Mies tuhlasi perintönsä
Olemme töissä käyvä, lapseton ja hyvin tienaava pariskunta. Itse olen ollut aina todella säästäväinen. Säästän ja sijoitan rahaa joka kuukausi ja asuntokin on jo lähes velaton. Mieheni sen sijaan ei sijoita rahojaan muuten kuin asuntoon ja mökkiin. Muutaman kerran suhteemme aikana olen joutunut lainaamaankin hänelle rahaa johonkin hankintaan.
Mieheni sai muutama vuosi sitten kohtuu ison (usemman sadan tuhannen) perinnön. Aiemmin en ole ärsyyntynyt hänen rahankäytöstä, kunnes nyt tuli esille, että hän on tuhlannut perinnön käytännössä kokonaan. Osa rahoista on mennyt esim. hänen uuden auton ostoon, lainan lyhennykseen ja mökin käsirahan puolikkaaseen, mutta olin laskeskellut että rahoista pitäisi olla vielä yli neljännes jäljellä. Olen tästä tiedosta todella raivoissani, koska kerrankin hänellä olisi ollut jonkinlainen kassa "pahan päivän varalle" ja olimme myös pohtineet sijoitusasunnon hankkimista, jonka käsirahasta mies olisi voinut maksaa puolet. Nyt sekin näemmä lankeaa minulle maksettavaksi. Ärsyttää ihan vietävästi. En haluaisi nalkuttaa hänelle, mutta mitä ihmettä voisin tehdä saadakseni hänelle edes vähän järkeä tuohon rahankäyttöön? Olen monta kertaa yrittänyt saada hänetkin aloittamaan säästämisen, mutta täysin turhaan, kuulemma asunto ja mökki riittää.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut valinnastasi.
Todellakin. Äitini jäi eron jälkeen makselemaan isäni lainoja ja joutui tekemään kahta työtä. Älä saakeli ainakaan takaa mitään hänen lainoja enää. Huolehdi vain omasta pesästäsi, jos kerran mies on tuollainen huithapeli. Rahat täysin erilleen.
Pidä omat rahasi täysin erillään hänen rahoistaan, ja hanki sijoitusasunto omiin nimiisi. Ja tietysti avioehto. Tuhlari on tuhlari.
Hänhän sen perinnön sai, et sinä. Omallaanhan saa tehdä mitä lystää.
Pakko sanoa suoraan, että harvinaisen hölmö mies sinulla mitä tulee rahankäyttöön. Ei ole ilmeisesti pitkäjänteisyydellä ja itsekurilla siunattu. Olisin itsekin vihainen jos olisin sinä. Pahoitteluni sinulle tästä. Rahat ehdottomasti erilleen, ei tuollaiseen voi luottaa että osaisi tehdä viisaita päätöksiä.
Tuhlaava luonne on kamala stressinaiheuttaja myös muissa asioissa, pidä varasi ukkelisi kanssa. Ja tuo luonteenpiirre helposti pahenee vanhemmiten. Tosi kurja tilanne, eihän tuo nyt seks. pettämistä vastaa mutta kyllä silti jotenkin tuo, että tuhlaa rahat toisen selän takana ilman että kertoo mitään, on vähän saman tyyppistä touhua
Onneksi meillä on avioehto. Tätä olen kyllä enenevissä määrin alkanut pohtia, että pidän omat sijoitukseni itselläni ja omissa nimissä. Lainoja miehelläni ei ole yhteisen asunto- ja mökkilainan lisäksi, mitkä maksanut aina asiallisesti. Siihen se sijoittaminen sitten jääkin vaikka aika isoa palkkaa hänkin saa. -ap
Olitko jo mielessäsi etukäteen sijoittanut appivanhempien rahat? Sinunhan ne eivät olleet. Teillä on koti, mökki, auto ja hyvät liksat. Eikö mikään riitä?
Raha on tehty tuhlattavaksi, ei sitä lopulta mukaansa saa. Mikä mättää? Eihän se sinulta pois ollut?
Luehan mitä kirjoitit. Kyseessä oli MIEHESI perintö. Joten hän tekee sillä tasan mitä lystää. Jos auto oli hänen unelma, niin miksi ei olisi ostanut sellaista. Ja lainan lyhentäminen on fiksua, ei tuhlausta. Lainahan oli jo otettu, joten on vain viisasta lyhentää sitä. Mökin käsirahakaan ei kuullosta tuhlaamiselta. Jos kerran olette lapseton, hyvin tienaava pariskunta niin luulisi että miehesi saisi aika helposti säästettyä puskuri pahan päivän varalle. Sori vaan, mutten oikein ymmärrä ongelmaasi.
