Rintaranka ja lapojenalue totaalisesti jumissa
Minulla rintaranka ja lapojenalue totaalisesti jumissa, itse asiassa koko selkä niskaa myöten. Hieroja ei saa niitä auki, lääkäriltä ei saa apua ja olen koittanut niitä saada auki rullatun pyyhkeen avulla, tennispallojen avulla, mutta ei aukea. Hengityskin on jo jumien takia hankalaa, joten onko teillä kokemuksia kuka saisi ne avattua....osteopaatti, naprapaatti, kiropraktikko, jäsenkorjaaja....?
Kommentit (32)
Ap, mulla ei pillerirelaksantit kuin pahentaneet jännitystä. Se tukehtumisen tunne... :/ En uskaltanut nukahtaa, ja kun nukahdin, näin vain painajaisia ja heräsin tukehtumiseen, kun nielu oli niin rento. Pistos voisi toimia. Mulla toimi piikkimatolla makoilu ja akupunktio.
Mä ajoin kolarin ja turvavyötä vasten paiskauduttuani meni yläkroppa jumiin. Viikon kiduin ja hengittäminenkin sattui, sit menin naprapaatille joka aukoi paikat. Helpotti jo ekalla kerralla.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:44"]
Stressi on laittanut kroppani niin jumiin, siten sit hengitys pinnallista (mikä tuskin auttoi ainakaan jumeja ☹ ) ja sitten jo hyperventiloin ja lopuksi paniikkikohtaus. Erikoislääkärilläkin olen käynyt, mutta sanoi, että seurataan tilannetta ja syö panadolia. Ihmettelen kyllä, miksi ei annettu lihasrelaksantti reseptiä...jos siitä olisi edes jotain pientäkin apua... Ei vaan jaksaisi tätä tukalaa oloa enää. -Ap
[/quote]
Kuule suosittelen tuohon rauhoittumista ja sellaisia hengitysharjoituksia. Esim. hengitä sisään nenän kautta (laskien mielessä kolmeen), sitten hengität hitaasti suun kautta ulos (lasket kuuteen), pallean pitäisi nousta sisäänhengityksessä. Laita toinen käsi rinnalle, toinen mahalle. Rinnalla olevan käden ei pitäisi nousta, vaan sen mahalla olevan käden (siis sisäänhengityksessä) Keskity hengittämään rauhassa. Kunn homma luistaa ala hengitellä niin että pidät sisäänhengityksen jälkeen tauon (jossa lasket viiteen), sitten vasta hengität ulos.
Nukkumaan mennessä kokeile hengitystä maaten. Hengityksen tasannuttua, ala rentouttaa kehoasi ajatuksen voimalla: käske jokaista kehon osaa rentoutumaan mielessäsi, ja lähetä rento tunne sinne kehonosaan. Aloita varpaista. Ole just huolellinen ja hidas siinä niskan alueella.
Kokeile myös lämpöhoitoa selälle, eli jos sulla on sellainen lämminvesipullo, täytä lämpimällä vedellä vajaa puoleksi, ja laita puteli selän alle sängyssä, asettele itsesi niin että lämpö on siinä hartian ja niskan yhtymäkohdassa tai hieman alempana. Pullossa olisi hyvä olla sellainen villakangas päällä, auttaa kipuun.
Lämpöpullo selän alle, ja hengitysharjoitukset sekä rentoutus sängyssä --- siihen on hyvä nukahtaa.
Sitten kun olet yhden yön nukkunut paremmin, aloita varovaiset niskajumppaliikkeet
Nämä joogaliikkeet on hyvät, mutta tee ne hitaasti, muista se rauhallinen hengitys ja koita pitää koko ajan niska rentona, hartiat alhaalla ja hieman takana, ja vedä liikkeen kontrolli vatsalihaksiin.
Jos jonkin liikkeen aikana tunnet kipua ja jännitystä enemmän, keskeytä liike ja rauhoita itsesi hengityksellä kunnes jatkat. Jos tuntuu hyvältä tee liikkeet varovasti joka aamu ja ilta, mutta ehkä aluksi vain kerran päivässä.
Välillä kannattaa mennä niskan lepoasentoon eli makaa sängyllä tai istu, rentone tietysti, vedä varovasti leukaa kiinni rintaan ja anna niskan ja takaraivon venyä. Toista pari kertaa. Muista ne hengitykset. Tämä liike voi helpottaa sellaista akuuttia inhaa oloa niskan alueella.
Jos olet liikunnallinen, kokeile varovasti myös jooga-asentoa jooga alaspäin katsova koira. Tämä vasta sitten kun olet saanut niskaan vähän parempaan kuntoon.
Mulla nämä ovat toimineet. Lisäksi sun pitää sitten hahmottaa missä kohdin päivittäistä ergonomiaasi parantaa.
Kiitos vinkistä nro 11, mulla on piikkimatto tuolla kaapin perällä
Jaa eipä tullut loput tekstistä eli täytyypä kokeilla tuota piikkimattoakin. Ja millaista pistosta tarkoitit? Kiitos muillekin vinkeistä ja lisää saa laittaa. Nro 13, täytyy kokeilla antamiasi vinkkejä. Kauratyynyä pidän lähes päivittäin ja saunassa käyn nyt joka ilta kun se helpottaa oloa vähän. Hengitys on juurikin tuollaista mitä annoit vinkiksi, pallea kohoaa. Tulipa sekava viesti
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 00:02"]
Jaa eipä tullut loput tekstistä eli täytyypä kokeilla tuota piikkimattoakin. Ja millaista pistosta tarkoitit? Kiitos muillekin vinkeistä ja lisää saa laittaa. Nro 13, täytyy kokeilla antamiasi vinkkejä. Kauratyynyä pidän lähes päivittäin ja saunassa käyn nyt joka ilta kun se helpottaa oloa vähän. Hengitys on juurikin tuollaista mitä annoit vinkiksi, pallea kohoaa. Tulipa sekava viesti
[/quote]
Jos tuntuu että kaikki keinot on kokeiltu ja kipu on pahin oire, voisithan kokeilla TENS-hoitoa, eli sähköimpulsseja. Hanki sellainen laite kotiin esim. Omron. Älä laita koskaan niskaan niitä elektrodeja vaan hartian alueelle kuten kuvassa
www.omaomron.fi/tuotteet?ryhma=Poistuneet+mallit+TENS-laitteet&tuote=E4…
Ei tässä vielä kaikkia keinoja olla kokeitu, mutta kokeilen varmasti niin kauan kaikkea, että jumit lähtee pois! Sähköimpulssit kuulostaa kyllä ilkeiltä
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 00:27"]
Ei tässä vielä kaikkia keinoja olla kokeitu, mutta kokeilen varmasti niin kauan kaikkea, että jumit lähtee pois! Sähköimpulssit kuulostaa kyllä ilkeiltä
[/quote]
Ei kun ne ovat ihan kivoja, vähän kuin muurahaiset kävelisi pitkin ihoa :-)
Mutta idea on siinä että kipu on hermoimpulssi, eli sähköinen impulssi (sähkökemiallinen tarkemmin), siksi kipuun voi vaikuttaa sähköhoito. Laitteessa on myös hierontatyyppinen vaihtoehto, joka taas rentouttaa lihaksia. TENSiä voisit kokeilla ensiksi fysioterapeutin tekemänä, sitten hankkia oman laitteen jos tuntuu sopivalta.
olen koittanut niitä saada auki rullatun pyyhkeen avulla, tennispallojen avulla,
Omistatko kaulinta? Mulla pyyhe on liian pehmeä että se auttais tohon, mutta kaivelin tollasen ison paksun Tupperwaren kaulimen varastosta ja makailen joskus sen päällä, tuntuu auttavan.
Jumituksen takana oleva huoli voi poistua lyhyellä sanomalla oikeaan suuntaan, ei kannata kärsiä,kevät tulee pian.
Mulle yks fysioterapeutti sanoi että moiset lukit eivät ole totta. Itsekin niitä ole välillä käynyt paukauttelemassa. Kokeile taivuttaa aelkää tuolin selkänojaa vasten ja venytelle pyöreäksi. Eli ns kissataivutuksia ja sen suuntaisia venytyksiä.
hierontaan ei auttanut. Kokeilin myös kaikkia omatekoisia keinoja ja mistään ei ollut mitään apua. Naprapaatilla kävin neljä kertaa ja auttoi toisen kerran jälkeen mutta vieläkään ei ole täysin auki.. Rahat vaan loppui, nyt voisin mennä uudestaan taas. Naprapaatti sanoi että mitä nopeammin menee sitä helpommin lukot saa auki, jämähtäessään ne on yhä vaikeampi avata!
Laita kaksi tennispalloa sukkaan. Laita ne lattialle ja mene maksamaan jalat koukussa niiden päälle, niin että pallot ovat yläselän kohdalla. Nosta takapuoli maasta ja rullaa selkää pallojen päällä.
Mulle tuo toi ensiapua.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 22:22"]omt-fysioterapeutti
[/quote] Samaa suosittelen.
Itselläni osteopaatti avasi lukot ja sen jälkeen olen käynyt säännöllisesti oikomassa muutakin kroppaa. Ylläpidänavoimuutta ja ehkäisen jumeja keppijumpalla ja rullailemalla pilatesrullalla.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 08:06"]
Laita kaksi tennispalloa sukkaan. Laita ne lattialle ja mene maksamaan jalat koukussa niiden päälle, niin että pallot ovat yläselän kohdalla. Nosta takapuoli maasta ja rullaa selkää pallojen päällä. Mulle tuo toi ensiapua.
[/quote]
Tämä auttaa. Katso netistä lisätietoa. Rentoutuminen pallojen päälle on kaiken a ja o.
Olen kokeillut tennispalloja ja pilatesrullaa, mutta niiden päällä ei kestä kauaa olla, kun alkaa sattumaan liian paljon
Mieheni on käynyt faskia käsittelyssä ja sattuu kuulemma aivan s***nasti mutta auttaa. Googleta.