Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan painoni nousemaan tai edes pysymään samassa :(

Vierailija
04.04.2015 |

Kuka osaisi sanoa että paljonko minun pitäisi saada kaloreita päivässä että en enää laihtuisi? Olen 40 vuotias nainen, 164,5 cm pitkä ja painan tällä hetkellä 55 kiloa, huomisesta ei tiedä. Olen sairastellut tämän vuoden kaikkinensa ja loppua ei näytä tulevan. Lihakset ovat hävinneet, rinnoista puhumattakaan, näytän kaikkinensa kuihtuneelta. Ennen sairasteluja painoin vähän yli 60 kiloa ja se oli sopiva määrä minun kropalleni. Yritin tuossa laskeskella että saan päivän aikana noin 1600-1800 kcal. Riippuu täysin siitä mikä vointi on ollut, olenko saanut ruokaa alas vai enkö... Ja onko se pysynyt sisällä. Kulutukseni on varmaankin hyvin pientä koska olen sairaslomalla ja liikun vähän. Tosin stressi on kova ja nukkumiset välillä vähissä. Ja vatsa toimii miten sattuu.

Jatkona kysyisin vinkkejä tosi kaloripitoiseen syömiseen. Mikä olisi sellaista mistä saisin paljon energiaa. En pysty syömään kuin pieniä määriä kerrallaan ja kaikki närästävät jutut voi unohtaa... Ja kysytäänpä vielä että mitkä sairaudet laskevat painoa? Syövällä ei sitten aleta pelottelemaan. Olen käynyt vatsalaukun tähystyksessä ja joitakin verikokeita on otettu. Tuloksia en ole vielä saanut. Kaikkia allergioita ei ole tutkittu tms. Kiitos jos joku vastailisi jotain :)

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko stressi pudottaa painoa? Varmaankin siinäkin yksi syy. Kuka nyt ei ressais jos joutus sairastelee viikosta toiseen :( Eikä selviä diagnooseja olisi, vain jotain epämääräisiä arvailuja. Tästä painon laskemisesta ei viimeksi oltu yhtään huolissaan vaikka yritin selittää lääkärissä että olen kuitenkin saanut syötyäkin tässä välissä. Vasta kuun lopussa uusi aika lääkärille jossa pitää asia taas ottaa puheeksi.

ap

Vierailija
22/29 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 18:12"]

Voiko stressi pudottaa painoa? Varmaankin siinäkin yksi syy. Kuka nyt ei ressais jos joutus sairastelee viikosta toiseen :( Eikä selviä diagnooseja olisi, vain jotain epämääräisiä arvailuja. Tästä painon laskemisesta ei viimeksi oltu yhtään huolissaan vaikka yritin selittää lääkärissä että olen kuitenkin saanut syötyäkin tässä välissä. Vasta kuun lopussa uusi aika lääkärille jossa pitää asia taas ottaa puheeksi.

ap

[/quote]

Kyllä stressi voi henkilöstä riippuen viedä painoa alas. Sinulta on viikkojen aikana kadonnut reilu 5 kg tahattomasti, mutta olet kuitenkin edelleen normaalipainoinen. Olen sinua pitempi ja painan saman verran kuin sinä nyt, eli sinänsä ei mikään kriittinen tilanne vielä. Onkohan paino kadonnut lihaksista vai rasvakudoksesta vai molemmista? Tietysti jos olet sairastellut ja et ole liikkunut entiseen tahtiin, lihasmassaa voi kadota ja näläntunne heikentyä, kun et kuluta energiaa yhtä paljon kuin ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on perhe ja kaikki muut voivat onneksi ihan hyvin :) Ja onneksi on läheisiä jotka ovat auttaneet tarvittaessa kun olin välillä tosi huonossa kunnossa, tipassa piti käydä ja en päässyt moneen viikkoon edes kauppaan kun heitti päässä niin paljon. Kunto on romahtanut täysin näiden kuukausien aikana. Se kyllä harmittaa jos mikä. Hajusta en osaa muuta sanoa kuin että on sellainen tunkkainen, vanhan talon haju. No, vanha talohan tämä on eikä muuksi muutu. Muista altistumisista en kyllä tiedä mitään. En tupakoi enkä tee mitään sellaisia hommia joissa käsittelisin mitään myrkkyjä. Olen vähentänyt kaikkia mahdollisia hajuja kun tuntuu etten enää siedä voimakkaita hajusteita tms. Meikkejä käytän hyvin vähän, hiuksiin kyllä laitan aineita (en värjää kuitenkaan). Toivottavasti puoliso ei myrkytä minua niin kuin yhdessä tv-sarjassa ;)

ap

Vierailija
24/29 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä homealtistus. Selittää tuon kaiken.

Vierailija
25/29 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa. Nyt tiedän että ei ole ainakaan keliakiaa eikä helikoa, laktoosista ei vielä tiedä. Laktoosittomalla ruokavaliolla olen ollut parisen viikkoa. Vatsalaukussa ei ollut mitään erityisen hälyyttävää. Vain närästysvaivaa. Olen syönyt viikon aikana vaihtelevasti kaloreita. Luulin että painoni alkaisi selvästi jo nousemaankin mutta niin ole käynyt :( Äsken vaaka näytti 54,8-9kg. Olin ajatellut niin että alle 55 kilon ei saa mennä vaikka mikä olisi! Nyt kyllä alkaa oikeasti hermostuttaa tämä tilanne. Yritän syödä enemmän ja tässäkö on tulos? Enhän minä mikään luuranko vielä ole mutta jotainhan tässä on pielessä?

Osaisiko joku sanoa että miten ihmisen paino oikein "käyttäytyy". Jos on ollut terveydellisesti rankkaa pidemmän aikaa niin laskeeko paino siitä huolimatta että ripulointi tms. alkaa helpottaa? Siis, että vaikka olotila alkais mennä parempaan suuntaan niin paino ei heti alkaisikaan tasaantua ja nousta vaan elimistö olisi kuitenkin vielä sekaisin kaikesta? Missä ajassa selvä muutos pitäisi alkaa tapahtua, meneekö päiviä, viikkoja vai jopa kuukausia...

Toivottavasti joku vastailisi jotain. Yritän olla ressaamatta ja ajatella että kyllä se tästä mutta nyt on alkanut pelottaa tuleva. Ei mulla pitäisi olla mitään vakavaa sairautta kun niin paljon on verikokeitakin otettu ja tähystetty mutta entäs jos onkin :(

ap

Vierailija
26/29 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kuulumiset. Usko lääkäreihin ja tähän kunnalliseen touhuun on mennyt ihan totaalisesti :(

Sain painoa melkein kilon takaisin kun aloin syömään enemmän ja aloitin käyttämään apteekin lisäravinteita päivittäin. Olen nyt syönyt vajaan kuukauden ajan 1900-2000 kaloria päivässä. Mielestäni ihan riittävästi kun olen vain kotosalla? Mutta mitä sitten kävikään. Paino lähti uudestaan laskemaan kaikista syömisistä huolimatta ja vaaka näytti alle 55 kiloa tänä aamuna :( Vointini on muuttunut kahden viikon sisällä erittäin huonoksi. Ruoka pysyy kyllä sisällä mutta olen niin voimaton että ei mitään rajaa. Aamupäivällä olotila on pahimmillaan. Tuntuu siltä kuin jalat ja kädet painaisivat aivan tolkuttoman paljon. Ranteita, reisiä, nilkkoja ja pohkeita pakottaa, jäytää. Tai siis ne tuntuu ajoittain ihan hirveiltä. Ihan kuin olisi tehnyt kovan treenin ja olisi lihakset hapoilla. Nykimisiä ja kramppeja on ollut. Edes sängyssä makaaminen ei tunnetta vie pois. Hierominen saattaa vähän auttaa.

Olen yrittänyt liikkua enemmän viime aikoina. Siis ihan vain kävellä esim.  kaupassa pidempiä matkoja mutta jäsenet tulevat siitä niin tukkoiseksi että en meinaa enää jaksaa edes autolle raahautua. Kunto on ihan nollassa tai mitä lie? Kävin "itkemässä" oloani lääkärissä että miten saisin itseni kuntoon? Miksi olen mennyt huonompaan kuntoon vaikka olen syönyt enemmän ja ripulointi on vähentynyt? Yleislääkäri alkoi sitten vihjailla että vika olisi mun korvien välissä? Että ei hän tiedä mikä minulla on eikä ole tarvetta selvittääkkään koska oireeni ovat niin "epämääräiset". Eikä mistään vakavammasta ole kyse. Allergiakokeita ei ole vieläkään mitään syytä katsoa eikä mitään muutakaan. Kaksi kuukautta sitten otettu perusverenkuva riittää. En enää pystynyt olemaan hiljaa vaan aloin jänkkäämään vastaan ja sain lopulta lähetteen sisätaudeille. Mutta eipä siitä mitään iloa sitten ollut. Sain äsken tietää ettei ole tarvetta käydä vastaanotolla. Ulostenäytteestä katsotaan jotain tulehdusta ja kirjeitse tulee vastaus kotiin ja se siitä. Lääkäri on katsonut lähetteen ja todennut että kunnossa olen!!! Jatkoja ei heidän osaltaan tule...

Soitin sitten hoitajalle, sinne polille ja kysyin että onko se tosiaan ihan normaalia että en enää pysty kävelemään kunnolla, käymään edes kaupassa? Että lihakset on jatkuvasti hapoilla jne. Pää kyllä jaksaisi vaikka mitä ja haluaisin tehdä vaikka mitä mutta kun kroppa ei enää toimi niin kuin ennen. Hoitaja sanoi sitten että juttelee vielä lääkärin kanssa ja katsotaan mitä lääkäri on mieltä? Ja että voit mennä päivystykseen jos olotila menee oikein huonoksi. No, sieltä ei mitään apua saa. Se on koettu ja nähty monet kerrat.

Mitä ajatuksia herättää? Olenko oikeasti masentunut, ahdistunut. Siitäkö nämä kaikki oireeni johtuvat? Kiitos jos joku jotain kommentoisi :) Apua tarvitsen, oli se sitten mitä vain.

ap

Vierailija
27/29 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös täältä löytyisi edes ns. valelääkäreitä ;)

Vierailija
28/29 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhasen toiminta ja arvot tutkittu?

Vierailija
29/29 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahdollista hometta tutkitaan? Mistä tietää että mikä firma on luotettava. Onko kunnalla mitään sellasta palvelua? Voiko pelkästä ilmasta ottaa näytteitä, ettei tartte heti porata mitään reikiä.