Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meillä on selkeät sukupuoliroolit kotona ja olen tyytyväinen :)

Vierailija
03.04.2015 |

Pitkään on jo toitotettu sitä, että ei ole enää selviä sukupuolirooleja parisuhteessa ja se on ihan hyvä. Jos nimittäin itse ei niitä kaipaa tai halua. Mulle oli itsestäänselvyys, että avioliitossa mä otan päävastuun kotitöistä ja ruuanlaitosta ja mies vastaa remppahommista ja ulkotöistä. Tietysti tarvittaessa jeesaamme toisiamme, mutta pääsääntöisesti kummallakin on oma reviirimme. Olemme täysin tyytyväisiä elämäämme ja meillä on ihana avioliitto. MUTTA tämä sukupuoliroolijuttu on iso asia monelle ystävällemme. Arvatkaa kuinka monta kertaa oon kuullu seuraavaa

" mä en ainakaan mikskään kotiorjaksi alkais!"

" mä en kyllä ala miestäni passaamaan!"

" mua ei kyllä alistettais kotipiiaksi!"

Siis haloo. Mä oon ottanut nää hommat ihan omasta tahdostani. Musta on ihanaa, että koti on kaunis ja siisti ja että miehellä on ruoka odottamassa, kun hän tulee töistä. Olen itse tällä hetkellä opiskelija niin mulla on enemmän aikaakin kotihommiin.

Hän puolestaan huolehtii, että mun auto on aina kunnossa ja katsastettu ajallaan, lumityöt tehty ja nurtsi ajettu. Uunin edessä on aina valmiiksi kannettuna halkoja ja liiterissä puita tehtynä talven varalle.

Mikä tässä muita niin ärsyttää? Kyseessä on kuitenkin tasavertainen avioliitto, jossa kumpikin tekee sitä missä on hyvä. Kyllä multakin pienet remppahommat sujuu ja mies osaa laittaa ruokaa jotenkuten, mutta miksi väkisin pitäisi sille tontille tunkea, kun se ei ole sitä ominta aluetta.

Ai niin, mä olen muuten siinäkin hieman vanhanaikainen, että tykkään pukeutua mekkoon. Mulla on oikeestaan aina mekko tai hame päälle. Ja tukka laitettu, vaikka olisinkin vain kotona. Meikkaa en muuten kuin juhliin. On kiva näyttää nätiltä miestäni varten, vaikka kyllä se mua rakastaa mun pieruverkkareissakin :D

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
22/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo työt liittyy sukupuoleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassakin parisuhteessa toimimme suurinpiirtein noin. Itse _rakastan_ siivoamista joten se tulee ihan luonnostaan, samoin pyykinpesu on ihanaa. Ruokaa laitan mielelläni. Mies hoitaa laskut ja auton, samoin kaikki pienet rempat. Jos olen töissä pitkään tai en jostain syystä jaksa laittaa ruokaa tms. mies tekee ruoan oma-aloitteisesti. Emme siis ole sopineet mistään, molemmat vain tekevät luonnostaan nuo asiat. Ei ole mielestäni yhtään ihmeellistä, mutta kyllä jotkut ihmettelevät.

Vierailija
24/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös. Mies tienaa ja minä tuhlaan.

Vierailija
25/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kaikilta kysyä, että elätkö sellaista elämää mitä muut haluavat että elät, vai sellaista mitä itse haluat. En oikein ymmärrä mitä pahaa voi olla siinä, jos elää sellaista elämää mitä itse haluaa.

Vierailija
26/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun et ole töissä ja ei ole lapsia tuo kuvio toimii.

Kun aikaa menee ja olet töissä ja lapsia on muutama voi olla toinen ääni kellossa.

Vanha koira ei opi uusia temppuja ja silloin voi olla vaikeaa ja tulla turhautumista ja kateruutta.

Kotityöt moninkertaistuu kun henkilömäärä kasvaa.

Nurmikko kasvaa samaa tahtia kuin ennenkin ja lämmitys vaatii samat ponnistelut kuin ennenkin, Lumitilanne on säistä kiinni ei lapsiluvusta.

Tulevaisuudessa sinun työtaakkasi lisääntyy ja miehen pysyy ennallaan. Epäreilua.

Parempi olisi jos molemmat osallistuisi kodin sisäaskareisiin. Olisi kivuttomampaa sitten kun ensimmäinen lapsenne näkee päivänvalon.

Vierailija
27/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:29"]

Just joo. Noin se meilläkin oli kun minä opiskelin, ja oikeesti kun menin töihin niin ei minua kiinnostanut enää helvetti muiden sotkuja siivota töitten jälkeen. Ei ihan oikeesti jossain lumitöissä ja nurmikonleikkuissa ja autonhuollossa ei mee tunteja joka päivä niinkuin kotihommissa. Ootkohan nyt sopinut hölmöyksissäsi vähän epäreilun sopimuksen?

[/quote]  Ei mulla mee päivittäin tunteja kotihommiin. Ei me eletä niin kuin possut.

JA meillä on iso, vanha talo jossa riittää remppahommia aina. Nyt on mm. toisen pään ikkunat menossa remonttiin ja kesällä alkaa ulkovuorauksen uusiminen. Siihen kun lisätään puolenkymmentä rempattavaa piharakennusta niin kyllä hommia on jokaiselle päivälle niin paljon kuin vain jaksaa/haluaa tehdä.

Vierailija
28/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei..

Mun unelmissa meillä on kodinhoitaja joka hoitais sitten mun hommat. Lapsia vahtii, minä, mies ja aurpair. Ruokaa syödään ulkona ja kotona kokkaan blenderillä itelleni ruuat. Sitten vaan hurjastelen töihin autolla ja

tienaan hyvää liksaa. Unelmatyö. Toisaalta ton lapsi kohdan vois jättää kokonaan pois. 

