AMK-opiskelijan terveydenhuolto
Onhan se naurettavaa, että esim. sairaanhoitajaopiskelija jonottaa tk:n jonossa pääsyä lääkärille/hammaslääkärille ties kuinka pitkään, kun taas yliopistolaiset saavat YTHS-palvelut usein nopeammin ja halvemmalla kuin amk:ssa koulutettavat terveydenhoitoalan tulevat ammattilaiset.
Kommentit (23)
Itse olin koko amk-ajan työterveyshuollon piirissä.. Hammaslääkärit ja gynekäynnit maksoin sitten yksityiselle.
YTHS:hän on laajenemassa myös amk:laisille. Tai ainakin sitä on kovasti puuhattu viime vuodet, mutta eduskuntahan siitä viime kädessä päättää. http://www.koulutuslupaus.fi/?page_id=27 Nykyisiä opiskelijoita tuo tuskin vielä helpottaa, mutta tulevaisuudessa kyllä. Toivottavasti vain lisätään resursseja samassa suhteessa sillä yths:ltä on välillä jo nykyään vaikea saada aikaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:07"]Ainakin Oamkissa on toimiva opiskelijaterveydenhuolto koulun viereisessä rakennuksessa.
[/quote]Siellä on hyvä opiskelijaterveysasema, olen myös hakenut ja saanut apua masennukseeni. Myös psyk.sh kehui, kuinka asiat sujuvat heidän taholta niin hyvin, verrattuna terveysasemaan, missä olen käynyt hänen luona. Itse olen ainakin tyytyväinen.
[/quote]Hyvä paikka!
Ja samat sote-alan opiskelijat tekevät jopa harjoittelunsa palkatta. Amk on paska paikka!
Aijaa, kyllä meillä vaan on ihan oma terveydenhuoltosysteemi. -Amkilainen
Minä maksoin YHTS:n palveluista noin 100 euron vuosimaksun. Ei se ilmaista ole.
yliopisto-opiskelija
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:45"]Minä maksoin YHTS:n palveluista noin 100 euron vuosimaksun. Ei se ilmaista ole.
yliopisto-opiskelija
[/quote]
Kynnys hakea apua on kuitenkin matalampi, jos saa käyttää niitä palveluja. Luulisin ainakin
Ei kai aloittaja nyt elä sellaisessa harhassa, että YTHS:n kautta pääsisi jotenkin nopeammin esim. hammaslääkäriin tai psykologin vastaanotolle mitä julkisella puolella? :D Haha. Resurssit eivät todellakaan vastaa tarvetta.
Jos haluat kritisoida asiaa mikset kritisoi suomalaista terveydenhoitojärjestelmää kokonaisuutena? Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on alkujaan jo yksi epätasa-arvoisimmista koska työterveyshuolto.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:45"]Minä maksoin YHTS:n palveluista noin 100 euron vuosimaksun. Ei se ilmaista ole. yliopisto-opiskelija [/quote] Kynnys hakea apua on kuitenkin matalampi, jos saa käyttää niitä palveluja. Luulisin ainakin
[/quote]
Kesti vuosia ennen kuin uskalsin hakea apua masennukseeni. Soitosta kolme viikkoa ekaan tapaamiseen psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Seuraava tapaaminen viiden viikon kuluttua. Psykiatreja on YTHS:llä Helsingissä vain yksi, joten täytyy säästää sen ajat pahemmille tapauksille.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:45"]Minä maksoin YHTS:n palveluista noin 100 euron vuosimaksun. Ei se ilmaista ole. yliopisto-opiskelija [/quote] Kynnys hakea apua on kuitenkin matalampi, jos saa käyttää niitä palveluja. Luulisin ainakin
[/quote]
Kesti vuosia ennen kuin uskalsin hakea apua masennukseeni. Soitosta kolme viikkoa ekaan tapaamiseen psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Seuraava tapaaminen viiden viikon kuluttua. Psykiatreja on YTHS:llä Helsingissä vain yksi, joten täytyy säästää sen ajat pahemmille tapauksille.
[/quote]
Soitin masennuksen takia psykologille. Sain ajan 3 kk päähän Että sellasta YTHS:llä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:57"]
[/quote]
[/quote]
Soitin masennuksen takia psykologille. Sain ajan 3 kk päähän Että sellasta YTHS:llä.
