Maksuhaluttomat ystävät/perheenjäsenet
Olen ihmetellyt aikani kun lainasin anopille 60€ ja hän lupasi maksaa seuraavasta palkastaan takaisin, niin rahat tulivat 3 kk myöhässä, eikä minkäänlaista häpeää/anteeksipyyntöä kun maksu kesti. Rouva ei ole maksukyvytön, lähinnä vain maksuhaluton. Mikä tämän tyyppisiä ihmisiä vaivaa? Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kerro omasi.
Kommentit (12)
Kyllä on. Välit poikki muutamaan lähisukulaiseen rahan takia. Toinen on minulle velkaa tuhansia euroja, toinen satoja. Ei ole kuulemma ollut aikomustakaan maksaa takaisin.
Oli pakko laittaa välit kokonaan poikki. Kumpikaan heistä ei tajua tehneensä mitään väärää. Kuin oletuksena, että on ok, että maksan heidän elämäänsä, kun ovat itse sössineet omansa ja minulle menee tarpeeksi hyvin.
Olen ollut todella järkyttynyt, mutta kyllä tästäkin yli pääsee.
Sääntö numero 1: älä ikinä lainaa rahaa kenellekään, eikä varsinkaan sukulaisille.
Rahaa ei ole lainattu työkaluja kyllä, siskon pojat lainailleet mutta ikinä eivät palauta lainaamiaan työkaluja, suurimmaksi osaksi rikkovat käyttökelvottomaksi, maaliruisku pesemättä, 750€ moottorisaha rikottu, peräkärrystä runko kierossa ja kolhittuna, että sitä rataa meillä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 08:39"]Kyllä on. Välit poikki muutamaan lähisukulaiseen rahan takia. Toinen on minulle velkaa tuhansia euroja, toinen satoja. Ei ole kuulemma ollut aikomustakaan maksaa takaisin.
Oli pakko laittaa välit kokonaan poikki. Kumpikaan heistä ei tajua tehneensä mitään väärää. Kuin oletuksena, että on ok, että maksan heidän elämäänsä, kun ovat itse sössineet omansa ja minulle menee tarpeeksi hyvin.
Olen ollut todella järkyttynyt, mutta kyllä tästäkin yli pääsee.
[/quote]
Minkä takia olet tonneja mennyt lainaamaan???
Minäpä olenkin lainaushaluton. En ymmärrä aikuisten ihmisten välillä tätä vippailukulttuuria, jossa kaikki on toisilleen pikkusummia velkaa.
Muutamia elämän aikana opittuja perussääntöjä.
1) älä pyydä äläkä anna rahaa lainaan
2) älä lainaa työkaluja ihmisille joilla ei niitä itsellään ole, sillä eivät osaa niitä käyttää, vaan rikkovat
3) älä koskaan osta mitään kimpassa jonku toisen kanssa, saati suuremmalla porukalla
Meillä ei ole yhtään niin köyhää sukulaista tai tuttua että kukaan olisi rahaa yrittänyt vipata.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 08:43"]Rahaa ei ole lainattu työkaluja kyllä, siskon pojat lainailleet mutta ikinä eivät palauta lainaamiaan työkaluja, suurimmaksi osaksi rikkovat käyttökelvottomaksi, maaliruisku pesemättä, 750€ moottorisaha rikottu, peräkärrystä runko kierossa ja kolhittuna, että sitä rataa meillä.
[/quote] Tätäkin ihmettelen, hyvää hyvyyttä autetaan läheisiä ja tuntuu ettei kiitosta/arvostusta löydy. Oma perheeni vanhemmat ja sisarukset autamme aina toista, olipa kyse aineellisesta tai aineettomasta ja jos on sovittu että lainataan niin laina maksetaan takaisin sovittuna aikana, toimii. Ihmetyttää vain miksei anoppi hoitanut osuuttaan sovitusti saati hävennyt ollenkaan. -ap ps. en kysynyt elämänohjeita onko viisasta lainata vai ei, anopin kohdalla never again. ;-)
Joku 60 e on niin pieni summa, että en edes ensi viikolla muistaisi sitä lainanneeni. Tosin en lainaile lainkaan, en tutuille enkä sukulaisille paitsi jonkun 2 e kahvirahaa. Siitäkin sanon, että "ai sun rahat unohtui, mä voin maksaa". En siis sano lainaavani vaan maksavani, mutta aina se parieuroinen on takaisin kiikutettu.
No, meiltäkin appiukko "lainannut" tuhansia euroja. Muutama satanen niistä saatu takaisin joskus aikoinaan. Nykyään kun pyytää rahaa, tiedetään ettei hänellä ole aikomustakaan ikinä maksaa takaisin. Huoh. Itse en lainaisi mutta pistää niin kovaa painetta miehelleni että mies tähän taipuu. Meillä on ns. yhteiset rahat ja mua v*tuttaa kun mies "lainaa" isälleen ja sitten miehellä on rahat loppu jolloin joudun itse siirtämään rahat hänen tilillee. Eli loppusumma omasta mielestäni on että minun rahaani lainataan appiukolle :-(
No, en tämän takia halua miehestä erota mutta ärsyttää tuo kuitenkin. Appiukollakin on aikoinaan ollut yrittäjänä paaaaljon enemmän rahaa kuin mitä meillä tulee ikinä olemaan mutta on luonteeltaan sellainen että pistää kaiken menemään mitä tuleekin ja sen jälkeen mikään ei riitä ennen kun sukulaisetkin ovat saaneet maksuhäiriömerkinnän. Miehen siskoakin samalla tavalla häiritsee samalla tavalla.
Ei ole.