Käsittämätöntä. Miksi kuulut kirkkoon, vaikka et usko?
Kommentit (35)
Koska olen alaikäinen enkä voi vielä erota?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:05"]Koska olen alaikäinen enkä voi vielä erota?
[/quote] Vanhempien luvalla voit!
Nuorempana en vielä ymmärtänyt uskonasioita. Enkä täysin vieläkään. Mutta ymmärrystä odotellessa en halua tehdä radikaaleja liikkeitä, vaan kuulun kirkkoon ja annan sen ymmärryksen rauhassa tulla.
.
Ja kyllä minä, kuten moni muukin haluan tukea kirkollista kulttuuria, historiallista rakennuskantaa ja kirkon harjoittamaa hyväntekeväisyyttä.
Ei minulla ole mitään erityistä syytä kuulua kirkkoon. Jos nyt jonkun syyn väkisin yrittäisin keksiä niin ehkä luulen, että on parempi, että kirkot (rakennukset) pysyvät kunnossa, koska pidän arkkitehtuurista ja historiasta.
Vaihtelevista syistä, lapsena kun kastettiin, ei tullut heti nuorena mieleen erota kun ei näkynyt silloin vielä esim. Verotuksessa, myöhemmin sain diakonialta, ja koin kirkollisverolla auttavani itse toivottavasti muita ikävään tilanteeseen joutuneita. Ja valmistuin alalle, jolla seurakunnat ovat isoja työllistäjiä. Joten kirkkoon on ollut hyvä kuulua "varalta". Nyt kuulun kirkkoon enää vain tavasta, viimeksi kun mietin eroa oli kirkosta ensimmäinen somehysterian aiheuttama joukkopako, enkä halunnut leimaantua samaan sakkiin. Periaatteessa edelleenkin haluan uskoa, että maksamani vero menisi oikeasti hyvääntarkoitukseen, kuten mainittu diakoniatyö, lasten ilmaiseen harrastustoimintaan jne. Jos keksisin paremman tavan auttaa vähävaraisia, niin voisin erotakin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 22:25"]Vaihtelevista syistä, lapsena kun kastettiin, ei tullut heti nuorena mieleen erota kun ei näkynyt silloin vielä esim. Verotuksessa, myöhemmin sain diakonialta, ja koin kirkollisverolla auttavani itse muita ikävään tilanteeseen joutuneita. Ja valmistuin alalle, jolla seurakunnat ovat isoja työllistäjiä. Joten kirkkoon on ollut hyvä kuulua "varalta". Nyt kuulun kirkkoon enää vain tavasta, viimeksi kun mietin eroa oli kirkosta ensimmäinen somehysterian aiheuttama joukkopako, enkä halunnut leimaantua samaan sakkiin. Periaatteessa edelleenkin haluan uskoa, että maksamani vero menisi oikeasti hyvääntarkoitukseen, kuten mainittu diakoniatyö, lasten ilmaiseen harrastustoimintaan jne. Jos keksisin paremman tavan auttaa vähävaraisia, niin voisin erotakin.
[/quote] * diakonialta taloudellista apua jne. Pidän myös kirkoista rakennuksina.
No, en oo varma asiasta. Plus että joka tapauksessa kannatan kirkon työtä.
Koska haluan osaltani maksaa sen tekemää avustustyötä yms
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:34"]
Koska haluan osaltani maksaa sen tekemää avustustyötä yms
[/quote]
Ensinnäkin vain noin 5% kirkollisverosta päätyy avustustyöhön ja toisekseen ilman lähetytyötä tapahtuva autaminen olisi muutenkin paljon eettisempää.
Koska olen elämäni aikana saanut seurakunnalta paljon apua. Lapsena kaikki leirit, päiväkerhot ja muskarit ja harrastuskerhot, nuorena opiskelijana ruoka-apua. Haluan itsekin nyt työssäkäyvänä mahdollistaa vähävaraisten lasten harrastustoimintaa. Tietenkään ne ei ole ne juuri minun veroeuroni joilla tuetaan juuri tätä kohdetta, mutta kuitenkin. Ei minua haittaa esim. työntekijöiden palkkaakaan "maksaa", tärkeää työtä tekevät.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 20:58"]
Uskon kirkon tai oman ev.lut. seurakuntani diakoniatyöhön, jota tekee reipas naisdiakonissa, jolle voi soittaa kun asiakas=vanhus tarvitsee apua, seimmiten juttelu, mutta myös rahallista tai tavara. Olen myös nähnyt miten tärkeää tämä tuki on vanhuksille ja mitään lähetystyötä ei tämä diakonissa tee.
[/quote]
Miksi auttaminen on kytketty uskontoon?
Minusta kirkko hyväksikäyttää tuota naista.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 20:53"]
Mä esittäisin kysymyksen toisin. Jos uskot, niin miksi kuulut kirkkoon?
[/quote]
Ne jotka eivät usko, ovat eronneet kirkosta.
Ne jotka uskovat, ovat eronneet kirkosta.
Jäsenenä on enää lähinnä niitä jotka eivät osaa päättää, tai eivät välitä.
Minun 70+ äitini kuuluu kirkkoon, koska hänen mielestään kirkko "taistelee tässä maailmassa vallitsevaa pahuutta vastaan". Hän ei käy missään seurakunnan tilaisuuksissa, eikä koskaan edes puhu uskonnosta, mutta haluaa silti maksaa kirkollisveroa em. syystä. Isä ei kuulu kirkkoon eikä myöskään kukaan meistä lapsista tai lapsenlapsista.
Kuuluin kirkkoon lapsena, koska vanhempani halusivat niin ja kuuluin kirkkoon nuorena aikuisena, koska uskovainen mieheni halusi kirkkohäät. 22-vuotiaana sitten erosin kirkosta. En koskaan uskonut jumalajuttuihin.
Kuuluin, sillä vanhempanui oli niin mulkkuja että minut siihen kastoi. Opiskellessani meinasin erota, mutta löysin töitä kirkon ip-kerhosta niin jätin eroamatta. En kestänyt ruokaruokousta, ristikoristeita ja hihhulointia niin järin työn ja kirkon.