neurologille menossa
Meillä siis 8 vuotias koululainen jolla hydrokefalia ja menossa vuosittaiseen neurologin vast.otolle. Nyt mieltäni vaivaa lapsen asioiden toistelu. kun tämän huomasi nuorempi lapsikin niin aloin todella miettiä tätä, onko sillä merkitystä. Lapsi siis toiselee tuttuja asioita ja toiset lapset ovat ihmeissään kun hän aina esim. Niinan tavatessaan muistaa muistuttaa "sinähän olet se jolla on samallainen reppu kuin minulla". tai hän esittelee minulle kaverinsa joka on useasti ollut kylässä kuin en olisi ikinä kaveria tavannutkaan. myöskin toisaalta ihanat kommentit "äiti mä rakastan sua" toistuvat useasti päivässä. Helposti menee halailemaan ihmisiä jos vaan saa toiselta vähän siihen aihetta.
Siis mietin onko näillä asioilla merkitystä, pitäisikö puhua neurologille vai pyytää tavata neuropsykologi ?
Saikohan tästä nyt kukaan selvää, mutta jos kohdallasi olet tälläiseen käytökseen törmännyt niin kerro tietosi !
omalle pojallani on todella vaikeaa muistaa kavereiden nimiä. Kestää kauan ja tarvitaan monta oikaisua ennenkuin nimi jää muistiin, siltikin nimi saattaa muuttua Veetistä Villeksi tms ja taas oikaistaan. Joku kaveri muistetaan sen avulla että hänellä on isoveli ja pikkuveli, joku sen mukaan että heillä on trampoliini takapihalla jne. Oma lapsesi muistaa tytön repun avulla. Saattaahan olla että lapsesi on niin iloinen ja keskittynyt leikkeihin ettei hänen mieleensä jää kuka kotona on ollut.
Kavereillehan voi sanoa että lapsesi ei aina muista kuka kotona on käynyt leikkimässä. Lapset ovat kyllä ymmärtäväisiä kun heille selitetään että lapsellasi on tällainen tapa muistaa asioita. Itse varmaan sanoisin mainitsemassasi kaverinesittelytilanteessa että joo, hei vaan, sinähän oletkin ollut meillä leikkimässä jo aikaisemminkin. Kavereiden muistamista voi harjoitellakin muistelemalla esim illalla kavereiden nimet joita tapasi päivän aikana.
Kuinka paljon asia häiritsee elämää? Sosiaaliset tilanteet ovat hyvin monimutkaisia ja joskus vaan kaikkeen huomiointiin ei riitä kapasiteettia. Kyllä asiasta kannattaa mainita neurologille ja kysyä onko asialle tehtävissä mitään. Voisi myös kysyä olisiko kyse kasvosokeudesta, sekään ei ole kovin harvinaista.