[/quote]
Luuletko, että terveyskeskuksesta saa nopeammin ajan?
Olen AMK:ssa, varasin ajan terveydenhoitajalle päästäkseni puhumaan masennuksesta. Sain terkkarinajan noin 3 viikon päähän. Kävin siellä ja sain heti seuraavaksi päiväksi lääkärinajan. Nyt odottelen lähetettä psykologille, jonot ovat kuulemma noin 3 viikkoa mutta lupaili yrittää saada minut sinne aikaisemmin. Olen yllättynyt, että näinkin nopeasti pääsee.
Joo niin itse maksan reilun 100 e joka syksy ylioppilaskunnalle. Tästä 100 e 3/4 menee YTHS:lle eli ei tosiaan ole ilmaista lystiä. Jokainen opiskelija maksaa tuon saman suuruisen maksun joka vuosi vaikka ei käyttäisi YTHS:n palveluita kertaakaan koko opiskeluaikana. Ja tosiaan ainakin meillä päin keskimääräinen jonotus aika lääkärille n. 2 kk ellei akuutti vaiva.
Nopealla googletuksella YTHS-maksu on vuodessa alle 50 € eli en saa mitenkään siitä tuota 3/4 reilusta sadasta eurosta.
Erikoislääkärikäynti 24 € ei kuulosta pahalta verrattuna yksityisiin gynekologeihin jne.
Ilmeisesti yliopistoihmiset eivät osaa arvostaa yths:n palveluita. Ammattisurkealaiset varmasti mielellään vaihtaisivat päikseen palvelujen tarjoajaa yliopistolaisten kanssa.
Ainakin Oamkissa on toimiva opiskelijaterveydenhuolto koulun viereisessä rakennuksessa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:57"] [quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:47"] [quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:45"]Minä maksoin YHTS:n palveluista noin 100 euron vuosimaksun. Ei se ilmaista ole. yliopisto-opiskelija [/quote] Kynnys hakea apua on kuitenkin matalampi, jos saa käyttää niitä palveluja. Luulisin ainakin [/quote] Kesti vuosia ennen kuin uskalsin hakea apua masennukseeni. Soitosta kolme viikkoa ekaan tapaamiseen psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Seuraava tapaaminen viiden viikon kuluttua. Psykiatreja on YTHS:llä Helsingissä vain yksi, joten täytyy säästää sen ajat pahemmille tapauksille. [/quote] Soitin masennuksen takia psykologille. Sain ajan 3 kk päähän Että sellasta YTHS:llä. [/quote] Luuletko, että terveyskeskuksesta saa nopeammin ajan?
[/quote]
Pointtihan juuri oli, että turha kuvitella että YTHS:n kautta pääsisi automaattisesti nopeampaa :D
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:41"]
Onhan se naurettavaa, että esim. sairaanhoitajaopiskelija jonottaa tk:n jonossa pääsyä lääkärille/hammaslääkärille ties kuinka pitkään, kun taas yliopistolaiset saavat YTHS-palvelut usein nopeammin ja halvemmalla kuin amk:ssa koulutettavat terveydenhoitoalan tulevat ammattilaiset.
[/quote]
Ehkä on ihan hyvä tulevalle terveydenhuollon ammattilaiselle tutustua kunnallisen terveydenhoidon tilaan. Olisi hyvä poliitikkojenkin kokeilla sitä jonotusta niin ehkä saataisiin vähän lisäresursseja terveydenhoitoon, eikä aina vaan leikattaisi.
kannattaa olla koulupaikka myös yliopistossa, niin voi käyttää yths:n palveluita. yths:llä tosiaan kun pääsee sillä jäsenmaksulla sitten maksutta lääkärille, fyssärille yms. Meillä ainakin amkin puolella pitää maksaa ensimmäisem lääkärikäynnin jälkeen joka käynnistä. jos on paljon vaivoja niin yths tulee halvemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:07"]Ainakin Oamkissa on toimiva opiskelijaterveydenhuolto koulun viereisessä rakennuksessa.
[/quote]Siellä on hyvä opiskelijaterveysasema, olen myös hakenut ja saanut apua masennukseeni. Myös psyk.sh kehui, kuinka asiat sujuvat heidän taholta niin hyvin, verrattuna terveysasemaan, missä olen käynyt hänen luona. Itse olen ainakin tyytyväinen.