Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut törmäävät kiusaajiin joka paikassa?

Vierailija
02.04.2015 |

Tämä hämmentää minua. En ole koskaan kohdannut kiusaajaa missään, en peruskoulussa, korkeakoulussa enkä työpaikoilla. Ankeita ja ikäviä ihmisiä olen tietysti tavannut ja riidellyt joidenkin ihmisten kanssa mutta en ole koskaan todistanut tapausta, en tunne kiusattuja eikä minua ole kiusattu.

Miten olen onnistunut välttymään kaikilta kiusaajilta?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:11"]

Mä asuin nuorempana pienellä paikkakunnalla ja mua ainakin kiusattiin ulkomaalaisen äidin takia siihen asti, kun muutin pois. Edelleen nämä kiusaajat uhkailevat mun hakkaamisella jos en painu sinne mistä olen tullutkin, jos satun törmäämään heihin.

[/quote]

etkä ole tehnyt rikosilmoitusta koska...?
[/quote]
Ei se hyödytä mitään. Sana sanaa vasten, eikä kukaan todistaisi tässä asiassa.

Vierailija
22/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:11"] Mä asuin nuorempana pienellä paikkakunnalla ja mua ainakin kiusattiin ulkomaalaisen äidin takia siihen asti, kun muutin pois. Edelleen nämä kiusaajat uhkailevat mun hakkaamisella jos en painu sinne mistä olen tullutkin, jos satun törmäämään heihin. [/quote] etkä ole tehnyt rikosilmoitusta koska...? [/quote] Ei se hyödytä mitään. Sana sanaa vasten, eikä kukaan todistaisi tässä asiassa.

[/quote]

Ota videokuvaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun vakavasti kiusaamiseen, mutta kriittisesti tiettyjen ihmisten kiusaamiskokemuksiin. Joskus se, joka huutaa kaikkein kovimmin muita kiusaajaksi voikin olla sitä itse. Nää ei ole aina mustavalkoisia juttuja, eikä tulkittavissa siten, että se osapuoli, joka ensimmäisenä ehtii syyttää toista kiusaajaksi on uhri.

Vierailija
24/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi taas... Syitä kiusatuksi tulemiselle on yhtä monta kuin on kiusaajaakin. Kun on kerran tullut haavoitetuksi, on automaattisesti helpompi kohde muillekin luonnevikaisille kiusaajille. 

Omat kiusaajani haukkuivat ulkonäöstäni, vaatteistani, kyvyistäni esimerkiksi piirtää, ihan mistä vaan. Kiusaamisen alkuun ajoittui erittäin ikävä perhetapahtuma, joka saattoi muuttaa omaa käytöstäni, mikä provosoi häiriintyneitä lapsia kiusaamaan. Ei se sen kummempaa ole. Mutta kun av-logiikkaan näköjään kuuluu "jos minä en ole asiaa kohdannut, ei voi pitää paikkaansa" -tyyppinen yhden ihmisen kokemukseen perustuva totuus, niin enpä selitä sen enempää. Näkemiin ja tsempit kiusatuille.

Vierailija
25/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:50"]

Tämä hämmentää minua. En ole koskaan kohdannut kiusaajaa missään, en peruskoulussa, korkeakoulussa enkä työpaikoilla. Ankeita ja ikäviä ihmisiä olen tietysti tavannut ja riidellyt joidenkin ihmisten kanssa mutta en ole koskaan todistanut tapausta, en tunne kiusattuja eikä minua ole kiusattu.

[/quote]

Mjaa. Onhan noita selittäviä tekijöitä, pick yours:

- et ole sosiaalisesti kovin taitava, ja siksi et huomaa jännitteitä ja "rivien välistä" vittuilua.

- olet itse kiusaaja, ja siksi kieltäydyt huomaamasta ongelmaa.

- et tunne kovin hyvin ihmisiä, eikä sinulla ole luottamuksellisia ystäväsuhteita ja siksi kukaan ei ole kehdannut sinulle kertoa näistä jutuista.

- olet vain niukasti tekemisissä muiden ihmisten kanssa. 

Tosiasiassa sosiaalisilla ihmisillä, joilla on paljon hyviä ystäviä on väistämättä - jo ihan todennäköisyyksien takia -  ystävä- tai tuttavapiirissä joitain, joita on jossain elämän vaiheessa kiusattu. Kiusatuksi joutuminen on kumminkin asia, jota ei välttämättä ylpeänä ja kovaan ääneen kuuluteta puolitutuille ihmisille. Siksi voit tuntea paljonkin kiusattuja, mutta jos olet vähän kova ja pelottava persoona tai kovin ujo tai etäinen, ei sinulle välttämättä ole kukaan asiasta avautunut.

Vierailija
26/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuilu ei ole kiusaamista, huutaminen ei ole kiusaamista, mitkään ihmisen hetkelliset tunneskaalat eivät ole kiusaamista eikä toisen huononpäivän kokeminen  ole kiusaamista. 

Vierailija
27/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:13"]

Varmaan samasta syystä, kun miesasiamiehet näkevät joka paikassa miesvihaa, feministit sovinismia, kommunistit kapitalismin orjuutusta, kapitalistit kommunismin orjuutusta, uskovaiset ihmeitä jne. Kiusattu tulkitsee jokaisen tuntemattoman naurahduksen ruokakaupassa hänen ulkonäölleen naureskeluksi ja jokaisen ystävällisen eleen vittuiluksi.

Ihminen tuppaa näkemään sitä mitä haluaa tai uskoo näkevänsä.

[/quote]

Tuo se on tyypillinen kusipään kiusaajan asenne. Että kiusaamisesta hermostuvat ovat "luulosairaita" ja vauhkoja, eivätkö vaan "ymmärrä huumoria".

Vierailija
28/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:25"]

Voi voi taas... Syitä kiusatuksi tulemiselle on yhtä monta kuin on kiusaajaakin. Kun on kerran tullut haavoitetuksi, on automaattisesti helpompi kohde muillekin luonnevikaisille kiusaajille. 

Omat kiusaajani haukkuivat ulkonäöstäni, vaatteistani, kyvyistäni esimerkiksi piirtää, ihan mistä vaan. Kiusaamisen alkuun ajoittui erittäin ikävä perhetapahtuma, joka saattoi muuttaa omaa käytöstäni, mikä provosoi häiriintyneitä lapsia kiusaamaan. Ei se sen kummempaa ole. Mutta kun av-logiikkaan näköjään kuuluu "jos minä en ole asiaa kohdannut, ei voi pitää paikkaansa" -tyyppinen yhden ihmisen kokemukseen perustuva totuus, niin enpä selitä sen enempää. Näkemiin ja tsempit kiusatuille.

[/quote]

Siis joku sanoi, että piirrät paskasti ja olet mielestäsi kiusattu? :D Eiköhän ihan jokaista ihmistä ole lapsena sanottu läskiksi, tyhmäksi, rumaksi jne mutta jotkut vain musertuvat tällaisesta tyhjänpäiväisestä huutelusta.

Vierailija
29/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:30"]

Varmaan samasta syystä, kun miesasiamiehet näkevät joka paikassa miesvihaa, feministit sovinismia, kommunistit kapitalismin orjuutusta, kapitalistit kommunismin orjuutusta, uskovaiset ihmeitä jne. Kiusattu tulkitsee jokaisen tuntemattoman naurahduksen ruokakaupassa hänen ulkonäölleen naureskeluksi ja jokaisen ystävällisen eleen vittuiluksi.

[/quote]

Tuo se on tyypillinen kusipään kiusaajan asenne. Että kiusaamisesta hermostuvat ovat "luulosairaita" ja vauhkoja, eivätkö vaan "ymmärrä huumoria".

[/quote]

Se on useimmiten totuus. Eihän kiusaajalla pitäisi olla yhtään kaveria jos hän olisi inhottava julma kusipää, vaan hänen pitäisi olla se yksinäinen. Ei kukaan halua olla ääliön kaveri.

Vierailija
30/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:20"]

No jotkut joutuu oikeasti kiusatuksi toistuvasti. Tyypillisesti just ujot ja hiljaiset ihmiset, sellaisiahan ei tarvitse sietää (ja ihan vääränlaisiahan ne ovat ja ansaitsevatkin tulla kiusatuksi kun eivät osaa puolustautua mitenkään).

Tuota puolustautumis-retoriikkaa en käsitä, miten vittuilijoita vastaan muka puolustaudutaan? Se perinteisesti suositeltu turpiin veto ei ihan sovellu tuohon tarkoitukseen ja idiooteille vastaan inttämisestä ei ole yhtään mitään hyötyä. Siis oikeasti; jos joku pilkkaa ja mustamaalaa jotakuta niin mitä sen kiusatun siinä pitäis tehdä? Kertokaa.

[/quote]

En ymmärrä tätä näkökulmaa yhtään. Miksi ihmeessä kukaan kiusaisi hiljaisia ja ujoja? Oman kokemukseni mukaan kiusatut ovat usein pikemminkin persoonallisia, heillä on epätavallisia harrastuksia tai tyyli tai muuten erottuvat joukosta ulkonäöllään tai he pärjäävät hyvin koulussa (ns. opettajien lellikkejä).

[/quote]

Itse arvelen, että olennaista eivät ole niinkään luonteenpiirteet vaan se, miten ihminen suhtautuu toisiin. Jos joku on hiljainen ja ujo mutta ei sen kummemmin välitä toisista eikä kaipaa heidän hyväksyntäänsä vaan viihtyy parhaiten omissa oloissaan, hän ei välttämättä tarjoa kiusaajille kaivattuja reaktioita. Toisaalta sellainen hiljainen ja ujo ihminen, joka ujoudestaan huolimatta haluaisi päästä mukaan porukkaan mutta jolle se on vaikeaa, saattaa jo olla otollisempaa maaperää kiusaajille.

(Tämä on mutu-tuntumaa, joka perustuu omiin subjektiivisiin kokemuksiini ja havaintoihini.)

16

Vierailija
31/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:36"]

[/quote]

[/quote]

Se on useimmiten totuus. Eihän kiusaajalla pitäisi olla yhtään kaveria jos hän olisi inhottava julma kusipää, vaan hänen pitäisi olla se yksinäinen. Ei kukaan halua olla ääliön kaveri.

[/quote]

En tiedä haluavatko mutta tosielämässä useimmat silti ovat.

Vierailija
32/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No eikä ole totuus. Ei kiusaaminen ole sama asia kuin satunnainen herja. Kiusaaminen on järjestelmällistä ja toista loukkaavaa mitätöintiä, pelottelua ja satuttamista. 

Kiusajilla ei juuri kauheasti olekaan kavereita, todellisia sellaisia. Seuraajia kyllä ja niitä, jotka eivät uskalla olla myötäilemättä. Niitä, joista syystä tai toisesta on turvallisempaa tai hauskempaa olla vallankäyttäjien puolella kuin nujerrettujen puolella

Mutta hyvin tyypillisrä kiusaajille on tuollainen itsepetos: "en mä tee kenellekään pahaa, ne on vaan yliherkkiksiä typeryksiä, kun ne loukkaantuu mun huumorista". Syyllisyyden myöntäminen itselleen ei ole helppoa, mutta se on toisaalta ainoa keino henkiseen paranemiseen ja kehittymiseen, pois sadismista.

Vierailija
33/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:20"]

No jotkut joutuu oikeasti kiusatuksi toistuvasti. Tyypillisesti just ujot ja hiljaiset ihmiset, sellaisiahan ei tarvitse sietää (ja ihan vääränlaisiahan ne ovat ja ansaitsevatkin tulla kiusatuksi kun eivät osaa puolustautua mitenkään).

