Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sinusta "kahvikupillinen"

Vierailija
03.04.2015 |

Toi kahvikupin määrre on musta ?. Koska mummuilla näkee usein munakupin kokoisia kuppeja, jotka tuskin on desiäkään kun maitoakin vielä haluias laittaa. Sit on tämä huoltoasemakoko... ja kaikkea sinneppäin. Itse käytän aina n.2.5 dl mukeja. Eli????

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahollisimman iso :D

Vierailija
2/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomisessa n. 2 dl

Kahvitellessa muumimukillinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leivon, ja mittana on kahvikupillinen, niin käytän pientä "munakuppia", jos taas juon kahvia, mukin pitää olla vähintään 3 desiä vetävä. :D

Vierailija
4/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin ennen juoda normaaleista kupeista, nyt olen tottunut jo muumimukillisiinkin.

Vierailija
5/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvikupillinen on kahvikupillinen, ei mukillinen tai espressokupillinen. Siksise on virallisesti koulun kotitaloustunnilla opetettu 1,5 dl.

Vierailija
6/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kahvikupillinen tarkoittaa juurikin niitä "mummulan kuppeja". Juon itse kahvini mukista ja silloin puhun kahvimukillisesta. Esimerkiksi kun raskaana oleville suositus on 2,5 kupillista(?) vuorokaudessa, niin sillä tosiaan tarkoitetaan niitä "munakuppeja", eikä henkilön mukin koosta riippuen vaikkapa 2,5 x 0,5 litraa.
.
Itseasiassa välillä ärsyttää kun ei tiedä tarkoittaako puhuja kuppeja vai mukeja. Kaveri sanoi juovansa yhden kupin kahvia aamulla ja pettyi kun saikin vain sen kupillisen eikä 2,5 kuppia, joka olisi ollut mukillinen :D. No saihan sitä kahvia onneksi lisää keitettyä niin ei aamu mennyt pilalle.

Vierailija
7/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvikupillinen (lyhennetään kkp) eli tasse on ihan vakiintunut tilavuusmitta, 150 ml. Tätä ei pidä sotkea cup-mittaan, joka on noin 240 ml (Yhdysvalloissa), 280 ml (Britanniassa), 200 ml (Japanissa) jatai 250 ml (kansainyhteisön maissa).

Kahvittelukulttuurissa on tapahtunut sellainen muutos, että vanhempi sukupolvi suosii pienempiä kahvikuppeja (mahdollisesti aluslautasineen) ja nuoret aikuiset juovat mukeista. Kummassakin on puolensa. Yksin ollessani juon yleensä mukista, mutta vieraille on kiva kattaa kaunis astiasto.

Vierailija
8/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mukit ovat n. 2,5-3 dl vetosia, että se on meidän määritelmä. En osaisi enää juoda ns. normaaleista kahvikupeista joita esim. lapsuudessani käytettiin, liian pieniä.

Vierailija
9/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kaikki nämä vuodet luullut, että kahvikuppi, kkp on 1,25dl.

Vierailija
10/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:52"]

Mä olen kaikki nämä vuodet luullut, että kahvikuppi, kkp on 1,25dl.

[/quote]

Mulla on ollu ihan sama luulo, mutta luulin ilmeisesti väärin.

Vierailija
11/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia tietää sanoa, että "Mittayksikkönä se vastaa noin 1,25 dl tilavuutta."

Vierailija
12/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän tuo tieto on wikipediaan tullut?

Mittayksikkönä on kyllä todellisuudessa nykyään lähempänä 1,5 kuin 1, 25 dl.

Vierailija
13/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mummon vanha arabian perintökahviastiasto ja juppien tilavuus 1,5dl :) Paljon kivempi juoda noista kun kahvi ei kerkeä jäähtymään kupillisten välissä, toisinkuin isossa mukissa loppu on jo kylmää

Vierailija
14/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kahvikupillinen tietenkin leivonnassa tai ruuanlaitossa, kun juodaan, niin sitten mukillinen:)

Vierailija
15/15 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkarilainen kanapata, siihen tuli yksi kkp hillosipuleita, se on reilunkokoinen kahvikupillinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä