii itse siirtoa, tai sitten menee suihkuun, tai lääkäriin, tms. Kerran se vain kirpaisee ja työkaveri voi myöhemmin olla kiitollinenkin siitä, että joku kertoi, jos tätä kukaan muu ei ole uskaltanut aiemmin sanoa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:10"]
Tuo on kyllä hankala, kun ei voi edes tietää onko kysymys sairaudesta vaiko vain huonosta hygieniasta. Mutta kyllä minä lähtisin siltä kannalta, että otetaan asia suoraan esille. Sanomista voi pehmentää vaikka siten, että pyydät anteeksi ja sanot esim. "Anteeksi, tätä on kamalan vaikeaa ja noloa sanoa, mutta on pakko..kun minulla on erityisen herkkä hajuaisti ja minun on todella vaikea olla samassa huoneessa, kun sinusta tulee jokin voimakas haju. Oletko itse tietoinen asiasta?" Kyllä, tiedän, että tämän sanominen on varmasti hirveän vaikeaa, mutta kun sen saa itsestään ulos, niin asiaan voi tulla korjaus. Ehkä kaveri ottaa nokkiinsa ja vaatii itse siirtoa, tai sitten menee suihkuun, tai lääkäriin, tms. Kerran se vain kirpaisee ja työkaveri voi myöhemmin olla kiitollinenkin siitä, että joku kertoi, jos tätä kukaan muu ei ole uskaltanut aiemmin sanoa.
[/quote]
Pyytäisin esimiestä sanomaan. Muuten voi tulla kiusaamissyyte
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:10"]
[/quote]Sitä sanomista voi pehmentää monin pikku kikoin, joista paras olisi sen oman hajuaistin herkkyyden painottaminen, ikään kuin ongelma olisi sinun eikä työtoverisi. Ja sitten kannattaa todella puhua mieluummin "voimakkaasta" hajusta kuin "pahasta" hajusta. Jos uskaltaudut ottamaan asian esille, voit todeta myös, että sinä et voi hajuiaistillesi mitään, joten pyydät tuota työkaveria pohtimaan, voisiko hän hyväntahtoisesti tehdä asialle jotain omasta puolestaan.
Tietysti voi sitten vain hiljaa kärsiä päivästä toiseen, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen....
Kysy karppaako työkaveri? Ja jos karppaa niin siinähän on silloin täysin järkevä syy vaihtaa työhuonetta kun se haju voi oikeasti olla tosi karmea.
Joskus on tullut asiakkaana vastaan ihmisiä, jotka haisee todella voimakkaasti. Eikä se ole hajusteen haju. Minulle ainakin olisi aivan painajaistilanne joutua sellaisen kanssa samaan työhuoneeseen. On silti niin kiusallinen tilanne, että paras varmasti hoitaa esimiehen kautta.
Karppaaminen ilmeisesti voi löyhkätä ammoniakilta.
En nyt tiedä mistä hajusta tässä puhutaan mutta mulla oli edellisessä työpaikassa yksi naispuolinen pomo, joka haisi vahvasti hieltä, mun mielestä se oli niinku vanhaa, kuivunutta hikeä. Aina sillä oli siistit pomomaiset vaatteet, jakku ja suorat housut. Ei varmaan mitään kallista mut aina kuitenkin ihan siistin näköinen ja normaalin oloinen.
Ihan normaalilta se vaikutti, tuuras kai myös yhtä toista tämän poissaollessa. Luulen että sillä oli joku sairaus mikä sen aiheutti. En usko etteikö itsekin olisi ollut siitä tietoinen. Tuskin sille kukaan koskaan siitä huomautti.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:40"]
Kysy karppaako työkaveri? Ja jos karppaa niin siinähän on silloin täysin järkevä syy vaihtaa työhuonetta kun se haju voi oikeasti olla tosi karmea.
[/quote]
Paremminkin työkaverin tulisi kiireesti vaihtaa ruokavaliota. Ketoosi ei ole terveellinen tila pidemmänpäälle.
Onko sillä tissihiiva ja roikkutissit? Se haisee eltaantuneelle homejuustoperäreiälle.
Mun yks työkaveri lemuaa aina hielle. Ikää 27v ja urheilee todella paljon, johtunee varmaan siitä.
Nuori ja todella hyvännäköinen nainen ja haisee kuin keski-ikäinen itsestään huolehtimaton mies. Aina kalliita merkkivaatteita ja kalliit harrastukset, mutta se haju! Yök
Yhteys työsuojeluun ja esimieheen niin ehkä keksivät jotakin. Pirullinen juttu.