Kuinka olette selvinneet raskaus ja vauva-ajan ilman kenenkään apua?
Pohdiskelen että kuinkahan itse selviäisin. Kaverit ja sukulaiset asuu kaukana, joten sieltä en varmaan apua saisi. Saako kunnalta jonkun avustajan, jos tarvitsee?
Kommentit (32)
Ollaan pärjätty. Lapsiperheillä on nykyään oikeus kotiapuun. Sitä kannattaa kysyä jos tilanne vaatii.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:47"]
Hyvin on pärjätty miehen kanssa kahdestaan.
[/quote]
Niin, siis tarkoitin, että ihan yksin. Ilman miestä.
Muuta sinne missä kaverit ja sukulaiset on, hanki mies tai tutustumiseen ihmisiin. Älä kiltti tee lasta ilman miestä tai ketään - ihan oikeesti!
Olen tähän mennessä pärjännyt oikein hyvin yksin. :) rv 27. Mies jätti kun kuuli raskaudesta, joka oli hänen itsensä aiheuttama.
Kaikki kotihommat sujuu kivasti yksinkin, niinkuin ennen raskautta.
Ei ollut mitään vaikeuksia. Olihan mulla mies mutta oli työssä ja kotona aika passattava. Huh. Olin silloin aika dorka nyt paljon viisastunut.
Perhetyöntekijä tarvittaessa nla:n kautta.
No ihan helevetin hyvin. Jotenkin sitä osaa asennoitua siihen että pärjää omillaan eikä sitä apua osaa kaivatakaan.
Facebookissa on näitä hätäkahvi-ryhmiä, liity sellaiseen ja etsi ystäviä kuitenkin.
Mitenköhän sitten loppuraskauden aikana, jos kävely alkaa olla jo vaikeaa. Miten onnistuu kauppareissut ym? Saako perheneuvolasta apua vasta sitten, kun lapsi on syntynyt?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:10"]
No ihan helevetin hyvin. Jotenkin sitä osaa asennoitua siihen että pärjää omillaan eikä sitä apua osaa kaivatakaan. Facebookissa on näitä hätäkahvi-ryhmiä, liity sellaiseen ja etsi ystäviä kuitenkin.
[/quote]
Asun aika syrjässä maaseudulla, niin en tiedä olisiko täällä lähellä ketään, joka auttaisi.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:10"]Mitenköhän sitten loppuraskauden aikana, jos kävely alkaa olla jo vaikeaa. Miten onnistuu kauppareissut ym? Saako perheneuvolasta apua vasta sitten, kun lapsi on syntynyt?
[/quote]
Normaali raskaudessa ei kyllä tarvitse apua, etenkään jos ei ole ennestään lapsia. Mitään huonekaluja ei nyt voi ruveta siirtelemään yksin tai kannata mitään remppahommia ruveta tekemään, mutta kaupasta saa kyllä yhden hengen ruoat kannettua.
Ja minulla ei ole edes omaa autoa, eikä ajokorttia. Lähimpään kauppaankin 3 km matkaa. ap
Minulla on mies, mutta olisin selvinnyt mainiosti itsekseni sekä raskausaikana että nyt pienen vauvan kanssa. Pitkässä synnytyksessä hän oli kyllä merkittävä henkinen tuki, mutta niin on tarvittaessa doulakin.
Voi selvitä loistavasti yksin tai sitten ei mitenkään. Jos raskaus menee hyvin, niin ei siinä apuja tarvita, kun itse pystyy hoitamaan hommat. Vauva-aikana jaksaminen riippuu paljon vauvasta. Jos vauvaa nukkuu sen verran, että itse saa myös levättyä tarpeeksi, niin silloin jaksaa. Jos on vaikka koliikkia tai muiden syiden vuoksi vauva ei nuku ja itsekään ei saa nukuttua, on oma jaksaminen pian nollassa. Isompi ongelma musta on hiljalleen, kun lapsi kasvaa ja nukkuu vähemmän. Oma aika vähenee, lähes loppuu ja se helposti rassaa.
Syrjässä maaseudulla en pärjäisi lapsen kanssa, vaikka kuin olisi mies. Kaupungissa on niin paljon helpompi tavata ihmisiä jne. Viihdyn erittäin hyvin kotona, mutta maalla hajoaisin.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:14"]Ja minulla ei ole edes omaa autoa, eikä ajokorttia. Lähimpään kauppaankin 3 km matkaa. ap
[/quote]
Muuta! Mitä ihmettä teet erakkona jossain syrjässä ilman autoa ja ajokorttia??? Toi ei ole järkevää sinullekaan, saati jos saat lapsen!
Hyvin pärjää, ei hätää. Parempi yksin kuin paskan miehen/perheen kanssa
Voi miks tällaiset ihmiset saa lapsia?!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:14"]Ja minulla ei ole edes omaa autoa, eikä ajokorttia. Lähimpään kauppaankin 3 km matkaa. ap [/quote] Muuta! Mitä ihmettä teet erakkona jossain syrjässä ilman autoa ja ajokorttia??? Toi ei ole järkevää sinullekaan, saati jos saat lapsen!
[/quote]
Kyllähän tää yksinäisyys välillä ahdistaa, mutta kaupungissa asuminen ahdistaa enemmän. ap
Raskausaikana ei mitään ongelmaa, jos sujuu normaalisti, mutta jos määrätään vaikka pariksi kuukaudeksi vuodelepoon, niin kyllähän sitä ei pärjää ilman kenenkään apua. Sitten kun lapsi on syntynyt, niin kyllä se melko raskasta yksin on, jos on koko ajan kannettava tapaus. Ja vaikka olisi kilttikin, niin joka ikiselle kauppareisulle, kirjastoreissulle, kaverin tapaamiseen raahattava mukaan. Huh huh. Eli jos suunnittelet vasta, niin ÄLÄ.
Hyvin on pärjätty miehen kanssa kahdestaan.