Miten suku suhtautunut jos olette rikkoneet perinteen ja jääneet jouluksi kotiin?
Meillä on pitkät, siis liki 40v., perinteet että jouluna ollaan lapsuudenperheen kanssa. Meitä on 4 sisarusta lapsineen + meidän vanhemmat, eli porukka on iso. Joulu tuntuu raskaalta kun iso porukka tarvitsee ison määrän ruokaa, ison määrän tiskiä, on ahdasta jne. Kuitenkin kynnys jäädä ainoana tuolta pois on korkea, tämä on ehkä se isoin harmi. Myös lapset mieltävät sen ainoaksi oikeaksi tavaksi viettää joulua...
Olisi niin houkuttelevaa jäädä kotiin ja määrätä itse aikataulut, olla rennommin kun hommaa vähemmän jne. Pelkään, että siitä kuitenkin syyllistettäisiin jollain tasolla. Toisaalta tuleeko ulkopuolinen olo kun muut jakavat yhä perinteen ja itse ei kuuluisi enää siihen... Miten teillä on sujunut ns. perinteiden muuttaminen? Tuliko jotain sanomista? Olisi paljon helpompaa jos ei olisi ainoa porukka, joka haluaisi jättäytyä pois.
Kommentit (7)
Samassa veneessä. En tiedä olisiko helpompi aloittaa lähtemällä vaikka parina vuonna matkalle juuri jouluksi. Tulisi irtaannuttua ja sen jälkeen olisi ehkä pienempi kynnys jäädä kotiin kun oltaisiin jo oltu pois pari joulua muutenkin. Lapsia meillä 3 ja ovat ainoat lapsenlapset. Sikäli ymmärrän, että heitä paikalle toivotaan.
Meillä vihoittelee anoppi kun ilmoitettiin ettei jakseta ajaa joulupäivänä 350km päähän ja taas tapanina takaisin. Ei mitään järkeä istuttaa lapsia autossa koko joulua. Kutsuttiin heidät meille, mutta ilmeisesti matka on jotenkin pidempi niin päin kun ei voi kuulemma ajatellakaan, että niin pitkälle jouluna lähdettäisiin.
Meillä äiti teki saman aikanaan, mutta nyt ei hyväksy meiltä samaa. Kauheaa marttyrisointia.
Miksi ette vain jää kotiin?? Mikä pakko on mennä?
Meillä oli lapsuudenperhe koolla jouluisin ensimmäiset noin 45 vuotta, odotettiin aina, että siskoni kanssa tullaan lapsuudenkotiin, vaikka mulla oli kumppanikin. Jos viipyi vähemmän aikaa, kuin vanhemmille sopi, tuli syyllistämistä niskaan. Ja itse tunsin olevani lähes kuin vankina. Kilttinä ihmisenä minun oli vaikea pitää puoliani.
Kerran kun olin suunnittelemassa lähtöä, ja alkoi tuttu valitus. Silloin tuli ns mitta täyteen ja korotin ääntäni sanoen, että olen aikuinen ihminen ja saan valita, missä jouluni vietän ja kuinka kauan viivyn. Ehkä silloin asia meni perille vanhemmille. Siitä lähtien olen viipynyt oman aikataulun mukaan ja siihen ovat vanhemmat joutuneet tyytymään, vaikkakin pitkin hampain.
Meillä on aina sovussa tehty sitä, miltä tuntuu. Pienten vauvojen perheitä ei kukaan painosta, eikä vanhuksia, kyläilemään. Jokaisen nuorenkin perheen oikeutta päättää itse joulusta on aina kunnioitettu. Matkalle saa lähteä, ja joulua olemme voineet viettää yhtä lailla Uudessa Seelannissa kuin Lapin vuokramökilläkin, Lontoossa tai siskon luona Helsingissä. Ainoa perinne, josta pidämme kiinni - tähän asti - on riisipuuro, lounaaksi, ja mantelin saaja sa ensimmäisen lahjan avata.
Kokeilen tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Ainakaan kasvokkain ei ole kukaan kritisoinut. Vähän on mumistu jotain, mutta pidän pääni.