Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin löytää ystävän, jonka kanssa keskustella true crime -aiheista - miten?

Vierailija
20.12.2021 |

Hassu kysymys, mutta otsikossa se jo tulikin. Olen alta nelikymppinen perheenäiti ja olen muuttanut vuosi sitten toiselle puolelle Suomea mm. työn perässä. Vanhat kaverit jäivät edelliselle kotiseudulle ja edellisiin elämänvaiheisiin (opintojen päättymisen ja perheellistymisen myötä), eikä heidän kanssaan ole enää riittävästi yhteistä ystävyyden ylläpitämiseksi. Nyt haluaisin löytää uusia ystäviä. Aiempia haasteitani näissä asioissa ovat ollut ilmaiseksi terapeutiksi päätyminen ja ylipäätään se, että olen esim. harrastusporukoissa tuntenut itseni jotenkin ulkopuoliseksi (en esim. ole ollut lopulta riittävän kiinnostunut siitä yhteisestä harrastuksesta).

Täällä palstalla on usein suositeltu etsimään ystäviä, joilla on samoja kiinnostuksenkohteita. No, minun kenties aktiivisin harrastukseni on erilaisten true crime -podcastien kuuntelu ja rikosjuttujen seuraaminen ylipäätään. Haluaisin löytää suunnilleen ikäiseni naisystävän, jonka kanssa keskustella näistä aiheista kasvokkain vaikka kahvilla. Mitä toimenpiteitä suosittelisitte? Nettikeskustelut eivät valitettavasti aja samaa asiaa. Suomalaiset foorumit eivät ole tyyliltään minua houkuttelevia, en käytä mielelläni somea ja ulkomaisista yhteisöistä löytänee korkeintaan nettiystäviä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole varovainen jos livenä tapaatte äläkä anna ainakaan etukäteen koko nimeäsi, osoitettasi ym.

Näistä asioista kiinnostuneilla on kuitenkin jokaisella omat syynsä perehtyneisyydelleen. *1/2 tosissaan *

Heistäkin saisi oman true-ohjelmasarjansa ;)

Toivottavasti löydät keskustelukavereita, vaikka etänä!

Voi olla mutta esim minä olen pikemminkin liiankin "kiltti" ja sovitteleva ja muiden hyvästä mielestä huolestunut suurimman osan ajasta. Saan sitten jotain tyydytystä kun kuuntelen juttuja ihmisistä jotka on päinvastaisia ja tekevät ihan mitä itse haluavat :D. Tosin usein ihan jäätävän tyhmästi toimien. Toki ne fiksut ei jää kiinni alunperinkään.

Vierailija
22/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä mielestäsi kasvotusten tuo lisäarvoa? Haluatko "ratkaista" niitä juttuja vai mistä kyse? Pohtia psykologiaa?

Hyvä kysymys. Ylipäätään haluaisin tavata potentiaalisia ystäviä kasvotusten, koska se vain tuntuu luontevammalta kuin nettikeskustelut. Voisimme käydä läpi kumpaakin kiinnostavia tapauksia ja juuri pohtia sitä, mitä kyseisessä tapauksessa on käynyt ja miksi niin on käynyt. Kyllä kyökkipsykolointi on mielestäni vahva osa true crimen viehätystä. t. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:llä tapana perehtyä syvällisesti johonkin yhteen juttuun vai kuunnella vähän sitä sun tätä?

Vierailija
24/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole varovainen jos livenä tapaatte äläkä anna ainakaan etukäteen koko nimeäsi, osoitettasi ym.

Näistä asioista kiinnostuneilla on kuitenkin jokaisella omat syynsä perehtyneisyydelleen. *1/2 tosissaan *

Heh, hyvä pointti tämäkin. Olen aina jossain määrin varovainen uusien tuttavuuksien kanssa ylipäätään. Suomalaisissa true crime -harrastajissa on ainakin foorumien perusteella myös väkeä, johon en välttämättä haluaisi tutustua mm. hyvin erilaisen arvomaailman vuoksi. Suuri osa vaikuttaa kuitenkin olevan ihan normitallaajia, kuten olen monessa mielessä itsekin. T. Ap

Vierailija
25/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:llä tapana perehtyä syvällisesti johonkin yhteen juttuun vai kuunnella vähän sitä sun tätä?

Riippuu. Yleensä tykkään kuunnella yhdestä tapauksesta esim. yhden pidemmän podcast-jakson kerrallaan. Sitten on tapauksia, joihin palaan jatkuvasti uudelleen. Englanninkielisissä keskusteluissa puhutaan joskus kaninkoloon sukeltamisesta, kun joku alkaa penkoa jotain tapausta tosissaan. Sitä teen itse melko harvoin. T. Ap.

Vierailija
26/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla mutta esim minä olen pikemminkin liiankin "kiltti" ja sovitteleva ja muiden hyvästä mielestä huolestunut suurimman osan ajasta. Saan sitten jotain tyydytystä kun kuuntelen juttuja ihmisistä jotka on päinvastaisia ja tekevät ihan mitä itse haluavat :D. Tosin usein ihan jäätävän tyhmästi toimien. Toki ne fiksut ei jää kiinni alunperinkään.

En itsekään koe olevani mitenkään raju tyyppi, vaan pikemminkin varovainen kaikessa tekemisessäni. Kaipa se vaaran elementti kiehtoo osin siksikin. Rikollisia tai rikollista elämäntapaa en kuitenkaan ihaile millään lailla tai toivo muille pahaa. Maailma olisi mielestäni parempi, jos esim. henkirikoksia ei tapahtuisi tai jos kaikki katoamistapaukset selviäisivät. T. Ap

Vierailija
27/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi, että ap asuu niin kaukana.

Itsekin olen nelikymppinen, pk-seudulla vaikuttava perheenäiti, joka on hurahtanut true crimeen ja murhajuttuihin. En tiedä mikä kaikissa raakuuksissa ja kamaluuksissa niin kovasti kiehtoo, mutta perversionsa kullakin. Myös katoamistapaukset kiinnostavat.

Vierailija
28/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi, että ap asuu niin kaukana.

Itsekin olen nelikymppinen, pk-seudulla vaikuttava perheenäiti, joka on hurahtanut true crimeen ja murhajuttuihin. En tiedä mikä kaikissa raakuuksissa ja kamaluuksissa niin kovasti kiehtoo, mutta perversionsa kullakin. Myös katoamistapaukset kiinnostavat.

Toivottavasti myös sinä löydät pk-seudulta keskustelukumppaneita, jos niitä kaipaat. T. Ap

Vierailija
29/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

True crime-harrastus on sikäli vaikea lähtökohta ystävän löytämiselle, että se on harrastus, josta varmaan on vähemmän ns. vakiintuneita harrastuspiirejä olemassa. Se on harrastus, jota useimmat harrastavat yksin uutisjuttuja, tietosivuja ja foorumeita lukien. 

Oma mottoni on ollut se, että jos ei ole valmiina sopivaa harrastusryhmää, niin perusta itse. Tuo kirjaston lukupiiri voisi olla hyvä, jos löydät väylän, missä sitä voisi mainostaa.

Onko sinulla ap muita kiinnostuksenkohteita, joista voisi olla helpompi edetä? Sehän on aina vähän tuurista kiinni, löytyykö sitä sydänystävää joka tapauksessa. Siksi rohkaisisin etsimään jotakin yleisesti nörtteilyyn liittyviä harrastusryhmiä, vaikka sinulla oli aiempi kokemus ns. ulkopuolelle jäämisestä.

