Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerroin vanhemmilleni, että olen eronnut uskonnollisesta yhteisöstämme

Vierailija
04.04.2015 |

Olen 40-vuotias. Erosin n.10 vuotta sitten. Nyt oli tilaisuus kertoa. Nyt olin riittävän rohkea kertoakseni. Sain kommentteja, kuinka surullista, olen tehnyt nuoruuden tietämättömyydessäni väärän ratkaisun, taivaan isän siunausta jne. Olen ainoa lapsi. Olen kokenut, että minulla on velvollisuus olla mieliksi vanhemmilleni, tämä on raskasta kun ei koe tulevansa hyväksytyksi omana itsenään. En enää jaksanut olla kaapissa. Oloni on vapautunut, mutta ahdistunut, koska tiedän, että tulen kohtaamaan sanattomia ja sanallisia pettymyksen osoituksia. Tämä on kuitenkin minun elämä. Ne ovat vanhempieni tunteita ja sanoja. Irrallisia minusta.

Kaipaisin neuvoja, rohkaisua, tsemppausta.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:17"] Minä ihmettelen, miks ap saa alapeukkuja?? Jotain uskovaisia tuomitsijoita? [/quote] Ne heittelee niitä ensimmäisiä kiviä niin herkästi. [/quote] Oman kokemukseni perusteella ateistit ovat ensimmäisenä kivittämässä meitä uskovaisia. . Ap, hienoa kun olet uskaltanut toimia sen mukaan mikä sinusta tuntuu hyvältä.

[/quote]

Miksi ateisti "heittelisi kivillä" sellaiselle, joka on juuri toiminut viisaasti ja lähtenyt pois hihhuliporukoista? Oleksää niiku vähä tyhmä? Ateistihan heittelee tästä kärrynpyöriä, ei muuta!

Vierailija
22/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet rohkea ihminen! Tekstistä kuuluu, että kunnioitat muita, se tekee sinusta kauniin sisältä! Parempaa kohti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen, miks ap saa alapeukkuja?? Jotain uskovaisia tuomitsijoita?

Vierailija
24/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon!
Erosin itse pääsiäisenä 12 vuotta sitten uskonnollisesta yhteisöstä - tai oikeammin sanoen sain kerrotuksi vanhemmilleni ja sisaruksilleni sen, mikä oli oman pään sisällä tapahtunut jo vuosia aiemmin. Irtautuminen on monelle raskas ja pitkä prosessi, älä yhtään häpeä sitä jos on kestänyt kauan! Voi olla että olet henkisesti valmiimpi. Jotkut lähtee ryminällä hyvinkin nuorina ja käy sitten traumojaan läpi myöhemmin masennusten ym kautta. Yritä suhtautua vanhempiesi kriisiin myötätuntoisesti mutta syyllistymättä - heille asia on varmaan uudempi kuin sinulle. Itsellesi on parempi jos pystyt säilyttämään kunnioittavan asenteen heidän vakaumukseensa mutta piirtämään selvät omat rajasi - kaikkea ei tarvitse kuunnella!

Nämä oman kokemuksen pohjalta - elämäni parhaat 12 vuotta takana, ja perheeseen jopa paremmat välit kuin ennen. Lupa olla rehellinen vapauttaa valtavasti voimia!

Vierailija
25/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT: Mitä kirjoja olet lukenut eli mistä kirjoista olet saanut voimaa?

Nimim. Hyvää luettavaa etsimässä

Vierailija
26/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:04"]

Yritä suhtautua vanhempiesi kriisiin myötätuntoisesti mutta syyllistymättä - heille asia on varmaan uudempi kuin sinulle. Itsellesi on parempi jos pystyt säilyttämään kunnioittavan asenteen heidän vakaumukseensa mutta piirtämään selvät omat rajasi. Lupa olla rehellinen vapauttaa valtavasti voimia!

