Miksi kannustetaan laihduttamaan "lasten tähden"? Ei niitä lapsia kiinnosta onko äiti lihava
Vai ei.
Itsellä 33kg ylipainoa, lapset jo suht isoja ja omatoimisi (11v,10v ja 7v)
Ei niitä mun paino kiinnosta
Kommentit (19)
Terveydellisistä syistä, etteivät menettäisi äitiä liian nuorena.
Voi kiinnostaakin. Häpesin itse lapsena lihavia vanhempiani enkä halunnut kutsua kavereita kylään.
Lapset on luontaisesti aktiivisia. Jos vanhemmat ei jaksa liikkua niin ei ne lapsetkaan opi luontaisesti liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on luontaisesti aktiivisia. Jos vanhemmat ei jaksa liikkua niin ei ne lapsetkaan opi luontaisesti liikkumaan.
Kun minä olin pieni niin käskettiin ulos siskon kanssa. Menimme muistaakseni ihan vapaaehtoisesti ulos leikkimään. Vanhemmat ei urheilullisia ole koskaan olleet eikä mitään jalkapallon potkiskelua perheen kesken koskaan ollut.
Varmaan kiinnostaa jos on haudassa tai liikuntakyvytön ennen eläkeikää.
Aloituksesta huokuu se, ettei ap ole penaalin terävin kynä, mutta yritetään:
1. Jostakin lasten on opittava terveelliset elämäntavat, ja luonnollisin paikka sille opille on koti. Jos vanhemmat ovat huonokuntoisia ylipainoisia, mistä lapsi oppii terveellisen syömisen ja liikkumisen mallin? Sama pätee päihteisiin - malli tulee kotoa.
2. Terveessä kropassa jaksaa paremmin. Jaksaa kotityöt, jaksaa harrastuskuskaukset, jaksaa matkat ja menemiset. Hengenvaarallisesti lihava -sarjassa ylipainoinen vanhempi on kotinsa vanki. Se on äärimmäinen esimerkki siitä, ettei vanhempi voi olla juurikaan lapsensa elämässä mukana. Ylipaino vaikuttaa väistämättä jaksamiseen.
3. Terve kroppa kestää pidempään. Haluatko olla lastesi elämässä mukana vielä vanhoilla päivilläkin? Nähdä lapsenlapset, mahdollisesti lapsenlapsenlapset? Kaikkein pisimpään hyvää elämää elävät ovat hoikkia, koska ylipaino tuo ennemmin tai myöhemmin terveyshaittoja ja lyhentää elinikää.
4. Lapset voivat hävetä yllättävistäkin syistä vanhempiaan. Koska lapset pilkkaavat herkästi toisiaan ylipainosta, voi myös vanhempien ylipaino aiheuttaa kiusaamista. Tietenkään niin ei saisi olla, mutta... elämä on.
Vieläkö ap kaipaa perusteluita? Vaikka ap:lla ei olisi lapsia, normaalipainossa on vain terveyshyötyjä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin pieni niin käskettiin ulos siskon kanssa. Menimme muistaakseni ihan vapaaehtoisesti ulos leikkimään. Vanhemmat ei urheilullisia ole koskaan olleet eikä mitään jalkapallon potkiskelua perheen kesken koskaan ollut.
Maailma muuttuu siskoseni. Nykyään vanhempien oletetaan olevan enemmän lasten kanssa eikä avainnauhalapsia enää oikein ole.
Koko lapsuuteni ja nuoruuteni kuuntelin äitini vaikerrusta lihavuudestaan. Kuvio oli aina sama: ensin leipoi/osti jotain herkkua, se piti sitten syödä pois houkuttamasta samantien ja sitten hän alkoi haukkua itseään ja ulkomuotoaan. Yritti laihduttaa sen sata kertaa, ei ikinä onnistunut. On lihava nyt vanhanakin. Tavallaan tuosta oli hyötyä minulle, koska päätin, että ikinä en päästä itseäni lihomaan. Jos paino nousee yli kolme kiloa, kevennän syömisiä ja lisään liikuntaa. Ikinä en ole omien lasteni kuullen puhunut kiloista tai laihduttamisesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu siskoseni. Nykyään vanhempien oletetaan olevan enemmän lasten kanssa eikä avainnauhalapsia enää oikein ole.
Nykyvanhemmat ovat kylläkin enemmän somessa kuin ennen…
Ota kantoon 30kg säkki vaikka perunoita ja kanniskele sitä päivä ympäriinsä. Sen jälkeen mietit kuinka paljon vähemmän tulee lasten kanssa tehtyä koska kannat 30kg ylimääräistä aina mukana.
Kyllä niitä kiinnostaa, jos kuolet parin vuoden sisään verisuonisairauksiin tai sydänkohtaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Koko lapsuuteni ja nuoruuteni kuuntelin äitini vaikerrusta lihavuudestaan. Kuvio oli aina sama: ensin leipoi/osti jotain herkkua, se piti sitten syödä pois houkuttamasta samantien ja sitten hän alkoi haukkua itseään ja ulkomuotoaan. Yritti laihduttaa sen sata kertaa, ei ikinä onnistunut. On lihava nyt vanhanakin. Tavallaan tuosta oli hyötyä minulle, koska päätin, että ikinä en päästä itseäni lihomaan. Jos paino nousee yli kolme kiloa, kevennän syömisiä ja lisään liikuntaa. Ikinä en ole omien lasteni kuullen puhunut kiloista tai laihduttamisesta mitään.
Sun äiti on kuin minä!
Tänäkin vuonna kymmeniä ja kymmeniä kertoja yrittänyt laihduttaa, aina epäonnistun.(En ymmärrä, miksi se minulle on niin vaikeaa)
Mun oma äiti oli ikuinen laihduttaja ja on edelleen hieman ylipainoinen eläkeläinen
AP BMI 37
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä avuksi, kun en koskaan onnistu? Aina päätän, tänään alkaa elämäntapamuutos! Viimeistään pari viikon päästä ahmin ahmin ja ahmin
AP
Lähinnä sillä tarkoitetaan sitä ettet kuolisi niin aikaisin.
Häpeän äitiäni ja häpesin jo nuorena.
En sen takia että lihavuus on jotenkin rumaa... Vain sen takia että lihavuus on epäterveellistä ja hän käyttää liikaa rajallisia luonnonvaroja ylläpitääkseen epäterveellisiä elämäntapojaan.
Sen lihavat ihmiset näyttävät maailmalle, he ovat laiskoja joita ei kiinnosta oma hyvinvointi tai tämä pallo jolla elämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä avuksi, kun en koskaan onnistu? Aina päätän, tänään alkaa elämäntapamuutos! Viimeistään pari viikon päästä ahmin ahmin ja ahmin
AP
No s ahmit siksi koska olet ahne! Tähän ei auta mitkään elämäntapamuutokset vaan luonteen kasvattaminen.
Aina on joku syy hävetä vanhempiaan. Terveyden kannalta laihduttaminen tärkeää, mutta noille, jotka epäilevät ettei ylipainoinen jaksa touhuta lastensa kanssa, voin kertoa, ettei ole välttämättä niin. Itselläni oli enimmillään 25 kg ylipainoa, mutta aina olen liikkunut paljon eikä tuntien hiihto-, pyöräily- tai kävelylenkit tuntuneet missään. Laihtumaan kuitenkin aloin vasta kun tein tiukan ruokaremontin eli pienensin annoskokoja, vähensin hiilarit keto- / vhh -tasolle ja laskin kalorit reilulle miinukselle. Ei ylipainoon tarvita mitään herkkuja tai sohvalla passiivisena makaamista, tavallinen kotiruokakin riittää pitämään pulskana. Ja se, millä paino pysyy nyt hallinnassa, ei olisi riittänyt laihduttamaan minua, syön pitkästi samalla tavalla kuin ennen laihtumista.
Teinit häpeää.
Rippikoulun vanhempainillassa ihmettelin kun yksi tyttö ei halunnut istua vanhempiensa kanssa.
Oma lapseni kertoi että tuo tyttö häpeää vanhempiaan kun ne on niin lihavia. Ei halua näyttäytyä missään heidän kanssaan.