Vierailija
29/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmikko ajetaan kerran viikossa, ruokaa pitää laittaa monta kertaa päivässä.

Vaatehuolto ja siivous vie aikaa päivittäin.

Kodin remppa ei ole päivittäistä.

Olen seurannut vanhempieni tapaa toimia ja heillä aloittajan kaltainen työnjako.

Väitän että äidilläni on ollut aina enemmän tekemistä. Toki isäni osallistui lastenhoitoon leikkimällä ja kertomalla tarinoita.

Vierailija
30/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:31"]

Up

[/quote]

Älä nyt viitsi uppistella. Aloittaja (sinä?) halusi oikein kunnon riitelyn aikaan tylsän perjantaipäivän kuluksi, mutta aihe on niin loppuun kaluttu, että sitä ei edes tekohengitetä enää eloon.

Vierailija
31/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan työrooleilta. Ajattelisin, että jos kyse olisi sukupuolirooleista, tekisitte kumpikin noita töitä siksi, että "olen nainen/mies", eikä siksil että "tykkään, haluan, olen parempi"

Vierailija
32/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provoilija, nuo ovat sukupuolirooleja vain sen vuoksi, että sinä pidät niitä sukupuolirooleina. Sisäistäpä se pitkänperjantain ratoksi. :)

Vierailija
33/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:29"]

Just joo. Noin se meilläkin oli kun minä opiskelin, ja oikeesti kun menin töihin niin ei minua kiinnostanut enää helvetti muiden sotkuja siivota töitten jälkeen. Ei ihan oikeesti jossain lumitöissä ja nurmikonleikkuissa ja autonhuollossa ei mee tunteja joka päivä niinkuin kotihommissa. Ootkohan nyt sopinut hölmöyksissäsi vähän epäreilun sopimuksen?

[/quote]  Ei mulla mee päivittäin tunteja kotihommiin. Ei me eletä niin kuin possut.

JA meillä on iso, vanha talo jossa riittää remppahommia aina. Nyt on mm. toisen pään ikkunat menossa remonttiin ja kesällä alkaa ulkovuorauksen uusiminen. Siihen kun lisätään puolenkymmentä rempattavaa piharakennusta niin kyllä hommia on jokaiselle päivälle niin paljon kuin vain jaksaa/haluaa tehdä.

[/quote]

Jaa. Luulen, ettei lapsia ole, jos kotihommiin ei mene aikaa yhtään. No, siperia opettaa ja niin edelleen.

Vierailija
34/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:32"]

Miten nuo työt liittyy sukupuoleen?

[/quote]

Varmaan siten, että jos osat olisivat toisinpäin, eivät ystävättäret narisisi alistetusta miehestä... lampaille kun kelpaa ainoastaan tietty malli.

Vierailija
35/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on selkeät sukupuoliroolit. Mies on työttömänä kotona ja tekee miesten työt. siis vähän lumitöitä koska kunnan lumiaura hoitaa homman suurimmalta osalta. Kesällä ajaa nurmikon päältäajettavalla,eli siis istuu sen ajan kun ajaa nurmea. Autot on uusia ,remppaa ei ole,renkaat vaihtaa 2xvuosi.Siinäpäs se onkin. Minä käyn töissä,teen ruuan, siivoan keittiön, pesen pyykit, siivoan ,tarkistan lasten läksyt, vien harrastuksiin jne. EN ole tyytyväinen. Mutta kun ollaan niin perinteisiä ja vanhanaikaisia.

Vierailija
36/36 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä - aikuinen sinkku - siivoan, tiskaan, kokkaan ja pyykkään sen vuoksi, että muuten kotona olisi aika ikävä olla ja nälkäkin tulisi. Antaisin ihan mielelläni nuo hommat jollekulle muulle, mutta en sentään rupea palkkaamaan siihen ketään.

Remontointi, nikkarointi ja auton kanssa puuhaaminen ovat harrastuksiani. Nurmikon leikkaaminen on joskus tylsää ja aika usein kivaa. Lumityöt kuuluvat taloyhtiölle, mutta minä käyn silloin tällöin lumilapiohommissa ihan urheilumielessä. Tykkään muuten pyöriä lautatarhalla ja rautakaupoissa.

Jos minä hankkiutuisin parisuhteeseen, minun pitäisi kai ruveta mieheksi. Nykymiehillä on nimittäin kerta kaikkiaan käynyt mäihä: he tekevät kaikenlaista kivaa omaan tahtiinsa ihan kuin olisivat harrastustensa parissa - ja ovathan he. Havaintojeni mukaan varsinaisiin ulkotöihin kuuluu myös hyvin paljon aikaavievää saapastelua, pällistelyä, kolkuttelemista ja reissuja "huoltoasemalle". Uskallan myös arvella, että siinä missä ennen vanhaan miehellä oli puuvajan nurkassa pino Jalluja, nykymiehillä on taskussaan älypuhelin. On hyvä olla jotakin tekemistä, kun ei halua vielä mennä sisälle, koska siellä saattaisi liian joutilaan näköisenä joutua vaikka viihdyttämään omia kakaroitaan.

Että semmoisia havaintoja olen minä näin vuosikymmenien saatossa tehnyt. :)

(Voisin muuten lyödä vetoa siitä, että joku kimmastuu mielipiteestäni niin, että ehtii kirjoittaa "älä huolestu, ei sua kukaan mies edes huolisi" ennen kuin ehtii edes lukea tänne loppuun saakka!)