en äänestä vaaleissa
Täytin viimevuonna 18 vuotta ja pääsisisin nyt äänestämää vaaleissa mutta en aio äänestää ketään. Kaikki puolueet vähemmän tai enemmän perseestä ja onko oikeesti yhtäkään kansanedustajaa jota kiinnostaisi tavallisen kansalaisen asiat? Kunhan vaan pyrkivät sinne palkan ja ison eläkkeen takia. toivossa. Tai voishan sitä aku ankkaa käydä äänestämässä. :D
Kommentit (17)
Käy äänestämässä vaikka sitä akua, se on kannanotto. Äänestämättä jättäminen on vaion tyhmyyttä.
ja täytyy olla tyhmä jos luulee sillä olevansa vaikutusta ketä me äänestämme vaaleissa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:51"]
Käy äänestämässä vaikka sitä akua, se on kannanotto. Äänestämättä jättäminen on vaion tyhmyyttä.
[/quote]
no äänestämättä jättäminen on kyllä kannanotto myös.
Vaaleissa äänestävät ne, joilla on paljon rahaa tai äärimielipide (kristilliset, äärioikeistolaiset yms). Helpoimmin jättävät äänestämättä pienituloiset tavikset joiden kannattaisi äänestää vasemmistoa. Siksi ajaudumme koko ajan lähemmäs jenkkimeininkiä, jossa jäät oman onnesi nojaan jos masennut tai satut saamaan vaikkapa syövän. Koululaiset ilmaisine hoitoineen eivät hoksaa sitä että kohta sitä ollaan aikuisia eikä olekaan rahaa käydä lääkärissä kun tarvitsisi.
Eduskunnassa ihan oikeasti on myös niitä, jotka ovat älykkäitä ja yrittävät tehdä maailmasta ja Suomesta paremman ja turvallisemman paikan elää. Siksi kannattaakin nähdä vähän vaivaa ja etsiä sellainen ehdokas. Eikä katsoa vierestä kun eduskunta valitaan täyteen kiihkouskovaisia, hakkaraisia ja rikkaita pamppuja.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:53"]
[/quote]
[/quote]
ÄÄnestämättä jättäminen on kannanotto Kokoomuksen puolesta. Matala äänestysprosentti lisää Kokoomuksen osuutta kokonaisäänimäärästä.
Okei. Mutta sulla ei sitten ole oikeutta valittaa MISTÄÄN eduskunnan toimivaltaan kuuluvasta asiasta seuraavaan neljään vuoteen. Jos ei löydy sopivaa ehdokasta, hän on niin hyvä ja asettuu itse ehdolla tai pitää suukkunsa kiinni.
Minä täytän tänä vuonna 20 ja missään vaaleissa en ole äänestänyt ja tuskin äänestänkään. Muistin koko vaalit vasta juuri äsken kun laitoin paperinkeräykseen papereita ja siellä paperikasan seassa oli äänestyslipuke :D
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:17"]
Minä täytän tänä vuonna 20 ja missään vaaleissa en ole äänestänyt ja tuskin äänestänkään. Muistin koko vaalit vasta juuri äsken kun laitoin paperinkeräykseen papereita ja siellä paperikasan seassa oli äänestyslipuke :D
[/quote]
Et sitten varmaan myöskään aio valittaa muiden valitsemista päättäjistä tai heidän tekemistään päätöksistä?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:53"]
[/quote]
[/quote]
ÄÄnestämättä jättäminen on kannanotto Kokoomuksen puolesta. Matala äänestysprosentti lisää Kokoomuksen osuutta kokonaisäänimäärästä.
[/quote]
Niinpä. Nukkuvia kiittäen,
Kokoomus
Ole kiltti ja äänestä. Vaalikoneen vastausten lueskeleminen on minusta helpoin tapa aloittaa ehdokkaan ja puolueen valinta. Ensin vastaa kysymyksiin niin kuin osaa ja sen jälkeen lueskelee kärkipään ehdokkaiden vastauksia. Osa kysymyksistä voi olla vaikeita, mutta niistäkin saa kuvaa kun lukee ehdokkaiden vastauksia. Tsemppiä!
Valitettavasti en voi nähdä mitään yhteyttä äänestämiseni ja asioiden paranemisen välillä. Sellainen ei olisi edes demokratiaa. Eipä silti: demokratia on sitä missä enemmistö voittaa riippumatta siitä millaista lössiä enemmistö on. Jos yksi ainoa ääni ratkaisee (minun tai sinun) voi se ainoa ääni ollakin arvokkaampi kuin jonkun muun, mikä ei vastaa käsitystäni demokratiasta. Taaskaan.
Se, voiko vaaleilla vaikuttaa ylipäätäänkään voidaan osoittaa. Paitsi lopputuloksella (nykytilalla) vaikkapa seuraavalla: etsitään enemmistölle yhteinen muutostarve. Muuttuuko asia äänestämällä? Voidaan etsimättäkin löytää suurta osaa suomalaisista vaivaava epäkohta. Epäkohta vain jatkaa olemassaoloaan.
Sekään logiikka että äänestämättä jättäytymisen jälkeen ei voisi valittaa ei toimi. Nimittäin: epäkohta on yhä epäkohta, ja sen ääneen sanominen on vain hyvä ilmiö. Äänestämättä jättäytynyt ei allekirjoita nykymenoa, nykyhallitusta tai koko valtakuntaa tai vastaavaa omista syistään. Varmaan pystyen sen perustelemaan, jos kukaan haluaa kuunnella. Kulunut fraasi ettei saa sitten valittaa voidaan vääntää myös nurin: ei voida väittää äänestäneen nykymenoa, joskaan tosin mitään muutakaan. Tämä sulkee nykymenonkin ulkopuolelle.
Se, että äänestäminen on kuin kansalaisvelvollisuus (vaikkei tarkalleen edes ole) on sitä liturgiaa sen ajan Suomesta jolloin asioilla oli todella merkitystä. Se on sitä Talvisodan muistuttamista ja yhteen hiileen puhaltamista. Väitän ettei se hiili ole niinkään yhteinen. Ihmiset jotka ovat syntyneet Kekkosen kuoleman jälkeen eivät voi omakohtaisesti tietää siitä. Vaikka en Kekkosta tässä huudakaan apuun. Ihmiset jotka eivät tiedä markan rahasta ja mitä sillä sai ovat siitä onnellisia että luulevat nykymenon olevan normaali olotila.
Koska eduskuntaan valitaan kansanedustajia tulisi heidän edustaa kansaa. Enpä koe asiaa niin, ja edustaisin mieluummin itse itseäni kuin ulkoistaisin sen nykyiselle porukalle, ja varsinkaan millään painostamisella. Vapaat vaalit ovat kai yhä nimensä mukaiset. En voi odottaa että kukaan edustaa minun arvojani ja odotuksiani muu kuin itse ja niinpä hoidan itse oman pesäni, makaan kuten petaan ja yritän pysyä poissa autettavien jonosta.
Mensan jäseneksi pääsee, kun testissä osoittaa olevansa älykkäämpi kuin 98 % suomalaisista. En väitä että älykkyysosamäärä olisi kaikenkattava paremmuuden mittari. Silti: ihmisiin soveltuu jollain (kiistellyllä) korrelaatiolla ns. Gaussin käyrä, joka osoittaa taitavien, älykkäiden ja emotionaalisten ihmisten olevan auttamatta vähemmistössä. TÄMÄ ON DEMOKRATIAN SUURIN VIKA. Tässä syntyy riski siitä, että kansaa läpileikkaava kansanedustajisto valikoituu heikompien paitsi joukosta, myös äänestäminä. Enpä usko että ääneni voisi muuttaa tuota matematiikkaa vaikka muuta väittäisin.
Se väite että Kokoomus hyötyisi äänestämättä jättämisestä on myös kummallinen. Tähän voisi yhtä hyvin sijoittaa jonkin muun pääpuolueen. Noin periaatteessa. Siis mikäli ihmisillä on vapaa tahto, halu muutokseen ja vaalit ovat rehelliset. Ja edellyttäen että Kokoomus on kaikille (tarkemmin: useimmille) yhteinen maanvaiva. Enpä tiedä millainen suhteellinen laskutapa tämän vesittäisi, ei kai ainakaan demokraattinen.
Luulen että demokratia toimii jos kansa (so. äänestäjät) on todella valveutunut, toisinsanoen äänestämiskelpoinen. Tätähän ei saa mennä kyseenalaistamaan. Jos kuitenkin äänestämällä voi todella vaikuttaa, ja valta on todella kansalla voi nykytilasta päätellä tilanteen olevan kansan haluamaa ja kaikkihan on silloin hyvin. Minä en tätä nykytilaa kuitenkaan halunnut enkä mahda yksin teitä kaikkia vastaan. Pahoittelen.
Kunnioitan sitä että jätät äänestämättä etkä äänestä perseilymielessä jotain huhtasaarta.
Äänestämättä jättäminen palvelee aina sen etua, kenestä ei ainakaan pidä.
Haluat siis, että Sauli voittaa? Mikäs siinä jos olet luovuttajatyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Mutta sulla ei sitten ole oikeutta valittaa MISTÄÄN eduskunnan toimivaltaan kuuluvasta asiasta seuraavaan neljään vuoteen. Jos ei löydy sopivaa ehdokasta, hän on niin hyvä ja asettuu itse ehdolla tai pitää suukkunsa kiinni.
Ai äänestäminen antaa oikeuden valittaa epäkohdista? Ok.....
En minäkään. Ei ole mahdollisuutta äänestämässä käymiseen.