raskausajan painonnousu
Täällä kun asina kritisoidaan odottavien äitien painoja, niin jälleen todistus siitä että asia on todellakin hyvin yksilökohtainen. Asun jenkeissä ja hoitava lääkärini on vuosittain rankattuna yhdeksi parhaista lääkäreistä amerikoissa. Viikolla 34 mennään ja paino nyt 83kg (lähtöpainoni on ollut 68-69) itselläni on ollut tästä painonnoususta jopa vähän huono omatunto, sillä vaikka edelleen näytän hyvin normaalilta ulospäin (mahaa lukuunottamatta), niin onhan tuo aika monta kiloa painonnousua. Sitä lääkärillenikin sanoin että niin, ehkä minun pitäisi olla varovaisempi syömisteni kanssa nyt nämä viimeiset viikot. Ja hänpä olikin sitä mieltä että ei missään nimessä. Olen kuulemma yksi harvoista hänen potilaistaan joilla raskaus on edennyt kuin oppikirjoissa konsanaan. Vauvakin on terveissä mitoissa ja painoarvio 2100g. Tahdoin tulla tämän nyt jakamaan jos jollakulla on kutakuinkin samanlainen tilanne tai neuvolassa moitittu muutamista kiloista, että ei tarvi stressata jos ei kerran alan huippuosaajatkaan stressaa. :)
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:20"]
Täällä kun asina kritisoidaan odottavien äitien painoja, niin jälleen todistus siitä että asia on todellakin hyvin yksilökohtainen. Asun jenkeissä ja hoitava lääkärini on vuosittain rankattuna yhdeksi parhaista lääkäreistä amerikoissa. Viikolla 34 mennään ja paino nyt 83kg (lähtöpainoni on ollut 68-69) itselläni on ollut tästä painonnoususta jopa vähän huono omatunto, sillä vaikka edelleen näytän hyvin normaalilta ulospäin (mahaa lukuunottamatta), niin onhan tuo aika monta kiloa painonnousua. Sitä lääkärillenikin sanoin että niin, ehkä minun pitäisi olla varovaisempi syömisteni kanssa nyt nämä viimeiset viikot. Ja hänpä olikin sitä mieltä että ei missään nimessä. Olen kuulemma yksi harvoista hänen potilaistaan joilla raskaus on edennyt kuin oppikirjoissa konsanaan. Vauvakin on terveissä mitoissa ja painoarvio 2100g. Tahdoin tulla tämän nyt jakamaan jos jollakulla on kutakuinkin samanlainen tilanne tai neuvolassa moitittu muutamista kiloista, että ei tarvi stressata jos ei kerran alan huippuosaajatkaan stressaa. :)
[/quote]Raakaus mennyt oppikirjojen mukaan? No tuollainen painon nousu noihin viikkoihin mennessä on liikaa. Senkus puolustelet ittees. Oon norm painoinen ja puoliväliin mennessä -3kg. Yksilöllistä kaikki. Ja norm kokoinen tästäkin tulee.
Äidin koosta riippuen, norm painon nousu on 12kg! Max 16 jos äiti on odotuksen alussa kovinkin hoikka. Ei tarvitse syödä kahden edestä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:38"]
Mulla on noussut molemmissa raskauksissa paino noin 25 kg. Lähtöpaino ekalla kerralla 47 kg, toisella 48 kg. Ei niin mitään ongelmaa ole asiasta ollut, ja paino on palannut vuoden sisällä synnytyksestä entiseen ihan ilman mitään tietoista laihduttamista tai treenaamista.
Kyllähän ne neuvolassa toki tuhisivat isosta painon noususta, mutta en minä siitä niin välittänyt, luotin että kroppani tietää mitä tekee.
[/quote]
Täällä myös 50 kg painoinen kahden lapsen äiti, molemmilla raskauskerroilla painoa tuli lähes 30kg ja lähtivät itsellään kun ei tarvinnut syödä enään öisin ja pahoinvointiin. Minulle ei neuvolassa valitettu vaan sanottiin että ihan on hyvä ja kuuluukin tulla. 10kg jäi sairaalaan, suurin osa kiloista lähti ensikuukausien aikana ja viimeiset viisi imetyksen lopetettuani. Painosta ei kannata stressata, syö niinkuin hyvältä tuntuu niin kaikki menee hyvin.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 06:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:20"] Täällä kun asina kritisoidaan odottavien äitien painoja, niin jälleen todistus siitä että asia on todellakin hyvin yksilökohtainen. Asun jenkeissä ja hoitava lääkärini on vuosittain rankattuna yhdeksi parhaista lääkäreistä amerikoissa. Viikolla 34 mennään ja paino nyt 83kg (lähtöpainoni on ollut 68-69) itselläni on ollut tästä painonnoususta jopa vähän huono omatunto, sillä vaikka edelleen näytän hyvin normaalilta ulospäin (mahaa lukuunottamatta), niin onhan tuo aika monta kiloa painonnousua. Sitä lääkärillenikin sanoin että niin, ehkä minun pitäisi olla varovaisempi syömisteni kanssa nyt nämä viimeiset viikot. Ja hänpä olikin sitä mieltä että ei missään nimessä. Olen kuulemma yksi harvoista hänen potilaistaan joilla raskaus on edennyt kuin oppikirjoissa konsanaan. Vauvakin on terveissä mitoissa ja painoarvio 2100g. Tahdoin tulla tämän nyt jakamaan jos jollakulla on kutakuinkin samanlainen tilanne tai neuvolassa moitittu muutamista kiloista, että ei tarvi stressata jos ei kerran alan huippuosaajatkaan stressaa. :) [/quote]Raakaus mennyt oppikirjojen mukaan? No tuollainen painon nousu noihin viikkoihin mennessä on liikaa. Senkus puolustelet ittees. Oon norm painoinen ja puoliväliin mennessä -3kg. Yksilöllistä kaikki. Ja norm kokoinen tästäkin tulee.
[/quote]
Noin itsekin ajattelin että olisi liikaa, mutta jos lääkäri sanoo että hyvin menee, peilikuva on terveen näköinen, olo on loistava ja muutenkin syön terveellisesti, niin enpä nyt tuosta ota enää stressiä. ap
Ei mulle ole kukaan suomessa sanonut,että painoa pitäisi tarkkailla. Kolme raskautta,kaikissa plus 20kg.
Kaikki arvot kunnossa, lähtöpaino sopiva,lähtörasvaprosentti alhainen (jota neuvola ei tiedä edes) ja lapset syntyneet 3000-3700g välille.
Imetys vienyt kilot jne. Jotka siis ei ole tulleet esim. Yösyönnillä vaan jotenkin vaan tulleet. Hormoonit?
Pointti lähinnä se,että suomessa ei ole valitettu. Olisi varmaan jos sitten olisin myös voinut huonosti?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 06:16"]Äidin koosta riippuen, norm painon nousu on 12kg! Max 16 jos äiti on odotuksen alussa kovinkin hoikka. Ei tarvitse syödä kahden edestä.
[/quote]
Mä olin kovin hoikka ja neuvolalääkäri sanoi, että saisi tulla vaikka 20 kiloa raskauden aikana. Ja söin todellakin kahden edestä, kuin hevonen! Kolme lämmintä ateriaa päivässä plus toki aamu- ja iltapalat, en säännöstellyt myöskään herkkuja.
Paino nousi silti vain 8kg.
Mulla rv 30 ja painoa tullut 12kg. Itse olen kauhuissani mutta neuvolassa ei ole pidetty liikana. Lähtö bmi 22.
83 kg ??
Painavatko muka raskaana olevat yleisesti noin paljon? Pakko olla amerikanlisää!
t. raskausfetissimies
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:23"]83 kg ??
Painavatko muka raskaana olevat yleisesti noin paljon? Pakko olla amerikanlisää!
t. raskausfetissimies
[/quote]
No ei paina :D vauva on pari kiloa ja nesteet päälle. Jää vielä aika kaus 80 kilosta.
Olipa huojentava tieto olen ollut huolissani mun painon noususta. Painoa ennen raskautta 53kg ja nyt rv32 64kg, kun netistä luin, että jollekin oli neuvolassa valitettu kahdeksan kilon painon noususta joskus rv20.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:23"]83 kg ??
t. raskausfetissimies
[/quote]
No ei paina :D vauva on pari kiloa ja nesteet päälle. Jää vielä aika kaus 80 kilosta.
[/quote]
Tai siis riippuu tietysti lähtöpainosta mut ei ole normaalia melkein parinkymmenen kilon painonnousu.
Mulla on noussut molemmissa raskauksissa paino noin 25 kg. Lähtöpaino ekalla kerralla 47 kg, toisella 48 kg. Ei niin mitään ongelmaa ole asiasta ollut, ja paino on palannut vuoden sisällä synnytyksestä entiseen ihan ilman mitään tietoista laihduttamista tai treenaamista.
Kyllähän ne neuvolassa toki tuhisivat isosta painon noususta, mutta en minä siitä niin välittänyt, luotin että kroppani tietää mitä tekee.
Paino ennen raskautta 88kg, nyt rv 32 95kg.
Riippuu varmaan pituudestakin. Itse olen 170cm, ja tosiaan aika normaalilta näytän ulospäin. Suunnilleen samaa kokoa ja vartalon mallia kuin Vappu Pimiä. Täällä missä asun niin naiset ovat kyllä yleensä itseäni paljon hoikempia (amerikan lisää on enemmän ehkä tuolla teksasissa tms, kun taas suurkaupungeissa ollaan hyvin ulkonäkökeskeisiä. Täällä siis ongelmana on enemmän sitä että naiset näännyttävät itseään raskaanaollessa ettei vain tulisi mitään ylimääräistä ja siinä sivussa sitten vauvakin usein kärsii.
Muuten, monet tuntemani itseäni pidemmät naiset painavat yleensäkin reilusti yli 70kg ja yli 180cm yli 80kg että he todennäköisesti painavat raskaanakin tuon verran.
ap
Taas syy miksi pienet naiset on parhaita. Kuka mies muka kestää jos 80kg nainen vaikka ratsastaa? Joku bull ehkä mut suurin osa miehistäkään paina ton enempää.
AP:n viimeisin kommentti siis vastauksena tuolle "raskausfetissimiehelle".
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:45"]
Taas syy miksi pienet naiset on parhaita. Kuka mies muka kestää jos 80kg nainen vaikka ratsastaa? Joku bull ehkä mut suurin osa miehistäkään paina ton enempää.
[/quote]
haha. On se ihmeellistä miten naiset kestävät sen miehen lähetyssaanaajassa olon :D
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:45"]AP:n viimeisin kommentti siis vastauksena tuolle "raskausfetissimiehelle".
[/quote]
Kiitos vastauksestasi. Tuntuu vaan tosi isolta massalta kun eivät raskaana olevat mielestäni yleensä niin valtavilta näytä. Itse painan n. 90 kg ja hurjaa ajatella naisen painavan lähes yhtä paljon!
t. raskausfetissimies
Mulla esikoisen kanssa lähtöpaino 55 kg, synnyttämään mennessä 85 kg. Kaikki 30 kg lähti vuodessa ilman että tein mitään asian eteen.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:23"]83 kg ?? Painavatko muka raskaana olevat yleisesti noin paljon? Pakko olla amerikanlisää! t. raskausfetissimies [/quote] No ei paina :D vauva on pari kiloa ja nesteet päälle. Jää vielä aika kaus 80 kilosta. [/quote] Tai siis riippuu tietysti lähtöpainosta mut ei ole normaalia melkein parinkymmenen kilon painonnousu.
[/quote]
ööööh missä tuossa puhuttiin 20 kilosta. Ihan itse laskemalla sain 14-15kg