Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako pienituloisten hankkia lapsia?

Vierailija
07.04.2015 |

Esim opiskelijana, jos eläminen muutenkin on kädestä suuhun sekä mummojen ja ukkien armoilla? Tai jos molemmat työttömiä

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vastasit itse jo kysymykseesi. "jos eläminen on muutenkin kädestä suuhun" ei ole hyvä lähtökohta hankkia lapsia. Erityisesti jos tilanne on se, että vanhemmat ja isovanhemmat joutuisivat maksajiksi ja toki vielä sitten sossu.

Itsellä ei olisi tullut mieleenikään hankkia lapsia opiskeluaikana, kun tulot miehen kanssa yhteensä alle 800 euroa. Ja vieläkin mietityttää, että pärjättäiskö nyt lapsen kanssa taloudellisesti, kun itsellä brutto 3400e ja miehellä 2100e. Elämä kun on niin kallista (auto+asp+vuokra+ruoka), että tuntuu ettei nytkään jää liikoja käteen.

Vierailija
2/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi käsittää, miksi 16v pitäisi muksu pyöräyttää...sairasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, eikä se kannattavaa ole hyvätuloisellekaan, mutta hyvätuloinen pystyy elättämään jälkikasvunsa itse. 

Vierailija
4/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Pitää vaan pyöräyttää riittävän monta että pääsee hyville lisille.

Vierailija
5/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Minusta on oireellista, että tällaista pitää edes kysyä. Ennen oli itsestäänselvää, että pitää olla vakaa elämäntilanne ja ainakin illuusio varmoista tuloista, jotta lapsia voi alkaa tekemään. Vähän liikaa tällaista "kyllä valtio maksaa" -vastuuttomuutta on ajan hengessä.

Vierailija
6/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille jää nettona käteen 62 000 euroa vuodessa, eikä meillä ole mielestämme varaa hankkia lasta. Elintaso kärsisi liikaa.

Vierailija
7/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisena luen joidenkin blogeja. Vailla koulutusta pidetään illuusioita täydellisestä perheestä vaikka äiti kotona yhteiskunnan tuin ja sivubisneksenä kirjoitetaan blogia..

Vierailija
8/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:57"]Surullisena luen joidenkin blogeja. Vailla koulutusta pidetään illuusioita täydellisestä perheestä vaikka äiti kotona yhteiskunnan tuin ja sivubisneksenä kirjoitetaan blogia..
[/quote]
Nyyh.

Vierailija
9/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia voi hankkia milloin vain, kyllä sossu maksaa

Vierailija
10/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele, jos huono tuuri käy (saa esim. paljon sairastelevan vauvan) lapsen kanssa on tosi rankkaa ja stressaavaa muutenkin, siihen ei kaipaa lisästressiä siitä, millä maksaa vuokra ja ostaa ruokaa kun vauvan lääkärikäyntiin ja lääkkeisiinkin joutuu pummimaan (ja mitä jos kukaan ei voi lainatakaan, jätetäänkö esim. vauvan tuskallinen korvatulehdus tai allergia hoitamatta?). Allergisen vauvan erikoiskorvikkeet voivat esim. maksaa satasia kuussa. Opiskelu on kuitenkin väliaikainen tilanne ja valmistuttua sitä rahaa saisi säästöön. Oon itsekin tosi pienituloinen, mut oon silti onnistunut säästämään ja nyt säästöt ovat olleetkin kullanarvoisia. Oon myös ehtinyt käydä töissä niin etten pudonnut ihan minimiäitiysrahoille. Ei tartte olla 300000 e omakotitaloa, farmariautoa ja vakityöpaikkaa, mut jos oikeasti on tilanne että jo ennen vauvaa eletään ihan kädestä suuhun, minusta vauvan tekemällä tekeminen tuohon tilanteeseen on ihan edesvastuutonta. Hyvällä tuurilla toki vauva elää pelkällä tissimaidolla ja tuttujen ilmaiseksi lahjoittamat vaatteet päällä ekat puoli vuotta, huonolla tuurilla pahimmillaan joutuu jo synnyttyään tehohoitoon isoon sairaalaan 200 km päähän jonne päivittäin edestakaisin ajeluun vanhemmat saavat sitten repiä rahat jostain ja tarvitsee paljon kaikenlaista kallista ihan päivittäiseen elämiseen alusta asti.

