Ekoilijat! Vinkkejä kaivataan
Kierrätys mulla on jo hanskassa jätteiden suhteen, ja suurin osa vaatteista, tavaroista ja huonekaluistakin löytyy kirppiksiltä.
Kaipaankin nyt lisävinkkejä kuinka elää ekologisemmin. Eli millaisia ekologisia valintoja te teette ihan jokapäiväisessä arjessa? Pikkujututkin kiinnostaa.
Olen muuten kerrostaloasukas, eli mitään omavaraista kasvimaa-elämää ei ole tarkoitus harrastella. :)
Kommentit (25)
Asunnon lämpötilaa laskemalla säästyy energiaa. Kun lämpötilaa laskee yhdellä asteella, vuodessa energiaa kuluu n. 5% vähemmän. Vettä säästyy kun pitää suihkut lyhyinä. Sähkölaitteet kannattaa aina sammuttaa kun niitä ei käytä. :)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:42"]
Hankin bussikortin ja laitatin polkupyöräni ajokuntoon. Stressi katosi aika tasan sen jälkeen kun ruuhkassa autoilu jäi.
[/quote]
mun stressi puolestaan katosi, kun ostin auton :D nyt ei tarvii kiirehtiä bussipysäkille ikinä eikä huolehtia siitä että onko bussi ajoissa vai liekö juuttunut lumeen vai menikö se jo etuajassa ja ehdinkö edes töihin. Töiden jälkeen äkkiä vaatteidenvaihto ja juoksujalkaa pysäkille ettei joudu odottamaan puolta tuntia seuraavaa bussia jos myöhästyy ekasta... Ja sekin vielä, että bussilla työmatka oli 50min/suunta ja autolla max 25min.
No, ei tää nyt välttämättä liittynyt tähän aiheeseen. Oon muuten ihan suht ekologinen, mutta autosta en luovu.
t. ohis
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:13"]
Ei lentokoneella matkustamista, koskaan. Yksikin reissu tekee turhaksi kaikenmaailman kangaskassit ja jätteiden kierrätykset.
[/quote]
Tähän liittyen luopuminen kaikesta Suomeen lentorahtina tuotetuista tavaroista ja elintarvikkeista. Ei siis kätevää nettishoppailua ja nopeaa toimitusta. Eikä myöskään elektroniikkaa, ne tuotetaan järjettömän epäekologisesti ja niiden käyttäminen vaatii sähköä, jonka tuotanto on epäekologista.
Kerrostalossa on usein parveke ja sinne saa pieneenkin tilaan kasvamaan mitä vaan.
Tai ei edes ruukkuja vaan itse käytän hedelmäsäilyketölkkejä ja narua, niistä saa partsin seinälle vaikka mitä ihania kasvamaan, edes hetkeksi. Toimii myös ns. ranskalaisella parvekkeella. Miksei myös tuuletusikkunasta! :)
Niin ja otin auton renkaita kaverilta säilytykseen partsille. Sinne keskireikään pari pussia multaa ja idättyneitä perunoita.
vanhoista lakanoista saa leikattua kivoja servettejä ja lautasliinoja (nenäliinojakin), voi ommella reunat jos taitoa riittää ja kojeita.. Saa olla erilaisiakin, ei kattausta haittaa. Ei käytetä talouspaperia, on tiskirätti sekin virkattu bambusta tai sitten noita jämä lappuja lakanoista.
Mä en ole käsityöihminen, mutta nuo ovat onnistuneet meikäläiseltä.
Kaikki meidän astiat on haettu kierrätyskeskuksesta tai sitten sukulaisilta. Toki paistin pannu on marketista. Tiskaan paljon käsin (se on rentouttavaa), mikä ei välttämättä ole ekologista, mutta vanhoja astioita ei raaski tiskariin laittaa.
Niin joo, onhan meidän huonekaluistakin suurin osa kierrätyskeskus löytöjä.
Opettele irti uuden materian halusta. Eettistä ja kierrätettyä tuotetta parempi vaihtoehto on jättää ostamatta (ellei kyseessä ole oikea välttämättömyys). Opettele myös korjaamaan ja muokkaamaan itse :)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:42"]
Hankin bussikortin ja laitatin polkupyöräni ajokuntoon. Stressi katosi aika tasan sen jälkeen kun ruuhkassa autoilu jäi.
[/quote]
mun stressi puolestaan katosi, kun ostin auton :D nyt ei tarvii kiirehtiä bussipysäkille ikinä eikä huolehtia siitä että onko bussi ajoissa vai liekö juuttunut lumeen vai menikö se jo etuajassa ja ehdinkö edes töihin. Töiden jälkeen äkkiä vaatteidenvaihto ja juoksujalkaa pysäkille ettei joudu odottamaan puolta tuntia seuraavaa bussia jos myöhästyy ekasta... Ja sekin vielä, että bussilla työmatka oli 50min/suunta ja autolla max 25min.
No, ei tää nyt välttämättä liittynyt tähän aiheeseen. Oon muuten ihan suht ekologinen, mutta autosta en luovu.
t. ohis
[/quote]
Mulla muuten sama, paitsi että työmatkaan menisi kahdella eri bussilla 1,5 h/suunta ja omalla autolla 15 min. Täällä julkiset ei kulje sitä mulle kätevintä reittiä. Omaa autoa käyttämällä säästyneen ajan käytän talon lämmittämiseen puulla ettei sähköä kuluisi niin paljon.
[quote author="melba" time="04.04.2015 klo 22:47"]
Vähemmän naudanlihatuotteita eli naudanlihaa ja juustoa. Yleensä kasvisruoka ekologisempaa, mut jos se sisältää juustoa, niin se äkkiä pahempikin kuin vaikka kala- tai broileriruoka.
Julkisten käyttö.
[/quote]
Kerrotko melba, mistä kasviksista minä saisin ekologisemmin ihmiselle välttämättömiä ravintoaineita, esimerkiksi EPA:aa, D3-, K2- ja B12-vitamiinia, jos kerran naudanlihatuotteet ovat epäekologisia? Juusto ei kyllä mielestäni ole lihatuote. Oletko muuten ajatellut, että hiilijalanjälki on laskettu kiloa kohti. Kilolla juustoa ihminen pärjää paljon pidempään kuin kilolla kasviksia.
Nautaeläin on ilmaston lämpenemisen kannalta paha. Yhdessä tekemällä mielikin virkistyy. - Iso Paha Guukkeli löytää hyvää tietoa ; evira, motiva esim. ..
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 03:26"]
Nautaeläin on ilmaston lämpenemisen kannalta paha. Yhdessä tekemällä mielikin virkistyy. - Iso Paha Guukkeli löytää hyvää tietoa ; evira, motiva esim. ..
[/quote]
No kerro sinä mistä minä saan ekologisemmin EPA:t, D3-, B12- ja K2-vitamiinit, jos kerran nautaeläin on Iso Paha. Evira ja Motiva eivät sellaista tietoa jaa eikä koko guukkeli. Mutta sinulla tietoa näkyy olevan, niin voisitko jakaa tietosi, yhteisen hyvän nimissä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 03:40"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 03:26"]
[/quote]
No kerro sinä mistä minä saan ekologisemmin EPA:t, D3-, B12- ja K2-vitamiinit, jos kerran nautaeläin on Iso Paha. Evira ja Motiva eivät sellaista tietoa jaa eikä koko guukkeli. Mutta sinulla tietoa näkyy olevan, niin voisitko jakaa tietosi, yhteisen hyvän nimissä.
[/quote]
Esimerkiksi B12-vitamiinia saa tarpeeksi syömällä pari pilleriä vuodessa, lihansyöjällekin riittäisi se yksi pihvi vuodessa. http://yle.fi/uutiset/ravitsemustuntija_kevatvasymyksen_pitaisi_olla_historiaa/7902873 Eli sekin, että söisi vaikka arkisin kasvisruokaa ja vain viikonloppuisin (tai harvemmin) lihaa, riittää kyllä noiden vitamiinien kannalta hyvin. Ja juusto tuotetaan maidosta, joka tulee naudasta, jonka metaanipäästöt ovat aika valtaisat. http://yle.fi/uutiset/ilmastonmuutoksen_avaintekija_lehmien_royhtaykset/5277901 Toisin sanoen, jos ajat autoa, älä käytä nautatuotteita(lehmänmaito, liha, juusto, muut lehmänmaitotuotteet).
Naudanlihan ja juuston syömisen huomattava vähentäminen on iso ekoteko. Eikä tarkoita sitä ettei koskaan saisi näitä nauttia. Harvinaisena herkkuna voi maistella, vaikka kerran viikossa.
Ostan vain tarpeeseen. Omistamani tavarat joko kulutan loppuun, tai sitten kierrätän. Olemme sopineet tuttujen kanssa, että annamme aikuisille kirjoja omista hyllyistä lahjoiksi. Lahjoihin ei mene rahaa, ja epämieluisat on helppo kierrättää eteenpäin.
Käytän kaiken omistamani viimeiseen loppuunsa saakka. Vanhat nuhjuiset paidat siirretään lenkkivaatekategoriaan. Kun kangas kuluu puhki, leikkelen loput vaatteesta palasiksi, ja käytän siivousrätteinä. Keittiöön ostan erikseen mikrokuiturättejä. Niitä ei kulu kokonaista pakkausta vuodessa. Ja ne "kertakäyttö"rätitkin voi huuhtaista vedellä ja käyttää monta kertaa uudelleen.
Kausivaatteet ostan edellisenä vuonna alennusmyynnistä. Olen ymmärtänyt niin, että alennuksista myymättä jääneet vaatteet tuhotaan? En ole ainakaan kaupoissa nähnyt mitään viimevuoden jämäeriä, joten uskon sen kyllä. Tässä tosin täytyy tietää tasan tarkkaan monetko kesäkengät meinaat kävellä puhki. Itselläni kuluu vuosittain n. 2-5 kengät. Kävelen tosin hyvin paljon.
Tarkkailen elintarvikkeiden kuntoa, ja teen vanhentuvista pizzoja, munakkaita, muffinsseja, laatikkoruokia tms. Vanhentuvat mausteet käytän loppuun pizzataikinan pohjassa. Sehän on muuten aika mautonta.
EPA/D3 löytyy kalaöljystä(pullo), ellei ole kalaihminen.
Ostan laadukkaita vaatteita, enkä mitään henkkamaukan huonoa laatua. Hyvälaatuinen vaate kestää kauan kuosissa. Ostan myös paljon kirppareilta vaatteita ja muuta tarpeellista. Ruokakaupoissa valitsen kauppojen omia tuotteita, jos olen todennut ne hyviksi. Kaikkihan eivät sitä ole. Lapulliset alennustuotteet esim. -30% ovat ihan käyttökelpoisia. Perheessämme syödään paljon kasviksia (perunaa, porkkanaa...) ja vähän lihaa.
No perusjutut: kaupassa kassi ja omat hedelmäpussit. Jätteiden kierrätys. En osta kaupasta runsaasti pakattuja tuotteita, kuten muovilaatikkoon pakattuja tomaatteja. Ostan luomulihaa ja -maitoa. Munat ostan suoraan tilalta (ulkokanojen munia), ja mahdollisuuksien mukaan lihat ja maidot myös. Leivon itse leivät ja karjalanpiirakat. En käytä eineksiä.
Pesuaineet ja kosmetiikka. Niitä löytyy jo ihan Prismoistakin. Ecoveria, Ole hyvää, Urtekramia... Laveran shampoot oli minulle se kohta, kun tajusin, että hei, näähän on parempia. Ja Weledan kosmetiikka, kun naama alkoi muistuttaa naamaa eikä pizzaa.
Ei autoa, julkisilla ja pyörällä kuljen itse. Kasvis(painotteista)ruokaa, sillä on pienempi hiilijalanjälki kuin eläinperäisellä ruoalla. Ei osta mitään turhaa, tilaa lehtiä ym.
Ei lentokoneella matkustamista, koskaan. Yksikin reissu tekee turhaksi kaikenmaailman kangaskassit ja jätteiden kierrätykset.