Pyhät ja uskonto
Tuli tuosta pitkäperjantainn menu-ketjusta tämmönen aihe: eli onko kaikki uskovaiset yhtä suvaitsemattomia kuin menu-ketjussa jankkaava tyyppi/tyypit? Kenen päänsärky se järkyttävä tosiasia on, että ev.lut.kirkon omimat pyhät vaikuttavat myös pakanoiden arkipäivään? Voisko joku valottaa mulle tätä.
Mua ärsyttää kaiken maailman kirkollispyhät, jolloin Suomi on yhtäkkiä kiinni, mutta siedän ne kuitenkin. En tajunnut toimivani väärin, kun en murtaudu työpaikalleni aina pyhäpäivinä. Luulin, että se on kohteliasta.
Minä kun luulin olevani joustava, kun siedän valtionuskon määräämiä pyhäpäiviä :(
Kommentit (10)
Ei mua tää kauheesti haittaa, mutta tossa pitkäperjantai-ketjussa sai semmosen kuvan, että meidän pakanoiden pitäs mennä vaikka väkisin sunnuntaisin ja juhlapyhinä töihin, eikä ainakaan noudattaa mitään sellaisten juhlien juhlaperinteitä, joihin kirkollakin on omat perinteensä.
Toivoin, että se ohis-tyyppi sieltä ketjusta ois tullut tänne kertomaan vähän tarkemmin. Mutta ehkä se on vain yksittäistapaus ;)
Toivotan kaikille uskontokuntaan kuuluville ja kuulumattomille, ihan katsomuksiin katsomatta oikein iloista ja keväistä pääsiäistä :)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 20:14"]
Mä en ymmärrä mitä pahaa näissö perinnejuhlissa on. Jos ei halua juhlia, nii saat ainakin vapaapäivän, joten mikä ongelma??
[/quote]
Niin no tossa toisessa ketjussa juuri se, että uskonnottomatkin saavat ne ylimääräiset vapaat, oli uskoville ongelma. Ei kuulemma saisi nauttia pitkistä vapaista jos ei juhli pääsiäistä kirkollisena pyhänä. Eikä pyhäkorvauksiakaan kuulemma pitäisi maksaa kuin kirkkoon kuuluville.
Mulle on ihan sama, viettääkö joku pääsiäistä tai ei. Tälläiset uskonnolliset juhlapyhät voisi aivan hyvin lakkauttaa. Itse en vietä pääsiäistä. Eihän pääsiäisen vietolla uskon kanssa ole mitään tekemistä. Uskonnollisuuden kanssa kyllä, mutta uskonnollisuus ei olekkaan Jumalasta.
J-P
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 20:14"]
Mä en ymmärrä mitä pahaa näissö perinnejuhlissa on. Jos ei halua juhlia, nii saat ainakin vapaapäivän, joten mikä ongelma??
[/quote]
Olin unohtanut ostaa kaupasta yhden jutun ja nyt oli kauppa kiinni lutkulahkolaisten pyhän vuoksi. Voi vittu että vitutti ja vituttaa vieläkin. Pitäkää perkele pyhänne, mutta älkää vaatiko muita pitämään pyhiänne.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 20:14"]
[/quote]
Olin unohtanut ostaa kaupasta yhden jutun ja nyt oli kauppa kiinni lutkulahkolaisten pyhän vuoksi. Voi vittu että vitutti ja vituttaa vieläkin. Pitäkää perkele pyhänne, mutta älkää vaatiko muita pitämään pyhiänne.
[/quote]
Mene vaikka töihin sensijaan että tulet tänne räpättämään.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 20:14"]
[/quote]
[/quote]
Kuulostaa joltain riippuvuudelta joka jäi täyttymättä.
Pitääkö tähänkin keksiä joku ohis, että sais keskustelua aikaan?
Olen uskovainen enkä jaksa päätäni vaivata tuollaisella. Esim monet kaupan työntekijät ovat iloisia,kun Suomi on päivän kiinni. Tuskin sinäkään tähän kuolet. :)
Me pakanat täällä syötiin tänään lammasta ja nostettiin maljat Jeesukselle, vaika ei ihan muisteta miksi tässä nyt pitäisi juhlia. Ei minua vapaat haittaa, ja perinteet ovat ihan kivoja, kunhan niistä poimii parhaat palat.