Naurattaa kun itsellä torppa lämpiää aurinkosähköllä ja naapuri on joutunut alentamaan lämpötilaa suorasähköllä lämpiävässä talossaan samalla kun minä vaan käännän hanaa isommalle
Oli kyllä kaikkien aikojen järki-investointi nuo aurinkopaneelit. Naurattaa noiden naapureiden voivottelut pörssisähköstä. Saunaa lämmitän itse kaksi kertaa joka päivä! Annan auringon maksaa. 😎
Kommentit (40)
Ulkomaillakin on kylmää,vaikka kuinka lumeton maa.Kyllä auringosta kesäkuumalla sähköä sai vpajan talolla.Loppu syksyllä suurin virta..oikeesti sehän vaatisi aurinkoo lämpöä ihan hel..i taivaalta,täs -15..Ei ees ilmalämpöpumppu pelitä pakkasil,kyllä muakin naurattaa suorasähkö huushollissa 1000€kk.Eräs kertoi 2000€/2kk sähkölasku.Meil se on minimi..Sähköä menee vain yks lattialämmitys,muu käyttö.Kesällä vähentyy paljon Eikä tässä ole aurinkopaneeleita.Yks tuttu kertoi sähköä autoon ladattava jatkuvaan,ei ole tankkaus pistettä Uusimaa..Noussut kulutus huimasti.Maalämpö yms koneistus.Kyllä monen ihmisen elämästä tehdään helvetti..Sitten ne joiden työmatkat pitkiä.Syvä empatiani teitä kohtaan. Hyvää Joulua,pysykää terveinä!
Meillä lämmitetään pelleteillä. Ei näy sähkölaskussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lämmitetään pelleteillä. Ei näy sähkölaskussa.
Sehän on varastoitunutta aurinkoenergiaa.
Kateus minua kohtaan on kovaa täällä!
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida asua Suomessa.
Ei tosiaan kovin häikäise tähän aikaan vuodesta aurinkosähköllä tuotetut valot eikä aurinko, ja kyllä vilu kappasee aurinkosähköllä asuntoaan lämmittävällä.
Puulla lämpenee mukavasti, eikä ole kallista kun omasta metsästä voi hakea.
AP on luultavasti kuitenkin suomalainen, kun iloitsee niin kovasti lähimmäisen huonommasta tilanteesta, mutta joko valehtelee tai sitten ei asu Suomessa. Tai sitten on poikkeuksellisen otollinen aurinkoinen etelärannikon paikka ja erityisen tuottavat aurinkopaneelit.
Viitseliäisyyttä ja pari perustyökalua (metsän lisäksi) polttopuiden teko vaatii. Toiset tekee jalkaprässiä kuntosalilla, toiset vuorostaan polttopuita pihallaan. Makuasia.
Nauratti niin paljon että piti tulla tänne kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
AP
Ei, vaan huvittaa tuo sinun peenjauhanta.
Ei AP sinänsä valehdellut, sillä on vaan 20x isompi paneelisto kuin teillä persaukisilla.. 100kW aurinkopaneelikenttä tuottaa vaivatta 2000kWh joulukuun aikana (n. 5% tuotto) jos paneelit pitää puhtaina lumesta.
Minä en ainakaan aurinkosähkön enkä Pohjois-Karjalan sähkön varaan heittäydy, vaan torpasta löytyy kolme tiiliuunia ja puilla lämpiävä liesi. Talon alla on kellari ja vanhan ajan kylmäkomerokin löytyy. Sähkökatko kun näillä nurkilla räpsähtää, meillä ei ole mitään hätää. Lämpöä on ja ruuat saa tehtyä, vesipumppu ei silloin toimi, ja vesi pitää nostaa kaivosta ja käydä ulkohuussin puolella, mutta hätää ei ole.
Polttopuita on vaja ja vanha navetta kattoon saakka täynnä. Omia on.
Terkkuja itärajalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei AP sinänsä valehdellut, sillä on vaan 20x isompi paneelisto kuin teillä persaukisilla.. 100kW aurinkopaneelikenttä tuottaa vaivatta 2000kWh joulukuun aikana (n. 5% tuotto) jos paneelit pitää puhtaina lumesta.
Totta. Mutta tuollaisen investoinnin rinnalla saunan lämmittäminen on pennosia.
Vierailija kirjoitti:
AP
Kaikki on kateellisia trolleille
Meillä ei pidetä aurinkopaneeleja päällä joulukuun ja helmikuun välisenä aikana. Syy on se, että paneelien invertterin käynnistyminen kuluttaa enemmän sähköä kuin mitä olisi paneelien tuotto tänä aikana.
Miettikääpä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei pidetä aurinkopaneeleja päällä joulukuun ja helmikuun välisenä aikana. Syy on se, että paneelien invertterin käynnistyminen kuluttaa enemmän sähköä kuin mitä olisi paneelien tuotto tänä aikana.
Miettikääpä sitä.
Mutta ap lämmittää samaan aikaan aurinkosähköllä saunaa :D Mietippä sitä.
Ap:n olisi kannattanut odottaa kesään ennen kuin tekee pabeeliprovon. Ei oikein mene läpi näin joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauska tilanne, jos esinerkiksi ap kuvittelisi paneeluen tuottavan nyt sähköä ja nostaisi lämmitystä sen takia. Voisi laskut yllättää.
Ne normipaneelit ok-talon katolla tuottavat joulukuussa teoriassa sen verran että kyllä sillä sähköhammasharjan saa ladattua.
Mutta yksi jolla sellaiset oikeasti on ehti jo huomauttaa että tuokin tuotto katoaan invertterin pyörittämiseen.
Siis aurinkopaneelit ja tukiverkostona pörssisähkö.
Tammikuussa tulee siis lasku ja aukeaa per$e.
Vierailija kirjoitti:
AP
Monia varmaan vaan kummastuttaa patologinen valehtelusi. Ei kuulu normi-ihmisen työkalupakkiin noin paha luonnevika.
Siihen luonnevikaan muuten kuuluu sekin, että kuvittelee aina että muut on kateellisia. Ei ne ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas paljon on sähköä tullut nyt joulukuussa?
Sellainen 1500-2000 kWh.
AP
Valehtelee. Hyvä esimerkki taas suomalaisesta rehellisyydestä.