Sinä, joka olet saanut Helsingin kaupungin asunnon
.....kerro tilanteesi.
Mikä oli tilanteesi? Oliko asunto jo ennestään, missä ja minkä hintainen? Työssä käyvä/työtön? Lapsia?
Mistä sait asunnon, minkä hintainen ja kokoinen?
Olisi mielenkiintoista tietää. Oon itse ollut 3 vuotta jonossa, nyt jäämässä asunnottomaksi (määräaikainen vuokrasopimus päättyy) ja asuntoa ei näy, ei kuulu. Käyn töissä, mutta erittäin pienet tulot.
Kaveri asuu Kampissa 400e yksiössä ja toinen kaveri Haagassa 530e kaksiossa. Oon niin kateellinen!!
Kommentit (27)
Oli asunto olemassa eikä akuuttia muuttotarvetta ollut. Hakukriteerini oli melko lepsut. 40neliöisen asunnon sain vajaa kuukaudessa unelmasijainnilta, vuokra 520.
Minä asuin vanhemmillani ja vanhemmat olivat muuttamassa pienempään, tein osa-aikaduunia pienellä palkalla. Mieheni oli papereilla koditon (todellisuudessa vuokralla ystävänsä kämpässä, ystävä oli muuttamassa asuntoonsa takaisin). Kun hain yksin niin mitään ei kuulunut pitkiin aikoihin. Yhdessä kun laitettiin uusi hakemus niin alta viikkoo saatiin tarjous, kiva alue sieltä mistä haluttiinkin (hakualue oltiin tosin laitettu tosi laajaksi) ja silloin kun muutettiin niin 75m2 maksoi 718€/kk sis.vesi. Nykyään ollaan tässä lisäännyttykin mutta vuokra on noussut yli 100€ vuosien saatossa. Alue hyvä mutta varmaankin joudutaan vaihtamaan isompaan, lisäksi kahden pienen kanssa on mukavaa kiivetä portaat kolmanteen kerrokseen. Vastaavassa tilanteessa tiedän että esim siskollani ei ollut ongelmia saada isompaa asuntoa mutta mitä olen kuullut niin on aika tuuripeliä silti. Yksiöt ja kaksiot ovat kuulemma todella kiven alla. Ai niin ja unohtui ylempää että mieheni oli/on kokopäivätöissä.
Muutin työn perässä Helsinkiin. Wiuh vaan jonosta ohi. Se mainitaankin siellä, että työperäinen muutto pääkaupunkiseudulle nostaa jonon kärkeen. Enkä siis mennyt kapungille töihin vaan ihan pörssifirmaan.
Asunnon vuokrasopimus oli päättymässä, omistaja tarvitsi asunnon omaan käyttöönsä.
Hakemus oli ollut sisällä n. 7 kk kun tarjouksen sain. Vuokra 480 € /1h+keittiö 42 neliötä kantakaupungissa. Olen työssäkäyvä (pienituloinen) joten helpotus oli suuri kun asunnon sai.
Puhdasta lottoamistahan tuon asunnon saanti on (ainakin yksin hakiessa), jollei ole suhteita toimistoon. Yksiöitä valmistuu/vapautuu todella harvoin ja valtaosa stadin asuntojen jonosta (olikohan jo jotain 30 000 hakemusta) on yksin asuntoa hakevia.
Mulla on hakemus ollut stadin asunnoille yli 3 vuotta päällä. Mitään ei ole koskaan tarjottu, vaikka välillä olen ollut työtön ja välillä hetken asunnoton (=kaverin suhvalla) vanhan kämpän mentyä alta (=vuokrasopimus päättyi). Päivittelen hakemusta aina säännöllisin väliajoin ja lisään viihen vielä erikseen jokaisesta valmistuvasta asunnosta kaikki pienet asunnot, mutta eipä tuo tunnu tilannetta auttavan. Toisaalta olenkin tällä hetkellä töissä (määräaikainen sopimus tosin) eikä muuttouhkaakaan ole, joten juuri nyt en ole se kiireisin tapaus.
Me saatiin myös työperäisen muutan takia. Tietty meillä ei ollut mitään tiukkoja ehtoja, luonnollisestihan se vaikauttaa asunnon saantia. Laitettiin hakemus ja muutaman päivän kuluttua soittivat, että asunto on tarjolla. Ihmettelen, että tuo yksi samanlainen tarina on saanut niin runsaasti alapeukutuksia.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 18:52"]
.....kerro tilanteesi. Mikä oli tilanteesi? Oliko asunto jo ennestään, missä ja minkä hintainen? Työssä käyvä/työtön? Lapsia? Mistä sait asunnon, minkä hintainen ja kokoinen? Olisi mielenkiintoista tietää. Oon itse ollut 3 vuotta jonossa, nyt jäämässä asunnottomaksi (määräaikainen vuokrasopimus päättyy) ja asuntoa ei näy, ei kuulu. Käyn töissä, mutta erittäin pienet tulot. Kaveri asuu Kampissa 400e yksiössä ja toinen kaveri Haagassa 530e kaksiossa. Oon niin kateellinen!!
[/quote]
Me asuimme vuoden kaupungin vuokratalossa, koska saimme "yllättäen" häädön HOASin asunnosta. Yllätys se ei tietenkään ollut, koska asumiseen tarvittavia opintoviikkoja ei kertynyt tarpeeksi. Neljän kuukauden varoitusajalla jouduimme etsimään uuden asunnon ja laitoimme kaupungille hakemuksen. Meillä oli tuolloin puolivuotias vauva (syy, miksei niitä opintopisteitä kertynyt ja mies oli kokopäivätöissä..).
Asuimme vuoden siinä läävässä ja muutimme pois. Se oli ihan hirveää! Todellakin koko kaupungin pohjasakka kerätty niihin kerrostaloihin. Yök. Hävetti aina mennä sinne. Onneksi löytyi uusi vuokra-asunto, jossa asuttiin viisi vuotta. Sitten ostettiin oma.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:10"]Muutin työn perässä Helsinkiin. Wiuh vaan jonosta ohi. Se mainitaankin siellä, että työperäinen muutto pääkaupunkiseudulle nostaa jonon kärkeen. Enkä siis mennyt kapungille töihin vaan ihan pörssifirmaan.
[/quote]
Jep jep, itse kulkenut 100km päästä Helsinkiin edes takas töihin vuoden verran. Vuoden verran ollut hakemus eikä mitään kuulunut.
Voin kertoa että viereisessä talossa koko alin krs on tyhjä.
Tervetuloa!
Kaupungin vuokra-asunto = Veronmaksajien sponsoroima asunto
stadin asunnot menee suhteilla myös, erään henkilön omainen oli stadin asuntojen jaossa hommasi tyttärelleen uuden asunnon stadin hyvältä uudelta alueelta, tytär on saanut jo valituksia häiritsevästä elämästään ko talossa, että näin niitä häiriköitä pääsee myös stadin kämppiin möykkäämään
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 18:52"]
.....kerro tilanteesi. Mikä oli tilanteesi? Oliko asunto jo ennestään, missä ja minkä hintainen? Työssä käyvä/työtön? Lapsia? Mistä sait asunnon, minkä hintainen ja kokoinen? Olisi mielenkiintoista tietää. Oon itse ollut 3 vuotta jonossa, nyt jäämässä asunnottomaksi (määräaikainen vuokrasopimus päättyy) ja asuntoa ei näy, ei kuulu. Käyn töissä, mutta erittäin pienet tulot. Kaveri asuu Kampissa 400e yksiössä ja toinen kaveri Haagassa 530e kaksiossa. Oon niin kateellinen!!
[/quote]
Me asuimme vuoden kaupungin vuokratalossa, koska saimme "yllättäen" häädön HOASin asunnosta. Yllätys se ei tietenkään ollut, koska asumiseen tarvittavia opintoviikkoja ei kertynyt tarpeeksi. Neljän kuukauden varoitusajalla jouduimme etsimään uuden asunnon ja laitoimme kaupungille hakemuksen. Meillä oli tuolloin puolivuotias vauva (syy, miksei niitä opintopisteitä kertynyt ja mies oli kokopäivätöissä..).
Asuimme vuoden siinä läävässä ja muutimme pois. Se oli ihan hirveää! Todellakin koko kaupungin pohjasakka kerätty niihin kerrostaloihin. Yök. Hävetti aina mennä sinne. Onneksi löytyi uusi vuokra-asunto, jossa asuttiin viisi vuotta. Sitten ostettiin oma.
[/quote]
Missä alueella asunto oli?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 18:52"]
[/quote]
Olin yhden lapsen yh, yksityisellä vuokralla. Omistaja oli myymässä asuntoa joten olin jäämässä asunnottomaksi. Työtön tai opiskelija tuolloin. Sain kolmion Jakomäestä, edullinen vuokra oli mutta tästä jo 15v aikaa. Sen jälkeen vaihtanut asuntoa 2 kertaa, kaupungin asunnossa edelleen mutta paremmalla alueella. Jos haluat saada nopeasti asunnon älä laita mitään kriteerejä asunolle. Silti sellaisen saaminen yksinasuvana on lottovoitto. Myöhemmin voi vaihtaa mieluisampaan.
Miten kukaan saa asuntoa tuolta Kampista? Asunto toimistossa ainakin naurettiin päin naamaa kun kysyin niistä. Meilläkin lapset koulussa keskustassa, ei haluttaisiin muuttaa kauas sen vuoksi. Toinen lapsista on erityislapsi ja hyvät ympyrät on meillä keskustassa päin, vaan aivan liian kallis asunto.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 18:52"]
[/quote]
Olin yhden lapsen yh, yksityisellä vuokralla. Omistaja oli myymässä asuntoa joten olin jäämässä asunnottomaksi. Työtön tai opiskelija tuolloin. Sain kolmion Jakomäestä, edullinen vuokra oli mutta tästä jo 15v aikaa. Sen jälkeen vaihtanut asuntoa 2 kertaa, kaupungin asunnossa edelleen mutta paremmalla alueella. Jos haluat saada nopeasti asunnon älä laita mitään kriteerejä asunolle. Silti sellaisen saaminen yksinasuvana on lottovoitto. Myöhemmin voi vaihtaa mieluisampaan.
[/quote]
3 vuotta jonossa statuksella "erittäin kiireellinen" eikä mitään kriteereitä. Lottoaminen jatkukoon :D
Kuten kerroin niin tuossa viereisessä talossa on tyhjiä asuntoja.
Edellisen asunnon omistaja myi kämpän alta joten sain Helsingin kaupungin asunnon siltä ainoalta alueelta, josta asuntoa hain. Kaksi viikkoa odotin. Hyvä tuuri. Minulla yksi lapsi ja yh olin. Pojan koulualue pysyi samana. Ehkä sillä vaikutusta.