Kuka ei suostu sopimaan riitaa, jos toinen pyytää anteeksi?
Meillä on ollut mieheni kanssa aika paljon riitoja kuluvan vuoden aikana ja olemme molemmat koittaneet kehittyä tahoillamme. Mieheni ei kestä minkäänlaisia konflikteja ja haluaisi lakaista vaikeat asiat aina vain maton alle ja sitten riidan tullen palaa aina vanhoihin asioihin (jotka on täysin merkityksettömiä, mutta hän sitten suurentelee niitä).
Eilen meillä tuli jälleen riitaa täysin mitättömästä asiasta ja mies jäi vihaiseksi, kun minulla suuttumus menee aina nopeasti ohi. Päätin sitten yrittää lyhentää miehen suuttumista (saattaa kestää päiviäkin täysin pikkuasioiden takia) pyytämällä anteeksi (vaikka minun näkemykseni mukaan mies oli se, joka toimi väärin ja siitä riita lähti). Laitoin siis miehelle viestin (mies oli yläkerrassa mököttämässä), jossa pyysin anteeksi ja pyysin, että voisimmeko olla kivasti. Mies ei vastannut viestiini mitään eikä tullut seuraani. Tämä luonnollisesti sai minut jälleen suuttumaan ja kierre oli jälleen valmis.
Onko olemassa muita, ketkä eivät suostu sopimaan, jos toinen pyytää anteeksi? Miksi ette? Itse en ole koskaan törmännyt sellaiseen ihmiseen aiemmin ja mielestäni se on erittäin epäkunnioittavaa. Eikös jo lapsille opeteta kuinka riidat kuuluu sopia? Mitä tuollaisen ihmisen kanssa voi tehdä?
Mun mies ei koskaan pyydä anteeksi eikä anna anteeksi.
Jos pyydän anteeksi, hän alkaa vaan haukkua mua lisää. Kokee, että myönnän syyllisyyteni ja olen siis sopiva kohde lisälle haukulle.
Tämä on mulle vaikeaa. Mun isä pyysi aina heti ja vilpittömästi anteeksi.
Olen ollut naimisissa 25 vuotta.