Vierailija
11/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän, ettei haluta odottaa vanhentumista ennen lasta. Kyl joku 20+ mun mielestä voi lapsen hankkia mut eriasia tietty joku 16v. Veroja tässä kaikki maksellaan eikä mitenkää vähääkää ni kaikki on oikeutettu tukeen. Mielummin hankin lapsen opiskelijana ku jään lapsettomaksi sit vanhempana. Ei niitä lapsia tehdä vaan niitä saadaan. Ei ole takeita että nuorenakaa niitä lapsia saa ni sit vielä vanhempana. En tiedä ymmärrättekö pointtiani, ehkä ne fiksuimmat ymmärtää. Olen nyt ollu töissä puolitoista vuotta. Sinä aikana olen odottanut miehelle vakkarityöpaikkaa mut ei vaa kuulu.. ja olen lapsen parhaaksi odottanut ja odottanut, mutta en halua odottaa liian kauan. 

Vierailija
12/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:56"]

Meille jää nettona käteen 62 000 euroa vuodessa, eikä meillä ole mielestämme varaa hankkia lasta. Elintaso kärsisi liikaa.

[/quote]

Miksi alapeukut?

Vierailija
13/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, ei hyvätuloistentaan. Järjetöntä hommaa,,..

Vierailija
14/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Käy helposti niin, että työelämää kokematon äiti jää kotiin. Kynnys töihinmenoon tai opiskeluun nousee koko ajan kotona vietettyjen vuosien myötä, ja jotkut ratkaisevat tilanteen tekemällä jopa lisää lapsia jotta saisi pysyä kotiäitinä. Tämä johtaa siihen, että koko perhe on miehen tulojen armoilla ja mikäli mies päättääkin yhtäkkiä nostaa kytkintä, äiti jää työttömänä aika tyhjän päälle.

Ja tämä ei ole mikään harvinainen skenaario vaikka tällä hetkellä vannoisittekin ikuista rakkautta toisillenne.

Vierailija
15/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:56"]

[/quote]

Miksi alapeukut?
[/quote]
Elintaso ei pysyisi riittävänä lässytilässyti. Sanoisit vain rehellisesti ettette halua lapsia.

Vierailija
16/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:56"] Meille jää nettona käteen 62 000 euroa vuodessa, eikä meillä ole mielestämme varaa hankkia lasta. Elintaso kärsisi liikaa. [/quote] Miksi alapeukut? [/quote] Elintaso ei pysyisi riittävänä lässytilässyti. Sanoisit vain rehellisesti ettette halua lapsia.

[/quote]

Minulla ei ole tapana sanoa asioita, joita en tarkoita. Ei minulla ole mitään lapsia vastaan, mutta en halua sen vuoksi uhrata nykyistä elintasoamme. Sen eteen on nähty helvetisti vaivaa, emmekä aio palata enää tarkan markan elämään. Jos olisimme miljonäärejä, meillä todennäköisesti olisi jo lapsi.

Vierailija
17/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsiahan ei koskaan "kannata " hankkia. Lasten hankkimiseen on muut syyt. Olisi kuitenkin fiksua saada lapsi vasta sitten, kun pystyy siitä huolehtimaan myös taloudellisesti.

Vierailija
18/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:52"]

Siis lapsiahan ei koskaan "kannata " hankkia. Lasten hankkimiseen on muut syyt.

[/quote]

Häh. Miksi kukaan tekisi elämässään tieten tahtoen päätöksiä, joiden tietää olevan kannattamattomia? En ymmärrä.

Vierailija
19/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata! Odota että tilanne on mahdollisimman hyvä taloudellisesti ja tee sitten lapsi, mutta vain yksi. Jos tilanne muuttuu, pärjäätte silti.

Vierailija
20/21 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:56"] Meille jää nettona käteen 62 000 euroa vuodessa, eikä meillä ole mielestämme varaa hankkia lasta. Elintaso kärsisi liikaa. [/quote] Miksi alapeukut? [/quote] Elintaso ei pysyisi riittävänä lässytilässyti. Sanoisit vain rehellisesti ettette halua lapsia.

[/quote]

Minulla ei ole tapana sanoa asioita, joita en tarkoita. Ei minulla ole mitään lapsia vastaan, mutta en halua sen vuoksi uhrata nykyistä elintasoamme. Sen eteen on nähty helvetisti vaivaa, emmekä aio palata enää tarkan markan elämään. Jos olisimme miljonäärejä, meillä todennäköisesti olisi jo lapsi.
[/quote]No, kukin tyylillään. En ikinä olisi myöskään saanut lasta jos miljonääri pitäisi olla. Lapsi on ja bruttotulot 51000e vuodessa. Ei voi hurvitella mutta pääsemme reissuun silloin tällöin ja lapsi on tuonut itsessään niin paljon iloa, ettei sitä voi tietenkään rahassa mitata.