Kauan se Lidlin 2,5 kg luutoin juhlakinkku kuuluu olla uunissa?
Laitoin aamulla joskus ja sammuin sohvalle. 150 astetta on ollu lämpöä..
Kommentit (21)
12-14 tuntia jonka jälkeen käännetään ja sama.
Vierailija kirjoitti:
150 astetta 4 tuntia
Noin vähän? sit on jo kyllä valmis..
Itse pidin 5-kiloista 9 tunti 125 asteessa.
Suunnilleen.
Ota pois jo, on valmis! Muuten tulee tosi kuivaa.
Eikös se ohje ole tunti per kilo plus vähän päälle (1/2h?).
Noissa on niin paljon nestettä ettei niitä kuivaksi saa millään.
Lämpömittari olisi hyvä olla hyvä.
Laitoin 4,3 kg luuttoman kinkun klo 12 uuniin 125 asteeseen paistopussissa kyljessä paistomittari. Klo 17 tienoilla otan ulos, jos sisälämpötila 75 astetta.
Ilman huumoria, minä pidän uunissa 7,5 tuntia 120 asteessa.
Kinkku menettää painostaan noin 30% mutta on todella mureaa eikä purukumia ja mikä parasta se ei maistu oksettavalle sian ihralle mille taas miedommin paistetut maistuvat.
Tunti per kilo on aika helppo nyrkkisääntö. Lämpömittarin kanssa mielellään tarkka kypsyys.
T. lihamestari
Vierailija kirjoitti:
Kinkku menettää painostaan noin 30% mutta on todella mureaa eikä purukumia ja mikä parasta se ei maistu oksettavalle sian ihralle mille taas miedommin paistetut maistuvat.
Ei mene hyvin sullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene hyvin sullakaan.
Niinkö? Avaatko vähän?
Ylivoimaisesti murein ja rasvattomin kinkku valmistuu keittämällä kinkkua yön yli suolavedessä. Suosittelen kokeilemaan.
Kun itse kerran kauppahallin myyjän suosituksesta kokeilin, ei meillä enää muuta ole sen koomin ollut.
Tosin minun kinkkuni on niin murea, että siitä on vaikea saada leikattua ohuita viipaleita. Syötyä se tulee kuitenkin.
On se jo kypsä. Eilen paistoin samanlaisen 2,9 kiloisen ja aluksi epähuomiossa 170 asteessa kaksi tuntia, kun muistin pakkauksessa lukeneen sen asteluvun. Sitten laskin lämpöä ja paistoin kaksi tuntia lisää. Tuli ihanan mehevä ja rasvainen mutta suussa sulavan murea kinkku. Käytin paistopussia.
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti murein ja rasvattomin kinkku valmistuu keittämällä kinkkua yön yli suolavedessä. Suosittelen kokeilemaan.
Kun itse kerran kauppahallin myyjän suosituksesta kokeilin, ei meillä enää muuta ole sen koomin ollut.
Tosin minun kinkkuni on niin murea, että siitä on vaikea saada leikattua ohuita viipaleita. Syötyä se tulee kuitenkin.
Pitää olla ihan sairaan iso kattila - tai mitättömän pieni kinkku. Ehkä saunan padassa voisi keittää? Perunat mukaan ja syö lihakeittona.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin 4,3 kg luuttoman kinkun klo 12 uuniin 125 asteeseen paistopussissa kyljessä paistomittari. Klo 17 tienoilla otan ulos, jos sisälämpötila 75 astetta.
75? Ei ole hyvää.
Vähän lisää lämpöä vielä, niin illalla voi olla sopivan rapsakka.