Eka unikouluyö 11kk:lle - arvostelkaa!
Sain iltapuuroa klo 21 ja päälle tissiä sen minkä halusi. Isä nukutti omaan sänkyyn klo 21:30-22. Heräsi 23:30, kauhukohtausoirein (melkein heti suoraa huutoa), isä rahoitti kantamalla nyt juttelemalla, nukkumaan omaan sänkyyn. Seuraava sama juttu klo 1, 2 ja 3. Klo 4 mies jo nukkui, yritin samaa, ei tullut mitään, annoin periksi ja tissiä kun tajusin että voi olla jo nälkäinen. Huuto lakkasi heti ja lähes nauroi jo viereen ottamisesta. Syötyään siirsin omaan sänkyyn, jossa heittelehti tunnin kunnes nukahti sinne ja heräsi 8:20 jolloin annoin tissiä. Miten päiväunet kannattaisi tänään hoitaa ja menikö ihan päin persettä?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:00"]No sanokaa nyt sitten te kyvykkäämmät, miten kannattaa jatkaa? Ap
[/quote]
Mene yöksi hotelliin tai kylään, pois lapsen läheltä ja anna mies hoitaa asian, jos et voi olla imettämättä yöllä muuten. Meillä alettiin nousta viideltä eikä siis annettu silloinkaan tissiä vaan alettiin puuron keittoon (tissi aina vasta kiinteän ruoan jälkeen). Meni muistaakseni kolme päivää kun lapsi luovutti ja alkoi nukkua seitsemään :)
[/quote] en voi mennä mihinkään. Enkä voi laittaa miestä hoitamaan koko yötä kun sen on jaksettava tehdä töitä. Ap
[/quote]
No älä sitten pilaa miehen unikoilua antamalla tissiä yöllä!!!
No mitä jos vaan siirtäisit koko unikoulun pidon myöhempään, jos et ITSE ole siihen valmis.
Jos isä sai lapsen aina hiljaiseksi ja nukkumaan, niin yritäpä itse samaa. Mutta halusit vain päästä helpolla ja annoit tissiä.
Muutama yö on vain kestettävä, jos haluat lopettaa yöimetyksen.
No helvetti, annan tästä lähtien tissiä vain illalla puuron jälkeen pari päivää ja sitten lopetan kokonaan kun maitoa ei enää kerry. Ja nousen sitten vaikka ylös neljältä. Eipä tätä tarvitse enää toiste kestää. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:10"]Onko sitä imetystä pakko lopettaa nyt? Miten monta kertaa vauva herää syömään yöllä normaalisti?
[/quote] Haluan lopettaa. Olen niin väsynyt. Herää 2-6 kertaa ja käyttää tissiä tuttina. Lisäksi kiinteiden syömättömyys ärsyttää. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:10"]Onko sitä imetystä pakko lopettaa nyt? Miten monta kertaa vauva herää syömään yöllä normaalisti? [/quote] Haluan lopettaa. Olen niin väsynyt. Herää 2-6 kertaa ja käyttää tissiä tuttina. Lisäksi kiinteiden syömättömyys ärsyttää. Ap
[/quote]
SItten varmaankin on todella hyvä aika lopettaa!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:16"]No helvetti, annan tästä lähtien tissiä vain illalla puuron jälkeen pari päivää ja sitten lopetan kokonaan kun maitoa ei enää kerry. Ja nousen sitten vaikka ylös neljältä. Eipä tätä tarvitse enää toiste kestää. Ap
[/quote]
Selvä, jos haluat rintatulehduksen niin siitä vaan. Imetys helpoin lopettaa, että ensin yöimetykset, sitten päivältä ja aamu-sekä iltaimetykset viimeisenä yksi imetyskerta kerrallaan siis. Kerran tuo kirpaisee, itse ainakin mieluummin kuuntelin sitä kitinää 2-3yötä unikoulun aikana, kuin että olisin jatkanut valvomista vielä ehkä jopa kuukausia.
Mulla ei kerry sitä maitoa paljoa. Yritän imettää nyt vain illalla. Ap
Minä sain 10kk ikäisen vieroitettua yötissistä kahdessa yössä niin että ensin tarjosin tuttia ja silittelin, jos tutti ei kelvannut, annoin tuttipullosta vettä. Tytön sänky oli ihan meidän sängyn vieressä, ettei itse tarvinnut nousta ollenkaan ja jatkoin vaan unia käsi lapsen vieressä/päällä. Kaksi yötä tosiaan meni ja eikä sen jälkeen ole yöllä juuri heräillyt. Tyttö on nyt 10v.
Tulihan se sieltä! Tissi on huvituttina ja eikä syö kunnolla kiinteitä. Taitaa olla nyt äidin korvien välissä tämä juttu, tai se, että sitä ajatustyötä ei olla tehty ihan loppuun asti. Nyt olisi hyvä sauma esim. pääsiäisen pyhinä unikouluilla. Itse lähdet pois ja annat miehen hoitaa sen. Tai pyydä äitisi avuksi.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:10"]Ravitsemuksellisista syistä tuon ikäinen ei tarvitse yöllä maitoa. Meidän vauva on nukkunut kokonaiset yöt 3kk lähtien ja kasvaa +2 käyrällä. Hampaat tulivat jo 4kk... Antamalla yöllä maitoa opetit vain, että kun huutaa saa tissiä mutta ei aina kun huutaa ja miehen unikoulutyö ennen sitä meni hukkaan.
[/quote]
Pakko kysyä, että imetitkö vai annoitko pulloa?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:26"]Mulla ei kerry sitä maitoa paljoa. Yritän imettää nyt vain illalla. Ap
[/quote]
Jos alkaa pakkautua niin voit vaikka pumpata pois niin ei tarvi imettää. Tsemppiä ja nyt viette asian loppuun niin voitte alkaa nauttia kunnon yöunista!
Ap: Tsemppiä! Tuo on rankkaa aikaa, mutta lopussa kiitos seisoo. Me hoidimme aikoinaan vuoden ikäisen lapsen unikoulun aika samaan tyyliin, mutta eka imetys oli aina ns. "aamun merkki". Viideltä ajattelin aamun alkavan, ja silloin siis lapsen herääminen tarkoitti, että nousimme ja menimme olohuoneeseen aamumaidolle. Kuitenkin lasta selvästi väsytti vielä, joten lähdimme sitten aamulenkille vaunuilla, jolloin hän nukahti ikään kuin ekoille päiväunille. Jatkoi unia parvekkeella, ja minä nukuin sohvalla.
Kuitenkin erottelin selkeästi yöimetyksen ja päiväimetyksen (eri huone, eri toimet). Kannattaa kokeilla! Meillä unikoulu tuotti tulosta jo alle viikossa. Aika nopeasti aamulenkin ajankohtakin muuttui myöhemmäksi. Ja lopetin imetyksen taktiikalla "yksi imetys pois parissa päivässä", joten parin viikon sisään sain päiväimetyksenkin lopetettua. Oli aivan mahtavaa! Kannattaa yrittää nyt jaksaa, niin kohta helpottaa!
Joo en enää imetä makuuhuoneessa. Uskokaa nyt etten voi lähteä ja jättää koko hommaa miehen vastuulle enkä myöskään kutsua äitiä avuksi. Ap
Jos annat tissiä aamuyöstä niin ylös sängystäja hereille kunnolla ennen sitä. Vaatteet päälle ja valot päälle ennenkuin tissi suuhun. Ja älä syötä sängyssä. Vauva ei ymmärrä miksi joskus saa tissiä yöllä, joskus ei. Ei se tajua että nyt on melkeen aamu jos et tee mitään eroa yöhön. Annan- en anna- annan on vauvan kiusaamista eikä opeta sille mitään. Miehesi työ on aivan turhaa jos itse annat periksi. Meillä loppuo yösyötöt 7kk. Vauva siirtyi omaan sänkyyn samalla. Ensimmäiset yöt oli rankimpia. Edelleen, 9kk, joinain öinä hän heräilee ja protestoi.. sanoisin myös että teidän itse on pysyttävä rauhallisena ja uskottova että hän nukahtaa. Vauva aistii hermostuneisuuden. Tsemppiä!
Joo. Mun ei olisi koskaan pitänyt lisääntyä. Ap
Kuten jo edellä sanottiin, niin älä anna sitä tissiä. Tiedän että se on rankkaa ja tiedän että on ihan kauheaa olla jatkuvasti väsynyt. Onko teillä ketään joka voisi olla avuksi että saisit kuitattua univelkoja? Isovanhemmat? Sisko?
Antakaa lapselle tuttipullosta vettä. Tai maitoa ja vaihtakaa se jonkin ajan päästä veteen, niinkuin joku tuolla edellä kertoi. Mutta ei yhtään tissiä yöllä kun kerran tarkoituksena on yöimetys lopettaa. Ei lapsi tajua asiaa niin, että tässä nyt pikkuhiljaa lopetellaan yösyömistä. Vaan niin, että tarpeeksi kovaa ja kauan kun huudan, niin lopulta sen tissin saan.
Ja kyllä siinä aikaa menee. Yhdessä yössä on ihan turha odottaa hyviä tuloksia. Eikä seuraavassakaan ja varsinkaan nyt kun kerran mokasit homman antamalla tissiä yöllä. Ainakin viikko voi olla ihan kauheaa huutoa. Mutta kumpi on parempi, viikko unikoulua ja huutoa vai monta kuukautta huonosti nukuttuja öitä ja useita kertoja imetystä yöllä? Valitse niistä toinen.
Ja lapset ovat yksilöllisiä, toisilla unikoulu tehoaa nopeammin (kolmessa yössäkin voi tapahtua suunta parempaan) toisilla voi mennä pidempään ja jotkut vaan ovat tosi huonoja nukkumaan. Meillä yksi lapsista heräili huutamaan joka armas yö vielä 2,5-vuotiaana eikä siihen auttanut yhtään mikään. Yöimetys loppui 8kk iässä mutta sitten riesaksi tuli tuttipullo. Sen jälkeen riesaksi tuli vesimuki. Vasta kun siitäkin päästiin niin hieman helpotti, mutta olisi todellakin pitänyt niistäkin luopua nopeammalla aikataululla. Mutta siis meillä oli tämän lapsen kanssa muitakin ongelmia, mm. maitoallergiasta johtuvat vatsavaivat, joten ihan normilapseen ei voi verrata.
Ei ole minkäänlaista tukiverkkoa auttamaan tässä asiassa. Onneksi olen tehnyt miehelle selväksi että ennemmin eroan kuin suostun kolmanteen lapseen. Ap
Meillä pidettiin unikoulut lasten ollessa 7kk, mies piti. Toinen huusi vain yhden yön ja nukkui sen jälkeen täydet unet, toinen alkoi neljäntenä yönä nukkua täydet unet.
Aika hienoa. Meilläkin mies piti unikoulun esikoiselle, kesti reilun viikon ja on sen jälkeen nukkunut erinomaisesti. Miehen stressinsietokyky on sittemmin huonontunut, työ on vaativampi jne. joten enää tuo ei onnistu. Ja tämä vauva huutaa niin kovaa, että herään siihen vaikka nukkuisin eri kerroksessa. Ap
Ravitsemuksellisista syistä tuon ikäinen ei tarvitse yöllä maitoa. Meidän vauva on nukkunut kokonaiset yöt 3kk lähtien ja kasvaa +2 käyrällä. Hampaat tulivat jo 4kk... Antamalla yöllä maitoa opetit vain, että kun huutaa saa tissiä mutta ei aina kun huutaa ja miehen unikoulutyö ennen sitä meni hukkaan.