Työpaikan huono ilmapiiri
Tykkään työstäni ja olen muuten töissä tyytyväinen, mutta työtiimin kaksi jäsentä eivät ole motivoituneita ja valittavat ihan taukoamatta kaikesta. Pomo saa osansa, samoin muut työkaverit ja ylempi johto. Mikään ei tunnu heille olevan ok ja hommat hoidetaan itse vähän sinne päin ja sitten taas valitetaan kun joku muu tekee pienekin mokan. Näistä toisella vakkariduuni ja toinen tekee määräaikaista. Puhuminen ei auta, sillä nämä tyypit eivät näe itsessään mitään vikaa, kun ovat niin "uhri-kuplissaan". Muiden tiimiläisten motivaatioon luonnollisesti vaikuttaa negatiivisesti näiden kahden läyhääminen ja töistä laistaminen. Työpaikka on siis pk-yritys jossa vain vähän väkeä ylipäätään töissä. Pitäisi tässä itse päättää jaksanko jatkaa näiden tollojen kanssa töiden tekemistä vai ottaa jotenkin asia puheeksi (taas kerran). Hyviä neuvoja otetaan vastaan!
Kommentit (12)
Päiväkodissako olet töissä? Onko nämä kaksi eri ryhmässä kun sinä vai samassa? Mietin että voisiko niiden kanssa ottaa kumminki asian puheeksi. Sanoa, että hoksaako kuinka ne latistaa toisten työmotivaatiota jne.
No et ainakaan esimiehelle mene parkumaan! Unohda muiden asenteet ja keskity omaasi ja omaan työntekoosi. Jos alkaa vituttaa liikaa, vaihda paikkaa. Jos ei ole paikkaa mihin vaihtaa, älä vittuunnu.
Kiitos vastauksistanne. Taidan ottaa käyttöön ainakin tuon keskeneräisten töiden perään kyselyn ja puheenaiheen vaihtamisen/paikalta poistumisen. Kehityskeskustelussa varmaan kerron sitten ylemmälle johdolle tiedoksi näitä asioita, josko se sitten saisi pomonkin puuttumaan vähän napakammin tilanteeseen.
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:21"]
Kiitos vastauksistanne. Taidan ottaa käyttöön ainakin tuon keskeneräisten töiden perään kyselyn ja puheenaiheen vaihtamisen/paikalta poistumisen. Kehityskeskustelussa varmaan kerron sitten ylemmälle johdolle tiedoksi näitä asioita, josko se sitten saisi pomonkin puuttumaan vähän napakammin tilanteeseen. T. Ap
[/quote]
Olisi kiva tietää sitten miten kävi.
Pomo tietää kyllä näiden kahden puuhista, mutta ei ehkä ymmärrä miten iso vaikutus sillä on muihin työntekijöihin.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:32"]Pitäisi tässä itse päättää jaksanko jatkaa näiden tollojen kanssa töiden tekemistä vai ottaa jotenkin asia puheeksi (taas kerran). Hyviä neuvoja otetaan vastaan!
[/quote]
Ei tuolla asenteella eikä taas kerran puheeksi. Ehkä uudelleen, mutta eri näkökulmasta.
Haluaisitko selventää millä asenteella? Mun asenne alkaa olla hitusen väsynyt, kun teen duunia 4h tiimissä jossa kaksi keskittyvät lähinnä juoruiluun tai pahan puhumiseen toisista. Välillä toki tekevät töitäkin, mutta melkein poikkeuksetta odottavat muiden viimeistelevän heidän aloittamat jutut ja vielä ihmettelevät perään jos niin ei ole tapahtunut.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:46"]
Haluaisitko selventää millä asenteella? Mun asenne alkaa olla hitusen väsynyt, kun teen duunia 4h tiimissä jossa kaksi keskittyvät lähinnä juoruiluun tai pahan puhumiseen toisista. Välillä toki tekevät töitäkin, mutta melkein poikkeuksetta odottavat muiden viimeistelevän heidän aloittamat jutut ja vielä ihmettelevät perään jos niin ei ole tapahtunut.
[/quote]
Haluaisi...??? Lähinnä ajattelin että sitä kannattaa joka tapauksessa vaihtaa jos aiempi ei tuota tulosta. Ehkä kannattaisi lukea joku aihetta käsittelevä kirja.
Turha puhua noille kahdelle, jos eivät kerran halua kuunnella. Jos asia häiritsee muitakin, minusta kannattaisi sopia toimintatavat heidän kanssaan. Kun nuo kaksi alkavat valittaa, joku siirtää keskustelun hyvin päättäväisesti toiseen aiheeseen ja muut lähtevät mukaan. Jos jokin heidän työnsä on tekemättä, kaikki muut käyvät kyselemässä miten työ edistyy. Opetetaan esimerkin voimalla, miten tässä työpaikassa kuuluu käyttäytyä.
On ilmeisesti näinä aikoina aika yleistä. Onneksi sain potkut eikä tarvitse kuunnella niitä hapannaamojen marinoita.