Tuota puolustautumis-retoriikkaa en käsitä, miten vittuilijoita vastaan muka puolustaudutaan? Se perinteisesti suositeltu turpiin veto ei ihan sovellu tuohon tarkoitukseen ja idiooteille vastaan inttämisestä ei ole yhtään mitään hyötyä. Siis oikeasti; jos joku pilkkaa ja mustamaalaa jotakuta niin mitä sen kiusatun siinä pitäis tehdä? Kertokaa.

[/quote]

En ymmärrä tätä näkökulmaa yhtään. Miksi ihmeessä kukaan kiusaisi hiljaisia ja ujoja? Oman kokemukseni mukaan kiusatut ovat usein pikemminkin persoonallisia, heillä on epätavallisia harrastuksia tai tyyli tai muuten erottuvat joukosta ulkonäöllään tai he pärjäävät hyvin koulussa (ns. opettajien lellikkejä).

[/quote]

Itse arvelen, että olennaista eivät ole niinkään luonteenpiirteet vaan se, miten ihminen suhtautuu toisiin. Jos joku on hiljainen ja ujo mutta ei sen kummemmin välitä toisista eikä kaipaa heidän hyväksyntäänsä vaan viihtyy parhaiten omissa oloissaan, hän ei välttämättä tarjoa kiusaajille kaivattuja reaktioita. Toisaalta sellainen hiljainen ja ujo ihminen, joka ujoudestaan huolimatta haluaisi päästä mukaan porukkaan mutta jolle se on vaikeaa, saattaa jo olla otollisempaa maaperää kiusaajille.

(Tämä on mutu-tuntumaa, joka perustuu omiin subjektiivisiin kokemuksiini ja havaintoihini.)

16

[/quote]

Ei ole noin. Minulla esimerkiksi on asperger-lapsi, jota kiusataan koulussa kovasti, vaikka hän ei tuppaudu yhtään kenenkään seuraan, vaan haluaa olla vaan rauhassa yksin. 

Eli ei se välttämättä ole sitä, että tuppauduttaisiin porukkaan, johon ei ole tervetullut.

Vierailija
34/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuilu ei ole kiusaamista, huutaminen ei ole kiusaamista, mitkään ihmisen hetkelliset tunneskaalat eivät ole kiusaamista eikä toisen huononpäivän kokeminen  ole kiusaamista. 

[/quote]

Mikään ei ole kiusaamista? Okei, ei läheskään kaikki vittuilu ja kiukuttelu ole.

Kiusaamisen tarkoituksena on alentaa kiusattua, saada se tuntemaan olonsa ja itsensä huonoksi, häpeämään itseään - saada muut ihmiset halveksimaan, inhoamaan ja syrjimään kiusattua. Kiusaaminen on systemaattista, toistuvasti samaan henkilöön kohdistuvaa toimintaa.

Vierailija
35/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:50"]

[/quote]

- et ole sosiaalisesti kovin taitava, ja siksi et huomaa jännitteitä ja "rivien välistä" vittuilua.

- et tunne kovin hyvin ihmisiä, eikä sinulla ole luottamuksellisia ystäväsuhteita ja siksi kukaan ei ole kehdannut sinulle kertoa näistä jutuista.

Tosiasiassa sosiaalisilla ihmisillä, joilla on paljon hyviä ystäviä on väistämättä - jo ihan todennäköisyyksien takia -  ystävä- tai tuttavapiirissä joitain, joita on jossain elämän vaiheessa kiusattu. Kiusatuksi joutuminen on kumminkin asia, jota ei välttämättä ylpeänä ja kovaan ääneen kuuluteta puolitutuille ihmisille. Siksi voit tuntea paljonkin kiusattuja, mutta jos olet vähän kova ja pelottava persoona tai kovin ujo tai etäinen, ei sinulle välttämättä ole kukaan asiasta avautunut.

