Auton akun virta
Hei
Minulla loppui tänään autonakusta virta tien päällä. Kaikki valot sammui , ohjaitehosteet jne.
Sain kuitenkin ajettua auton kotipihaan ja laitettua akun lataukseen. Kävin äsken laittamassa avaimet virtalukkoon, niin ainakin kaikki valot sain päälle. En kehdannut startata kuitenkaan, koska käynnistys söisi turhaan taas akkua, kun tarkoitus olisi päästä aamulla liikenteeseen. Ilmeisesti akku kuitenkin saapi virtaa, koska kaikki valot jälleen syttyivät? Laturi oli paikallaan kun testasin valoja. Onko mahdollista että valot syttyivät juuri sen takia, vaikkei akussa virtaa olisikaan? 🤔
Kommentit (41)
Laturi hajonnut autosta tai laturin hihna katkennut. Akku ei yleensä ajaessa sippaa.
Uusi akku tarkoitus hommata heti joulun jälkeen, mutta huomista ajatellen, enemmän kiinnostaisi tietää vastaus nuihin alkuperäisiin kysymyksiin.
Jos virta loppui tienpäällä niin tekee saman luultavasti aamulla. Lattamisella voit toki saada auton käyntiin mutta töihin asti tuskin pääset- Laturi vaihtoon
Nyt täytyy sanoa että yhtä vähän tiedetään kuin sinä. Näyttääkö akun laturi, että virtaa on tullut akkuun. Se voi olla loppu ja jos tiedät liikkeen josta ostat ja jossa saat sen paikoilleen asennettuna niin 15 min ja hyrrää taas. Muuten jäät autosi kanssa mihin vaan.
Jos laturi oli kytkettynä, toki valot ja muut järjestelmät saivat virtaa sen kautta.
Akku voi olla sökö tai akun kaapelien kiinnitys löystynyt tai hapettunut.
Laturivika yleensä saa latauksen varoitusvalon palamaan.
Voit itse testata yleismittarilla auto käynnissä akun kaapeleilta jännitteen.
Jos akku on jo muutaman vuoden vanha, ei kannata kikkailla, vaan osta uusi.
Akun virran saa mitattua helposti hankkimalla virta- tai yleismittarin joka laitetaan suurimmalle virta-alueelle ja sitten yhdistetään mittarin mittajohtojen mittapäät akun napoihin ja katsotaan lukema.
Vierailija kirjoitti:
Voit itse testata yleismittarilla auto käynnissä akun kaapeleilta jännitteen.
:) Luuletsä että tuolla akalla olisi sellaista ?
Onko sulla penkinlämmitin päällä?
Kyllä tuo laturivialta vaikuttaa. Uusi akku ei silloin auta, sekin sippaa hetken päästä kun kuluu loppuun. Korjaamoreissua tietää. Ainakin siellä ne osaavat selvittää toimiiko laturi, vai olisiko käynyt niin harvinainen juttu että itse akku olisi hajonnut. Olen ajanut autoa 40 vuotta ja minulle on tapahtunut niin tasan kerran, sen sijaan laturivikoja on käynyt puolen tusinaa kertaa.
Mutta hommaa nyt ensi hätään itsellesi akkulaturi. Sillä saat sinne patteriin - jos se on ehjä - sen verran henkeä, että auton lähtee käyntiin ja pääset ajamaan sinne korjaamolle. Kovin kauas ei kyllä kannata yrittää. Hyvä ns. älylaturi maksaa muutaman kympin.
Vierailija kirjoitti:
Akun virran saa mitattua helposti hankkimalla virta- tai yleismittarin joka laitetaan suurimmalle virta-alueelle ja sitten yhdistetään mittarin mittajohtojen mittapäät akun napoihin ja katsotaan lukema.
Paitsi että tuolla tavalla mitataan jännite, ei virtaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla penkinlämmitin päällä?
Tai siis p****n lämmitin.
Akkukakku kirjoitti:
Uusi akku tarkoitus hommata heti joulun jälkeen, mutta huomista ajatellen, enemmän kiinnostaisi tietää vastaus nuihin alkuperäisiin kysymyksiin.
Akku voi riittää merkkivaloihin mutta ei starttimoottorin pyöritykseen. Jos sulla on kasko, se todennäköisesti kattaa käynnistysavun ja/tai hinauksen huoltoon, mutta ei kotipihasta. Jatkossa kannattaa se akku/laturi hajottaa kaukana kotoa ja hommata auto heti samantien huoltoon.
Ei pysty ennustamaan akkusi tilaa saati autosi vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Akun virran saa mitattua helposti hankkimalla virta- tai yleismittarin joka laitetaan suurimmalle virta-alueelle ja sitten yhdistetään mittarin mittajohtojen mittapäät akun napoihin ja katsotaan lukema.
Ja pam - mittari hajosi. Virta-alueella mittari on yhtä kuin oikosulku, ja akku pukkaa sen läpi useamman kymmenen ampeeria. Tavallinen yleismittari ei kestä sitä.
Ei sitä yleismitatrin virta-alueella mitata, vaan jännitealueella. Jos laturi toimii, auton käydessä akun navoissa pitäisi olla vähintään noin 13,5 V jännite. Jos jännite on luokkaa 12 V tai alle, akku ei lataudu.
Autoliiton ukko tuo uuden akun (tuplahintaan) yhdellä puhelinsoitolla ;-)
Ei tartte olla jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla penkinlämmitin päällä?
Tai siis p****n lämmitin.
Heikot tiedot naisen anatomiasta 4-
Vierailija kirjoitti:
Jos akku on jo muutaman vuoden vanha, ei kannata kikkailla, vaan osta uusi.
Muutaman vuoden? Hyvällä hoidolla ja käytöllä (mm aina lohkolämmitin päällä pakkasella) akku voi kestää jopa lähemmäs 20 vuotta.
Ainakin takavuosina tiedän yhden Ooppelin akusta ainakin, että 19 vuotta oli alkuperäinen akku kiinni autossa.
Tilaa aamulla taksi(kannattaa pyytää ruotsinkielen taitoinen kuljettaja)
Pakkaskelit rasittavat akkua, ei ota virtaa vastaan niin kuin +kelissä, lisäksi sähköä kuluu pakkasella enemmän muutekin. Käy tarkastuttamassa akun kunto, pitkä talvi edessä jos jännittää akun kunto ja kesto.