Olenko lyhyt 13 vuotiaaksi
Täytin viikko sitten 13 ja olen 158 senttiä pitkä oon omasta mielestä keskimittainen. Entä teistä? :D
Kommentit (19)
Jos olet tyttö, tuskin kasvat enää huomattavasti. Naisten keskipituus on n. 166 cm Suomessa.
Vituttaa kirjoitti:
Olen siis poika
No sitten voit vielä kasvaa paljonkin.
Olin itse 13 vuotiaana 145cm yläasteella. Nyt olen vain 176cm.
T. Mies
olet ehkä vähän lyhyt mutta voithan vielä venähtää. Oma poikani oli tossa iässä lähes 180cm mikä on todella outoa...
Kasvun määrittää enemänkin se missä kohtaa murrosikä on. Tietty saavutettu testosteroni määrä veressä lopulta pysäyttää pituuskasvun.
Naisilla taas estrogeeni.
Olin 13vuotiaana 146cm ja kasvoin lopulta 169cm pitkäksi. Olen siis nainen.
Kuulostaat ihan ikäisesi pituiselta :]
Sen tautta monet hyvin matalatestoiset miehet ovat hyvin pitkiä ja kasvaneet vielä nuorella aikuisiällä.
On myös virheellistä luulla, että maskuliinisuus kertoo arvoista hirveästi. Enemmänkin siitä miten kropan reseptorit reagoivat hormoneihin.
Jos resepetoreita on vähän niin mies ei ole hirveän miehekäs, vaikka arvot onkin kunnossa.
Ja päin vastoin.
Mä (mies) olin 11 vuotiaana 174cm. Ja nyt aikuisena edelleen 174cm.
Kaveri oli 13 vuotiaana 160cm. Ja aikuisena 192. Hän kasvoi vielä armeijassa.
Eli voit kasvaa vielä paljonkin. Tai sitten et kasva ton pidemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Sen tautta monet hyvin matalatestoiset miehet ovat hyvin pitkiä ja kasvaneet vielä nuorella aikuisiällä.
On myös virheellistä luulla, että maskuliinisuus kertoo arvoista hirveästi. Enemmänkin siitä miten kropan reseptorit reagoivat hormoneihin.
Jos resepetoreita on vähän niin mies ei ole hirveän miehekäs, vaikka arvot onkin kunnossa.
Ja päin vastoin.
Ja reseptorien määrä on taas yksilöllinen eikä se ole terveyttä määrittävä tekijä. Siihen kyllä vaikuttaa perintötekijät.
Perehdyin juuri aiheeseen opinnoissani.
Mä olin 167 ja olen tyttö. Kaikki pojat olivat mua lyhyempiä, mutta kaikki kasvoi kyllä ohi jossain vaiheessa. Kasvoin 172 senttiseksi, joten ei edes tarvitse olla mikään hujoppi ollakseen pidempi. Etköhän kasva vielä pitkään ja varmasti mahdut ikätasosi variaatioon nyt.
Minä olin 150cm 13 vuotiaana, mutta nyt pituutta on 190cm.
Olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Mä (mies) olin 11 vuotiaana 174cm. Ja nyt aikuisena edelleen 174cm.
Kaveri oli 13 vuotiaana 160cm. Ja aikuisena 192. Hän kasvoi vielä armeijassa.
Eli voit kasvaa vielä paljonkin. Tai sitten et kasva ton pidemmäksi.
Miehillä yleensä nopea kasvu ennen murrosikää indikoi sitä, että pituus jää lopulta normaalia lyhyemmäksi.
Olen 169cm nainen ja olin yläasteen alussa n. 150cm.
Oma poikateini oli 13-14 iässä 166cm, kohta täyttää 15. Kasvupyrähdys on ollut reilun vuoden käynnissä. Mielestäni ap on keskivertopituinen ikäisekseen. Joillakin saattaa tulla kasvupyrähdys vasta armeijaikäisenä. Jotain osviittaa saat vanhempiesi pituudesta. Itse olen esim. 162, äitini 153, isäni 179 ja veljeni oli 179.
Olin 13 vuotiaana 155cm ja nyt 20 vuotiaana miehenä 148cm. Painoa 45kg.
Vierailija kirjoitti:
Olen 169cm nainen ja olin yläasteen alussa n. 150cm.
Melkein sama, olen 170 cm nainen ja 12-vuotiaana 152 cm. Harmittelin silloin lyhyyttäni, onneksi venyin pituutta lisää ihan mukavasti. Menkat alkoi mulla 14-vuotiaana, en ollut mitenkään aikaisin kehittynyt, kuitenkin normaali.
10 cm lyhyempi tuli täysi-ikäisenä vastaan 186 cm pitkänä. Kannattaa odottaa.
Onneksi itse sain elää 13-vuotiaana elämää, missä edes pojan ei tarvinnut murehtia vielä pituudestaan yhtään mitään. Olen pahoillani, että naisten julkaisut mediassa pakottavat jo pienen pojan pohtimaan oman pituuden (omien pituuksien) tärkeyttä.
Olen siis poika