Vierailija
30/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaverihaku-sivulle ystävänhakuviesti, jossa kerrot kiinnostuksenkohteistasi. Älä kuitenkaan vedä kiinnostustasi aiheeseen överiksi, muuten ilmoituksesta voi saada vähän creepyn kuvan :D

Vierailija
31/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinkaan ei ole niin, että kaksi täysin samoista asioista kiinnostunutta ihmistä kohtaavat ja ystävystyvät. Usein käy niin, että kaksi riittävän samoista asioista kiinnostunutta ja luonteiltaan tarpeeksi yhteensopivaa (tai toisiaan täydentävää) ihmistä kohtaavat ja kehittävät yhteisiä mielenkiinnon kohteita ystävyyden edetessä. Siksi en itse ystäviä etsiessä kiinnitä liikaa huomiota siihen, että harrastukset ovat potentiaalisella ystävällä samoja. Olen löytänyt ystävien kautta kokonaan uusiakin harrastuksia ja se vasta onkin mukavaa. :)

Millainen ap olet ystävänä? Mikä sinusta tekee ystävän, joka usein päätyy ilmaiseksi terapeutiksi? Miten voisit toimia niin, että toisaalta päästät ihmisiä tarpeeksi lähelle, muttet kuitenkaan ala ratkaista heidän elämänsä vaikeuksia, vaan annat heidän tehdä sen itse?

Vierailija
32/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista tuuriahan se olisi jos pelkän yhteisen mielenkiinnon kohteen perusteella ystävyys lähtisi syntymään. On aika harvinaista kuitenkin että ihmisillä on kemiaa ystävyyteen asti.

Vierailija
33/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ap olet ystävänä? Mikä sinusta tekee ystävän, joka usein päätyy ilmaiseksi terapeutiksi? Miten voisit toimia niin, että toisaalta päästät ihmisiä tarpeeksi lähelle, muttet kuitenkaan ala ratkaista heidän elämänsä vaikeuksia, vaan annat heidän tehdä sen itse?

Mielenkiintoinen kysymys. Kaipa annan itsestäni kuvan luotettavana ja hyvänä kuuntelijana (mitä uskon myös olevani). Keskustelen mielelläni monista asioista, mutten välttämättä avaa sydäntäni kuin ihan harvoille. En ole kovin menevä ja luulen, että minun olemassaoloni unohdetaan helpommin kuin sellaisen ihmisen, joka liikkuu aktiivisesti ns. porukoissa. Luulen, että ns. hyvälle kuuntelijalle on olemassa kysyntää, koska kaikki potentiaaliset kaverit eivät sitä ole, mutta toisaalta aika monet haluavat ainakin joskus avautua murheistaan. Joidenkin kavereiden kanssa on tullut sellainen olo, että he mieluummin valitsevat minut kuuntelijaksi ja jonkun muun hauskanpitoa varten, eikä tätä dynamiikkaa saa puretuksi sen kerran muodostuttua. Kukapa haluaisi bilettää terapeuttinsa kanssa? Haluaisin vaihteeksi lähentyä jonkun kanssa jonkin yhteisen mielenkiinnon kohteen kautta, vaikkapa nyt true crimen. T. Ap

Vierailija
34/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ap muita kiinnostuksenkohteita, joista voisi olla helpompi edetä? Sehän on aina vähän tuurista kiinni, löytyykö sitä sydänystävää joka tapauksessa. Siksi rohkaisisin etsimään jotakin yleisesti nörtteilyyn liittyviä harrastusryhmiä, vaikka sinulla oli aiempi kokemus ns. ulkopuolelle jäämisestä.

Muita kiinnostuksen kohteita ovat mm. nukkekodit, eräs tietty bändi ja hyönteiset. :D En usko, että niiden aiheiden tiimoilta löytyisi ystäviä helpommin kuin true crimen. Nörttipiireissä olen liikkunut aiemmin paljonkin, mutta niiden yhteisöjen hengessä on melko usein ollut ryhmädynamiikkaan liittyviä asioita, jotka ovat saaneet oloni epämukavaksi. Ei ole kuitenkaan poissuljettu ajatus katsoa, löytyisikö sitä kautta uusia ystäviä. Ensisijaisesti kaipaisin kuitenkin yksittäisiä hyviä ystäviä suuremman porukan sijaan. T. Ap.

Vierailija
35/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kaverihaku-sivulle ystävänhakuviesti, jossa kerrot kiinnostuksenkohteistasi. Älä kuitenkaan vedä kiinnostustasi aiheeseen överiksi, muuten ilmoituksesta voi saada vähän creepyn kuvan :D

Kaverihakua olen myös miettinyt, mutta olen sen suhteen vähän epäileväinen. Minulla on sen käyttäjistä sellainen mielikuva, että siellä olisi paljon hyvin yksinäisiä ja kovasti seuraa/tukea kaipaavia, joiden on vaikea tutustua muihin muuten (voin kyllä olla väärässä). Mietityttää, saisinko perääni ihmisen, joka haluaa olla ystäväni enemmän kuin minä hänen (tätäkin on joskus tapahtunut ja se on tuntunut aika kiusalliselta). T. Ap

Vierailija
36/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muita kiinnostuksen kohteita ovat mm. nukkekodit, eräs tietty bändi ja hyönteiset. :D En usko, että niiden aiheiden tiimoilta löytyisi ystäviä helpommin kuin true crimen. Nörttipiireissä olen liikkunut aiemmin paljonkin, mutta niiden yhteisöjen hengessä on melko usein ollut ryhmädynamiikkaan liittyviä asioita, jotka ovat saaneet oloni epämukavaksi. Ei ole kuitenkaan poissuljettu ajatus katsoa, löytyisikö sitä kautta uusia ystäviä. Ensisijaisesti kaipaisin kuitenkin yksittäisiä hyviä ystäviä suuremman porukan sijaan. T. Ap.

Uskon, että nukkekodit ja hyönteiset voivat itse asiassa olla hieman helpompia aiheita löytää samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä. Sekä lelukeräilijöiden/harrastajien, että luontoharrastajien ryhmiä on todennäköisesti olemassa enemmän kuin true crime-harrastusryhmiä. Toki tämä vaatii varsinkin leluharrastajien kohdalla jonkinlaista aktivisuutta sosiaalisessa mediassa, jotta saa tietää harrastajatapaamisista. Luontoryhmistä ilmoitellaan mahdollisesti muuallakin netissä.

Minä sitkeästi tarjoan harrastusryhmissä aktivoitumista, vaikka ap etsitkin vain yhtä tai paria sydänystävää. Yleensä ne sydänystävät löydetään, kun mennään mukaan erilaisiin ryhmiin ja löydetään se "oma heimo". Oma heimo koostuu samanlaisia arvoja ja kiinnostuksenkohteita omaavista henkilöistä.

t. 29

Vierailija
37/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että nukkekodit ja hyönteiset voivat itse asiassa olla hieman helpompia aiheita löytää samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä. Sekä lelukeräilijöiden/harrastajien, että luontoharrastajien ryhmiä on todennäköisesti olemassa enemmän kuin true crime-harrastusryhmiä. Toki tämä vaatii varsinkin leluharrastajien kohdalla jonkinlaista aktivisuutta sosiaalisessa mediassa, jotta saa tietää harrastajatapaamisista. Luontoryhmistä ilmoitellaan mahdollisesti muuallakin netissä.

Minä sitkeästi tarjoan harrastusryhmissä aktivoitumista, vaikka ap etsitkin vain yhtä tai paria sydänystävää. Yleensä ne sydänystävät löydetään, kun mennään mukaan erilaisiin ryhmiin ja löydetään se "oma heimo". Oma heimo koostuu samanlaisia arvoja ja kiinnostuksenkohteita omaavista henkilöistä.

t. 29

Kiitos vinkeistä ja kannustuksesta sinulle. Onkin varmasti niin, että kynnys lähteä ihmisten ilmoille ja uusin porukoihin on minulla kohonnut useasta syystä (pikkulapsiarki, korona-aika, uusi paikkakunta). Mukavaa, että ventovieraatkin kannustavat ottamaan sen ensimmäisen askeleen. Pidän mielessä vinkkisi. T. Ap

Vierailija
38/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala palkkamurhaajaksi ja murhaa pari ihmistä. Kun vapaudut vankilasta ja mene tekemään tiktok liveä jossa sua seuraa joka kerta noin 600 katsojaa kuten Ranista.

Vierailija
39/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat syynsä? Luuletko että ollaan väkivaltaisia? En minä ainakaan, olen kuin ap, tykkään lukea ja pohtia noita asioita.

Vierailija
40/42 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva jutella ap:n kanssa rikosasioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi