Ex kaahaa ja pelaa kännykällä lapsi kyydissä
Miten ratkaisisitte asian rauhanomaisesti?
Olen ollut kyydissä kun ex ottaa ajaessa kännykkän ja alkaa pelaamaan ajaessa. Ja saman reissun aikana ohitteli vaarallisesti. Tuli monta läheltä piti tilannetta.
Koitin huomauttaa asiasta rauhallisesti, mutta hän ei vastaa mitään ja jatkaa samaa käytöstä.
Minä voin aina valita menenkö hänen kyytiin vai en, mutta lapsi ei voi.
Enkä minä voi kieltää että et saa kuljettaa lastasi autolla.
Miten saisi exän ymmärtämään ja muuttamaan käytöstään.
Olen ehdottanut että mentäisiin perheneuvolaan, mutta ei suostu.
Hän on jatkuvasti vihainen. Huutaa lapselle ja hermot menee kun tiputtaa vaikkapa hanskat lattialle. Kaikki ei selvästi ole kunnossa.
Soitan varmaan tänään poliisille ja kysyn mitä voin tehdä.
Joudun tänään päästämään lapsen exän kyytiin joululomamatkalle ja olen valvonut neljästä saakka kun pelottaa lapsen puolesta.
Olisi pitänyt alkaa miettiä ratkaisuja jo paljon aikaisemmin. Nyt jos sanon ennen matkaa jotain asiasta, hän suuttuu ja ajaa todennäköisesti vielä vaarallisemmin.
Arvostelusta ei ole nyt apua. Jos jollakulla olisi jotain vinkkejä miten puhua asiasta ihmiselle, joka lähtökohtaisesti kokee että aina häntä arvostellaan ja hän tekee kaiken väärin. Eli ottaa asiat arvosteluna ja lapsen turvallisuudesta huolehtiminen jää tämän tunteen alle.
Kommentit (61)
Keksi ap, että lapsellasi on vaikka korona tai vatsatauti. Taitaa miehesi olla psykopaatti. Mun mieheni oli ja hän esim veti kesken ajon käsijarrun päälle. Onneksi nopeus oli hiljainen ja tuli vain toiseen autoon joku naarmu. Sun tilanteesi on vielä pahempi.
Onpa hankala tilanne. Minkä ikäinen lapsi on? Mitäpä, jos lapsi sanoisi kyydissä, että häntå pelottaa? Jos siis ikää sen verran, että voit neuvoa lasta kertomaan isälle näin. Aika sydämetön isä saa olla, jos ohittaa lapsen pelon noteeraamatta. Tietenkin voisit valehdella isälle lapsen sanoneen, että lasta pelottaa kyydissä, kun ajavat niin lujaa, mutta teho ei välttämättä ole yhtä hyvä kuin jos lapsi itse kertoisi asian.
Muuta neuvoa en keksi, millä saisi välit säilytettyä ja selvitä asiasta niin ettei mies triggeröidy ajamaan vielä holtittomammin.
Lapsi on 10 ja ollaan puhuttu asiasta ja lapsi on sitä mieltä isä vain suuttuisi enemmän jos sanoisi että pelottaa. Kokee lapsenkin sanomisen arvosteluksi että hänkö ei muka osaa ajaa.
Lapsi ottaa isänsä puhelimen pois autossa jos vain pystyy ja olen siihen kannustanut ja sanonut että minulle voi aina soittaa tai laittaa viestiä, jos pelottaa. Ja sanon nytkin niin. Ja jos soittoa tai viestiä tulee että pelottaa, soitan välittömästi poliisille. Sen olen päättänyt.
Yhtä hyvin voi olla että isä on hyvällä tuulella ja kaikki menee hyvin.
Taidan mennä nyt itse perheneuvolaan yksin, josko saisin apuja siihen että miten tämä tilanne ratkotaan. Ei tämä voi näin jatkua.
Ap
Miksi pitää antaa tuollaiselle isälle lapsi matkaan? Hänhän tuntuu pitävän vain lasta riesana. Ja eikö olisi lapsen turvaamiseksi kannattanut jatkaa avioliittoa?
Kaikesta tästä huolimatta lapsi siis haluaa lähteä joululomareissulle ja en aio nyt liikaa puhua hänen kanssaan ennen lähtöä, ettei ala jännittää.
Mutta on tämä hirveä tunne, kun ei voi täysin toiseen vanhempaan luottaa.
Tottakai olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että estäisin lähtemästä.
Mitå jos sattuu jotain…
Muuten meillä toimii asiat hyvin, mutta huomaan että lapsi haluaisi olla minun luonani enemmän. Isänsä haluaa olla lapsen kanssa ja tekevät asioita yhdessä. On paljon hyviä asioita.
Mutta tämä turvallisuuspuoli pitäisi saada jotenkin ratkottua.
Ap
Tiedän myös tapauksen jossa isällä on rattiraivo ja osaa omasta mielestään ajaa niin hyvin että lapsi ei tarvitse edes turvavyötä.
Ajautuu usein kahnauksiin liikenteessä ja joskus jopa fyysiseen tappeluun asti ja ei ole mitään merkitystä onko lapsi mukana vai ei. Siellä istuu autossa kun iskä on tyyliin nyrkkitappelussa motarin levikkeellä.
Tämä minun exä on jo ajanut liikenteenjakajaan liukkailla. Vauhti ei onneksi ollut kova. Mutta ei pidä kunnon turvavälejä, niin sitten tällaista voi sattua.
Lapsi oli silloinkin kyydissä.
Jotenkin hänen pitäisi nyt itse herätä tilanteeseen ennenkuin mitään vakavampaa sattuu.
Siitäpä tulisikin mielenkiintoinen tilanne kun ilmoittaisin että lapsi ei lähdekään reissuun…
Ap
Kylläpä on taas löytynyt maailman paras mies lisääntymiseen.
No tee lastensuojeluilmoitus. Miten niin et voi estää lasta menemästä kyytiin? Tottakai voit estää.
Lasta ei tarvitse luovuttaa tapaamisiin, jos nämä on hänelle vaaraksi. Valvotut tapaamiset?
Vierailija kirjoitti:
No tee lastensuojeluilmoitus. Miten niin et voi estää lasta menemästä kyytiin? Tottakai voit estää.
Lasu mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu mistä?
No mistä? Mistäköhän? Jos isä on holtiton typerys, joka rikkoo lakia autoillessaankin, niin vaikka siitä.
Lapsukainen voi ottaa vaikka videota isukistaan. Siitä saa mukavaa aineistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu mistä?
Lapsen vaarantamisesta.
Kuinka pitkä matka tämän isän pitäisi ajaa ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu mistä?
No mistä? Mistäköhän? Jos isä on holtiton typerys, joka rikkoo lakia autoillessaankin, niin vaikka siitä.
Aikuinen ihminen rikkoo lakia siitä tehdään las-ten-suo-je-lu-il-moi-tus?
Vierailija kirjoitti:
Ja he tekee mitä? Ottaa lapsen huostaan? Järjestää lapselle tukitoimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja he tekee mitä? Ottaa lapsen huostaan? Järjestää lapselle tukitoimia?
Estää isän tapaamiset niin kauan kun ei osaa lastaan turvata.
Auto on väärissä käsissä tappoväline.
Ex harrasti autoillessamme sellaista, että jos meille tuli sanaharkkaa kesken ajon, hän lähti kaahaamaan ja tekemään hulluja ohituksia.
Veti usein jarrut pohjaan täysin yllättäen niin, että pysähdys tosissaan sattui.
Tiesi nääs, että pelkään muutenkin auton kyydissä. Auto oli semmoinen kätevä tapa aiheuttaa ahdistusta ja saada niskaote minusta.
Soitat poliisille nimettömän epäilyn vaikka rattijuopumuksesta. Tai sitten sinuna en päästäisi lasta kyytiin ollenkaan.
Höh, nyt kun lähtee ajamaan,soitat poliisille ja sanot että on vaarallinen kuski,ajaa holtittomasti!