[/quote]

Nämä ovat mielestäni ehdottoman tärkeitä pointteja. Olet itse jo "valmiimpi" prosessissasi, kuin vanhempasi, jotka todennäköisesti joutuvat läpikäymään surua, pettymystä ja monia muita tuskallisia tunteita. Koita hyväksyä heidän prosessi, mutta muista, ettet alistu. Ihmissuhteet ovat aina tasapainoilua, vanhempi-lapsi-suhteet vielä enemmän kuin muut. Itsenäistyminen ja irrottautuminen tarkoittaa toisille eri asiaa kuin toisille. Vanhempasi voivat tuntea epäonnistuneensa kasvattajina, mutta muista, ettet sinä ole millään tavalla epäonnistunut lapsena, vaikka valitset elämässä eri asioita, ja uskot ja tunnet sielussasi toisella tavalla kuin he.

Vierailija
27/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista Ap että kun läheinen/perheenjäsen kieltää uskon, aiheuttaa se helposti henkilökohtaisen uskonkriisin myös muille. Tämä ahdistus saattaa purkautua uskosta irtautuneeseen vahvoina tunteina ja toiveina vetää "eksynyt lammas" takaisin laumaan. Uskonasiat ovat vahvasti kytköksissä ihmisen henkiseen ytimeen, moraaliin, arvoihin ja ajatuksiin ihmisyydestä. Kieltäessään uskon tulee samalla kyseenalaistaneeksi myös muiden valinnat tällä perustavanlaatuisella tasolla. Uskonasioissa harvoin löytyy kompromisseja ja usein täytyykin tyytyä siihen, ettei asioista kannata lähteä keskustelemaan, koska samoja ilmiötä tarkastellaan vastakkaisilta rannoilta. Molemminpuolinen kunnioitus toisen valintoja kohtaan on tärkeä löytää. Tähän auttaa aika ja se että sinulla on uskonyhteisön ulkopuolella riittävästi tukea ja kiinnikkeitä luoda uutta identiteettiä ja rakentua ehjäksi. Toivon sinulle vahvuutta!

Vierailija
28/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:30"]

Koita ap hakeutua ihmisten seuraan, niin et tunne itseäsi hylätyksi. Se on vaarana, kun tärkeät ihmiset torjuu, että luulee koko maailman torjuvan. Niin ei kuitenkaan ole! Sinusta välitetään kyllä!

[/quote]

Miksi ap tuntisi olonsa erityisen yksinäiseksi, ainakaan mitä tulee hänen vanhempiinsa? Hän sanoi, että tapaa heitä vain "harvoina juhlapyhinä" ja on jo kymmenen vuotta valehdellut kuuluvansa kirkkoon. Onhan tässä ollut aikaa hankkia ystäviä.

Taas tehdään kärpäsestä härkänen. Ei kovin uskottava tarina.

Vierailija
29/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:32"]

Kieltäessään uskon tulee samalla kyseenalaistaneeksi myös muiden valinnat tällä perustavanlaatuisella tasolla.

[/quote]

Paitsi jos on sitä mieltä, että jokainen saa uskoa mihin haluaa, valita oman maailmankatsomuksensa, arvonsa, koota moraalinsa, määrittää ihmisyytensä itse. APn kirjoituksista paistaa se, ettei hän ole kieltämässä vanhemmiltaan uskoa tai kyseenalaistamassa heidän valintoja, vaan toivoo vain saavansa itse määrätä itsestään ja tulla hyväksytyksi samalla tavalla kuin hän hyväksyy muiden uskon.

Vierailija
30/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:34"]

Miksi ap tuntisi olonsa erityisen yksinäiseksi, ainakaan mitä tulee hänen vanhempiinsa? Hän sanoi, että tapaa heitä vain "harvoina juhlapyhinä" ja on jo kymmenen vuotta valehdellut kuuluvansa kirkkoon. Onhan tässä ollut aikaa hankkia ystäviä.

Taas tehdään kärpäsestä härkänen. Ei kovin uskottava tarina.

[/quote]

Ai et usko apn kertomusta? Minusta se kuulostaa juuri siltä, miten kiltti, herkkä, toisia kunnioittava ihminen kertoo kokemuksistaan murtautuessaan henkisestä hallinnasta.

Vierailija
31/39 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:17"]

Minä ihmettelen, miks ap saa alapeukkuja?? Jotain uskovaisia tuomitsijoita?

[/quote]

Ne heittelee niitä ensimmäisiä kiviä niin herkästi.

Vierailija
32/39 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita, jotka ovat valinneet uskon asioissa toisin kuin vanhempansa? Kiinnostaisi kuulla muitakin kokemuksia kuin ap:n.

Vierailija
33/39 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surettaa ahdasmielisyys.

Vierailija
34/39 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:17"]Miksi kerroit? Vanhempasi elävät muutenkin valheessa ja uskovat harjoihin, joten mitä se olisi haitannut vaikka luulevat sinun kuuluvan seurakuntaan?
[/quote]
koska ap.n tapauksessa oli kyse valtionkirkosta niin asia olisi selvinnyt viimeistään toisen vanhemman kuollessa perunkirjoja laadittaessa. Silloin asian selviäminen puolison menettäneelle vanhemmalle olisi ollut takuulla ikävää. Itselleni kävi niin, mutta onneksi vanhempani olivat vain tapakristittyjä.
.
Tsemppiä ap! Vaikka on inhottaviakin kommentteja ihmisiltä, jotka ilmeisen kokemattomia ja pahantahtoisia, niin enemmistö on varmasti puolellasi!
.
Hyvää viikonloppua, ihanaa kun on luvassa lämpöä ja keväistä säätä!

Vierailija
35/39 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:06"]

Hyvää viikonloppua, ihanaa kun on luvassa lämpöä ja keväistä säätä!

[/quote]

Täällä sataa vettä.

Vierailija
36/39 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna paistaa aurinko. Siinä apllekin toivoa! Henkistä aurinkoa on tulossa, kun olet rohkea ja tyyni!

Vierailija
37/39 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole uskottava kertomus. Miksi tuollaista ei muka voisi kertoa? Turhaan peitellyt kymmen vuotta.

Vierailija
38/39 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi, jos uskontoa ei sotkettaisi mihinkään muuhun kuin jokaisen henkilökohtaiseen suhteeseen jumalaan/jumaliin. Pakottaminen yhteisöiksi saa aikaan turhaa inhimillistä tuskaa, kun vaihtoehtona on omantunnon vapaus ja oikeus olla yksilö.

Vierailija
39/39 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:17"]

Miksi kerroit? Vanhempasi elävät muutenkin valheessa ja uskovat harjoihin, joten mitä se olisi haitannut vaikka luulevat sinun kuuluvan seurakuntaan?

[/quote]

kertoi, koska halusi ulos kaapista. Ihan oman itsensä takia ei halua piilotella omassa elämässään omia valintojaan.

hieno aapee että olet uskaltanut tulla näkyväksi. Tekopyhyys ja sitten toisen halveksimisena hänen valinnoistaan on minusta kummallista. Jos jokin uskonto on tosi hyv. Niin sinne mennään vapaaehtoisesti. 

Vaatii paljon rohkeutta irrottautua noin tiiviistä ja vihaankin puhkuvasta yhteisöstä. Tavallaan siinä kokee uhmaavansa yhteisöä ja vanhempi. Miksi se yhteisö on niin julma? Mielestäni sillä on jotain pahaa sisällään, jos sen pitää pitää henkisellä väkivallalla ihmisiä kiinni itsessään.

aapeelle voimia. Olet hieno ja arvokas omana itsenäsi. Valtaväestön uskonnot on vapaaehtoisia.ja voi ilman uskonnollista yhteisöä ihan hyvin elää. Elää tässä yhteiskunnassa! 

Hyvää elämää ja onnea valitsemallasi tiellä. Sinun ei tarvitse olla syntien kantaja ei syyllisyyden tuntija. Olet vaan. Oma itsesi. Elämää ei tarvitse suorittaa.sitä saa elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi