Helpottaako aspergerien aistiyliherkkyydet vanhemmiten?
Esim jos lapsena on ollut herkkä ihokosketukselle, niin voiko olla että aikusena vaiva helpottaa?
Kommentit (9)
Voi olla päinvastoin, että pahenee ja herkistyy lisää. Ainakin itsestä tuntuu siltä.
Ainakin sitä oppii paremmin sietämään ja käsittelemään. Useimmiten. Joskus se tunne on kuitenkin aivan liian kauhea.
Itse olen herkistynyt enemmän. Pakko-oireisuus ja ahdistuneisuus on vähentynyt, mutta aistiyliherkkyydet pahenee.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:34"]Ainakin sitä oppii paremmin sietämään ja käsittelemään. Useimmiten. Joskus se tunne on kuitenkin aivan liian kauhea.
[/quote] Oireiden nimeäminen ja tunnistaminen helpottaa hallitsemaan niitä. Tarkkaavaisuushäiriöt taas helpottuvat raskausaikana. Tämä osoittaa miten hormonit vaikuttavat oireisiin.
Aina puhutaan ylidiagnosoinnista ja medikalisaatiosta, mutta yksilölle itselleen oireiden nimeäminen auttaa tilanteen hallinnassa.
Kyselen siksi, koska muistan minulla olleen ihokosketuksen suhteen herkkyytä lapsena ja nyt aikusena on helpottanut jonkun verran. Sitten taas jotkut toiset aistiherkkyydet ovat pahentuneet vanhemmiten. Olen menossa tutkimukseen, jossa selvitetään tuota aspergeria. Olen siis jo aikuinen. Olen kärsinyt jo pitkään mielenterveysongelmista ja nyt minut halutaan tuohon asperger-testiin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:34"]Ainakin sitä oppii paremmin sietämään ja käsittelemään. Useimmiten. Joskus se tunne on kuitenkin aivan liian kauhea.
[/quote] Oireiden nimeäminen ja tunnistaminen helpottaa hallitsemaan niitä. Tarkkaavaisuushäiriöt taas helpottuvat raskausaikana. Tämä osoittaa miten hormonit vaikuttavat oireisiin.
[/quote] Minä aaadeeehdeee pääsin yliopistolle nimenomaan raskaanaollessani. Voi sitä keskittymiskykyä millä luin. Miltä tuntuikin nähdä millaista on saada kapasiteetti käytäntöön.
Mulla on helpottanut. Muutkin oireet on lieventyneet. Kukaan ei tiedä että olen as jos en itse sitä kerro, enkä yleensä tietenkään kerro.