Ymmärtäisin jos olisi vaikka juonut tai pelannut koko perintönsä, mutta tuo on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Luehan mitä kirjoitit. Kyseessä oli MIEHESI perintö. Joten hän tekee sillä tasan mitä lystää. Jos auto oli hänen unelma, niin miksi ei olisi ostanut sellaista. Ja lainan lyhentäminen on fiksua, ei tuhlausta. Lainahan oli jo otettu, joten on vain viisasta lyhentää sitä. Mökin käsirahakaan ei kuullosta tuhlaamiselta. Jos kerran olette lapseton, hyvin tienaava pariskunta niin luulisi että miehesi saisi aika helposti säästettyä puskuri pahan päivän varalle. Sori vaan, mutten oikein ymmärrä ongelmaasi.
Ymmärtäisin jos olisi vaikka juonut tai pelannut koko perintönsä, mutta tuo on ihan normaalia.
Auton, mökin jne ostoa en missään nimessä kritisoikaan. Mutta tuo yli 50 000 euron tuhlaus ihan vain "johonkin", tyyliin elektroniikkaan, ravintoloihin, harrastusvälineisiin (tai mihin se raha ikinä onkin parissa vuodessa mennyt, ei mies osaa oikein itsekään eritellä) on vain todella turhauttavaa. Olisi kiva jos molemmilla olisi eläkepäivinä rahaa mennä ja tehdä, enkä olisi sitten se, joka rahoittaa kaiken. Toki ymmärrän, etteivät nämä olleet minun rahoja, enkä olisi niistä senttiäkään itselleni halunnutkaan. Olisin vain toivonut, että ne olisi käytetty järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin jos olisi vaikka juonut tai pelannut koko perintönsä, mutta tuo on ihan normaalia.Auton, mökin jne ostoa en missään nimessä kritisoikaan. Mutta tuo yli 50 000 euron tuhlaus ihan vain "johonkin", tyyliin elektroniikkaan, ravintoloihin, harrastusvälineisiin (tai mihin se raha ikinä onkin parissa vuodessa mennyt, ei mies osaa oikein itsekään eritellä) on vain todella turhauttavaa. Olisi kiva jos molemmilla olisi eläkepäivinä rahaa mennä ja tehdä, enkä olisi sitten se, joka rahoittaa kaiken. Toki ymmärrän, etteivät nämä olleet minun rahoja, enkä olisi niistä senttiäkään itselleni halunnutkaan. Olisin vain toivonut, että ne olisi käytetty järkevästi.
"enkä olisi sitten se, joka rahoittaa kaiken"
Ystävä rakas, tämä on omaa rajattomuuttasi, ei miehen kelvottomuutta.
Tarkemmin sanottuna olet sitä mieltä, että miehesi on tuhlannut sen neljänneksen perinnöstään, joka on jäänyt hänen oman harkintansa varaan. Arvotat autot, talot jne korkeammalle kuin toisen haaveet.
Ihmisillä on erilaisia haluja ja tavoitteita. Sinä olet selvästi turvallisuushakuisempi kuin hetkessä elävä miehesi. Sijoittaminen ei sovi kaikkien maailmankuvaan. Et voi pakottaa toista hankkimaan sijoitusasuntoa. Eikö teillä sitä paitsi ole jo asiat riittävän mukavasti? Mökki, uusi auto,
Olen itsekin käyttänyt yhden perinnön (ei ihan noin isoa) joidenkin mielestä hölmösti, eli vähän miehesi tyyliin. Ymmärrän häntä täysin. En kadu mitään, sillä sain elämänkokemuksia ja iloa koko rahalla. Ei tarvitse kokea keski-iän kriisiä.
Onneksi mieheni on samanlainen huithapeli. Onnea on joko rahassa tai rakkaudessa...
N40
Jos muuten pidät miehestä, niin sinun täytyy vain hyväksyä se, että teillä on täysin erilainen suhde rahan käyttämiseen. Et sinä pysty muuttamaan miestäsi, vaikka kuinka yrittäisit. Ainoa toimiva tapa tuollaisessa suhteessa on pitää raha-asiat mahdollisimman erillään.
Eikö palstalla parisuhteessa ole aina yhteiset rahat, joten miksi miehesi ei saa sijoituksiasi käyttöönsä?
Vierailija kirjoitti:
Hänhän sen perinnön sai, et sinä. Omallaanhan saa tehdä mitä lystää.
Harmittaa, kun ei saanut kupattua miehestä kaikkea hyötyä irti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö palstalla parisuhteessa ole aina yhteiset rahat, joten miksi miehesi ei saa sijoituksiasi käyttöönsä?
Yhteiset rahat toimivat vain silloin, kun molemmilla on suunnilleen sama käsitys järkevästä rahankäytöstä. Koska aloittajan kohdalla ero on selvästi iso, talouksien pitäminen erillään on ainoa järkevä tapa toimia, ei tule turhaa riitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset rahat toimivat vain silloin, kun molemmilla on suunnilleen sama käsitys järkevästä rahankäytöstä. Koska aloittajan kohdalla ero on selvästi iso, talouksien pitäminen erillään on ainoa järkevä tapa toimia, ei tule turhaa riitaa.
Ehei, yhteiset rahat on synonyymi rakkaudelle. Jos rahat ei ole yhteisiä, ei ap rakasta miestään.
Onnittelut valinnastasi.