Kertokaa nyt miksi en laihdu?
Olen tehnyt kolmisen kuukautta sitten elämäntaparemontin. Aikasempi elämäni sisälsi ruuallisesti paljon pikaruokaa, siis useamman kerran viikossa hese/mäkki, kiinalaista, pitsaa tai kebabbia. Karkkia vähän joka päivä. Jäätelöä ja pullaa viikottain. Lähes joka viikonloppu alkoholia. Ei liikuntaa.
Aloin inhoamaan itseäni ja löysää läskiä täynnä olevaa peilikuvaani. Turvonneita silmiä ja pöhöttynyttä naamaa. Sain siis tarpeekseni. Muutos tuli ja piti, eli aloitetaan siitä, että liikun joka toinen päivä reippaasti sauvakävellen 8km ja joka päivä rauhallisemmin koiravanhuksen kanssa 3krt/pvä.
Kaikki ruokailut tapahtuu kotona itse tehtynä. Syön tavallista kotiruokaa, eli keittoja, perunaa ja kastiketta, kalaa, kanaa, lihaa mitä nyt mielee juolahtaa ja paljon salaatteja. Vettä menee 2-3 litraa päivässä. Pyrin nukkumaan 8h yöunet. Mieli on virkeä ja energinen, mutta vartalossa ei mitään näkyvää.
Painan yhä sen 80kg ja samat vaatteet tuntuu samoilta kuin aina ennenkin. Farkkujen vyötärö kiristää kuten aina. Kilpparit on tutkittu, ne ok. Tämä on niin turhauttavaa että jopa itkettää. Täysin satavarma olen siitä, että kaloreita tulee huomattavasti vähemmän kuin ennen. Sokerin olen jättänyt ihan minimiin, lähes kokonaan pois.
Merkillistä on myös se, että sillä aikaisemmalla ruokavaliollani en myöskään lihonut, eli olen ollut 8 vuotta saman painoinen. Voiko olla, että keho on alkanut pitää tätä normaalipainonani ja siksi laihtuminen on mahdotonta? Voi olla että haen ihan olemattomastakin itselleni syyn tähän laihtumattomuuteen. Pituutta on 170cm
Mitä teen väärin?
Kommentit (28)
voi saada syömishäiriön jos liikaa syömisiään tarkkailee.
laihtuminen tapahtuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa.
eli nälkää pitää nähdä laihtuakseen.
Itse painoin läskisoossina 91kg. Läski kirjaimellisesti roikkui.
Nyt painan 87kg ja vatsalihakset näkyvät selvästi.
Heitä se vaaka hittoon ja hommaa kokovartalopeili.
Ruokaan ei pysty sanomaan muuta kuin että netistä laskuri esiin, ja huolehdit että saat prodea 1-1.5g per painokg.
Itse painoin läskisoossina 91kg. Läski kirjaimellisesti roikkui.
Nyt painan 87kg ja vatsalihakset näkyvät selvästi.
Heitä se vaaka hittoon ja hommaa kokovartalopeili.
Ruokaan ei pysty sanomaan muuta kuin että netistä laskuri esiin, ja huolehdit että saat prodea 1-1.5g per painokg.
Ap. Montako alkoholiannosta on kulunut nyt laihdutusaikana, mukaanlukien myös virvoitusjuomat.
No mulla ihan selkeästi liikunnan puute esti painon pudotus ja hidas aineenvaihdunta. Mulla on ollut krooninen ummetus lapsesta lähtien. Mun suoli on vain sellainen ettei tajuu päästä tavarat ulos, ihan lääkäri diagnosoinut. Eli aina turvonnut olo.
Kun keho on aivan tukossa, ei kuluta energiaa niin se vaa pitää kaiken itselleen vaikka ei söisi mitään. Kehonhuolto!! Mä on alkanut ihan joka päivä monta kertaa päivässä vahvistaa polvilihakset istumalla tuolilla, pyörittelen olkapäät, taivutukset eteen, lantion pyöritykset.
Vetreytämällä kehon, saat sen heräämään. Mulla ihan selkeästi ollut ongelmana se että keho on aina ollut jäykkä ja täysin tukossa.
Semmosta mega kevyttä liikuntaa! 1-2 viikossa reipas kävely.
Kaloreihin kun tulee, niin ala laskee joka ikisen gramman, tuut yllättymään kuinka paljon vähemmän saat syödä! Pikku lusikallisessa voita on 100 kcal, tai kun heität kevytmaitoa kahviin 60kcal. Mietippäs näitä niin saat hetkessä karsittua jopa 700kcal.
ÄLÄ missään nimessä karsi mitään aineita ruokavaliosta! Syö hyvin, monipuolisesti ja terveellisesti. Mulla on tärkee että saan herkutella välillä salmiakilla tai juustoilla.
Mieti sitäkin että jos olet työelämässä, se krooninen stressi ja mielipaha pistävät koko kehon aivan sekasin! Kaveri lomautettiin ja nyt kun on kotona niin ymmärsi kuinka pahaa teki istua joka päivä ruuhkassa, työpaikalla huonossa ilmapiirissä. Nyt kun hän on kotona niin laihtui 3 kiloa tosta vain. Pelkkää turvotusta ja stressiä.
Pidä pari viikkoa ruokapäiväkirjaa ja punnitse kaikki ruoka. Tämän jälkeen alat sitten viilaamaan ruokavaliota tarvittavaan suuntaan. Ja opettelet vaaan avulla sopivia määriä. Esim. minkä kokoinen annos suunnilleen on kourallinen pastaa.
Itse olisin syönyt esim. pastaa tai riisiä ihan liikaa, ellen olisi ensin opetellut vaa'an kanssa, minkä kokoinen annos on sopiva.