Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paskatöitäkö?

Vierailija
01.04.2015 |

Just. Oltiin pomon kanssa palaverissa, minä ja pari työkaveria. Tuli työtehtävät puheeksi ja toinen työkavereista vain tokaisi ihan pokalla, että on se niin hyvä kun 'Maija' tekee kaikki nämä meidän paskatyöt täällä mihin meillä ei ainakaan ole aikaa. Just kaikki turhat postitukset yms. Pomo ja se toinenkin vain nyökyttelee ja komppaa.

Tiedän kyllä, että sihteerin työt näitä "paskatöitä" mutta vittu kiiiiiiitos.

Määräaikaisuus täällä vuoden loppuun asti niin saa jo lujaa syksyllä ettii muita hommia ja toivoa sormet ristis, että ei tulevakin vuosi kulu täällä...

Ps. Työtä arvostan ja tiedän olevani onnekas kun minulla sellainen on, mutta silti.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:32"]

Kunnioitus on ansaittava. 

[/quote]

Se on kyllä asia joka ei tule itsestään. Sitä pitää osata vaatia arvoistaan kohtelua! Jos ei itse sen vertaa arvosta omaa työtään, että ei tuossa vaiheessa avaa suutaan niin voiko sitä vaatia muiltakaan.

Vierailija
2/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh, minusta taas kuulosti kehulta tuo lause. Olet arvostettu kun jaksat tehdä ne työt jotka on jonkun pakko tehdä jotta muut hommat pyörivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:48"]

Siis täh, minusta taas kuulosti kehulta tuo lause. Olet arvostettu kun jaksat tehdä ne työt jotka on jonkun pakko tehdä jotta muut hommat pyörivät.

[/quote]

"Joo, tee sä vaan nämä paskatyöt, niin me ehditään tehdä näitä tärkeämpiä töitä..." 
Kehuhan se. :-) 

Vierailija
4/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:57"]

[/quote]

"Joo, tee sä vaan nämä paskatyöt, niin me ehditään tehdä näitä tärkeämpiä töitä..." 

[/quote]Mut niinhän se on, kylmä fakta duunielämästä. Usein näitä paskahommia joutuu/saa tehdä nuorempana ja työkokemuksen karttuessa siirtyy kohti vaikeampia ja isompia kokonaisuuksia.

Asia voi olla myös ammatinvalintakysymys - jos on kouluttautunut sihteeriksi, niin harvoinpa sitä erikoistuu johonkin tiettyyn asiaan, kyllä sihteerin toimenkuva on melko laaja edelleen ja hyvä sihteeri tekeekin monta asiaa päällekkäin suit sait. Se vanha vitsi toimitusjohtajaksi, joka oli aivan hukassa ilman sihteeriään, ei ole vailla todellisuuspohjaa, kyllä näitä on niin paljon nähty. Silti se johtaja saa johtajanpalkkaa, sihteeri sihteerinpalkkaa, johtaja on tärkeä koko yritykselle, sihteeri johtajalle.

Tämä on nykyajan ilmiöitä: paskaduuneja tekee vain luuserit ja mamut näiden nousukkaiden ja epävarmojen keskiluokkaisten mielestä. Ollaan niin loukkaantuneita, kun joku sanoo, et sä teet paskaduuneja nyt. Näille pitäisi heti olla jokin asiantuntijatyö (vaikkei ole mitään oikeaa asiantuntijuutta vielä mistään), jumalaton palkka ja etuudet ja työnantajan pitää levittää näille joka aamu punainen matto, jota pitkin prinsessat ja kuningattaret voi lipua töihin.

Vierailija
5/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:48"]Siis täh, minusta taas kuulosti kehulta tuo lause. Olet arvostettu kun jaksat tehdä ne työt jotka on jonkun pakko tehdä jotta muut hommat pyörivät.
[/quote]

Jos ei itse arvosta työtään niin kehukin voin tuntua vittuilulta!

Vierailija
6/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:48"]

[/quote]

[/quote]
Niin ja missä kohtaa on sanottu, että heidän työ on tärkeämpää...

Vierailija
7/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on itsetunto kohdillaan ja sen lisäksi ns. hyvä luonne, niin ei siellä töissä tarvitse aliarvoida kenenkään töitä saati kenenkään persoonaa. Eikä kyllä vapaallakaan.

Vierailija
8/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:16"]

[/quote]

[/quote]Mut niinhän se on, kylmä fakta duunielämästä. Usein näitä paskahommia joutuu/saa tehdä nuorempana ja työkokemuksen karttuessa siirtyy kohti vaikeampia ja isompia kokonaisuuksia.

Asia voi olla myös ammatinvalintakysymys - jos on kouluttautunut sihteeriksi, niin harvoinpa sitä erikoistuu johonkin tiettyyn asiaan, kyllä sihteerin toimenkuva on melko laaja edelleen ja hyvä sihteeri tekeekin monta asiaa päällekkäin suit sait. Se vanha vitsi toimitusjohtajaksi, joka oli aivan hukassa ilman sihteeriään, ei ole vailla todellisuuspohjaa, kyllä näitä on niin paljon nähty. Silti se johtaja saa johtajanpalkkaa, sihteeri sihteerinpalkkaa, johtaja on tärkeä koko yritykselle, sihteeri johtajalle.

Tämä on nykyajan ilmiöitä: paskaduuneja tekee vain luuserit ja mamut näiden nousukkaiden ja epävarmojen keskiluokkaisten mielestä. Ollaan niin loukkaantuneita, kun joku sanoo, et sä teet paskaduuneja nyt. Näille pitäisi heti olla jokin asiantuntijatyö (vaikkei ole mitään oikeaa asiantuntijuutta vielä mistään), jumalaton palkka ja etuudet ja työnantajan pitää levittää näille joka aamu punainen matto, jota pitkin prinsessat ja kuningattaret voi lipua töihin.

[/quote]

No, minä taas ajattelen, että kaikki työ on arvokasta, myös ne "ruohonjuuritason" työt. Niin kuin varmasti sinäkin. Senpä vuoksi minusta onkin ikävä suhtautua jo puheissaan työhön asenteella "Mä en viitti tehdä tuota paskahommaa, joten nakitetaan se tuolle uudelle tulokkaalle" --> ihan eri asia, kuin kehottaa työntekijää tekemään homma A, ja kun se alkaa sujua, niin opetellaan sitten homma B ja C, ehkä jopa D:kin, jos työntekijä oikein ansioituu. 

Sävyero, nääs: kaikki työt tulee tehdä, ja jonkun pitää tehdä myös ne ikävät ja puuduttavat hommat. Mutta jos ne hommat osuvat pääsääntöisesti sille porukan Mopolle tai yksi työntekijä sysää pääsääntöisesti epämieluisat hommat muille "paskahommina", niin se on jo kyykyttämistä. Ei siis puhuta punaisen maton levittämisistä, vaan toisen työpanoksen arvostamisesta. Ja siitä, että kollegaa ei kohdella palvelijana, vaan tasavertaisena työtoverina.

Vierailija
9/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:48"] Siis täh, minusta taas kuulosti kehulta tuo lause. Olet arvostettu kun jaksat tehdä ne työt jotka on jonkun pakko tehdä jotta muut hommat pyörivät. [/quote]

Kehuhan se. :-)  [/quote] Niin ja missä kohtaa on sanottu, että heidän työ on tärkeämpää...

[/quote]

Hämmästyttävää sinänsä, että viestejä voi lähettää myös rivien välistä. :) Onnellinen se, joka tiedostaa ainoastaan lausutut sanat eikä osaa rakennella asiayhteyksiä niiden takana.

Vierailija
10/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt paljon sihteerinhommia, kauheita paskatöitä. Passaat muita kuin joku lähihoitaja, yhtä huonolla palkalla. Tradenomina en saanut kuin sihteerihommia, jatkoin opiskelua. Nyt meneillään jo toinen yliopistotutkinto. Ennemmin olisin työtön kuin sihteeri.

Vierailija
11/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:16"]

[/quote]

[/quote]

No, minä taas ajattelen, että kaikki työ on arvokasta, myös ne "ruohonjuuritason" työt. Niin kuin varmasti sinäkin. Senpä vuoksi minusta onkin ikävä suhtautua jo puheissaan työhön asenteella "Mä en viitti tehdä tuota paskahommaa, joten nakitetaan se tuolle uudelle tulokkaalle" --> ihan eri asia, kuin kehottaa työntekijää tekemään homma A, ja kun se alkaa sujua, niin opetellaan sitten homma B ja C, ehkä jopa D:kin, jos työntekijä oikein ansioituu. 

Sävyero, nääs: kaikki työt tulee tehdä, ja jonkun pitää tehdä myös ne ikävät ja puuduttavat hommat. Mutta jos ne hommat osuvat pääsääntöisesti sille porukan Mopolle tai yksi työntekijä sysää pääsääntöisesti epämieluisat hommat muille "paskahommina", niin se on jo kyykyttämistä. Ei siis puhuta punaisen maton levittämisistä, vaan toisen työpanoksen arvostamisesta. Ja siitä, että kollegaa ei kohdella palvelijana, vaan tasavertaisena työtoverina.

[/quote]Ei helvata sentään...tasavertaisena???...siis yksityisellä puolella, duunipaikalla? Tasavertaisena? Voi herätkää pahvit jo, totta vtussa esim. se asiantuntija on jotain vastatullutta, sihteerikokelasta arvokkaampi työntekijä, siinä on kuule tasavertaisuus kaukana. Ei työpaikka ole mikään maailmanparannuspaikka tai hyväntekeväisyyttä, vaan raakaa bisnestä. Jotkut työntekijät ovat työnantajalle huomattavasti arvokkaampia kuin toiset, tämä näkyy yleensä palkassa, arvostuksessa, etuuksissa. Ja jos tällainen työntekijä ei halua tehdä ruohonjuuritason (=pakaduunit, siis sanottu kaikella rakkauvella) tehtäviä, niin hän ei tee. Solidaariuus on yksityisellä puolella kuule vähissä, on aina ollut ja tulee vissiin aina olemaankin. Sen takia sinne on sinutkin otettu (luotu siis duunipaikka, tuo tarunhohtoinen, poliitikkojen hokema TYÖPAIKKA), tekemään sitä, mihin kaalliimpipalkkaisia ei kannata pakottaa.

Jos taas sekoitat työn ja ihmisarvon, niin olet kyllä pihalla. Se, että tekee jotain vaativaa, kapea-alaista asiantuntijatyötä tai laajan toimenkuvan omaavaa sihteerin hommia, ei vaikuta kenenkään ihmisarvoon mitenkään (tai ei ainakaan kellään normaalijärkisellä). Ahkeruus, huolellisuus, ystävällisyys, ammattiylpeys taas vaikuttavat. Ellet sitten ole tosiaan nousukas tai alempaa keskiluokkaa, joille tällaiset ovat ihmisarvokysymyksiä: heille ihmisarvo kun tosiaan määräytyy aseman ja rahan mukaan.

Vierailija
12/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:46"]

--

[/quote]Ei helvata sentään...tasavertaisena???...siis yksityisellä puolella, duunipaikalla? Tasavertaisena? Voi herätkää pahvit jo, totta vtussa esim. se asiantuntija on jotain vastatullutta, sihteerikokelasta arvokkaampi työntekijä, siinä on kuule tasavertaisuus kaukana. Ei työpaikka ole mikään maailmanparannuspaikka tai hyväntekeväisyyttä, vaan raakaa bisnestä. Jotkut työntekijät ovat työnantajalle huomattavasti arvokkaampia kuin toiset, tämä näkyy yleensä palkassa, arvostuksessa, etuuksissa. Ja jos tällainen työntekijä ei halua tehdä ruohonjuuritason (=pakaduunit, siis sanottu kaikella rakkauvella) tehtäviä, niin hän ei tee. Solidaariuus on yksityisellä puolella kuule vähissä, on aina ollut ja tulee vissiin aina olemaankin. Sen takia sinne on sinutkin otettu (luotu siis duunipaikka, tuo tarunhohtoinen, poliitikkojen hokema TYÖPAIKKA), tekemään sitä, mihin kaalliimpipalkkaisia ei kannata pakottaa.

Jos taas sekoitat työn ja ihmisarvon, niin olet kyllä pihalla. Se, että tekee jotain vaativaa, kapea-alaista asiantuntijatyötä tai laajan toimenkuvan omaavaa sihteerin hommia, ei vaikuta kenenkään ihmisarvoon mitenkään (tai ei ainakaan kellään normaalijärkisellä). Ahkeruus, huolellisuus, ystävällisyys, ammattiylpeys taas vaikuttavat. Ellet sitten ole tosiaan nousukas tai alempaa keskiluokkaa, joille tällaiset ovat ihmisarvokysymyksiä: heille ihmisarvo kun tosiaan määräytyy aseman ja rahan mukaan.

[/quote]

No johan vedit pultit. :) Jos nyt napataan pointti tekstistäni, niin kunnioitus toisen työpanosta kohtaan - olipa se sitten mopin varressa heilumista tai ältsin tärkeitä johtotehtäviä - kuuluu kaikille. Ja sille aputöitä tekevällekin voi ilmaista työn tärkeyden muulla tavalla kuin huokaisemalla: "Onneksi sinä teet nämä paskatyöt tästä...", vaikka ne eivät yltäisikään palkkatasoltaan samalle tasolle Sinun HirveänÄltsinHuippuTärkeän työsi kanssa. Kas, sillä kunnioituksella taataan, että se "paskatöitä" tekevä tekee niitä jatkossakin kunnialla. 

Palkkatasosta tai töiden tärkeysjärjestyksestä väittelen sitten toisessa keskustelussa. Jos huvittaa. :)

Vierailija
13/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin harjoittelussa yhessä kaupassa ja tämmöinen vanhahko naisihminen (vaikea ihminen monen mielestä) niin sanoi mulle" Voitko viedä nämä tuotteet oikeelle paikalle ei kuulu tänne" Minä sanoin että ei oo mun sotkuja.. tämä rouva" No kun mä en ehdi!!

tuli vaan mieleen :D Työharjoittelijoita jos joitain kohdellaan kuin paskaa joissain paikoissa. 

Vierailija
14/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:00"]Muistan kun olin harjoittelussa yhessä kaupassa ja tämmöinen vanhahko naisihminen (vaikea ihminen monen mielestä) niin sanoi mulle" Voitko viedä nämä tuotteet oikeelle paikalle ei kuulu tänne" Minä sanoin että ei oo mun sotkuja.. tämä rouva" No kun mä en ehdi!!

tuli vaan mieleen :D Työharjoittelijoita jos joitain kohdellaan kuin paskaa joissain paikoissa. 
[/quote]
Siis mitä?! Ei ole sinun sotkuja :D kuka ne asiakkaiden sotkut sitten kaupassa siivoaa?! Työntekijät vai asiakas?! Kyllä vika oli nyt kyllä ihan sinun asenteessa!

Vierailija
15/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:00"]Muistan kun olin harjoittelussa yhessä kaupassa ja tämmöinen vanhahko naisihminen (vaikea ihminen monen mielestä) niin sanoi mulle" Voitko viedä nämä tuotteet oikeelle paikalle ei kuulu tänne" Minä sanoin että ei oo mun sotkuja.. tämä rouva" No kun mä en ehdi!!

[/quote]

Voi lapsi kulta<3

Vierailija
16/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]
Hei haloo!!! Mitä siihen harjoitteluun sitten kuuluisi ellei kaupan perusjutut?!

Vierailija
17/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Sairas työyhteisö, sairas pomo ja muutama pulun nussima työelämän huorapuudeli pönkittämässä pientä egoaan siellä sun kustannuksellasi, kun muuhunhan heistä ei ole ja kyllä he sen tietävät itsekin. Kyllä sä kestät, kuittaat sieltä suorin selin lopun aikaa palkkasi ja annat ääliöille sen minkä ne ansaisteekin, eli et pidä heitä minään etkä provosoidu. Työelämä on todella vinksahtanutta paikoin, eikä vika ole todellakaan sun kaltaisissa työteliäissä ihmisissä siellä! Hae uutta paikkaa vaan koko ajan ja tsemppiä.

Vierailija
18/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se oli vaan paskaahuumoria?!

Vierailija
19/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin tiedän ton. Tosin itse olin palkkattomassa työkokeilussa tuollaisessa paikassa. Nosta palkkasi, äläkä tee minuuttiakaan ilmaiseksi talolle! Kahmi kaikki mahdolliset edut ja irtain, mitä irti saat. Haistakoot paskan!

Vierailija
20/22 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:23"]

Jos se oli vaan paskaahuumoria?!

[/quote]

Niinpä...suomalaiset on niin pirun huonoja kehumaan ja antamaan kiitosta. Eikä välttämättä tajua, että ihan vaan läpällä heitetty juttu saattaa pahoittaa jonkun mielen. Itse tosin olisin osannut vastata tuohon "huumoriin" melko kärkkäästikin, enkä olisi tuollaista käytöstä mahdollistanut.