Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka ei suostu sopimaan riitaa, jos toinen pyytää anteeksi?

Vierailija
21.12.2021 |

Meillä on ollut mieheni kanssa aika paljon riitoja kuluvan vuoden aikana ja olemme molemmat koittaneet kehittyä tahoillamme. Mieheni ei kestä minkäänlaisia konflikteja ja haluaisi lakaista vaikeat asiat aina vain maton alle ja sitten riidan tullen palaa aina vanhoihin asioihin (jotka on täysin merkityksettömiä, mutta hän sitten suurentelee niitä).

Eilen meillä tuli jälleen riitaa täysin mitättömästä asiasta ja mies jäi vihaiseksi, kun minulla suuttumus menee aina nopeasti ohi. Päätin sitten yrittää lyhentää miehen suuttumista (saattaa kestää päiviäkin täysin pikkuasioiden takia) pyytämällä anteeksi (vaikka minun näkemykseni mukaan mies oli se, joka toimi väärin ja siitä riita lähti). Laitoin siis miehelle viestin (mies oli yläkerrassa mököttämässä), jossa pyysin anteeksi ja pyysin, että voisimmeko olla kivasti. Mies ei vastannut viestiini mitään eikä tullut seuraani. Tämä luonnollisesti sai minut jälleen suuttumaan ja kierre oli jälleen valmis.

Onko olemassa muita, ketkä eivät suostu sopimaan, jos toinen pyytää anteeksi? Miksi ette? Itse en ole koskaan törmännyt sellaiseen ihmiseen aiemmin ja mielestäni se on erittäin epäkunnioittavaa. Eikös jo lapsille opeteta kuinka riidat kuuluu sopia? Mitä tuollaisen ihmisen kanssa voi tehdä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se niin mene, että sinä voit jatkuvasti haastaa riitaa ja sanot anteeksi ja sitten kaikki on taas hyvin

Vierailija
22/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Haluatko mieluummin olla oikeassa vai olla onnellinen?"

Isoäitini kysymys, jonka kysyn usein itseltäni.

Oho. Isoäitisi on lukenut Ihmeiden oppikirjan?

Ajatus ei suinkaan ole uusi. Ihmeiden oppikurssi on vain kaupallinen verkkokurssi, johon on koottu viisauksia sieltä sun täältä ja ne esitetään kurssin laatijan omina oivalluksina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mököttävä mykkäkoulunpitäjä käyttää valtaansa. Ei olisi tuollaisessa kiristyssuhteessa.

Vierailija
24/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...vanhoihin asioihin (jotka on täysin merkityksettömiä, mutta hän sitten suurentelee niitä)."

Minulle tulee kirjoituksestasi vaikutelma, että mitätöit miehesi tunteita, kokemuksia ja mielipiteitä. Määrittelet suhteessa yksipuolisesti, mikä on merkityksellistä ja mikä ei.

Vierailija
25/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies saa antaa anteeksi omassa tahdissaan. Anteeksipyyntö on pelkkiä sanoja niin kauan että toiminnassa tapahtuu muutos. Valtaosa ihmisistä pyytää anteeksi ja jatkaa ihan samalla tavalla. Minulle muiden anteeksipyynnöistä on tullut lähinnä sanahelinää.

Vierailija
26/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksipyynnön pitää olla vilpitön. Anteeksi pyytäessä pitää ymmärtää, että on tehnyt väärin tai mokannut. Yhtä tyhjän kanssa on tuollainen "anteeksipyyntö", jos ajattelet itse toimineesi oikein ja syytät mielessäsi toista. Silloin ei pidä pyytää anteeksi, mutta voi esimerkiksi sanoa, että haluaisi yrittää sopia tai että tuntuu kauhealta olla riidoissa. Mutta jotkut tarvitsevat enemmän aikaa rauhoittuakseen riidan jälkeen. Sopiminen alkaa toisen kuuntelemista ja tarpeiden huomioimisesta.

Anteeksiantoa ei myöskään voi edellyttää eikä asettaa sille aikataulua. Toinen antaa anteeksi, jos ja kun hän on siihen valmis.