[/quote]

Komppi! Joko ap ei tunnista kiusaamista syystä tai toisesta ja/tai hän ei tunne paljonkaan ihmisiä. Minulla ainakin on useitakin kiusattuja tuttuja.

Vierailija
36/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:59"]

Jotkut on herkempiä kai, itseluottamus nolla, ei osaa puolustaa itseään, henkisesti todella heikkoja? Varmaan noi voi olla syynä ja tottakai onhan niitä ihmisiä jotka oikeasti kiusaa, mutta nykyään kaikki otetaan ilkeilynä, curling kasvatuksen tulos.

[/quote]

Toisaalta: kuinka vahva voi pieni lapsi olla, jos hän joutuu isomman ryhmän silmätikuksi ja sylkykupiksi? Vaatii aikamoista luonteenlujuutta "olla välittämättä", jos luokallinen oppilaita nälvii tyhmäksi, läskiksi, rumaksi, finninaamaksi ja ehkä hyvässä lykyssä tekee vähän kaupan päälle pientä jäynää, kuten piilottelee ulkoiluvaatteita ja varastelee opiskelutavaroita. Ja kun joutuu pahimmassa tapauksessa päiväkoti-ikäisestä tällaiseen pyöritykseen, on vaikea kasvattaa vahvaa itsetuntoa kannustavien vanhempienkaan tuella. Ja huom: tämä ei edes ole mikään harvoin toteutuva ääriskenaario! 

Suhtaudun varovaisesti tähän "jotkut vaan pitävät kaikkea kiusaamisena" väittämään. Joissakin tapauksissa kenties pitääkin paikkansa, mutta samalla on helppoa sulkea silmänsä niissäkin tapauksissa, joissa kyse todella on kiusaamisesta.

Vierailija
37/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:25"]

[/quote]

No tässä näkyy mielestäni oikein hyvin se, että otetaan oman mielipiteen vastainen ajattelu heti kiusaamisena ja suututaan. Lisäksi marttyyriasenne "enpä selitä enempää, näkemiin". Palkitsee oivasti niitä paskiaisia, jotka sitä kiusaamista testaa jokaiseen vuorollaan ja naps, uhri on valittu.

Vierailija
38/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meinaatko että esim pahoinpitelevä aviomies on aika saalis, kun olishan se vaimo muuten sen jättänyt?

Ihmiset voi jäädä ihmissuhteisiin myös esimerkiksi pelosta eli siksi, että jos valitsee toisin, joutuu itse kohteeksi. Tai sitten kyseessä on yhtä luonnevikainen ihminen, joka nauttii toisen kärsimyksestä yhtä paljon ku tää pääkiusaaja. 

Vierailija
39/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:27"]

[/quote]

Nämä on kyllä mun kohdalla aika osuvia, koska nykyään kai olen liikkeellä enemmän periaatteella "hyökkäys on paras puolustus".

En myöskään käytä aikaa siihen, että yritän tulkita ihmisistä pikkunyansseja, tulisin hulluksi, jos lähtisin tähän. Toisaalta kuitenkin minussa on herkkä puoli ja huomaan, jos joku ei pidä minusta tai jotain on hampaankolossa. Odotan kuitenkin näissä tilanteissa, että asioista puhutaan sen sijaan, että alkaisin surra itsekseni asiaa.

En halunnut omalla kommentillani syyllistää kiusattuja vaan kertoa, että he saattavat oppia suhtautumaan tai kokemaan asioita tavalla, joka vahvistaa entisestään kiusatun roolia. Tällainen olisi esimerkiksi juuri kasvaminen uskomaan niin, että kiusaaminen johtuu itsestä.

Vierailija
40/68 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätodennäköistä, mutta voihan se totta olla joidenkin kohdalla ettei eläessään törmää. Suomi on vaan ikävä kyllä kiusaamisen unelmamaa, täällä esim. työpaikkakiusaamisessa ollaan Euroopan kärkipaikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi