Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pian 7v lapsi uhmaa, onko enää normaalin rajoissa?

Vierailija
01.04.2015 |

Onko muilla melkein 7v lapsilla ollut vaikeaa jaksoa, jolloin uhmataan ja väännetään joka asiasta? Poika on aina ollut todella kiltti ja tottelevainen, iloinen ja reipas, yhteistyökykyinen. Nyt on viimeisen kuukauden aikana alkanut huutaa vastaan, ei tottele kehotuksia nukkumaanmenosta, hampaidenpesusta, on ylipäätään hyvin levoton ja ärtynyt. Ärsyttää tahallaan, piirsi minulle eilen piirrusyuksen, jota kehuin ja sanoin että on minulle tärkeä, niin tänään tuli ja repi piirrusyuksen edessäni, vaikka kielsin ja sanoin että pidän siitä. Nukkumaanmenot ovat pahimpia, tänään pomppi ja juoksi sängyssä niin, että isä menetti malttinsa ja karjaisi kovaa, oli ennen sitä pyytänyt useasti nätisti lopettamaan hyppimisen ja riehumisen. Sitten lapsi itkee, kuinka hänelle huudetaan, mutta kun mikään muu ei tehoa, vai tehoaako?

Meillä on ollut rakkautta ja rajoja, syliä, halaamista ja pusuttelua varmasti keskimääräistä enemmän. Toivon, ettei vastaukset pyöri kasvatuksen haukkumisen ja rakkaudettoman ilmapiirin ympärillä, siitä ei ole kyse.

Aikansa kun tuota menoa on katsellut päivässä, todella pinna palaa. Suurimmaksi osaksi olen itse rauhalline, mieheltä/isältä palaa useammin pinna.

On kamalaa vääntämistä siitä, mitkä vaatteet kelpaa päälle, kotona ei leiki kuten ennen, toki rakentelee vielä legoilla, mutta usein vetelehtii sohbilla, tuoleissa ja latyioilla, hyräilee lailuja ja pyörittelee jotain lelua kädessään. On oppinut juuri lukemaan ja joka puolelta lukee tekstejä, mitä missäkin lukee, esim. tienviittoja, kauppojen nimiä, ilmoiyustaulujen ilmoiyuksia jamolen mietyinyt meneekö se jo väjän överiksi.

Onko teidän mielestä normaalia uhmaa, vai pitäisikö hakea apua? Kuinka kauan uhma kestää, jos on sitä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää kun aina ollaan hakemassa ulkopuolista apua lasten kasvatukseen. Tässä vapaan kasvatuksen tulos. Lapset ei tottele, voi voi. Kuria!

Vierailija
2/3 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä alkoi eskarin syksyllä ja nyt on menossa ekaluokan kevät. Selvästi rauhallisempi lapsi lomilla, eli kai se eskari ja koulu vaan on henkisesti rankkaa....

järkyttävää vääntämistä asioista, jotka sujuivat hyvin jo 5-vuotiaana: Omien jälkien korjaamisesta ja peruskäytöstavoista kotona (koulussa sai jonkun kunniamaininnan luokkansa parhaasta käytöksestä ja samana päivänä kotona syljeskeli lattialle....). Kaipa tämä joskus menee ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt ole päivänselvää, että uhma kuuluu kasvuun ja se on nyt sitä rajojen hakemista. Aikuinen asettaa ne rajat eli ei anna uhmalle periksi. Mitä määrätietoisemmin pitää pintansa, sen nopeammin uhma menee ohi. Ei lapsi kuole siihen, että kokee pettymyksiä, päinvastoin! Ryhtiä nyt mammat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme