Mehiläisen gyne teki ikävän rahastuksen
Mitä mieltä olette, oliko lääkärillä oikeus laskuttaa yllätystoimenpiteestä ylimääräistä?
Kävin Mehiläisessä gynellä, koska ensimmäinen lapsi syntyi keskosena. Neuvolassa terkka ja lääkäri suosittivat ylimääräistä lääkärintarkastusta yksityisellä, koska sellaista ei ollut mahdollista neuvolassa järjestää.
Ei siinä mitään, olen pari kertaa käynyt yksityisellä tarkistamassa tilanteen, kun on ollut ennenaikaisia supistuksia viikosta 20 lähtien. Ekalla parilla kerralla hinta vastasi sitä, mitä lääkärin tiedoissa oli kerrottu. 15 min aika sisälsi tutkimuksen ja pikaisen ultran. Hinta hieman alle satasen.
Yllätys oli suuri, kun viime kerralla samoista toimenpiteistä laskutettiin tuo satanen, mutta päälle tuli 170 euron "toimenpide". Lääkäri ei milloinkaan maininnut, että tekee jotain ylimääräistä. "Toimenpide" oli sama ultra, joka aiemmin sisältyi hintaan, mutta lisäksi lääkäri arvioi lapsen koon. Tähän meni aikaa noin minuutti, eikä kyse ollut mistään 4D-ultrasta. Kokonaishinta 15 ajasta, jossa lääkäri rutiininomaisesti tsekkasi kohdunkaulan tilanteen ja katsoi pikaisesti ultralla 240 euroa aikaisemman 95 euron sijaan. Selvisi vasta kassalla. Lääkäri oli toimenpiteen jälkeen printannut lomakkeen, joka oli ikään kuin "lähete", jossa oli koodilla tämä "pyydetty" toimenpide. Minähän en mitään pyytänyt, ainoastaan pohdin, että onko lapsi esikoista isompi, kun potkut voimakkaita. Siihen lääkäri sanoi, että voi katsoa kokoa.
Menikö tämä mielestänne nyt ihan oikein? Kyse ei ollut mistään rakenneultrasta. Se on tehty jo aikaa sitten, ja tämä lääkärin tiedossa. Ja rakenneultra kesti meillä NKL:ssä lähes 45 min, kun taas ultraus oli nyt pari minuuttia.
Kommentit (27)
Mua harmittaa, että kun kysyy etukäteen hintoja lääkäriasemalta, niin ne ei osaa sanoa. Sanovat, ettävoivat soittaa sille lääkärille, jolle olen menossa ja kysyä hontaa. Omituista. Miksei niillä ajanvarauksessa ole kunkin lääkärin tarkkaa hinnastoa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:11"]
Tee valitus sinne paikkaan, minäkin valitin aiheettomista tukimuksista ja sain sen ilmaiseksi. Kuka idiootti kuvittelee, että asiakkaan muka pitäis tietää, että kaikki minuutin ripsaukset maksaa 240 euroa, kyllä on törkeä minuuttitaksa lekurilla vai onko lääkärin mielestä epäkohteliasta kysellä hintoja.
Minä KYSYN AINA PALJONKO MAKSAA ja kyseenalaistan myös tekijän ammattitaidon, on se vaan niin törkeän hintasta hommaa kun sinne joskus joutuu menenään, mulle lekuri ei oo jumalasta seuraava vaan hän saa palkkansa minun käynneistäni ja asiakas on aina oikeassa.
[/quote]
Joo, ja oletetaanko, että asiakas tietää, että ylimääräinen minuutin toimenpide maksaa enemmän kuin varsinainen käynti?
Ei tietenkään gyne tee toimenpiteitä ilmaiseksi. Mutta ei paljon vaadi sanoa, että voimme katsoa erillisenä toimenpiteenä asiaa/voin tehdä lisämaksullisen lisätoimenpiteen jne. Toki siinä vaiheessa olisin kieltäytynyt, koska sikiön koko ei ollut käynnin aihe ja edellisessä ultrassa havaittu normaaliksi. Tulin siis ihan vaan katsastuttamaan, oliko kohdun suu kiinni. Siitä minusta 240 e oli liikaa. Ja koko tuli esiin vain jutustelun lomassa, ikään kuin toteamuksena siihen, että liikkeiden suhteen kaikki oli ok.
Kyllä sen olisi kuulunut kysyä, haluatko että koko arvioidaan ja kertoa samalla, paljonko siitä tulee lisämaksua. Ei ensiertalainen asiakas voi tietää, mitä kaikkea mihinkin toimenpiteeseen kuuluu.
Sama kun pyytäisit autonkorjaajaa vaihtamaan tulpan, ja sanoisit ääneen että onkohan tässä autossa muutakin vikaa? Sen jälkeen korjaaja sanoo, että voi samalla vilkaista johon menee minuutti, ja laskuttaa triplahinnan. Kuinka moni teistä maksaisi?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:53"]
Mulla kävi joskus samankaltainen juttu Mehiläisessä, tosin silloin en itse edes kysynyt mitään. Gyne halusi välttämättä ultrata, koska epäili jotain kun oli painellut alavatsaa. Ultrassa ei löytynyt mitään erikoista. Lasku olikin sitten runsaan puoleinen.
[/quote]
En vaan tajua, miten voit ajatella, että gyne tekisi mitään ilmaiseksi. Tottakai jos ultrataa niin se maksaa. Samoin näytteet yms.
[/quote]
Jos pelkkä 15 minuutin käynti maksaa satasen, niin se lääkäri saa 400€ tunnissa, joten ei hän minusta mitään ilmaiseksi ole tekemässä, jos menee omista niin voihan ne yksityisvastaanotot lopettaa.
[/quote]
No opiskele itse lääkäriksi jos olet noin kateellinen. Mitä ihmettä menet lääkäriin jos et halua maksaa siitä? Mene julkiselle!
[/quote]
Puolet lähisuvustani ovat lääkäreitä, ja joo, kyllä harkitsin sitä itsekin. Päädyin kuitenkin opiskelemaan toisen akateemisen ammatin. Kyse ei nyt ole kateudesta. Lääkäreitä on ilmeisesti monenlaisia ja monenlaisilla motiiveilla. Osa tekee sitä kutsumuksesta ja auttamisen halusta, mutta ilmeisen moni tekee pelkästä rahasta. Minun moraalini ei antaisi periksi tehdä tällaista rahastusta varsinkin jos tilanne on se, että vastaanotollani on potilas, jos on todella huolissaan ennenaikaisuudesta. Ei käy vastaanotolla vain huvikseen. Siinä tapauksessa tekisin vain toimenpiteet, jotka liittyvät vain tuon ennenaikaisuuden ennustamiseen.
Kävin juuri loppuvuodesta toisella erikoislääkärillä ihan muusta asiasta. Kysyin eräästä ylimääräisestä toimenpiteestä, johon lääkäri sanoi suoraan, että toimenpide maksaa hänestä liikaa hyötyyn nähden. Se oli mielestäni suoraselkäistä. Ehkä olen idealisti, mutta minusta lääkärin vala velvoittaa johonkin - myös yksityisellä. Varsinkin kun tämäkin lääkäri oli saanut kalliin koulutuksen Suomen valtion varoilla. Ei unohdeta sitä.
Melko kummallisia vastauksia täällä. Veikkaan, että suurin osa kommentoijista olisi pöyristyneitä, jos heille kävisi samoin. Mielestäni hinta tuosta tutkimuksesta on kohtuuton ja siitä olisi pitänyt mainita erikseen. Rahastuksen makua, ei mennyt ihan oikein. Itse en käy enää Mehiläisessä juurikin tuon kohtuuttoman rahastuksen takia.