Siihen en voi ottaa kantaa, kumpi teistä on enemmän väärässä tai oikeassa riidoissanne. Kuulostaa siltä, että tilanne on pahasti vyyhteytynyt ja teillä on paljon negatiivista välillänne. Hakekaa siihen apua.

Vierailija
27/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mököttävä mykkäkoulunpitäjä käyttää valtaansa. Ei olisi tuollaisessa kiristyssuhteessa.

Miksi miehellä on aina valta päättää milloin olemme taas sovussa? Illalla sovinto ei käynyt, mutta päivällä halusi sopia kun minua taas jo harmittaa kuinka hän pilasi eilisen illan sekä tämän päivän.. Sitten hän on ihmeissään kun minä en hyppää hänen kaulaansa ilosta hihkuen silloin kun hänelle sattuu sopimaan.

Ap

Vierailija
28/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille ei ole opetettu, että oikeassa anteeksipyynnössä on kolme komponenttia:

1. omaehtoinen virheen myöntäminen ja sen pahoittelu

2. lupaus siitä, ettei sama toistu

3. aiheutuneen haitan hyvittäminen haittaa kärsineille

Harva ymmärtää sitäkään, että jo yhdenkin lupauksen rikkominen on hyväksyttävä syy katkaista ihmissuhde.

Vierailija
29/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksipyyntökin voi olla vallankäyttöä. Nyt sinä selitit, miten pyysit anteeksi, vaikka sinun mielestä sinulla ei ollut anteeksi pyydettävää. Kuulostaa, että anteeksipyyntösi ei ollut vilpitön, vaan haluat sillä manipuloida miestäsi. En tiedä, onko näin, mutta tässä sinulle pohdittavaa.

Mikä on sitten vaihtoehto? Kun en pyydä anteeksi, mies harrastaa 3 päivää mykkäkoulua. Itse haluaisin olla sovussa, mutta miehelläni on stressiä yhteen asiaan liittyen ja aina kun tulee stressaava hetki (asiaan, johon minä en voi vaikuttaa, liittyen), mies alkaa kaivelemaan jotain vanhaa aihetta ja väittää minun olevan mieltä X, vaikka en ole koskaan niin sanonut/teoillani osoittanut vaan olen sanonut päinvastoin ja sitten hän saa siitä ”oikeutuksen” suuttua minulle. Ei auta mikään sanominen tai tekeminen.

Ap

Vierailija
30/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette olleet vasta lyhyen aikaa naimisissa ( alle 5v.) niin ehdottomasti kannattaa erota ja etsiä itselleen sopivampi kumppani. Tuo ei tuosta parane ikinä, pahenee vain. Kadut takuulla myöhemmin, ettet ajoissa lähtenyt, jos et nyt älyä lähteä.

Vierailija
31/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehellä on aina valta päättää milloin olemme taas sovussa? Illalla sovinto ei käynyt, mutta päivällä halusi sopia kun minua taas jo harmittaa kuinka hän pilasi eilisen illan sekä tämän päivän.. Sitten hän on ihmeissään kun minä en hyppää hänen kaulaansa ilosta hihkuen silloin kun hänelle sattuu sopimaan.

Ihan samaahan sinä odotat mieheltä kuin mistä häntä syytät. Miehen pitäisi antaa anteeksi silloin kuin se olisi sinun mielestäsi sopivaa. Kannattaa huomioida ja vaikka lukea ihmisten eri persoonallisuuspiirteistä, oppia ymmärtämään, että ihmiset ihan oikeasti käyttäytyvät eri tavalla, eikä ole yhtä oikeaa tapaa (sinin tapaa) elää, käsitellä asioita, pyytää anteeksi jne.

Vierailija
32/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksipyyntökin voi olla vallankäyttöä. Nyt sinä selitit, miten pyysit anteeksi, vaikka sinun mielestä sinulla ei ollut anteeksi pyydettävää. Kuulostaa, että anteeksipyyntösi ei ollut vilpitön, vaan haluat sillä manipuloida miestäsi. En tiedä, onko näin, mutta tässä sinulle pohdittavaa.

