Vaihdevuosista, kannattaako käydä lääkärissä?
Kuukautiset ovat olleet nyt nelisen kuukautta pois, kesällä oli pieniä kuumia aaltoja, hiukset lähtee päästä, muita oireita en ole havainnut. Pitäisikö tässä kohtaa käydä gynellä huoltotarkistuksessa, vaikkei oireita tai mitään vikaa ole? Papa oli 2v sitten puhdas, en ole harrastanut seksiä neljään vuoteen, enkä ole parisuhteessa.
Kommentit (23)
En minä ainakaan ole vaihdevuosien takia lääkäriin mennyt. Tietty jos haluat jotain hormoneita niin pitää mennä.
En käynyt lääkärissä, kun ei olut mitään sen kummenpaa akuuttia tarvetta. Kaikenlaisia vitamiineja söin ja syön vieläkin. Mutta käy ihmeessä lääkärissä, jos tuntuu siltä.
Puhu hoitajan kanssa ensin. Ei nyt hiukset pitäisi päästä lähteä ainakaan tukoittain.
Ei tarvitse käydä, ellet halua hormonikorvaushoitoa. Vaihdevuodet on luonnollinen asia, eikä mikään sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Puhu hoitajan kanssa ensin. Ei nyt hiukset pitäisi päästä lähteä ainakaan tukoittain.
Minkä hoitajan kanssa? Ja missä?
Ne hoitajan vastaanototkin maksaa, tosin paljon vähemmän kuin erikoislääkärin.
Eikä siitä mitään haittaa ole jos käy alapäänsä tarkistuttamassa.
Mutta kallistahan se yksityisellä on, etenkin jos lääkäri ultraa sun muuta.
Hiukset lähtee ikävä vanhemmiten myös joillakin naisilla.
Ei sulla näyttäs olevan mitään hätää, kun ei kerran edes mitään oireita ole.
En nyt pitänytkään vaihdevuosia sairautena. Ajattelin vaan että onko kehossa jotain piileviä juttuja, joita kannattaa seurata esim. kuukautisten poisjäännin jälkeen. Luomuna olen ollut nuoruuden e-pillereiden jälkeen, enkä ajatellut hakea hormonikorvaushoitoja. Ap
Harkitsen nyt hormonihoitoa vakavasti. Pari vuotta kuukautisten tulleet harvakseltaan, tänä vuonna kahdesti. Viimeksi elokuussa. Kuumia aaltoja on ollut ajoittain pari vuotta, mutta välillä on ollut suvantovaiheita.
Viimeiset pari kuukautta on ollut sen verran hikistä, että alkaa jo ärsyttää. Päivällä vielä mene, mutta yöllä hikoilu on yhtä tuskaa. Unikin on pätkittäistä. Jos tämä ei muuksi muutu, menen gynelle.
Huolta kuitenkin itsessäni aiheuttaa se, että suvussani on kaksi rintasyöpätapausta. Serkullani on altistava geeni, tädilläni ei. Itsestäni en tiedä.
Osta Vagifem puikkkoja ja laita 2 per viikko.
Vierailija kirjoitti:
En nyt pitänytkään vaihdevuosia sairautena. Ajattelin vaan että onko kehossa jotain piileviä juttuja, joita kannattaa seurata esim. kuukautisten poisjäännin jälkeen. Luomuna olen ollut nuoruuden e-pillereiden jälkeen, enkä ajatellut hakea hormonikorvaushoitoja. Ap
No et tarvii mitään lääkäriä, vaihtarit on ihan luonnollinen asia.
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinitasot nyt ainakin tulee mieleen. Ruumis tarvii tietyn määrä deetä, jotta kalsium imeytyy kunnolla. Kalsiumia taas tarvitaan, jotta luut pysyy vahvoina eikä tule osteoporoosi. Mutta jos sä syöt jonkin verran deetä ja liikut (pomppulajeja mielellään), niin ei tarvi käydä tuon takia lekurilla.
Riippuu vaivoista. Mä en ole käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen nyt hormonihoitoa vakavasti. Pari vuotta kuukautisten tulleet harvakseltaan, tänä vuonna kahdesti. Viimeksi elokuussa. Kuumia aaltoja on ollut ajoittain pari vuotta, mutta välillä on ollut suvantovaiheita.
Viimeiset pari kuukautta on ollut sen verran hikistä, että alkaa jo ärsyttää. Päivällä vielä mene, mutta yöllä hikoilu on yhtä tuskaa. Unikin on pätkittäistä. Jos tämä ei muuksi muutu, menen gynelle.
Huolta kuitenkin itsessäni aiheuttaa se, että suvussani on kaksi rintasyöpätapausta. Serkullani on altistava geeni, tädilläni ei. Itsestäni en tiedä.
Voi jessus, ei vaihtarit mitään syöpää aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Olen huolissani harkitsemani korvaushoidon riskeistä, jos viestini oli epäselvästi kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinitasot nyt ainakin tulee mieleen. Ruumis tarvii tietyn määrä deetä, jotta kalsium imeytyy kunnolla. Kalsiumia taas tarvitaan, jotta luut pysyy vahvoina eikä tule osteoporoosi. Mutta jos sä syöt jonkin verran deetä ja liikut (pomppulajeja mielellään), niin ei tarvi käydä tuon takia lekurilla.
Deetä menee ja muitakin vitamiineja. Ainut ongelma on tämä hiustenlähtö, joka on ollut aika radikaalia. Toivottavasti rauhottuisi, että jäisi edes muutama haiven päähän. Ap
Minulla myös on lähtenyt hiuksia aivan valtavasti vaihdevuosien aikana. En edes tajunnut olevani vv-iässä. Minulla oli tiputusvuotoa, minkä vuoksi tehtiin tutkimuksia. Oletin hiusten lähdön johtuvan stressistä. Mikä muu kuin nämä kaksi asiaa voisi aiheuttaa hiustenlähtöä? Minulla ei erityisemmin ole vv-oireita.
Myös kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa kuumia aaltoja ja hiusten lähtöä.
Oletko tarpeeksi vanha vaihdevuosioireisiin?
Vierailija kirjoitti:
Osta Vagifem puikkkoja ja laita 2 per viikko.
Ovatko alapeukuttajat edes itse vaihdevuosissa? Emättimen kuivuus alkaa pikku hiljaa lisääntyä, ja se voi johtaa virtsatietulehduksiin, siksi Vagifem.
Vierailija kirjoitti:
Myös kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa kuumia aaltoja ja hiusten lähtöä.
Oletko tarpeeksi vanha vaihdevuosioireisiin?
Olen 47. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se hormonikorvaushoito lisää rintasyövän riskiä.
En mä ainakaan käynyt. Ei vaihdevuodet sairaus ole. Eri asia sitten jos tulee jotain outoa.