Rv 31, pitäisikö jo päästä sairaslomalle?
Olen rv 31, ja olin vasta 2 viikkoa sairaslomalla kivuttomien supistusten vuoksi. Vatsa siis kovettui helposti rasituksessa, kohdunsuu ulkosuulta 1cm auki ja kaulaa 3cm. Kotona lepäilin, enkä tehnyt mitään raskasta. Kävin kontrollissa ja nyt kohdunsuu oli kiinni ja kaulaa samat 3cm, sairaslomaa ei jatkettu, koska kohdunsuun tilanne hyvä. Olen fyysisesti raskaalla vuodeosastolla lähihoitajana, paljon nostelua ja kyykistelyä. Vatsa kovettuu edelleen helposti, liitoskivut tuntuvat joka askeleella häpyluussa ja navan yläpuolelle pistää välillä. Neuvolasta sanottiin, että mikäli kohdunsuun tilanne on normaali, ei ole perusteita sairaslomalle. Eikö sairaslomaa siis anneta muusta syystä, esim. liitoskivuista jotka vaikeuttavat kävelyä? Työpäivän jälkeen olen niin kipeä ja väsynyt, etten jaksa enkä pysty makuulta moneen tuntiin nousta. Kuinka kipeä pitää olla, että ymmärretään, etten voi työssä enää jatkaa.
Voiko työterveyslääkäri kirjoittaa sairaslomaa?
Kommentit (10)
Kohtahan sulla alkaa ä.loma.raskaus ei ole sairaus..nimimerkillä tänään potilaiden välissä yrjöllä x 5...
Jos sä olet niin sairas, ettet voi työskennellä enää, niin sitten pitää tietysti jäädä sairaslomalle. Raskausviikot ei itsessään ole mikään syy saikulle ja liitoskivut nyt vaan kuuluu taudin kuvaan.
Niin, äitiyslomaan on vielä 4 viikkoa! Myös minä oksensin alussa kesken työpäivän, silloin en vielä sairasloman tarpeessa ollutkaan. Olo parani kun sai oksennettua. Alkupuolen raskaus on aivan eri kuin loppuraskaus.
ap
Mä olin saikulla noista syistä vaikka mulla on siistimpisisätyö. Mitä hittoo sitä itseään ja vauvaa riskeeraa jonkun kämäsen parin viikon takia.
Mun mielestä tuo kipuilu ja väsymyo kuulostaa jo siltä että ehdottomasti saikulle! Ja kun fyysisesti rankka työ ja kohdunsuu jo kerran auennut niin luulis olevan varmempi jäädä töistä pois kun odottaa sitä että uudestaan alkaa paikat aukee ja oot vielä vuodelevossa sit.. soita työterveyshuoltoon ja kysy onko mahdollista sitä kautta saada tai sit itkupuhelu neuvolaan! Ajattele itseäsi ja vauvaa, töitä kerkiät vielä myöhemminkin tehdä.
-vanhuspuolen lh, saikulle jääny 1.raskaudes rv 30 ja toisessa rv 25
Mitä helvettiä! Onkos toi raskaus joku automaattinen syy jäädä ennen äitiyslomaa sairauslomalle ? Kaikkea sitä kuulee, kun vanhaksi elää. Kolme raskautta ja kotiin jäin, kun äitiysloma alkoi. Ruikuttajia !
Supistukset nyt vaan kuuluu asiaan tuossa kohtaa ja lisäksi jos kohdunsuun tilanne on ok, niin ei ole syytä jäädä lomailemaan.
Mä olin rv30-31 saikulla vatsa/selkäkipujen sekä korkean verenpaineen takia mutta palasin vielä töihin useammaksi viikoksi parin viikon saikun jälkeen. Ehkä kannattais pyytää vielä saikkua, ei sun välttämättä tarvii olla pois äitiysvapaan alkuun asti.
Yksityiselle gynelle! Saat varmasti näillä oireilla äitiyslomaan saakka sairaslomaa, kun työsi rasittavuus vielä huomioidaan. Nimim. kokemusta on.