Mikä on sitten vaihtoehto? Kun en pyydä anteeksi, mies harrastaa 3 päivää mykkäkoulua. Itse haluaisin olla sovussa, mutta miehelläni on stressiä yhteen asiaan liittyen ja aina kun tulee stressaava hetki (asiaan, johon minä en voi vaikuttaa, liittyen), mies alkaa kaivelemaan jotain vanhaa aihetta ja väittää minun olevan mieltä X, vaikka en ole koskaan niin sanonut/teoillani osoittanut vaan olen sanonut päinvastoin ja sitten hän saa siitä ”oikeutuksen” suuttua minulle. Ei auta mikään sanominen tai tekeminen.

Ap

Teillä on miehen kanssa menossa kova valtataistelu. Avioliitto ei kuitenkaan ole vallankäyttöä, vaan yhdessä sopimista ja tekemistä.

Vierailija
33/41 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunteletko miestä, miksi hän ei halua sopia? Joskus se on puolison tapa, että alkaa heti huutaa tai itkeä tai tehdä jotain näkyvää, jotta saa toisen runtattua oman makunsa mukaan ja hiljennettyä. Se on vallankäyttöä. Se on vastenmielistä. Yrität puhua asiasta, joka painaa, niin sinut ajetaan nurkkaan ja sitten pitäisi antaa asian olla.

Toinen on se, että ei sanalla "anteeksi" voi kaikkea sopia. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka esim. loukkaa toista ivaamalla, solvaamalla ja pilkkaamalla, ja sitten pitäisi kaikki unohtaa. Sanottu sana on ammattu nuoli. Sitä ei saa koskaan takaisin. Se jää aina mieleen.

Vierailija
34/41 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vanha ketju, mutta kommentoin kuitenkin.

Älä pyydä anteeksi vain päästäksesi riidasta eroon. Jos ei ole mitään anteeksi pyydettävää, älä pyydä anteeksi. Mutta ole kuitenkin valmis pyytämään anteeksi, jos on syytä.

Mykkäkoulu ja päiväkausiksi suuttuminen ei myöskään ole normaalia tervettä käytöstä, vaikka rauhoittumisessa voi hetki mennäkin.

Vierailija
35/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläsi voi mennä enemmän aikaa käsitellä asiaa. Ei kannata taas suuttua jos toinen ei heti myönny anteeksipyyntöön. Silloin se asia vain sotkeutuu entistä pahemmaksi. Suuttuneelle osapuolelle täytyy antaa aikaa sopimiseen,  jos häntä on pahastikin loukattu.

Yleensä miehet eivät pienistä mökötä. Naisilla saattaa kestää pidempään.

Vierailija
36/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta.

Vierailija
37/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksipyyntö ei riitä kun:

- toinen on oikeasti kohdellut minua pahasti väärin, satuttanut ja tehnyt vahinkoa. Sopiminen vaatisi edes jotain yritystä korjata asiaa tai hyvittää sitä jotenkin, pelkkä sori siitä ei ihan riitä

- loukkaava käyttäytyminen toistuu useamman kerran. Fool me once, ja voin vielä antaa sen anteeksi, mutta toista kertaa sori siitä ei taaskaan riitä. Ongelman toistuminen kun kertoo, että sori ei tarkoittanut sinullekaan mitään.

👧: Minäminäminäminäminäminä😩

Vierailija
38/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuossa kerroit ettei anteeksipyyntösi ollut aito.

Vierailija
39/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä te riitelette? Mistä löytää noin paljon riidanaiheita? 

Vierailija
40/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suutuin armeijassa yhdelle tupakaverille ja hän pyysi anteeksi mutta en todellakaan pystynyt antamaan anteeksi silloin, minulla meni jopa 10v että pystyin aidosti unohtamaan vihani häntä kohtaan (samalla oman henkisen kasvun myötä ja kun käsittelin yhden alitajunnassa lapsuudessa sattuneen jutun joka oli sen armeija tapahtuman toisinto). tosin silloin tilanteessa vastasin jotain ja tietty itsessänikin olisi ollut anteeksi pyydettävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan