7.luokkalaisen välitodistuksesta, onko kevättodistusta tiukempi arvostelu?
Kutosen keväällä todistus oli pelkkää kymppiä ja ysiä. Nyt hän on saanut kokeista edelleen kymppiä ja ysiä. Wilmaan on tullut hyviä merkintöjä kaikista oppiaineista, mitään huonoa ei ole ilmoitettu Wilman kautta. Nyt seiskaluokan välitodistuksessa tänään oli enää yksi kymppi. On saanut mm. historian, matikan, uskonnon ja terveystiedon kokeista 10, silti arvosanaksi todistukseen laitettu 9. Tunneilta on tullut ”osallistuit aktiivisesti” -merkintöjä.
Miksihän näin? Lapsi itse on ihmeissään ja kyllä minuakin ihmetyttää.
Kommentit (11)
Kriteerit löytyvät kun googlaa päättöarvioinnin kriteerit + oppiaine.
Musiikissa, kuviksessa, kotitaloudesta ja käsitöissä on seiskaluokan kevättodistuksessa jo ihan virallinen päättöarvosana, jollei tästä aineesta valitse pitkiä valinnaisia. Nämä aineet arvioidaan seiskaluokalla täysin päättöarvioinnin kriteerein.
On. Edelleenkin on vallalla se kasvatustapa, että jos jatkat samaa mallia, saat paremman numeron keväällä.
Se ei ole koskaan motivoinut ketään.
Pelkkä koemenestys ei riitä. Jos ei ole ahkera tunnilla ja projekteissa tulee ysi.
Yläkoulu on ylipäätään vaativampi kuin alakoulu.
Lapsellesi on kyllä selitetty tämä siellä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Käy katsomassa oppiaineiden arviointikriteerejä. Kokeilla näytetty osaaminen on nykyään ehkä noin kolmannes tai neljännes numeroon vaadittavasta osaamisesta. Loput on työskentelyllä tehtäviä näyttöjä. Osassa aineista arvioidaan jo nyt päättöarvioinnin kriteerein, koska kaikkia sisältöjä ei tule enää uudelleen vastaan.
Mahtaako pitää paikkaansa? Poika oli saanut köksästä suullisessa arviointikeskustelussa arvosanaksi 9+. Kokeesta tuli 8. Todistuksessa 8. Aika erikoista, että köksän kaltaisessa aineessa paperikokeella on suurempi painoarvo.
Ihan sama. Hyvinhän lapsellasi koulussa menee. Parempi ettei ole liikaa kymppejä, joiden ylläpitämisessä on sitten koko ajan painetta.
Ysin päättötodistus ratkaisee, siihen voi sitten nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy katsomassa oppiaineiden arviointikriteerejä. Kokeilla näytetty osaaminen on nykyään ehkä noin kolmannes tai neljännes numeroon vaadittavasta osaamisesta. Loput on työskentelyllä tehtäviä näyttöjä. Osassa aineista arvioidaan jo nyt päättöarvioinnin kriteerein, koska kaikkia sisältöjä ei tule enää uudelleen vastaan.
Mahtaako pitää paikkaansa? Poika oli saanut köksästä suullisessa arviointikeskustelussa arvosanaksi 9+. Kokeesta tuli 8. Todistuksessa 8. Aika erikoista, että köksän kaltaisessa aineessa paperikokeella on suurempi painoarvo.
Käykää katsomassa kotitalouden kriteerit ja pyytäkää uudelleen arviointia, jos mielestänne on arviointi mennyt pieleen. Päättöarvionti on kevättodistuksessa ja sitä ei sitten voi enää korottaa, jollei ole pitkää valinnaista ja siitä hyvät numerot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy katsomassa oppiaineiden arviointikriteerejä. Kokeilla näytetty osaaminen on nykyään ehkä noin kolmannes tai neljännes numeroon vaadittavasta osaamisesta. Loput on työskentelyllä tehtäviä näyttöjä. Osassa aineista arvioidaan jo nyt päättöarvioinnin kriteerein, koska kaikkia sisältöjä ei tule enää uudelleen vastaan.
Mahtaako pitää paikkaansa? Poika oli saanut köksästä suullisessa arviointikeskustelussa arvosanaksi 9+. Kokeesta tuli 8. Todistuksessa 8. Aika erikoista, että köksän kaltaisessa aineessa paperikokeella on suurempi painoarvo.
Käykää katsomassa kotitalouden kriteerit ja pyytäkää uudelleen arviointia, jos mielestänne on arviointi mennyt pieleen. Päättöarvionti on kevättodistuksessa ja sitä ei sitten voi enää korottaa, jollei ole pitkää valinnaista ja siitä hyvät numerot.
Jollain kotitalouden numerolla ei ole yhtään mitään merkitystä lukioon pyrkiville. Aivan turha panostaa siihen, tai muihinkaan turhanaikaisiin kuvaamataitoihin, tai käsitöihin. Lukioon pääsyyn vaikuttaa vain akateemiset aineet.
Käy katsomassa oppiaineiden arviointikriteerejä. Kokeilla näytetty osaaminen on nykyään ehkä noin kolmannes tai neljännes numeroon vaadittavasta osaamisesta. Loput on työskentelyllä tehtäviä näyttöjä. Osassa aineista arvioidaan jo nyt päättöarvioinnin kriteerein, koska kaikkia sisältöjä ei tule enää uudelleen vastaan.